  • 1. Data: 2014-08-09 15:46:41
    Temat: Jaki zestaw dla grafika
    Od: ST <j...@w...pl>

    Witam
    Czy mógłby ktoś polecić aktualnie dostępny i sprawdzony zestaw:
    - cicha duża obudowa z miejscem na 5-7 dysków i łatwym dostępem do nich.
    - płyta główna
    - procesor - i5, i7? słyszałem też że warto wziąć pod uwagę xeony do
    takich zastosowań bo trochę tańsze)
    - pamięć 8GB (tnąc koszty może na początek wystarczy?)
    - zasilacz,
    - karta graficzna - w gry nie gram ale podobno te lepsze wspomagają
    niektóre programy np. photoshopa
    - dysk ssd 250GB na system

    Komputer ma służyć do pracy w win8 z dużej ilości rawami w adobe
    lightroom, photoshop, corel, oraz do montażu filmów w sony vegas, czasem
    do zabawy z instrumentami vst i cubase

    Teraz mam 7 letniego składaka za którego dałem ok. 3tys. i da się
    jeszcze na nim pracować - najbardziej dławi się przy rawch w lightroomie
    i montażu oraz renderingu filmów HD w sony vegas.

    Mam dużo innych wydatków i nie mogę teraz za dużo inwestować w kompa ale
    czy za podobną kwotę ok 3tys. coś sensownego złożę co mi ułatwi pracę?

  • 2. Data: 2014-08-09 17:32:30
    Temat: Re: Jaki zestaw dla grafika
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > - dysk ssd 250GB na system
    WOW! na SYSTEM? Czyli za masę kasy system będzie szybciej startował?

    > Komputer ma służyć do pracy w win8 z dużej ilości rawami w adobe
    > lightroom, photoshop, corel, oraz do montażu filmów w sony vegas, czasem
    > do zabawy z instrumentami vst i cubase
    czy kiedykolwiek dioda twardego dysku migała jak szalona a procesor
    czekał na dane z dysku? Jak ja pamiętam, to obróbka rawa albo liczenie
    filmu jest duuuużo wolniejsze niż zapis tegoż materiału na dysk

    > Teraz mam 7 letniego składaka za którego dałem ok. 3tys. i da się
    > jeszcze na nim pracować - najbardziej dławi się przy rawch w lightroomie
    z jakiego powodu? Dioda z dysku wali ogniem ciągłym czy procesor nie nadąża?
    > i montażu oraz renderingu filmów HD w sony vegas.
    >
    > Mam dużo innych wydatków i nie mogę teraz za dużo inwestować w kompa ale
    > czy za podobną kwotę ok 3tys. coś sensownego złożę co mi ułatwi pracę?
    ułatwi - tak, przyśpieszy - tak. ale aby zmierzyć czy będzie to
    przyśpieszenie 5% czy np 12%, będziesz musiał używać specjalnych
    narzędzi albo stopera. o ile 7 lat temu nie padłeś ofiarą oszustwa, to
    komp za 3 tyś nie będzie _odczuwalnie_ dwa razy szybszy od starego...
    ToMasz

  • 3. Data: 2014-08-09 21:37:17
    Od: ST <j...@w...pl>

    W dniu 2014-08-09 17:32, ToMasz pisze:
    > WOW! na SYSTEM? Czyli za masę kasy system będzie szybciej startował?

    Czyli ssd to zbędny wydatek? lepiej dołożyć te 400zł na trochę lepszy
    procesor lub więcej pamięci?

    > czy kiedykolwiek dioda twardego dysku migała jak szalona a procesor
    > czekał na dane z dysku? Jak ja pamiętam, to obróbka rawa albo liczenie
    > filmu jest duuuużo wolniejsze niż zapis tegoż materiału na dysk

    Nie wiem gdzie jest wąskie gardło ale jpg wielkość np. 16MB mogę
    przeglądać płynnie a rawy tej wielkości ładują się 2-4 sekundy.

    > z jakiego powodu? Dioda z dysku wali ogniem ciągłym czy procesor nie
    > nadąża?

    nie mam żadnych diod od dysków

    > ułatwi - tak, przyśpieszy - tak. ale aby zmierzyć czy będzie to
    > przyśpieszenie 5% czy np 12%, będziesz musiał używać specjalnych
    > narzędzi albo stopera.

    Do tej pory byłem zadowolony ale jakiś czas temu po aktualizacjach softu
    odczułem znaczny spadek wydajności.

    teraz mam intel CORE 2 DUO E8400 wart 80zł jak zmienię na np. i7 za
    1100zł + lepsza płyta, pamięć i grafika to odczuję 5/12% przyspieszenia?
    Czy muszę wydać 10tys na sprzęt by odczuć poprawę? Czy może lepiej tylko
    dysk ssd do starego kompa kupić?

    Sory ale nie interesowałem się tematem rozbudowy kompa już ładnych parę
    lat i nie za bardzo mam czas na zagłębianie się w testy sprzętu i co ma
    teraz największy wpływ na wydajność.
    Dlatego pytam czy może ktoś kupował i jest zadowolony z jakiejś
    niedrogiej konfiguracji do grafiki/video.

  • 4. Data: 2014-08-09 22:15:38
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    słaby jakiś odzew kolegów....
    poczytaj wątek:
    Xeon W3520 vs i7 z 26/05/2014
    Mnie wyszło ze ten procek, ma najlepszy stosunek jakości do ceny.
    Niestety, nietypowa podstawka powoduje że lepiej abyś odrazu kupił
    całego kompa, albo przynajmniej płytę z procesorem. niemniej za tysiaka
    masz komputer, nie procesor.

    Na Twoim miejscu, zacząłbym od testów, co jest wąskim gardłem. na bank,
    są programy, króre żyjąc w tle, monitorują pracę kompa i powiadomią cię
    czy procek czeka na dysk, czy odwrotnie. czy masz za mało ramu i
    "swap/temp" nie wydala czy co tam jeszcze. Wtedy zdecydujesz, w co
    wpakować kasę. SSd przyśpieszy zapis odczyt, ale nie obróbkę filmów,
    fotografii, tu najwięcej da procesor, o ile ramu nie brakuje i nie
    trzeba danych zapisywac na dysku. może zacznij od samej płyty, procka i
    pamięci, potem zobaczysz?
    W3520 poszukaj na allegro, ale jak to allegro.... masz tanio, ale martw
    się sam.

    ToMasz

  • 5. Data: 2014-08-10 00:28:06
    Od: "R.e.m.e.K" <p...@w...pl>

    Dnia Sat, 09 Aug 2014 21:37:17 +0200, ST napisał(a):

    > Czyli ssd to zbędny wydatek? lepiej dołożyć te 400zł na trochę lepszy
    > procesor lub więcej pamięci?

    Nie. On sie zlosliwie czepil slowa "system". A wszak chcesz tam takze miec
    aplikacje, prawda?

    Liczenie filmu robi sie takze online, w czasie edcji, doczytywane sa klipy w
    obszarze edycji, podgladany fragment pliku renderowany jest na dysk, tam
    wszedzie dysk mieli. Zwlaszcza HDD, z naturalnie niskim IOPS.

    > Nie wiem gdzie jest wąskie gardło ale jpg wielkość np. 16MB mogę
    > przeglądać płynnie a rawy tej wielkości ładują się 2-4 sekundy.

    Przy 16MB to chyba raczej proc + pamiec muli.

    > teraz mam intel CORE 2 DUO E8400 wart 80zł jak zmienię na np. i7 za
    > 1100zł + lepsza płyta, pamięć i grafika to odczuję 5/12% przyspieszenia?

    Ocywiscie ze nie, ToMasz pisze bzdury, i7 za 1100 PLN jeszcze szybszy okolo
    4 do 5 razy od E8400.

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 6. Data: 2014-08-10 09:17:06
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Ocywiscie ze nie, ToMasz pisze bzdury, i7 za 1100 PLN jeszcze szybszy okolo
    > 4 do 5 razy od E8400.

    oto porównanie e8400, core i7 za 1100zł i wspomnianego xeona za...170zł
    http://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=955&cm
    p[]=1266&cmp[]=899

    Masz racje, ze procek za 1100zł jest 4-5 razy szybszy. ale sam procek.
    jak to się przełoży na szybkość konkretnego zadania? Właśnie o tym
    odczuwalnym przyśpieszeniu pisałem. Dlaczego? Kiedyś dawno temu
    zajmowałem się jakimiś tam zabawami w liczenie filmów, dokładanie
    napisów itp. film liczył się 6 godzin. więc kupiłem sobie lepszy
    komputer, dyski połączyłem w raid0 i film liczył się już tylko 4
    godziny. Tak czy siak liczył się całą noc, i właściwie wydane pieniądze
    poprawiły szybkośc starowania windowsa o parę procent.....

    ST powinien iść do sklepu, kupić kompa za 8 tyś i mieć spokój. jeśli
    jednak pyta nas o poradę, to liczy się z koniecznością pójścia na
    kompromis, ale w zamian oczekuje że pomożemy dokonać sprytnego wyboru,
    nie najdroższego. Procesor za 1kzł - to moim zdaniem - zły wybór. Ale to
    ST ma pin do kadry pałtniczej :)

    ToMasz

    Ps mam pomysł. ST - sprawdź co Twoim zdaniem wolno działa z udziałem
    względnie małego pliku. wystaw nam ten plik, i powiedz jak mamy go
    przetworzyć, a może uczynni koledzy napiszą ile im to zajęło czasu i
    jaka jest konfiguracja kompa?

  • 7. Data: 2014-08-10 09:53:06
    Od: "R.e.m.e.K" <p...@w...pl>

    Dnia Sun, 10 Aug 2014 09:17:06 +0200, ToMasz napisał(a):

    > oto porównanie e8400, core i7 za 1100zł i wspomnianego xeona za...170zł
    > http://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=955&cm
    p[]=1266&cmp[]=899

    Korekta, bardziej to (bo Ty dales mobilnego i7):

    http://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=955&cm
    p[]=2226

    A ten co go teraz porownuje kosztuje w tej chwili 1099 PLN.

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 8. Data: 2014-08-10 10:20:15
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2014-08-10 09:17, ToMasz pisze:
> [...]
    > godziny. Tak czy siak liczył się całą noc, i właściwie wydane
    > pieniądze poprawiły szybkośc starowania windowsa o parę procent.....

    Dość wyraźnie się przełoży.
    Ja widzę różnicę po przesiadce z i3-550 na i5-4670 przy prostej obróbce
    wideo a co dopiero z takiego E8400.
    Po prostu taka zmiana procka pociąga za sobą zmianę płyty i wszystko co
    z tym związane (pamięci, porty SATA, magistrala, nowsze mostki).
    Komputer dostaje ogólnie kopa i tyle.

    --
    Irokez

  • 9. Data: 2014-08-10 14:36:14
    Od: ST <j...@w...pl>

    W dniu 2014-08-09 22:15, ToMasz pisze:
> [...]
    > Niestety, nietypowa podstawka powoduje że lepiej abyś odrazu kupił
    > całego kompa, albo przynajmniej płytę z procesorem. niemniej za tysiaka

    Dzięki za wskazówkę! Chyba mnie namówiłeś:), masz taki i jesteś zadowolony?
    Z tym xeonem widzę głównie stację robocze Dell Precision T3500 lub HP Z400.
    Martwi mnie że jest tam miejsce tylko na 2 dyski.
    Zestaw z 12 GB ramu kosztuje 1300zł dokupię tylko ssd i mam nadzieję że
    ze 3-4 lata jeszcze popracuje. Nie wiem tylko z jaką grafiką brać bo są
    różne nVidia Quadro FX. Czy wszystkie wspierają CUDA?

> [...]
    > czy procek czeka na dysk, czy odwrotnie. czy masz za mało ramu i
    > "swap/temp" nie wydala czy co tam jeszcze. Wtedy zdecydujesz, w co

    Mam 8GB ramu i menadżer zadań pokazuje 40-50% użycia pamięci.
    System jest 100% czysty. Chyba procek już nie wyrabia.
    Wydaje mi się też że nowe wersje programów wymuszają zmianę sprzętu.

    > SSd przyśpieszy zapis odczyt, ale nie obróbkę filmów,

    Czyli jeśli system, całe oprogramowanie oraz foldery z plikami i
    samplami nad którymi w danej chwili pracuję są na tym samym dysku to
    rozumiem że warto kupić 250GB SSD?
    Po skończonej obróbce gotowe pliki zapisuję na inne dyski.

  • 10. Data: 2014-08-10 14:47:53
    Od: ST <j...@w...pl>

> [...]
    > kompromis, ale w zamian oczekuje że pomożemy dokonać sprytnego wyboru,
    > nie najdroższego. Procesor za 1kzł - to moim zdaniem - zły wybór. Ale to

    Dopiero wydałem kilkanaście tys. na nową lustrzankę i obiektywy :)
    Więc teraz z kompem muszę iść na kompromis