  • 11. Data: 2013-03-01 09:29:01
    Temat: Re: Jaki czytników do ebooków - kilka pytań
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2013-02-28, o godz. 22:23:31
    "Zebb" <P...@w...pl> napisał(a):

    > Nie wiem czy to właściwa grupa ale nie wiem gdzie szukać pomocy.
    > Chce kupić jakiś czytnik do ebooków.
    > Trochę poczytałem i już wiem, że aby nie męczyły się oczy to nie może
    > to być tablet ale coś oparte o e-papier.

    To akurat nie jest prawda. Główną zaletą e-ink jest mały pobór prądu.
    Wadą - duża bezwładność. Dlatego nadaje się głównie do wyświetlania
    treści statycznych. Natomiast co do zmęczenia to nie zauważyłem różnicy
    między Kindle a kilkoma tabletami. Zresztą sam Amazon "poszedł" w
    tablety oferując Kindle Fire.

    > Jest kilka technologii ale prym wiedzie technologia z amazonu.
    > Niby wybór prosty ale:
    > - podobno jest jakiś problem z importem Kindla do Polski (są wersje z
    > reklamami, brak gwarancji albo długa realizacja etc.)

    Zero problemów. Kupujesz w Amazonie, płacisz kartą i po 48h masz
    czytnik w reku. Przećwiczone kilka razy. Gwarancja obowiązuje. Cena
    wersji międzynarodowej jest niestety wyższa niż dla USA i ZTCP to nie
    ma możliwości zamówienia najtańszej wersji z reklamami. Ogólnie - zero
    problemów z zakupem. Na tym żerują sprzedawcy na Allegro - jak ktoś u
    nich kupi to kupują kartą, dostają w 48h i wysyłają naiwnemu samemu
    kasując prowizję.

    > - jaka wersje wybrac (chodzi tylko o czytanie pdfow, epub etc.)
    > classic, fire, paper....

    Obejrzyj specyfikacje i dostosuj do swoich potrzeb. Zwróć też uwagę że
    jeśli PDF-y są kolorowe to e-ink odpada.

    > - czy to prawda, ze kindle nie obsluguje epub czy mobi?

    Obsługuje. I wersje e-ink i tablety.

    > - czy moze byc problem z polskimi fontami?

    Nie. Można też spolszczyć system w wersji e-ink.

    > A moze zamiast placic np. 400-500 pln kupic na alle jakiegos onyx-a
    > (podobna ma program do czytania na glos iVONA) albo cos za 199 pln
    > (chociaz to podobno ma slaba matryce)

    Wpierw zdecyduj się dokładnie co chcesz. Czytnik to w zasadzie
    urządzenie jednofunkcyjne - do czytania. Inne zastosowanie (net, mp3
    etc.) są trochę koślawe. Tablet ma szerokie zastosowania a czytanie w
    czytniku e-booków jest tylko jednym z zastosowań. Tabletom z Androidem
    czy iOS można zainstalować aplikację Kindle-a i masz funkcjonalnośc
    sklepu Amazona na tablecie bez ich urządzenia.

    Mi np. od ~roku najlepiej czyta się na iPad-zie 2 choć miałem tez
    Kindle Keyboard 3G i kilka innych tabletów. A czytam bardzo dużo,
    stosuję tez tablet jako miejsce składowania dokumentacji. Zaletą w
    porównaniu do Kindle-a jest kolor.

    > Moze jest jakas strona www w Polsce albo zagranica gdzie sa testy,
    > porady etc.

    Use Google Luke.

    Zdrówko

  • 12. Data: 2013-03-01 09:37:48
    Od: Przemek <r...@o...pl>

    > Takie problemy najczęściej są właśnie z pdfami, kindle umie odczytać pdfy
    > bezpośrednio ale wtedy najczęściej sa za małe litery, a przy konwersji
    > najczęściej bywają problemy z polskimi literami.

    I wtedy polecam program:
    http://www.pdftoepub.com/
    analizuje pdf'a i pozwala na definicję własnej tablicy konwersji dla
    każdego znaku wykrytego w pdf. Rok temu przez miesiąc rozdawali go za darmo.
    Jedyna wada, wysypuje sie jak uzyjesz w meta tagach pliterek, do przeżycia.
    Przem

  • 13. Data: 2013-03-01 09:59:28
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2013-03-01 09:24, Użytkownik Zebb napisał:
    > wielkie dzieki za linki i informacje.
    > Po analizie sklaniam sie jednak to zwyklego tabletu 10 cali.
    > Wiem, wiem ... ze to nie to samo co e-ink. Takie zycie :-(
    > Bede czytal glownie pdfy i 7 calowy kindle bylby (podobno) b. kiepski do
    > takich publikacji.

    Jeśli te PDFy to popularne skany z popularnych gazet to faktycznie
    tylko tablet i to minimum 10 cali. Jeśli to tylko goły tekst bez
    zdjęć, obrazków, map czy tabelek z danymi to 7 calowy wystarczy.

    Pozdrawiam

  • 14. Data: 2013-03-01 11:38:00
    Od: m <m...@g...com>

    On 01.03.2013 09:29, Maciek Babcia Dobosz wrote:

> [...]
    > Wadą - duża bezwładność. Dlatego nadaje się głównie do wyświetlania
    > treści statycznych. Natomiast co do zmęczenia to nie zauważyłem różnicy

    Również w słoneczny dzień na zewnątrz (np. na plaży)?

    p. m.

  • 15. Data: 2013-03-01 12:09:37
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2013-03-01, o godz. 11:38:00
    m <m...@g...com> napisał(a):

    > Również w słoneczny dzień na zewnątrz (np. na plaży)?

    A w ciemności? Ja zdecydowanie więcej czytam np. w łóżku gdzie
    oświetlenie nie jest za dobre jak zona zaśnie niż w pełnym słońcu na
    plaży. Argument o tym że e-ink jest wyraźniejszy w pełnym słońcu
    pojawia się regularnie. Tyle że takie użytkowanie telefonu czy tabletu
    to raczej margines a nie norma.

    Zdrówko

  • 16. Data: 2013-03-01 13:22:28
    Od: daromar <...@m...com>

    Dnia Fri, 01 Mar 2013 09:37:48 +0100, Przemek napisał(a):

> [...]
    > darmo.
    > Jedyna wada, wysypuje sie jak uzyjesz w meta tagach pliterek, do

    Znam ten program ale to tylko potwierdza że konwersja pdfów jest uciążliwa
    i są formaty znacznie lepiej się do ebooków nadające.
    Tworzenie własnej tablicy konwersji i sprawdzanie czy program prawidłowo
    rozpoznał pliterki, tak działa ale wygodne to nie jest.
    Pdfów używa się w ostateczności jak już nie ma innego wyjścia.
    Najlepiej jest gdy sie okaże że w pdfie jest jakiś skan :)

    --
    daromar

  • 17. Data: 2013-03-01 13:31:50
    Od: Przemek <r...@o...pl>

    > Znam ten program ale to tylko potwierdza że konwersja pdfów jest uciążliwa
    > i są formaty znacznie lepiej się do ebooków nadające.

    Nigdy nie napisałem, że tak nie jest. Podałem go jako przykład tego, że
    w razie co można.

    > Tworzenie własnej tablicy konwersji i sprawdzanie czy program prawidłowo
    > rozpoznał pliterki, tak działa ale wygodne to nie jest.

    Jw.

    > Pdfów używa się w ostateczności jak już nie ma innego wyjścia.
    > Najlepiej jest gdy sie okaże że w pdfie jest jakiś skan :)

    No bo w sumie e-readery nie są do przeglądania pdfów.
    Przem

  • 18. Data: 2013-03-01 13:40:29
    Od: daromar <...@m...com>

    Dnia Fri, 01 Mar 2013 09:29:01 +0100, Maciek "Babcia" Dobosz napisał(a):

> [...]
    > treści statycznych. Natomiast co do zmęczenia to nie zauważyłem różnicy
    > między Kindle a kilkoma tabletami. Zresztą sam Amazon "poszedł" w

    Jest prawdą, różnica jest i to duża. Tablety mają po prostu inny typ
    ekranu i z e-inka czyta się lepiej. Minusem jest że nadaje się jak
    zauważyłeś do treści statycznych. Kolejne minusy to na razie jest tylko w
    odcieniach szarości oraz musisz mieć światło zewnętrzne jak przy normalnej
    książce. Na tablecie po prostu czytasz co innego i inaczej, a przynajmniej
    ja tak robię. Tablet jest dobry do pdfów z dużą ilością ilustracji
    najlepiej kolorowych i z tym żaden czytnik sobie nie poradzi. Znowu zwykły
    tekst najlepiej bez wykresów czy zdjęć lepiej i wygodniej czyta się z
    czytnika. Nie wspominając o czasie działania na baterii.

    [...]
    > Obsługuje. I wersje e-ink i tablety.

    Nie osbługuje. Czytniki obsługują tylko mobi, epuby trzeba konwertować na
    mobi np. przez program Calibre.

    Kindle Fire czyli tablet obsługuje oczywiście wszystko zależnie od
    aplikacji, więc i coś do epubów się znajdzie.

    --
    daromar

  • 19. Data: 2013-03-01 14:21:40
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2013-03-01, o godz. 12:40:29
    daromar <...@m...com> napisał(a):

    > Jest prawdą, różnica jest i to duża. Tablety mają po prostu inny typ
    > ekranu i z e-inka czyta się lepiej. Minusem jest że nadaje się jak

    Powiem Ci tak: Mój pierwszy handheld na którym czytałem e-booki to był
    Apple Newton Message Pad 120. Od tego czasu przez moje ręce przewinęło
    się kilkanaście różnych urządzeń na których czytałem. W tym także 2
    modele Kindle-a z e-ink. I akurat z Kindle-a zrezygnowałem świadomie.
    Dlatego że przy słabym oświetleniu ciężko się z niego czyta. Wieć
    "czyta się lepiej" to pojęcie bardzo subiektywne.

> [...]
    > przy normalnej książce. Na tablecie po prostu czytasz co innego i
    > inaczej, a przynajmniej ja tak robię. Tablet jest dobry do pdfów z

    Właśnie - Ty to robisz. Ja czytam akurat sporo i głównie są to pliki
    epub/mobi. PDF-y to głownie dokumentacja i zeskanowane starocie - np.
    dokumenty z archiwum.

> [...]
    > sobie nie poradzi. Znowu zwykły tekst najlepiej bez wykresów czy
    > zdjęć lepiej i wygodniej czyta się z czytnika. Nie wspominając o

    Znów - Tobie lepiej się czyta. Czas działania na baterii to sprawa tak
    naprawdę pomijalna. Ładuję iPada 1-2 razy w tygodniu wykorzystując go
    nie tylko do czytania. Ułomnością czytników e-ink jest to że są wąsko
    specjalizowane. Plus w przypadku Kindle-a powolność interfejsu - o ile
    przewijanie działa w miarę OK to np. wrzucenie i posortowanie na
    katalogi kilkudziesięciu dokumentów to mordęgą. A dla mnie taka porcja
    książek i drugie tyle PDF-ów z dokumentacją techniczną to norma.

    > Nie osbługuje. Czytniki obsługują tylko mobi, epuby trzeba
    > konwertować na mobi np. przez program Calibre.

    A - fakt. Zasugerowałem się Fire i zapomniałem że wersje e-ink wymagaja
    konwersji.

    Zdrówko

  • 20. Data: 2013-03-01 14:30:15
    Od: m <m...@g...com>

    On 01.03.2013 12:09, Maciek Babcia Dobosz wrote:

> [...]
    > plaży. Argument o tym że e-ink jest wyraźniejszy w pełnym słońcu
    > pojawia się regularnie. Tyle że takie użytkowanie telefonu czy tabletu

    U Ciebie margines u inych norma. To tłumaczy dlaczego nie zauważyłeś
    różnicy.

    Śmiem jenak twierdzić, że dla tych którzy czytają bardziej w dzień niż w
    nocy, czytanie z e-inku będzie znacznie wygodniejsze i mniej obciążające
    dla oczu niż z LCD, zwłaszcza błyszczącego.

    Np. przy błyszczącej matrycy czy to laptopa czy to tabletu, w lecie do
    godz 15 nie da się u mnie w salonie czytać, bo jest dobrze
    nasłoneczniony. Owszem, można starac się zasłonić okna, ale to paranoja
    żeby zaciemniać po to żeby sobie poczytać.

    p. m.