  • 1. Data: 2011-03-14 08:50:01
    Temat: Jaki wentylator 8 cm- priorytet: cisza
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    Witam,

    W zasilaczu (ITX) mam tandetny, głośny wentylator
    8 cm- dwużyłowy kabel. Po podłączeniu pod 7V w ogóle
    nie raczy się obracać.

    Zamierzam zatem zmienić go na inny model z trzypinową
    wtyczką- podepnę do złącza płyty głównej.

    Priorytetem jest cicha praca (to jedyny wiatrak w komputerze),
    dobrze byłoby, gdyby miał jakiś zakres użytecznych obrotów
    (np. 600-1300 obr/min)- będzie sterowany w zależności od
    temperatury procesora. Wydajność nie musi powalać,
    sprzęt: Intel D410PT (z wlutowanym Atomem 1,66 GHz),
    HDD WD Green 500 GB, nagrywarka (okazjonalnie używana),
    zasilacz 200W (i tak za dużo...).

    I teraz pytanie: jaki wiatrak? Przeglądając dostępne
    oferty widzę takie cudo jak AAB Cooling (jakoś nieufnie
    spoglądam ;-), Artctic Cooling F8, SilentiumPC Zephyr,
    Acutake Fan 80, Zalman ZM-F1 czy wreszcie Be quiet
    SilentWings albo Noiseblocker Blacksilent X1.

    Co wybrać? W opisie każdy jest najcichszy i najlepszy,
    łożyska rewelacyjnie ciche i trwałe, a wydajność taka,
    że pęd powietrza włosy rwie z głowy ;-)

    Oczywiście nie chciałbym wydać 100 zł na wentylator-
    myślę, że 30 zł jest rozsądną granicą...

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 2. Data: 2011-03-15 14:04:04
    Temat: Re: Jaki wentylator 8 cm- priorytet: cisza
    Od: "Q" <n...@s...pl>

    > W zasilaczu (ITX) mam tandetny, głośny wentylator
    > 8 cm- dwużyłowy kabel. Po podłączeniu pod 7V w ogóle
    > nie raczy się obracać.

    dziwne - jak pod 12v halasuje, to na 5v powinien pojsc,
    ale do rzeczy:

    padl mi kiedys wiatrak na procesorze, to kupilem najtanszy, tzn.:
    http://www.gral.pl/SilentiumPC+Zephyr+80_241.html

    przez wiekszosc czasu chodzi bezszelestnie (tnz. 400-600 rpm -
    - ile dokladnie - nie wiem, bo plyta pokazuje tylko od 600 rpm;

    max ustawilem na 1200 rpm i w nocy, przy otwartej obudowie slychac go,
    ale tragedii nie ma a naprawde jestem wyczulony na halas :)

  • 3. Data: 2011-03-16 06:16:35
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    W dniu 15-03-2011 15:04, Q rzecze:

    > dziwne - jak pod 12v halasuje, to na 5v powinien pojsc,

    Ja wiem, że powinien. Ale on bezczelnie i na 7V nie chce
    (aż z rozpaczy podpiąłem woltomierz, by sprawdzić,
    czy nie machnąłem się w kabelkach). Przy włączaniu łopaty
    drgną i tyle. A z wyciąganiem wniosków, że skoro hałasuje
    na 12V to pójdzie na 5 bym się nie śpieszył- może na przykład
    być przytarty ;-) (a swoją drogą to nowy sukinkot).

    > padl mi kiedys wiatrak na procesorze, to kupilem najtanszy, tzn.:
    > http://www.gral.pl/SilentiumPC+Zephyr+80_241.html

    Czyli Zefirek się sprawdza?

    Aha, wczoraj jeszcze dokładnie pomierzyłem gada, bo coś
    mi chudo wyglądał- i faktycznie, ma ca 13 mm grubości- to mocno
    ogranicza dostępny wybór :-) Kupiłem więc jakiegoś Bestfana
    Slimline (80x80x10), bo tylko taki był z cienkich.
    Jak dojdzie- potestuję.

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 4. Data: 2011-03-16 12:57:02
    Od: "Q" <n...@s...pl>

> [...]
    > na 12V to pójdzie na 5 bym się nie śpieszył- może na przykład
    > być przytarty ;-) (a swoją drogą to nowy sukinkot).

    racja, ale "dyga"?
    to pewnie ruszy na te 7v/5v tylko musisz mu dorobic
    uklad startu, co np. daje 12v przez 2s, np. na 555 ;)

    ps
    zefira wpierdzielilem rowniez w zasilacz (12cm), bo halasowal
    (tzn. byl cichy, ale nie w nocy przy zamknietym oknie :)
    i podlaczylem go pod 5v a nie pod 12v i krecil sie,
    ale ruszal chyba tylko dzieki temu, ze byl nowy i bylo lato :)

    i tu mialem zonka - balem sie, ze w zime ten wiatrak nie wystartuje,
    ale chyba sie dotarl jakos, bo dziala i jest cichszy niz enermaxy za 300zl
    :)

  • 5. Data: 2011-03-16 13:48:11
    Od: "Q" <n...@s...pl>

  • 6. Data: 2011-03-18 06:18:29
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    W dniu 16-03-2011 14:48, Q rzecze:

    > racja, ale "dyga"?
    > to pewnie ruszy na te 7v/5v tylko musisz mu dorobic
    > uklad startu, co np. daje 12v przez 2s, np. na 555 ;)

    Ale po kiego? :-) Doszedł nowy, podłączyłem do złącza
    płyty głównej, w BIOS ustawiłem stałe PWM 70% nominalnego
    (regulacja wg temp. procesora IMO nie ma sensu, raczej
    bardziej (i stale) się grzeje zasilacz niż procesor).

    Jest OK- cicho (wiatrak ma 850-900 obrotów),
    dwugodzinny stress-test za pomocą 2xcpuburn zagrzał
    procesor do całych 49 stopni, zasilacz też tylko trochę
    ciepły. Dodatkowo mam kontrolę obrotów wiatraka
    niedostępną w przypadku tylko zmniejszenia
    napięcia standardowemu wentylatorowi (dwukabelkowy).

    Niestety teraz słychać dysk... ;-)

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 7. Data: 2011-03-18 21:04:04
    Od: "Q" <n...@s...pl>

    > Jest OK- cicho (wiatrak ma 850-900 obrotów)

    u mnie to polowa skali, ale ujdzie ;)

    > Niestety teraz słychać dysk... ;-)

    mam ten sam problem, ale te ssd drogie jak cholera...

    ps
    od jakiegos czasu zabieram sie do zlozenia htpc
    i mam pytanie: jaka masz obudowe? :)
    material hd puszczasz przez dxva?

    ps2
    kiedys chcialem postawic system na karcie cf -
    - system, tzn. xp embedded albo z wersji "cywilnej" zrobic emb.,
    ale obecnie chyba to nie ma sensu - ssd, win7 :)

  • 8. Data: 2011-03-18 21:04:31
    Od: "Q" <n...@s...pl>

  • 9. Data: 2011-03-22 07:47:05
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    W dniu 18-03-2011 22:04, Q rzecze:

    > u mnie to polowa skali, ale ujdzie ;)

    Na 50% miał 300 obr. - stwierdziłem, że trochę mało.
    Zawsze mogę jeszcze spowolnić (wystarczy przestawić w BIOSie),
    ale boję się o zasilacz. Jest oczywiście za duży (200W) i boję
    się, że się spoci. Płyta z prockiem bierze max 35 W, dysk max 5W,
    nagrywarka odpalana b. rzadko. Czyli zasilacz chodzi na 20% mocy
    (przynajmniej oficjalnej), zatem sprawność ma nie najlepszą.
    Myślałem o picopsu, ale nie dość, że drogie, to jeszcze zapewne
    jakiś wiatrak, choćby najwolniejszy, dla chłodzenia procka i tak
    trzeba by dać. Jak się nie obrócić, dupa z tyłu ;-)

    > mam ten sam problem, ale te ssd drogie jak cholera...

    No niestety. Ale to by problem rozwiązało definitywnie :-)

    Na razie spróbuję go zawiesić na gumkach, a jak nie pomoże,
    może zabawię się w wyklejanie obudowy matami wygłuszającymi.
    Nie mogę zamknąć dysku w obudowie 5.25, bo po prostu nie
    ma miejsca (chyba, że wyrzucę nagrywarkę).

    > od jakiegos czasu zabieram sie do zlozenia htpc
    > i mam pytanie: jaka masz obudowe? :)

    IN-WIN BP 655.

    > material hd puszczasz przez dxva?

    a) nie oglądam na tym HD (ani w ogóle filmów- od tego jest
    telewizor)
    b) nie mam na tym Windows (i nawet mnie nie interesowało, czy to
    jest dla Linuksa, ponoć tak: http://intellinuxgraphics.org/2010Q2.html)

    > kiedys chcialem postawic system na karcie cf -

    Jeśli tylko "dla cichości", to nie ma sensu- duże CF kosztują tyle,
    co SSD (bo wszak to praktycznie to samo).

    --
    Dominik (& kąpany)