  • 1. Data: 2018-03-31 18:14:41
    Temat: Jak jest z zanieczyszczaniem spalinami osobówek diesel vs benzyna?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Witam,

    Przez różne wątki na forum od czasu do czasu zdarza się komentarz na
    temat tego iż benzynowce są znacząco czystsze niż diesle, również w
    kontekście osobówek. Miasta europejskie odcinają się od diesli.

    Nie znam się na tym ale czy to nie jest jakaś propaganda? Chodzi mi o
    nowoczesne auta.

    Moje wątpliwości budzi fakt iż we współczesnych dieslach jest więcej
    eko-zabezpieczeń przed zatruwaniem środowiska oraz znacząco mniej palą
    od benzyniaków. Na wydechu siedzi DPF oraz leje się weń mocznik aby coś
    tam zutylizować. Silniki benzynowe nie mają czegoś takiego. No może
    dopiero od tego roku będą miały DPFy.

    Porównujemy 2 auta o takiej samej masie i przyspieszeniu dla
    uproszczenia. Przykładowo mój diesel przy 270KM/574Nm, masie 1800kg i
    przyspieszeniu poniżej 7s pali po mieście ok 9.6 - 10.5l (bez
    start/stop), poza miastem przy normalnej ale chwilami dynamicznej
    jeździe 8.6l a przy mega oszczędnej jeździe (80-90km/h) 6.8l. Owszem,
    przy 200km/h przepał wzrasta do 12l. Jeździłem kiedyś sporo lżejszym
    Passatem 180KM. Zużycie benzyny rzędu 15l nie było niczym nadzwyczajnym.
    A jak się docisnęło to i 18l na trasie wciągał. Pewnie gdyby dodań mu
    koni i wyrównać masę, to 25l też by chętnie wciągnął. Nie wiem jak te
    proporcje wyglądają współcześnie, ale trzeba je uwzględnić w
    rozważaniach. Należy z rozważań wyeliminować chwilowy błąd konstruktorów
    w postaci downsizingu gdzie wiele zdechłych koni mechanicznych nie
    potrafiło się dogadać z resztkami Nm.

    Czy ktoś z Was ma jakieś dane porównawcze na temat emisji PM10, PM2.5 a
    także szkodliwych substancji dla obu typów zasilania aut? Nie upieram
    się przy w/w założeniach porównawczych - być może są lepsze.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2018-03-31 18:19:37
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 31-03-2018 o 18:14, Marek S pisze:
> [...]
    > kontekście osobówek. Miasta europejskie odcinają się od diesli.
    >
    > Nie znam się na tym ale czy to nie jest jakaś propaganda? Chodzi mi o

    Propaganda.
    Oba syfią, tyle że innymi substancjami, a naukowcy nie są zgodni która z
    nich jest bardziej szkodliwa.

    Diesel syfi tlenkami azotu, a benzyniak dwutlenkiem węgla.

    Jeszcze większą propagandą jest rzekoma ekologiczność elektrycznych,
    przy której nikt nie liczy kosztów ekologicznych ich produkcji, ze
    szczególnym uwzględnieniem akumulatorów, wymienianych co jakiś czas, czy
    produkcji prądu, zwłaszcza z brudnego węgla.

  • 3. Data: 2018-03-31 18:24:56
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 31.03.2018 o 18:19, Cavallino pisze:

    > Propaganda.
    > Oba syfią, tyle że innymi substancjami, a naukowcy nie są zgodni która z
    > nich jest bardziej szkodliwa.
    >
    > Diesel syfi tlenkami azotu, a benzyniak dwutlenkiem węgla.

    Akurat dwutlenek węgla _nie_ jest szkodliwy dla zdrowia (chyba że w
    tamim stężeniu, że tlenu braknie;)

    Shrek

  • 4. Data: 2018-03-31 18:31:14
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-31 o 18:24, Shrek pisze:

    > Akurat dwutlenek węgla _nie_ jest szkodliwy dla zdrowia (chyba że w
    > tamim stężeniu, że tlenu braknie;)

    Osobiście nie zgodzę się z tym twierdzeniem. Jest gazem cieplarnianym.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 5. Data: 2018-03-31 18:45:48
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 31.03.2018 o 18:31, Marek S pisze:

    > Osobiście nie zgodzę się z tym twierdzeniem. Jest gazem cieplarnianym.

    H20 też. Z tym, że ani CO2 ani H20 nie są zasadniczo szkodliwe dla
    zdrowia... Choć DHMO w sumie bardziej szkodzi;)

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Monotlenek_diwodoru

  • 6. Data: 2018-03-31 18:57:02
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2018-03-31 o 18:19, Cavallino pisze:

    > Propaganda.
    > Oba syfią, tyle że innymi substancjami, a naukowcy nie są zgodni która z
    > nich jest bardziej szkodliwa.
    >
    > Diesel syfi tlenkami azotu, a benzyniak dwutlenkiem węgla.

    Tlenki azotu są bardziej szkodliwe od tlenku węgla.
    Co nie znaczy, że tlenek węgla jest nieszkodliwy - też jest szkodliwy,
    ale tlenki azotu trują bardziej.

    Miasta europejskie nie bez powodu odcinają się od diesli.
    Przez lata była propaganda nakierowana na promowanie diesli.
    DPFy coś dają pod warunkiem, że są sprawne i że w ogóle jeszcze tam są.

  • 7. Data: 2018-03-31 19:00:58
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2018-03-31 o 18:14, Marek S pisze:
> [...]
    > także szkodliwych substancji dla obu typów zasilania aut? Nie upieram
    > się przy w/w założeniach porównawczych - być może są lepsze.

    Nie mam pod ręką danych porównawczych, ale znana jest sprawa, że silniki
    diesla w rzeczywistości, tzn. podczas jazdy wydzielają 30 razy więcej
    toksycznych substancji, niż przewiduje norma. Zeby ukryć ten fakt w
    samochodach zainstalowano specjalne oprogramowanie, które ma na celu
    wykrycie, że samochód jest na teście i zmienia na czas pomiaru parametry
    pracy silnika, żeby zmieścił się w normach. Gdy samochód zjeżdża ze
    stanowiska testowego natychmiast znów zaczyna emitować 30 razy więcej
    toksyn niż dopuszcza norma.

  • 8. Data: 2018-03-31 19:02:18
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2018-03-31 o 18:31, Marek S pisze:

    > Osobiście nie zgodzę się z tym twierdzeniem. Jest gazem cieplarnianym.

    Za to tlenki azotu normalnie trują ludzi i nie tylko ludzi.

  • 9. Data: 2018-03-31 20:56:17
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    I jako gaz cieplarniany w czym szkodzi? Wiesz ze zarcie rosnie dzieki dwutlenkowi
    wegla? Ludzi przybywa to i zarcia potrzeba coraz wiecej.

  • 10. Data: 2018-03-31 21:00:26
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Nie znam się na tym ale czy to nie jest jakaś propaganda? Chodzi mi o
    > nowoczesne auta.
    propaganda. benzyna jest paliwem mocniej przetworzonym, więc z natury
    czystszym. diesle - jak sam wspomniałeś, mają dużo oczyszczaczy.
    dlaczego propaganda? po pierwsze LPG. można by robić auta na LPG, z
    benzyną tylko do startu. tanio, prosto, nie trzeba wymyślać nowych
    ogniw, martwić się o czas ładowania.
    Bez żadnych problemów, no.... może z minimalnymi, możemy (jako
    cywilizacja) stosować w dieslach olej napędowy produkowany przez
    rolników. do starego (rozgrzanego) diesla można nalać jadalnego
    kujawskiego. ciekaw jestem jak wyglądałby pomiar tych strasznych
    rakotwórczych substancji.
    tak więc nie diesel jest zły, a elektryki nie są jedynym rozwiązaniem
    ToMasz