  • 51. Data: 2009-07-10 10:12:34
    Temat: Re: Iskrobezpieczeństwo - bariery
    Od: Stasiek_T <t...@p...onet.pl>

    Papa Smerf pisze:

    > jest to zwykłe bicie piany!!!
    > rozumiem odległości powietrzne, oraz powie3rzchniowe, normy je podają,
    > ale jaki ma sens podawanie norm grubości dielektryka?:O) (nie wiem, nie
    > czytałem wszystkich norm, może gdzieś czegoś takiego wymagają, albo ktoś
    > źle przetłumaczył, albo nie rozumie)
    > dla dielektryków podaje się napięcia przebicia, czy słyszałeś może o
    > wymaganych grubościach izolacji przewodów? wymaga się wytrzymałości na
    > przebicie i tyle, no chyba że ów transoptor jest tak maciupki że nie ma
    > wymaganych odległości między końcówkami wejścia i wyjścia, to bym
> [...]

    Nie ja to wymyśliłem. W PN-EN 50020:2005 Urządzenia elektryczne w
    przestrzeniach zagrożonych wybuchem -- Wykonanie iskrobezpieczne "i"
    tabela 4 określa odstępy izolacyjne oddzielające- powietrzne, przez
    zalewę, powierzchniowe, przez izolację stałą. Przykładowo dla napięcia
    1575V wymagany odstęp przez izolację stałą wynosi 2,7mm. Żeby nie było
    wątpliwości, w pkt 8.8.2 normy jest napisane, że wymagania tej tablicy
    stosuje się do transoptorów jako elementów izolujących pomiędzy obwodami
    iskrobezpiecznymi i nieiskrobezpiecznymi. Tak samo jest zresztą w nowej
    normie (okładkowej) PN-EN 60079-11:2007 Atmosfery wybuchowe -- Część 11:
    Urządzenia przeciwwybuchowe iskrobezpieczne "i".
    Jednostki badawcze wydają certyfikat na zgodność badanego wyrobu z
    normami i dyskusja z nimi o sensowności zapisów norm jest bezzasadna.

    Pozdrawiam.

    --
    Stasiek_T

  • 52. Data: 2009-07-10 12:38:23
    Od: m...@p...onet.pl

    > Jezeli macie projektanta to ew. mozna go wyslac na kurs PREX w Barbarze.
    > http://szkolenia.gig.katowice.pl/pl/a609/PREx.html

    To jest szkolenie dla projektantów _urządzeń_ do stref. Wiem, bo byłem :) Na
    instalacje jest krótka w zasadzie chwila i trzeba było pana za język ciągnąć nt.
    wymagań np. dla ciągnięcia okablowania IS, czy bariera lepsza czy separator ;),
    jakie dławiki i skrzynki można dać i gdzie itp. itd.

    Na projekt automatyki/elektryki nie potrzeba żadnych szczególnych uprawnień
    (oprócz wymaganych prawem polskich uprawnień budowlanych).

    Dodatkowo, niektórzy koledzy wspominali, że tylko KDB lub inna polska instytucja
    może wydać certyfikat ATEX. E-tam :) Po co nam ta cała strefa wolnego handlu?
    Urządzenie ma znak CE, ergo jest dopuszczone do obrotu w Polsce.

    Pozdrawiam
    Marcin S.

  • 53. Data: 2009-07-10 15:12:53
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la> napisał w
    wiadomości news:h36r6v$1dm$1@atlantis.news.neostrada.pl...

> [...]
    ale
    > jaki ma sens podawanie norm grubości dielektryka?:O) (nie wiem, nie

    to widać :)

    > dla dielektryków podaje się napięcia przebicia, czy słyszałeś może o
    > wymaganych grubościach izolacji przewodów? wymaga się wytrzymałości na
    > przebicie i tyle

    Kolega już Ci wyjaśnił, że nie masz racji. Dla Ex bardzo często bada się
    _i_ napięcie przebicia _i_ grubość izolacji. Dodatkowo, w zależności od
    klasy czystości i rodzaju materiału _bardzo_ wzrastają wymagane odstępy
    powierzchniowe i zwykły transoptor nie przejdzie z tego powodu.

    BTW, w tym wątku wyjątkowo obrodzili zawodnicy typu "nie znam się, więc
    się chętnie wypowiem"... Zlitujcie się.

    e.

  • 54. Data: 2009-07-10 17:04:02
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

> [...]
    > normie (okładkowej) PN-EN 60079-11:2007 Atmosfery wybuchowe -- Część 11:
    > Urządzenia przeciwwybuchowe iskrobezpieczne "i".

    wymaganie gróbości dielektryka to przecież nonsens, przecież jego
    izolacyjność nie zależy wcale od gróbości, ale od rodzaju tego dielektryka,
    więc jeśli wymaga się wytrzymałości na przebicia to gróbość jest już zbędna,
    ale tu jaskrawo widać jakość owych "specjalistuf" od piania norm:O)
    mogę ten banał porównać z innym normowym banałem, że wymaga się gdzieś żeby
    przy takim a takim prądzie maksymalny spadek napięcia był tyle i tyle i
    dodatkowo sie jeszcze wymaga żeby rezystancja była mniejsza niz tyle i tyle,
    to tak jakby ci panowie prawa łoma nie znali, bo przy zadanej rezystancji i
    napięciu prąd będzie zawsze 10razy mniejszy od wymaganego minimalnego!:O)

  • 55. Data: 2009-07-11 01:43:26
    Od: "Remek" <w...@n...pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał:

    > No to i teraz już wiemy wszystko na temat znajomości norma przez tego
    > osobnika.

    Mimo wszystko nie spodziewałem się po Tobie takiego dwebilizmu. POLSKIE
    Normy w obcym języku??? Przez kogo stworzone? Przeczytaj 100 razy głośno:
    Polskie, Polskie ... i wsłuchaj się w dźwięk tych słów. Może coś zrozumiesz.
    To, że polskie ustawo/normodawstwo korzysta od dawna z przepisów uznanych na
    świecie i coraz bardziej się z nim integruje, to nie znaczy, że polskie
    przepisy mają (mogą) być w obcym języku. Zresztą w jakim? Angielskim,
    francuskim, niemieckim? A może chińskim, japońskim, czy jakimś murzyńskim
    narzeczu? Czujesz idiotyzm sytuacji? Zdumiewaja mnie tępoty, które sądzą, że
    jeśli liznęli parę słów po angielsku, to są już trendy i wszystko mogą mieć
    on english. Nie wiedzą, że są po prostu snobami. A słowo to oznacza "bez
    szlachetności", w wolnym tłumaczeniu "bez właściwości", bezpostaciowość (jak
    gówno). Zresztą świetnie ujął to Andrzej Rosiewicz - "w kuchni, ktoś przy
    dziecku, mówi po niemiecku". Jeśli nie macie krzty honoru, to spierdalajcie
    z Polski.

    Remek

  • 56. Data: 2009-07-11 12:25:46
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Remek,

    Saturday, July 11, 2009, 3:43:26 AM, you wrote:

    [................]

    Krótko: idź już stąd i przestań się kompromitować.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 57. Data: 2009-07-11 12:52:39
    Temat: [OT]Re: Iskrobezpieczeństwo - bariery
    Od: "Artur Miller" <a...@b...org>

    "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> wrote in message
    > Hello Remek,
    >
    > Saturday, July 11, 2009, 3:43:26 AM, you wrote:
    >
    > [................]
    >
    > Krótko: idź już stąd i przestań się kompromitować.

    czy mi się wydaje, czy Pan Mandziejewicz traktuje pme jak swój folwark ? z
    tego co pamiętam, to grupa jest dostępna na publicznych serwerach,
    korzystanie z niej nie jest obwarowane jakimiś szczególnymi ograniczeniami,
    więc może łaskawie Pan Mandziejewicz napisze w końcu coś sensownego zamiast
    uzurpować sobie prawo do decydowania kto może a kto nie może się wypowiadać
    ?

    @

  • 58. Data: 2009-07-11 13:19:40
    Temat: Re: [OT]Re: Iskrobezpieczeństwo - bariery
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Artur,

    Saturday, July 11, 2009, 2:52:39 PM, you wrote:

> [...]

    > uzurpować sobie prawo do decydowania kto może a kto nie może się wypowiadać

    Nadal nie przeczytałeś tego, co ci podpowiedziałem jakiś czas temu?
    Lamer - adwokat lamera się znalazł, neostrada ich mać!

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 59. Data: 2009-07-11 13:25:45
    Od: "Artur Miller" <a...@b...org>

    > Nadal nie przeczytałeś tego, co ci podpowiedziałem jakiś czas temu?
    > Lamer - adwokat lamera się znalazł, neostrada ich mać!

    ale ze co, ze burakiem jestes ? :) to juz wiedzą wszyscy :)

    a neostrada ... use google, Luke !

    @

  • 60. Data: 2009-07-13 18:21:43
    Temat: Re: [OT]Re: Iskrobezpieczenstwo - bariery
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Sat, 11 Jul 2009 15:25:45 +0200,
    Artur Miller <a...@b...org> screamed:

    Use valid MIME, Luke! http://www.grush.one.pl/article.php?id=mime

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:230B ]
    [ 20:20:29 user up 12132 days, 8:15, 1 user, load average: 0.56, 0.98, 0.12 ]

    There are lies, damned lies and statistics. -- Mark Twain