  • 1. Data: 2010-01-28 20:20:25
    Temat: Jak ustawić dysk w tryb DMA? (stara płyta z kontrolerem UDMA/33)
    Od: "Przemolo" <p...@g...zmyla>

    Problem dot. starego komputera z płytą Abit BH6 (UDMA/33) i dysku Seagate
    Barracuda 60GB. Z pewnych powodów wykonałem low-level format dysku i być
    może od tego czasu Windows XP widzi ten dysk pracujący w trybie PIO, a nie
    DMA. Oczywiście we właściwościach kanału IDE mam włączone Tryb transferu:
    DMA jeśli dostępne ale Bieżący transfer i tak jest tylko PIO.
    Pomyślałem, że może dysk jest ustawiony w trybie PIO i trzeba go czymś
    przestawić?
    A może pracuje w trybie UDMA/100, a płyta obsługuje tylko 33 i to jest
    problem?
    Kiedyś na tym komputerze tego problemu nie było - nie wiem jak przywrócić
    ten stan.

    --
    Odpowiadając na priv zamień końcówkę adresu e-mailowego "zmyla" na "pl"

  • 2. Data: 2010-01-28 20:33:17
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Przemolo" napisał:

    > Z pewnych powodów [...] we właściwościach kanału IDE mam włączone
    > Tryb transferu: DMA jeśli dostępne ale Bieżący transfer i tak jest tylko
    > PIO.

    Z pewnych powodów oszczędnie gospodarujesz prawdą, bo w żadnym BIOS-ie po
    pierwsze nie ma takiej opcji jak "Tryb transferu: DMA jeśli dostępne" ani
    żaden BIOS nie pokaże bieżącego transferu.
    IMHO masz za słaby zasilacz, aby udźwignął tryb DMA.

    JoteR

  • 3. Data: 2010-01-28 21:03:37
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    Użytkownik "Przemolo" <p...@g...zmyla> napisał w wiadomości
> [...]
    > DMA. Oczywiście we właściwościach kanału IDE mam włączone Tryb transferu:
    > DMA jeśli dostępne ale Bieżący transfer i tak jest tylko PIO.

    Odinstaluj ten kanał i wykonaj restart, czasami pomaga. Jak dysk ma dużo
    błędów CRC to XP zmienia transfer na PIO.
    Mialem kiedys przypadek, że ktoś wcisnął pin od DMA do środka dysku (jak
    odwrotnie założy się tasiemkę to na pinie DMA jest tzw. klucz, czyli
    zaślepiona dziurka :-) ).

  • 4. Data: 2010-01-28 21:13:59
    Od: "Przemolo" <p...@g...zmyla>

    Użytkownik "JoteR" <j...@p...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > żaden BIOS nie pokaże bieżącego transferu.
    > IMHO masz za słaby zasilacz, aby udźwignął tryb DMA.

    To nie opcja BIOSu ale WinXP - panel sterowania / system / sprzęt / menedźer
    urządzeń / Kontrolery IDE / Podstawowy kontroler - właściwości.
    Co do zasilacza - jak pisalem, do niedawna bylo ok, wiec to nie wina
    zasilacza.

  • 5. Data: 2010-01-28 21:52:31
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Przemolo" napisał:

    > To nie opcja BIOSu

    A jak są ustawione opcje BIOS-u dotyczące transferu? Na jakiej taśmie jest
    podłączony dysk? Z jakich (oprócz tego, że pewnych) powodów został
    sformatowany "niskopoziomowo" dysk? Z poziomu BIOS-u czy jakimś narzędziem?
    Jakim? Czy jest możliwość odczytu S.M.A.R.T.? Jeśli tak, to czy są tam
    jakieś niepokojące wartości?
    To są informacje, jakie wypadałoby podać na grupie *sprzętowej*.

    > ale WinXP

    Zatem NTG - pl.comp.os.ms-windows.winnt
    I na wszelki wypadek przeczytaj ten artykuł - może Ci się coś nasunie.
    http://support.microsoft.com/kb/817472/pl
    Ale z tego co podałeś, to przyczyną jest owo nieszczęsne formatowanie, warto
    może by rozwinąć ten temat, zamiast zbyć to lakonicznym "z pewnych powodów".

    > to nie wina zasilacza.

    Aluzju nie poniał... ;-)

    JoteR

  • 6. Data: 2010-02-06 07:27:32
    Od: "Przemolo" <p...@g...zmyla>

    Po odinstalowaniu sterownika IDE po restarcie Windows zainstalował od nowa i
    już tryb DMA był włączony.