  • 71. Data: 2014-03-23 22:56:44
    Temat: Re: Instalacja
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    uzytkownik wrote:
    > Ale ja nie muszę pytać, bo widzę wszystkie błędy, a jest ich kilka.
    > 1. Narysowałeś cewkę przekaźnika obróconą o 90 stopni.

    narysuj jak powinno być, może się czegoś nauczę

    > 2. Narysowałeś przekaźnik w pozycji wzbudzonej.

    ty tak twierdzisz

    > 3. Pomyliłeś żyły przewodu pomiędzy puszkami A i C

    pomyliłem - czeski błąd

    > Przecież to wynika z informacji, którą podałem: moc każdego z
    > wentylatorów niewiele powyżej 100W, napięcie zasilające 230V
    > Mam nadzieję, że wzór na moc nie jest Ci obcy.

    tutaj odpisywałem przed przeczytaniem postu z opisem

    > Kilka razy dziennie, a do tego przełączenia były pewne, bo
    > termostaty,
    > które nim sterowały posiadały histerezę.
    > W porównaniu do tego układu, zwykły łącznik oświetlenia może służyć
    > np. dziecku jako zabawka, a bywa też, że potrafi się wypalić i
    > iskrzyć
    > powodując bardzo szybkie załączenia i wyłączenia przekaźnika.

    to prawda

    jeffrey

    ps .sarkazm zachowaj dla swojej rodziny bo mnie to nie wzrusza, a
    tobie hm .... bez komentaża

  • 72. Data: 2014-03-23 23:01:18
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    pilocik wrote:

    > sprawdź jeszcze raz, zamieniłeś po prostu dwa kable :)

    fakt, czeski błąd

    > ale ja w innej sprawie, jak już wcześniej wspomniałem układ już
    > zrobiłem wygląda to mniej-więcej tak :
    >
    > http://zapodaj.net/068a6ae6f3791.png.html
    >
    > jakieś uwagi ? propozycje zmian ?
    > trochę mnie postraszyliście 12+230 w jednym przewodzie, mogę jeszcze
    > dołożyć kolejny przekaźnik w puszce A i zamiast niskonapięciowych
    > pociągnąć N i jeden jeszcze zostanie
    >
    > ps. oba przekaźniki są DPDT zatem mam jeszcze parę wolnych styków
    > ps2 do puszki B dostępu już nie ma ;)
    układ ok, jak ci pasuje to mi też
    jeśli zmieścisz przekaźnik w puszce A to będzie lepiej
    już zagipsowałeś B? :)

    jeffrey

  • 73. Data: 2014-03-23 23:32:01
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-03-23 22:56, Jeffrey pisze:

> [...]
    >
    > to prawda
    >
    > jeffrey
    >
    > ps .sarkazm zachowaj dla swojej rodziny bo mnie to nie wzrusza, a

    Gdzie Ty dostrzegasz sarkazm?

  • 74. Data: 2014-03-23 23:39:10
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-03-23 22:32, pilocik pisze:

> [...]
    > pociągnąć N i jeden jeszcze zostanie
    >
    > ps. oba przekaźniki są DPDT zatem mam jeszcze parę wolnych styków

    To masz prawie dokładnie taki sam układ, który ja Ci rozrysowałem. Z tą
    różnicą, że w moim układzie sterowanie niskonapięciowe L1 starałem się
    maksymalnie odseparować od 230V i dlatego przebiega odcinkiem przewodu
    A-C i nie jest mieszany z 230V.
    Układ Jeffreya pozwala zaoszczędzić o jeden przekaźnik w stosunku do
    naszych rozwiązań.
    Dlatego proponowałbym zastosować jego rozwiązanie z uwzględnieniem
    błędów oraz z niewielkimi zmianami:
    1. Usunąć żyłę fazową L z przewodu A-C, a to zasilanie na styk
    przekaźnika podać z przewodu znajdującego się w puszce C
    2. Zastosować oddzielny przekaźnik do sterowania obwodu L1
    Lub zamiast 2 przekaźników zastosować stycznik z dobrą separacją styków.
    Taką separację można uzyskać stosując stycznik przełączalny z
    dodatkowym, zwiernym stykiem pomocniczym.

  • 75. Data: 2014-03-24 09:21:25
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-03-23 22:02, Jeffrey pisze:

> [...]
    i-elektromagn-przemyslowe/relpol/r15-1014-23-1024/#

    > silniki - standard, warystor lub transil rozwiązuje problemy (zależnie
    > od układu), lub nawet gdybyś nie odłączał N nie powinno się wzbudać
    > napięcie ( ale pod to wacka nie podłożę)
    >
    > jeffrey

    To byłoby zbyt łatwe i zbyt piękne, aby mogłoby być realne.
    W takim przypadku ani transil, ani warystor nie pomoże, bo tu nie chodzi
    o przepięcia i przeskok iskry spowodowany wysokim napięciem, tylko o
    zjonizowanie znajdującego się w obudowie przekaźnika powietrza.
    Ta jonizacja następuje przy każdym załączeniu oraz przy każdym
    rozłączeniu przekaźnika. Styki łącząc obwód uderzają o siebie i się
    odbijają, powodując powstawanie łuku elektrycznego w miejscu styku.
    Podobnie też podczas rozłączania obwodu powstaje łuk elektryczny.
    Iskrzenie jest tym większe, im większą indukcyjność posiada łączony
    odbiornik. W przypadku odbiorników indukcyjnych nie chodzi tu o przeskok
    iskry na skutek przepięcia, ale o "ciągnięcie" łuku elektrycznego za
    rozwieranym stykiem, podobnie jak to się dzieje podczas spawania
    elektrycznego. Generowane przez odbiornik indukcyjny napięcie nie musi
    być wyższe od napięcia zasilającego, a łuk i tak będzie "ciągnięty".
    Dlatego też ani transil, ani warystor tutaj nie pomoże. Jedyne układy,
    które zmniejszają efekt iskrzenia styków to układy gasikowe RC.
    Poza tym transil i warystor nie nadają się do tego ponieważ zachodzi w
    nich zjawisko lawinowego przepływu prądu. Te elementy, kiedy wzrasta w
    nich wartość płynącego prądu na skutek przepięcia, także przewodzą prąd
    roboczy. Aby ten przepływ prądu mógł wygasnąć w tych elementach to musi
    być w układzie ogranicznik wartości prądu roboczego lub zabezpieczenie,
    które rozłączy obwód roboczy. W elektryce nazywa się to
    "dobezpieczeniem" ogranicznika przepięć. Tak więc co mi po
    zabezpieczeniu, które po każdym zadziałaniu "wywali"
    bezpieczniki/wyłączniki nadmiarowoprądowe?

    Kiedy w takim przekaźniku pojawia się łuk elektryczny to otaczające ten
    styk powietrze zostaje zjonizowane. Zjonizowane powietrze zaś przewodzi
    prąd. Kiedy takie powietrze dostanie się pomiędzy styki o różnych
    potencjałach elektrycznych to powoduje przepływ prądu pomiędzy tymi
    stykami, którego wartość rośnie lawinowo.
    I tu właśnie mieliśmy taki przypadek.
    Typowe załączenia/wyłączenia wentylatorów podczas normalnej pracy
    praktycznie nie powodowały żadnych efektów, bo jonizacja powietrza w
    obudowie przekaźnika była niewielka. Problem powstawał dopiero, kiedy
    ktoś kilka razy pod rząd zasterował ręcznie przyciskiem TEST lub chciał
    wyregulować termostat powodując kilkakrotnie zadziałanie przekaźnika w
    krótkim okresie czasu sprawiając, że w przekaźniku nagromadziła się
    odpowiednia ilość zjonizowanego powietrza. Wtedy dochodziło do przepływu
    prądu pomiędzy stykami o różnych potencjałach (L i N).
    Dlatego też właśnie nie powinno się stosować przekaźników, które nie
    posiadają odpowiedniej separacji pomiędzy stykami do łączenia sygnałów o
    tak dużej różnicy potencjałów.
    W przypadku, kiedy jednym ze styków łączony jest obwód 12V, który z
    samej reguły jest obwodem bezpiecznym może dojść do porażenia prądem,
    kiedy ktoś by się dotknął takiego 12V obwodu. Często w takich obwodach
    stosuje się halogeny czy też LED-y montowane na szynach, które nie
    posiadają żadnej izolacji lub stosuje się je w strefach, gdzie nie wolno
    stosować wyższych napięć (np. pobliże umywalek i wanien). Z racji
    stosowania bezpiecznego napięcia w takich obwodach nie stosuje się
    ochrony PE, dlatego też nie można liczyć na ochronę poprzez "samoczynne
    wyłączenie".
    Po zadziałaniu przekaźnika przez kilka-kilkanaście sekund znajdujące się
    w nim powietrze może pozostawać zjonizowane. To powietrze będzie
    powodowało przepływ niewielkiej wartości prądu, kiedy się dotkniemy
    obwodu 12V. Tyle, że ta "niewielka" wartość, która jeszcze nie spowoduje
    "wywalenia" zabezpieczeń może być już groźna dla zdrowia i życia ludzkiego.

  • 76. Data: 2014-03-24 12:09:13
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    uzytkownik wrote:

> [...]
    > obwodu 12V. Tyle, że ta "niewielka" wartość, która jeszcze nie
    > spowoduje "wywalenia" zabezpieczeń może być już groźna dla zdrowia i

    przepraszam cię bardzo ale odbicie styków w przekaźniku nie ma prawa
    się przytrafić ( na styczniku to i owszem) jeżeli tak jest, to jest
    wada fabryczna lub nawet konstrukcyjna
    zauważ że ciągnięcie łuku po styku to jedno a przeskok między
    sąsiednie styki to zupełnie co innego, zresztą odstęp między
    sąsiednimi torami daje odległość dla 2000V wg dokumentacji R15 ( w
    rzeczywistości pewnie 4000V)
    nie wierzę w przeskok łuku na sąsiedni tor przy 230V różnicy , tam
    musiało powstać przepięcie co nie jest dziwne przy silnikach

    jeffrey

  • 77. Data: 2014-03-24 22:37:09
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-03-24 12:09, Jeffrey pisze:

> [...]
    >
    > przepraszam cię bardzo ale odbicie styków w przekaźniku nie ma prawa
    > się przytrafić ( na styczniku to i owszem) jeżeli tak jest, to jest

    Mylisz się. Każdy bez wyjątku styk mechaniczny drga. Jedne drgają
    bardziej, a inne mniej.
    Jeżeli nie wierzysz to zrób sobie prosty układ licznika TTL np. 74192
    oraz dekodera BCD na wyświetlacz 7 segmentowy np. 7447 + oczywiście
    wyświetlacz 7 segmentowy.
    Na wejście licznika podaj sygnał ze styku przekaźnika, a sam przekaźnik
    steruj układem zapewniającym wyeliminowanie drgań styków przycisków,
    którymi będziesz załączał i wyłączał przekaźnik. W tym celu przekaźnik
    możesz sterować przerzutnikiem RS np. 7474 + oczywiście jakiś
    tranzystor. Do wejść przerzutnika RS podłącz dwa przyciski jeden
    załączający, a drugi wyłączający przerzutrnik.
    Naprawdę się zdziwisz jak po każdym załączeniu i wyłączeniu przerzutnika
    licznik będzie wyświetlał całkiem przypadkowe wartości, zamiast zliczać
    po kolei każdy cykl zmieniając wartość o jeden.

    > zauważ że ciągnięcie łuku po styku to jedno a przeskok między
    > sąsiednie styki to zupełnie co innego

    Dalej nie rozumiesz zjawiska jonizacji powietrza.

> [...]
    > nie wierzę w przeskok łuku na sąsiedni tor przy 230V różnicy , tam
    > musiało powstać przepięcie co nie jest dziwne przy silnikach

    Skoro uważasz, że była to wina przepięcia to wytłumacz dlaczego nie
    dochodziło do zwarcia, kiedy układ normalnie pracował, a odstępy czasowe
    pomiędzy kolejnymi załączeniami/wyłączeniami były odpowiednio długie.
    Występowały tylko wtedy, kiedy dochodziło do takich przełączeń w krótkim
    czasie np. kilka w przeciągu minuty podczas ręcznego sterowania lub
    próby termostatów.
    Przecież gdyby to była wina przepięć to także dochodziłoby do zwarć
    podczas pojedynczych wyłączeń, które występowały w trakcie normalnej pracy.