    From: "Latet" <l...@l...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Jaki szybki dysk SSD (40-60 GB) pod system?
    Date: Thu, 1 Sep 2011 08:50:49 +0200

    > Nie, rzecz jest w czymś całkiem innym. W różnicy wielkości pomiędzy liczbą
    > komórek którą się zapisuje (lub odczytuje) na raz, a liczbą, którą się kasuje.
    > Po prostu nie można skasować tylko jednego zapisu. I to jest praprzyczyną
    > problemów.

    Wiem o tym, że strony (np. 4 KB) pogrupowane są w bloki wielkości nawet np. 512
    KB i że sprzęt nie zapisuje na raz mniej niż całego bloku. Ale jak w tym ma
    pomóc TRIM, to już nie rozumiem. Byłbym bardzo wdzięczny za wytłumaczenie.

    Jest też na WIKI opis TRIM i najważniejszego fragmentu (tego od słów "After
    that..." do końca - kompletnie nie rozumiem) :

    The TRIM command is designed to enable the operating system to notify the SSD of
    which pages of data are now invalid due to erases by the user or operating
    system itself. During a delete operation the OS will not only mark the sectors
    as free for new data, but it will also send a TRIM command to the SSD with the
    associated LBAs to be marked as no longer valid. After that point the SSD knows
    not to relocate the data in those LBAs during garbage collection. This will
    result in fewer writes to the flash enabling a lower write amplification and
    longer endurance.

    Czytałem też, że niekóre SSD posiadają własne, wewnętrzne, niezależne od TRIM
    mechanizmy i - jak twierdzą niektórzy - w ich przypadku stosowanie TRIM jest
    zupełnie niepotrzebne.

    Spotkałem się też z opinią, że TRIM sam w sobie (nie tylko ze względu na czas
    jego wykonania) potrafi nieźle przymrozić system.

    Z góry dzięki za rozstrzygające objasnienia :-)

    latet