  • 1. Data: 2010-04-02 12:08:21
    Temat: Jasność różnych obiektywów
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    Chyba mi się nudzi przed świętami i zacząłem zastanawiać się
    nad czymś. Mianowicie jak duże mogą być różnice w jasności
    podobnych obiektywów różnych producentów. Np. taki
    70-200/2,8 Canona i Sigmy, oczywiście przy identycznych
    ustawieniach. Bo przecież f nie podaje bezwzględnej ilości
    światła, a jedynie stosunek otworu do ogniskowej. A przecież
    konstrukcja obiektywu może mocno się różnić, pewnie
    zastosowane jest trochę inne szkło itp.
    Jakby co to bez większych śmiechów proszę ;-)))).
    Pozdrawiam i Wesołych Świąt :-)
    RJ

  • 2. Data: 2010-04-02 12:14:35
    Temat: Re: Jasność różnych obiektywów
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Robert_J pisze:
    > Chyba mi się nudzi przed świętami i zacząłem zastanawiać się nad czymś.
    > Mianowicie jak duże mogą być różnice w jasności podobnych obiektywów
    > różnych producentów. Np. taki 70-200/2,8

    Bywają różnice z podania przysłony, zwykle są niewielkie (sa podawana na
    dobrych testach).

    W Tamron Adaptall (więc dośc stara historia) znany jest obiektyw o
    jasnosci 3.98 który marketingowcy kazali sprzedawac jako 3.5

    Trzecim żródłem docierania mniejszej ilości światła sa odbicia i
    tłumienie, mysle ze na wielosoczewkowych zwl starszych do gdzieś do 50%

  • 3. Data: 2010-04-02 12:22:33
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

> [...]
    > (sa podawana na dobrych testach).
    > W Tamron Adaptall (więc dośc stara historia) znany jest
    > obiektyw o jasnosci 3.98 który marketingowcy kazali

    To akurat rozumiem, ale pytam zakładając, że w liczbie
    przysłony nie ma "oszustwa" i stosunek otworu do ogniskowej
    jest taki sam w obu.

    > Trzecim żródłem docierania mniejszej ilości światła sa
    > odbicia i tłumienie, mysle ze na wielosoczewkowych zwl
    > starszych do gdzieś do 50%

    Dokładnie o to mi chodzi :-). Jakiego rzędu mogą być różnice
    wynikające właśnie z wewnętrznych odbić, ilości soczewek,
    tłumienia poszczególnych warstw itp. Bo może okazać się, że
    "markowy" obiektyw z f4 może być tak naprawdę jaśniejszy od
    cudaka z f2,8 lub 3,5 ;-))). Tzn. w tym pierwszym do matrycy
    dotrze bezwzględnie więcej światła. Choć jakoś nie wyobrażam
    sobie że te różnice, jeśli są, były aż tak duże. Choć kto
    wie....

  • 4. Data: 2010-04-02 13:15:49
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-04-02 14:22:33 +0200, "Robert_J" <r...@w...pl> said:

> [...]
    > pierwszym do matrycy dotrze bezwzględnie więcej światła. Choć jakoś nie
    > wyobrażam sobie że te różnice, jeśli są, były aż tak duże. Choć kto

    Pół EV bym się nie zdziwił. Oczywiście biorąc pod uwagę wartości skrajne.
    Ale te rozważania są właściwie akademickie, bo wpływu na jakość
    naświetlenia nie mają. Geometrycznie też nie mają na GO. Realny wpływ
    tylko na najkrótszy czas naświetlania. Jeśli jest krytyczny to tak.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2010-04-02 13:28:19
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > Realny wpływ tylko na najkrótszy czas naświetlania. Jeśli
    > jest krytyczny to tak.

    Generalnie właśnie czas naświetlania miałem na myśli tworząc
    wątek :-). Przy np. 200 mm może to mieć znaczenie.

  • 6. Data: 2010-04-02 15:16:57
    Od: "Pan Piskorz" <p...@b...pl>

    > Bo przecież f nie podaje bezwzględnej ilości światła, a jedynie stosunek
    > otworu do ogniskowej. A przecież konstrukcja obiektywu może mocno się
    > różnić

    Ponoć kiedyś stosowano oznaczenie f i F.
    Dużą literą oznaczano sprzęt na poziomie i wartość wynikającą z pomiaru.
    P.