  • 41. Data: 2011-09-01 06:50:49
    Temat: Re: Jaki szybki dysk SSD (40-60 GB) pod system?
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Nie, rzecz jest w czymś całkiem innym. W różnicy wielkości pomiędzy liczbą
    > komórek którą się zapisuje (lub odczytuje) na raz, a liczbą, którą się kasuje.
    > Po prostu nie można skasować tylko jednego zapisu. I to jest praprzyczyną
    > problemów.

    Wiem o tym, że strony (np. 4 KB) pogrupowane są w bloki wielkości nawet np. 512
    KB i że sprzęt nie zapisuje na raz mniej niż całego bloku. Ale jak w tym ma
    pomóc TRIM, to już nie rozumiem. Byłbym bardzo wdzięczny za wytłumaczenie.

    Jest też na WIKI opis TRIM i najważniejszego fragmentu (tego od słów "After
    that..." do końca - kompletnie nie rozumiem) :

    The TRIM command is designed to enable the operating system to notify the SSD of
    which pages of data are now invalid due to erases by the user or operating
    system itself. During a delete operation the OS will not only mark the sectors
    as free for new data, but it will also send a TRIM command to the SSD with the
    associated LBAs to be marked as no longer valid. After that point the SSD knows
    not to relocate the data in those LBAs during garbage collection. This will
    result in fewer writes to the flash enabling a lower write amplification and
    longer endurance.

    Czytałem też, że niekóre SSD posiadają własne, wewnętrzne, niezależne od TRIM
    mechanizmy i - jak twierdzą niektórzy - w ich przypadku stosowanie TRIM jest
    zupełnie niepotrzebne.

    Spotkałem się też z opinią, że TRIM sam w sobie (nie tylko ze względu na czas
    jego wykonania) potrafi nieźle przymrozić system.

    Z góry dzięki za rozstrzygające objasnienia :-)

    latet

  • 42. Data: 2011-09-01 08:25:53
    Od: Rafał <r...@l...pl>

    On 2011-09-01 08:50, Latet wrote:

> [...]
    > np. 512 KB i że sprzęt nie zapisuje na raz mniej niż całego bloku. Ale
    > jak w tym ma pomóc TRIM, to już nie rozumiem. Byłbym bardzo wdzięczny za

    To nie jest do konca prawda. Flash EPROM mozna zapisywac w mniejszych
    obszarach, ale tylko raz. ponowny zapis wymaga wymazania calego bloku

    Jak juz pisalem. ponowny zapis sektora do takiego bloku wymaga:
    - odczytania sektorow bloku, *ktore sa wykorzystywane*
    - wykasowania calego bloku
    - zapisania calego lub czesci, o ktorej sterwonik ma informacje, ze jest
    uzywana z uwzglednieniem zmian (to co faktycznie zapisujemy)

    TRIM - pozwala ograniczyc ilosc operacji odczytu i zapisu, poniewaz
    wiadomo ktore sektory sa istotne, ktore nie.

    to tak w skrocie i generalnie do kosci pamieci. W praktyce obecne
    *uklady kontrolujace SSD* moga sobie dowolnie mapowac bloki w ramach
    wlasnej przestrzeni, tu juz sie nie wypowiadam (algorytmy ulegaja
    zmianie w czasie). Celem jest przede wszystkim zrownowazenie ilosci
    operacj zapisu pomiedzy wszystkimi komorkami pamieci - to przedluza
    zywotnosc calego dysku. Innymi slowy jezeli zapisujemy sektor A, raz
    znajduje sie w jednym fizycznym miejscu, po zapisie w zupelnie innej
    kosci pamieci (to tak np.)

    Implementacja komend ATA moze byc rozna w zaleznosci od dysku, wiec nie
    posuwalbym sie do generalizowania. to potencjalnie nowy produkt na
    rynku, wiec opinie o dyskach produkowanych 1-2 lata temu moga zupelnie
    nie pasowac do obecnej sytuacji

  • 43. Data: 2011-09-02 09:18:45
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    P.S.
    Czy komenda TRIM działa w trybie IDE, czy dysk musi pracować w trybie AHCI?

    Pozdrawiam,

    latet

  • 44. Data: 2011-09-02 11:32:27
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Rafał" <r...@l...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > - zapisania calego lub czesci, o ktorej sterwonik ma informacje, ze jest
    > uzywana z uwzglednieniem zmian (to co faktycznie zapisujemy)

    Jak z tego widać mamy dwa rodzaje zapisu. Szybki, do niezapisanej strony,
    oraz wolny. Wolny ma miejsce wtedy, kiedy trzeba skorzystać ze strony
    niepotrzebnej ale jeszcze nie skasowanej. Wyglada to tak. Wczytuje się cały
    blok danych do bufora, sam blok zostaje skasowany, zawartość bufora jest
    uzupełniana o nowe strony do zapisania i całość jest wpisywana do przed
    chwilą skasowanego bloku. To trwa o wiele dłużej niż szybki zapis
    bezpośredni.

    > TRIM - pozwala ograniczyc ilosc operacji odczytu i zapisu, poniewaz
    > wiadomo ktore sektory sa istotne, ktore nie.

    W czasie normalnej pracy w blokach powstają liczne dziury w postaci
    zwolnionych, ale jeszcze nieskasowanych stron. Trymowanie stara się tak
    przenosić dane, żeby zajmowały jak najmniej bloków. A resztę kasuje. W ten
    sposob powiększa ilość stron gotowych do szybkiego zapisu.

  • 45. Data: 2011-09-02 11:48:04
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 30.08.2011 12:37, Tomasz Potega wrote:

    > Dlaczego?
    >
    > Aplikacja tworzy plik (zajmujący maksymalnie dużą przestrzeń), pobiera
    > od systemu listę bloków, które zajął - i trimuje sektory, na które się
    > to przekłada - bo wiadomo, że nie zawierają żadnych sensownych danych.

    Dokladnie.

    1) tworzenie pliku zajmujacego cala wolna przestrzen nie trwa ulamek
    sekundy, ale wiele minut, w zaleznosci od pojemnosci dysku

    2) skasowanie tego pliku wywola TRIM, lecz dysk w tle i tak musi
    wyzerowac wolna przestrzen

    Nie ma mowy o zrobieniu tego w ulamki sekund, czy nawet sekundy.

    --
    Tomasz Chmielewski

  • 46. Data: 2011-09-02 11:52:18
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 30.08.2011 14:23, Latet wrote:
    > A tak w ogóle, to jak ważki jest to problem? Czyli - o ile różni się
    > prędkość zapisu na nowiutki SSD od prędkości zapisu na zapełniony i
    > wykasowany bez trim?

    W teorii roznica powinna byc mniej wiecej dwukrotna.

    Aby nagrac cokolwiek do komorki flash, musi byc ona najpierw wyzerowana.

    Gdy nie byl uzywany trim, dysk wykonuje dwie operacje na danej komorce
    (zerowanie + zapis).

    Gdy uzywany byl trim, wykonywana jest tylko jedna operacja (zapis).

    > P.S. A czy jest też różnica pomiędzy zapisem do komórek fabrycznie
    > pustych, a do komórek poprawnie wyzerowanych przez TRIM?

    Nie.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 47. Data: 2011-09-02 11:54:50
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" <t...@n...wpkg.org> napisał w wiadomości

    > W teorii roznica powinna byc mniej wiecej dwukrotna.

    Chyba dużo większa. Dysk bez możliwości szybkiego zapisu praktycznie staje.

  • 48. Data: 2011-09-02 12:13:28
    Od: Tomasz Potega <s...@m...univ.gda.pl>

    On 09/02/11 13:48, Tomasz Chmielewski wrote:
    > 1) tworzenie pliku zajmujacego cala wolna przestrzen nie trwa ulamek
    > sekundy, ale wiele minut, w zaleznosci od pojemnosci dysku

    Ale nie musisz tego pliku wypełniać (sparse file) - chodzi tylko
    o możliwie najprostsze pobranie listy dostępnych sektorów.

    > 2) skasowanie tego pliku wywola TRIM, lecz dysk w tle i tak musi
    > wyzerowac wolna przestrzen

    Pod XP kasowanie nie wywoła TRIMa - a od tego chyba wyszliśmy.

    > Nie ma mowy o zrobieniu tego w ulamki sekund, czy nawet sekundy.

    Praktyka raczy się z Tobą nie zgodzić ;)

    pozdrowienia,
    shadow

  • 49. Data: 2011-09-02 12:18:04
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 02 Sep 2011 14:13:28 +0200, Tomasz Potega napisał(a):

    > Ale nie musisz tego pliku wypełniać (sparse file) - chodzi tylko o
    > możliwie najprostsze pobranie listy dostępnych sektorów.

    Sparse file to nie plik z pustymi sektorami, a plik z pustą listą
    sektorów.

  • 50. Data: 2011-09-02 12:23:20
    Od: Tomasz Potega <s...@m...univ.gda.pl>

    On 09/02/11 14:18, jureq wrote:
    > Sparse file to nie plik z pustymi sektorami, a plik z pustą listą
    > sektorów.

    Bo nikt nie tworzy pliku z pustymi sektorami (jeśli nie musi),
    a tylko gwarantuje przypisanie plikowi powierzchni na dysku.
    I robi wszystko, by jak najmniej go dotykać - plik jest potrzebny
    tylko i wyłącznie do uzyskania listy wolnych sektorów.

    pozdrowienia,
    shadow