  • 1. Data: 2012-03-09 15:17:51
    Temat: HMI, PLC, Modbus - pytanie o konfigurację transmisji danych
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    Witam uprzejmie,

    Po raz pierwszy będę używał sieci Ethernet oraz protokołu Modbus w
    automatyce. W związku z tym mam pewne pytanie.
    Konfiguracja ma wyglądać tak:
    http://img521.imageshack.us/img521/2665/hmiw.jpg

    Chciałbym, aby PLC był ustawiony jako Modbus/TCP Master -- będzie on
    sterował serwem oraz siłownikami. Jest też HMI z programem wizualizującym
    proces. Czy istnieje w ogóle taka możliwość, że PLC byłby Modbus/TCP Master,
    a HMI byłby Modbus/TCP Slave? W końcu to HMI tworzy zapytania do PLC o
    wartości różnych rejestrów, a nie odwrotnie -- w Modbus, to master odpytuje
    slave'ów. Tu mielibyśmy sytuację, że HMI (Modbus/TCP slave) miałby odpytywać
    PLC (Modbus/TCP master), co jest niemożliwe.

    Chyba będę musiał pozostawić PLC jako Modbus/TCP Master do sterowania
    psiłowników i serwa, natomiast poprzez RS232 podłączyć PLC z HMI i niech
    biegają według protokołu producenta PLC.

    Z góry dziękuję za pomoc.
    Robbo

  • 2. Data: 2012-03-09 15:35:03
    Od: Paweł Sujkowski <p...@n...com>

    Witam

    A czy jesteś przekonany aby PLC z serwem łączyć via Modbus? Nie wiem
    jaki jest reżim czasowy tego procesu ale zdaje mi się że lepiej zawsze
    zastosować coś bardziej deterministycznego jakiś Profibus, CANopen czy
    Powerlink. Dodatkowo do HMI zastosował bym jednak osobną magistralę. Tu
    zazwyczaj nie ma takich wymagań czasowych ale transmisja PLC<>HMI może
    jednak wprowadzać opóźnienia do transmisji PLC<>SERVO jeśli są na
    wspólnej magistrali.

    Paweł

  • 3. Data: 2012-03-09 15:42:58
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

> [...]
    > zazwyczaj nie ma takich wymagań czasowych ale transmisja PLC<>HMI może
    > jednak wprowadzać opóźnienia do transmisji PLC<>SERVO jeśli są na wspólnej

    Witam,
    Musi być Modbus, ponieważ sprzęt obsługujący ten protokół jest już
    zamówiony. Liczy się też cena, a tanie sterowniki, które używamy mają tylko
    Modbus i protokół własny producenta. Ponadto tworzę urządzenie, dla którego
    też oprogramuję obsługę Modbus. W tym sterowaniu transmisja między PLC a
    serwem będzie raz na ok. 2 sekundy, nie jest to też proces czasu
    rzeczywistego, dlatego jakieś ewentualne opóźnienia są akceptowalne.
    Bardziej mi chodzi o to, czy w ogóle jest możliwe, aby PLC był master, a HMI
    slave na Modbusie..

    R.

  • 4. Data: 2012-03-09 18:59:42
    Od: "michal" <...@b...pl>

    Użytkownik "Robbo" <n...@g...com> napisał w wiadomości

    > Bardziej mi chodzi o to, czy w ogóle jest możliwe, aby PLC był master, a
    > HMI slave na Modbusie..
    >
    > R.
    Witam.
    Własciwie dlaczego nie?, definiujesz rejestry jakie sobie
    master przeglada odpowiednio czesto, lub odpowiednio
    czesto do nich pisze i maszyna działa. Gdy panel coś zmieni
    w rejestrze, plc odczyta to i zareaguje, a nastepnie wynik tej
    reakcji zostanie wpisany do HMI.
    pozdrawiam.
    Michal M.

  • 5. Data: 2012-03-09 19:07:12
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

> [...]
    > czesto do nich pisze i maszyna działa. Gdy panel coś zmieni
    > w rejestrze, plc odczyta to i zareaguje, a nastepnie wynik tej

    Chyba rozumiem. Czyli, robimy to jakgdyby na odwrót. To PLC (Modbus master)
    wysyła do HMI (Modbus slave) z odpowiednią częstotliwością wartości
    rejestrów, z którym HMI korzysta.