  • 21. Data: 2009-09-18 18:03:13
    Temat: Re: Jak działa kuchnia indukcyjna?
    Od: Shreek <p...@M...onet.pl>

    marko1a napisał(a):

    > Musi byc ferromagnetyk czyli taki metal który przyciągany jest przez magnes
    > np. żelazo. Nie mam niklowych naczyń więc nie wiem czy też ten nikiel jako
    > ferromagnetyk będzie działał prawidłowo.
    >
    > Aluminium, miedź to paramagnetyki bo magnes ich nei przyciąga więc kuchnia
    > indukcyjna nie rozgrzeje takich garnków.

    Tyle że w kuchni indukcyjnej nie chodzi o przyciąganie garnków ale o
    indukcję prądów wirowych, które doprowadzają do rozgrzewania garnka.
    Im lepszy przewodnik i jest jego większa masa (objętość) to popłyną
    większe prądy wirowe.

    --
    M.

  • 22. Data: 2009-09-18 20:15:14
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

    Użytkownik "grg12" <g...@c...at> napisał w wiadomości

    > A może na odwrót - rozwiązanie podobne jak w niektórych lutownicach
    > Wellera. Dno garnka z materiału o odpowiedniej temperaturze Curie - w
    > razie przegrzania garnek przestaje skutecznie zwierać pole pętli, kuchenka
    > odcina prąd (albo - podobnie jak aluminiowymi garnkami, spada wydajność
    > grzania).
    > Kto sie bierze za produkcje ekskluzywnych garnków ze stabilizacją
    > temperatury? :)

    Ale to będzie garnek "jednozakresowy".
    Bigos Ci się uda, ale leczo już nie, albo odwrotnie.
    Chyba, że punkt Curie będzie regulowany...

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 23. Data: 2009-09-18 20:40:20
    Od: Padre <P...@n...net>

    Mirek pisze:

    > To chyba nie do końca prawda - jak już ktoś napisał rozgrzeje, ale
    > słabiej.

    Nie rozgrzeje wcale z prostej przyczyny - elektronika kuchenki sie
    wyłączy i zasygnalizuje nieprawidłowe naczynie.

  • 24. Data: 2009-09-18 20:43:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Tabaczyński napisał:

    > Ale to będzie garnek "jednozakresowy".
    > Bigos Ci się uda, ale leczo już nie, albo odwrotnie.
    > Chyba, że punkt Curie będzie regulowany...

    Każdy garnek ma stabilizację temperatury -- jego wnętrze zazwyczaj
    w większości wypełnia woda, a ją trudno doprowadzić do temperatury
    wyższej niż 100 stopni. Więcej doprowadzonej energii oznacza tylko
    szybsze wrzenie i szybsze parowanie (bywa to porządane w kuchennej
    technologii), a w ekstremalnych przypadkach -- przypalenie (zwykle
    mniej porządane).

    Garnek z punktem Curie ciut powyżej stu stopni byłby dość uniwersalny.
    Można w nim zagotować zupę, można wolniej lub szybciej odparowywać
    sosy, ale trudniej coś przypalić. Tylko z czego go wykonać? Jakiś
    stop gadolinu? 500 dolarów za kilogram -- sporo, ale da się przeżyć
    (chyba żeby ten gadolin miał jakieś toksyczne własności, wtedy
    z przeżywaniem gorzej).

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2009-09-18 20:44:34
    Od: Padre <P...@n...net>

    > No i co to za szajs, nie da sie wykryc badajac sama prace cewki ze "coś
    > nie halo"? Czy konieczny bylby czujnik temperatury pod szklana plyta
    > (nie pękła) który zrobi "cut off"?

    Ależ tam jest czujnik temperatury, tylko przy gwałtownym wzroście tejże
    zanim czujnik pod ceramicznym blatem rozgrzeje sie do 250C to dno garnka
    może mieć już i z 700C.

  • 26. Data: 2009-09-18 20:51:16
    Od: Padre <P...@n...net>

    > W takim przypadku wskazane jest wręcz zaimplementowac jakąś inteligencję w
    > kuchni.
    > Np. przycisk szybkiego wyboru " zagotowanie wody" Wstawiamy garnek z wodą,
    > naciskamy ten przycisk. Pole indykcyjne wyłączy się automatycznie pole gdy
    > temperatura czujnika osiągnie 100stopni.
    > Albo smażenie i następnie wybór w jakiej temperaturze oleju, np. od 150-270
    > stopni co 10 stopni.

    Ale zrobiłeś odkrycie :) Takie funkcje ma większość jednopolowych
    kuchenek indukcyjnych z allegro :) Problemem jest tylko histereza
    wynikająca z błyskawicznego przenoszenia energii em a powolnego
    temperatury przez płytę ceramiczną. Żeby upiec naleśniki na kuchence
    indukcyjnej trzeba mieć ogólne pojęcie o jej konstrukcji :) Inaczej sie
    przypalą, z gwarancją :) Im mniejsza masa naczynia i przyrządzanej
    potrawy tym większe problemy.

  • 27. Data: 2009-09-18 21:24:06
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Fri, 18 Sep 2009 14:41:37 +0200, J.F. napisał(a):

    > Ale takie wyzsze temperatury to sie chyba objawiaja i ponizej 8um.
    Owszem. 8-14 wzielo mi sie z tego, ze takie testy robilem, tzn. takie
    pasmo miala kamera termowizyjna, co nie znaczy, ze szklo sie robi
    przezroczyste ponizej 8.
    Z tego tutaj http://www.swiat-szkla.pl/images/artykuly/2007_12/26
    r6.jpg
    wynika, ze powyzej 3um jest juz slabo z przezroczystoscia. 3um wystarcza
    na pewno na 200-250degc, ale nie na 100-120.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 28. Data: 2009-09-19 09:39:12
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 18 Sep 2009 23:24:06 +0200, Jaroslaw Berezowski wrote:
> [...]
    >wynika, ze powyzej 3um jest juz slabo z przezroczystoscia. 3um wystarcza
    >na pewno na 200-250degc, ale nie na 100-120.

    No ale 120 C nie pozwala na smazenie, a 250C to dopiero teflon zaczyna
    odchodzic :-)

    A to co pokazujesz to moze byc jakeis specjalne szklo,
    "niskoemisyjne".

    J.

  • 29. Data: 2009-09-19 12:23:35
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Padre" <P...@n...net> napisał w wiadomości
    > Nie rozgrzeje wcale z prostej przyczyny - elektronika kuchenki sie wyłączy
    > i zasygnalizuje nieprawidłowe naczynie.

    I własnie tak jest u mnie jak położę zwykły garnek to świeci się ikona "brak
    garnka".

    Marek

  • 30. Data: 2009-09-19 12:26:49
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Shreek" <p...@M...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > indukcję prądów wirowych, które doprowadzają do rozgrzewania garnka.
    > Im lepszy przewodnik i jest jego większa masa (objętość) to popłyną

    To że nie chodzi o przyciąganie to ja wiem. To jest tylko prosty test na
    garnek czy się nadaje czy nie.
    Że się da rozgrzać aluminium to też wiem. Ale konstrukcja kuchenki jest do
    garnków z ferromagnetyków i paramagnetyków nie widzi i nie zagrzejesz choćby
    nie wiem jakie prawa fizyki przytaczał.

    Marek