  • 21. Data: 2010-01-20 00:12:11
    Temat: Re: Jaka płyta główna i dysk dla grafika?
    Od: Wiesław <n...@u...poczta.onet.pl>

    Dnia 20-01-2010 o 00:52 de Fresz napisał na pl.comp.pecet:

    > Nie ma takich, bo równie dobrze mógłbyś pytać o najlepszy zestaw
    > narzędzi dla mechanika. Tylko którego, tego od skuterów, czy od
    > lokomotyw?

    Jeżeli uważasz, że na testach nie można polegać i nie ma sposobu
    na ocenę wydajności procesora to co, przy wyborze rzucasz monetą? :)

    --
    Wiesław
    Opera Mail

  • 22. Data: 2010-01-20 04:49:46
    Od: "Leszek K." <l...@n...pl>

    Dnia Wed, 20 Jan 2010 00:51:00 +0100, Maciej Browarczyk napisał(a):

    > Porownujesz 4 rdzenie od AMD z 2 rdzeniami od Intela. Wiadomo, ze w
    > wiekszosci programow wykorzystujacych wielowatkowosc AMD wygra. Porownaj
    > tego AMD z najslabszym Quadem (Q6600), dam glowe, ze Q bedzie szybszy w
    > prawie kazdym tescie.

    Mam Q6600 i Phenoma II x4 (a właściwie x2 z odblokowanymi rdzeniami). Przy
    równych zegarach Phenom jest w większości testów szybszy. Nie są to duże
    różnice ale zawsze. Dodatkowo dochodzi sporo mniejszy pobór prądu przez
    Pnenoma (przy Q9xxx pewnie różnicy by nie było).

  • 23. Data: 2010-01-20 09:35:56
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-01-20 01:12:11 +0100, Wiesław <n...@u...poczta.onet.pl> said:

    > staw

    > Jeżeli uważasz, że na testach nie można polegać i nie ma sposo bu
    > na ocenę wydajności procesora to co, przy wyborze rzucasz monetą? :)

    Nie zrozumiałeś. Jak można polecać konkretny procesor nie wiedząc do
    czego on konkretnie będzie używany? Choćby w benczmarkowym Szopie -
    można robić animowane gify, można obrabiać siatki wielkoformatowe. W
    pierwszym przypadku tanie C2D będzie aż nadto, w drugim - zdecydowanie
    coś szybszego (choć wtedy ogromny wpływ na wydajność ma jeszcze ilość
    RAMu i szybkość dysków). Nie wpsominając o tym drobnym fakcie, że
    większość softu detepowego jest marnie bądź wcale zoptymalizowana pod
    wiele rdzeni. Uwielbiam ten prymitywny schemat: grafika = mnustffo mocy.

    de Fresz

  • 24. Data: 2010-01-20 10:34:15
    Od: Wiesław <n...@u...poczta.onet.pl>

    Dnia 20-01-2010 o 10:35 de Fresz napisał na pl.comp.pecet:

> [...]
    > większość softu detepowego jest marnie bądź wcale zoptymalizowana pod
    > wiele rdzeni. Uwielbiam ten prymitywny schemat: grafika = mnustffo mocy.

    Nie jestem pewien poprawności Twojego toku rozumowania. Chcesz dobrać
    procesor pod konkretną aplikację i napisać wątkotwórcy, że procesor
    który wstępnie wybrał jest za mocny? A jeżeli za rok zmieni aplikację
    na nowszą i będzie obsługiwała już 4 rdzenie? Już teraz widać dużą
    poprawę jeśli chodzi o obsługę wielu rdzeni/wątków przez aplikacje.
    To, że musi to nastąpić jest nieuniknione. Szczególnie, że oprócz
    szeroko pojętej obróbki grafiki, innych danych nie znamy.
    Twoja teoria mogłaby się sprawdzić, jeżeli byłaby to stacja robocza
    przeznaczona tylko i wyłącznie pod konkretną aplikację, aż do śmierci.

    Procesor jest narzędziem wielofunkcyjnym. To nie jest klucz, którym
    można odkręcić konkretną śrubkę. Zdaję sobie sprawę z wagi dysków i
    RAMu, ale o tym autor wątku zdaje się nie wspomina. Coś nie doczytałem?
    Naprawdę uważasz, że i5 to mnóstwo mocy? To jest normalny udany procesor,
    który będzie służył latami bez rozczarowań. Jeżeli stać kogoś na
    mocniejszy procesor to w imię czego miałby się ograniczać?
    Ja nie potrafię przepowiadać przyszłości, ale wiem że aplikacje
    potrzebują coraz większej wydajności i będą potrzebowały jeszcze większej.

    --
    Wiesław
    Opera Mail

  • 25. Data: 2010-01-20 10:45:19
    Od: Wiesław <n...@u...poczta.onet.pl>

    Dnia 20-01-2010 o 10:35 de Fresz napisał na pl.comp.pecet:

    > Nie zrozumiałeś. Jak można polecać konkretny procesor nie wiedząc do
    > czego on konkretnie będzie używany?

    I jeszcze jedno. Gdzie ja polecałem konkretny procesor?

    --
    Wiesław
    Opera Mail

  • 26. Data: 2010-01-20 12:30:23
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-01-20 11:34:15 +0100, Wiesław <n...@u...poczta.onet.pl> said:

    > Nie jestem pewien poprawności Twojego toku rozumowania. Chcesz dobrać
    > procesor pod konkretną aplikację i napisać wątkotwórcy, że p rocesor
    > który wstępnie wybrał jest za mocny?

    Nie pod samą aplikację, ale to co i w jakich aplikacjach robi (ale
    również w jaki sposób). Ten sam Szop przy pewnych zastosowaniach na
    średniej klasy procku będzie śmigał z połową obciążenia, przy innych
    będzie się dusił.

    > A jeżeli za rok zmieni apli kację
    > na nowszą i będzie obsługiwała już 4 rdzenie?

    Na razie się na to nie zanosi. Zresztą patrząc z praktyki, od paru lat
    nader często to wydajność człowieka jest większym ograniczeniem
    wydajności niż procesory.

    > Już teraz wida ć dużą
    > poprawę jeśli chodzi o obsługę wielu rdzeni/wątków przez apl ikacje.

    Które graficzne? I w jakich operacjach?

    > Twoja teoria mogłaby się sprawdzić, jeżeli byłaby to stacja ro bocza
    > przeznaczona tylko i wyłącznie pod konkretną aplikację, aż do śmierci.

    Moja praktyka dowodzi, że lepiej zmieniać większość bebechów rzadziej i
    nie w każdej pracy sens ma płacenie za moc na zapas. W większości
    przypadków zmiany softu na nowsze wersje, to okres 2-4 lat, bez sensu
    jest zakładać, że niemodyfikowany komp do pracy pociągnie dłużej niż
    jeden apgrejd softu. Tak ogólnie, na dzień dzisiejszy wciąż dużo sensu
    jest w pójściu w mocniejsze s775 niż pchanie się na siłę w s1156/1366.

    > Procesor jest narzędziem wielofunkcyjnym. To nie jest klucz, którym
    > można odkręcić konkretną śrubkę.

    To jest właśnie taki uniwersalny klucz, którym można odkręcać śrubę w
    kiblu, kole motocykla lub silniku ciężarówki. Nasadowa 27 w warsztacie
    motocyklowym będzie używana tylko do odkręcania kół, a w ciężarówce do
    fyfdziesięciu różnych połączeń. W pierwszym przypadku sprawdzi się coś
    z hipermarketu, w drugim lepiej zainwestować w coś z górnej pólki.

    > Naprawdę uważasz, że i5 to mnóstwo mocy? To jest normalny udany procesor,
    > który będzie służył latami bez rozczarowań.

    Pytanie czy dokładnie tak samo nie sprawdzi się tańszy. Bo moim
    zdaniem, w zależności od szczegółów określenia "grafika" - w zupełności
    może.

    > Jeżeli stać kogoś na
    > mocniejszy procesor to w imię czego miałby się ograniczać?

    A stać? W oryginalnym poście widzę pytanie dotyczące procka w okolicach
    ~500 zł, Ty proponujesz coś w pułapie ~700, nie uwzględniając różnic w
    cenie płyt czy pamięci.

    > Ja nie potrafię przepowiadać przyszłości, ale wiem że aplikacj e
    > potrzebują coraz większej wydajności i będą potrzebowały jes zcze większej.

    W praktyce wcale to nie działa tak liniowo. Dwukrotny wzrost mocy
    obliczeniowej przy tej samej aplikacji może się przełożyć na 5-30%
    wzrost wydajności. Nowsza, bardziej zasobożerna wersja na mniej
    wydajnym sprzęcie może się przełożyć na kilkuprocentowy spadek
    wydajności. Kluczowe w tym równaniu jest to, co jest robione i przez
    kogo.

    de Fresz

  • 27. Data: 2010-01-20 14:02:26
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    W zasadzie inaczej: porównuję dwa procesory ze sobą. Jeśli jakiejś firmy
    miałby 1 rdzeń i byłby szybszy od innej firmy 4-ro rdzeniowego, to wybrałbym
    ten pierwszy. Bardziej wymiernym porównaniem jest klasa cenowa
    prorównywanych procesorów. Teraz analizuję testy i dostrzegam odwrotną
    relację szybkości procesorów niż napisałeś.

> [...]
    > wiekszosci programow wykorzystujacych wielowatkowosc AMD wygra. Porownaj
    > tego AMD z najslabszym Quadem (Q6600), dam glowe, ze Q bedzie szybszy w

    Akurat w testach powyższych Core 2 Q6600 wypada o jakieś 20% gorzej niż Core
    2 Duo
    E8500 dla filtrowania w Photoshopie. Niestety brak danych dla AMD Phenom II
    X4 (955).

    Przy renderowaniu z kolei Core 2 Q6600 jest szybszy od E8500. Jednakże AMD
    Phenom II X4 (955) jest szybszy od Q6600 o 20%. Obliczenia w Excelu
    stawiają na równi Q6600 i AMD. W przypadku RARowania plików podobnie. Więc
    osobiście nie dostrzegam póki co przewagi Intela. Szybszy jest Intel 9550
    lecz kosztuje 830zł więc i wyższy model AMD musiałbym brać do testów. Pewnie
    znów AMD lepiej wypadłby. Taką tendencję dostrzegam właśnie.

  • 28. Data: 2010-01-20 14:08:39
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    > Przy takich ogólnikach, to ciężko coś sensownego poradzić. Grafika to
    > m.in.: gify do netu, łamanie książek, obróbka zdjęć pod siatki
    > wielkoformatowe, rendering scen 3d. Myślisz że jedna konfiguracja będzie
    > optymalna do wszystkich tych odmian pracy?

    Hmm.. może masz rację. W końcu CPU inaczej może traktować obliczenia od
    innych typów operacji. Może błędnie założyłem, że procesory podobnej klasy
    lecz różnych firm mają podobne mechanizmy kolejkowania istrukcji,
    cacheowania itp.

    Uściślijmy więc do 2 aspektów: obróbka bitmap w Photoshopie i coś
    bardzo-obliczeniowego czyli np. renderowanie w 3D Max. Porównujmy procesory
    w obrębie tej samej klasy cenowej.

  • 29. Data: 2010-01-20 20:26:26
    Od: Wiesław <n...@u...poczta.onet.pl>

    Dnia 20-01-2010 o 13:30 de Fresz napisał na pl.comp.pecet:

    > Moja praktyka dowodzi, że lepiej zmieniać większość bebechów rzadziej i
    > nie w każdej pracy sens ma płacenie za moc na zapas. W większości

    No każdy by tak chciał, tylko nie zawsze idzie to w parze.

> [...]
    > jeden apgrejd softu. Tak ogólnie, na dzień dzisiejszy wciąż dużo sensu
    > jest w pójściu w mocniejsze s775 niż pchanie się na siłę w s1156/1366.

    Nie rozumiesz dalej. Aby tak precyzyjnie określić konfigurację,
    należy równie precyzyjnie określić potrzeby. Były określone?.

    > Pytanie czy dokładnie tak samo nie sprawdzi się tańszy. Bo moim zdaniem,
    > w zależności od szczegółów określenia "grafika" - w zupełności może.

    Nie wiem tego, czy tańszy się sprawdzi. Wiem, że mocniejszy na pewno.

    > A stać? W oryginalnym poście widzę pytanie dotyczące procka w okolicach
    > ~500 zł, Ty proponujesz coś w pułapie ~700, nie uwzględniając różnic w
    > cenie płyt czy pamięci.

    Przeczytaj z łaski swojej jeszcze kilka razy co napisałem.
    Po pierwsze: Core i3 to koszt 400zł. Po drugie Phenom X4 żre 125-140W
    Po roku używania oszczędzam ok 100zł do Core i5 750, więc oszczędność
    na cenie wirtualna. Jeżeli jednak ktoś lubi płacić na raty, nic mi do tego.
    Nie rozumiem jakich pamięci. DDR3 można kupić w cenie DDR3. Płyty są
    rzeczywiście odrobinę droższe, mam nadzieję że jakościowo lepsze.

> [...]
    > sprzęcie może się przełożyć na kilkuprocentowy spadek wydajności.
    > Kluczowe w tym równaniu jest to, co jest robione i przez kogo.

    Być może masz rację co do rozwoju aplikacji i obsługi procesorów. Uważam
    jednak, że jest to (tak zresztą jak i w moim przypadku) wróżenie z fusów.
    Czas pokaże kto miał rację. Ja jestem optymistą.

    --
    Wiesław
    Opera Mail

  • 30. Data: 2010-01-21 09:20:49
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-01-20 21:26:26 +0100, Wiesław <n...@u...poczta.onet.pl> said:

> [...]
    >
    > Nie rozumiesz dalej. Aby tak precyzyjnie określić konfigurację,
    > należy równie precyzyjnie określić potrzeby. Były określone?

    Ależ sam również do tego piję - wciąż nie wiemy co dokładnie kryje się
    pod tą "grafiką".

    > zdaniem,
    > ności może.
    >
    > Nie wiem tego, czy tańszy się sprawdzi. Wiem, że mocniejszy na pew no.

    No jest to pewne rozwiązanie problemu, niestety może być związane z
    przeinwestowaniem. Ale fakt, tak też moża.

> [...]
    > na cenie wirtualna. Jeżeli jednak ktoś lubi płacić na raty, nic mi do tego.

    Czasem łatwiej jest znieść taką różnicę przy rozłożeniu na raty.

    > Nie rozumiem jakich pamięci. DDR3 można kupić w cenie DDR3.

    Do starszych platform można włożyć DDR2 - różnica nie jest już tak
    kolosalna, jak z rok temu, ale wciąż jest.

    > Płyt y są rzeczywiście odrobinę droższe, mam nadzieję że jakościowo lepsze.

    Myślę że dobra płyta pod dowolny socket zawsze będzie dobrą płytą.

    de Fresz