  • 21. Data: 2018-01-02 22:08:28
    Temat: Re: Gdzie rzetelny kurs prawa jazdy?
    Od: "P.B." <p...@w...pl>

    Dnia Tue, 2 Jan 2018 19:23:37 +0100, Marek S napisał(a):

    > No właśnie... tu kłóci się teoria z rzeczywistością i to nie z powodu
    > nieznajomości jakiegoś przepisu. Skąd masz wiedzieć, że ma włączony
    > kierunkowskaz 10te auto przed Tobą? Odpowiedź: nie widzisz.

    Nie widzisz, nie wyprzedzasz - bardzo prosta zasada. Jest na to napisane
    wprost w Kodeksie Drogowym:

    "Art. 24.
    1. Kierujący pojazdem jest obowiązany przed wyprzedzaniem upewnić się w
    szczególności, czy:

    ma odpowiednią widoczność i dostateczne miejsce do wyprzedzania bez
    utrudnienia komukolwiek ruchu;"

    To jest bardzo proste i nie wymaga żadnego wyjaśnienia.

    > Wniosek z tego może być jeden: wyprzedzanie kolumny aut jest nielegalne
    > bo tego z przodu nigdy nie widzisz. A jak nie widzisz, to nie
    > wyprzedzasz. Czy tak?

    Dokładnie tak. Zwracam uwagę, że wyprzedzanie, nawet w naszej dziczy, nie
    jest obowiązkowe.

    > Mało tego - nawet jeśli jakimś cudem widzisz, to też nie wolno
    > wyprzedzać bo manewr ten nie trwa zero sekund więc jest szansa, że
    > któreś z wyprzedzanych aut włączy lewy kierunkowskaz długo po
    > rozpoczęciu przez Ciebie manewru. Tak więc jeśli na początku manewru
    > wszystko odbyło się prawidłowo, to wystarczy jeden ruch dźwigni
    > kierunkowskazów u któregoś z kierowców w kolumnie aby Twój manewr
    > przeistoczył się w penalizowany. Prawda?

    A to zależy. Czasem wina będzie wyprzedzanego, czasem wyprzedzającego. BTW
    była już rocznica niewyjaśnienia wypadku pani Premier? Armia prawników,
    biegli polscy, biegli niemieccy i dalej nie wiadomo czy sprawcą był
    borowik, czy Sebastian z czerwonego cinqucento.

    > Mogę jeszcze bardziej skomplikować sytuację. Możesz w ogóle nie
    > wiedzieć, że z przodu jest o jedno auto więcej niż policzyłeś i ono też
    > może mieć włączony kierunkowskaz. A dzieje się to w trzech przypadkach
    > jakie mi do głowy przyszły.

    Wróć do przepisu przytoczonego na początku i pamiętaj, że wyprzedzanie nie
    jest obowiązkowe.

    > 1) TIR siedzi na zderzaku małego autka i je całkowicie zasłania.
    > 2) Kierowca #1 ma włączony lewy kierunkowskaz ale trzyma się prawej
    > krawędzi (ulubiony manewr kobiet) więc każde z aut je zasłania.
    > 3) Kierowca #1 parkuje na poboczu po prawej stronie, następnie przed
    > kolumną startuje i zawraca lecąc na czołówkę z wyprzedzającym (co
    > przynajmniej ze 2x doświadczyłem a uratowała mnie ucieczka na lewe pobocze).

    j.w.

    > To znów potwierdza tezę, że wyprzedzanie kolumny aut jest nielegalne
    > przy takiej interpretacji jaką podałeś.

    Nielegalne jest wyprzedzanie gdy nie wiesz czy masz odpowiednią widoczność
    i dostateczne miejsce do wyprzedzania bez utrudnienia komukolwiek ruchu. Na
    szczęście wyprzedzanie nie jest obowiązkowe i można tego manewru nie
    wykonywać, póki nie będzie odpowiedniej widoczności.

    --
    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 22. Data: 2018-01-02 22:11:36
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2018 o 21:48 Marek S <p...@s...com> pisze:

    > A może u nich są takie przepisy? Nie pomyślałeś o tym by też włączyć
    > któryś by nie odstawać od reszty? :-D :-D

    Oni migają lewym przez cały manewr wyprzedzania - zapalają lewy kierunek,
    wjeżdżają na lewy pas, wyprzedzają auto/auta (z włączonym lewym),
    zjeżdżają na prawy pas (z włączonym lewym) i zapominają ten lewy kierunek
    wyłączyć. Co ciekawe robią tak tylko "południowcy" z Francji i Włoch.
    Trzeba się wybrać od nas poniżej Rzymu/Lionu aby to fascynujące zjawisko
    zaobserwować :-)

    TG

  • 23. Data: 2018-01-02 22:32:03
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 02-01-2018 o 22:08, P.B. pisze:

    > Nie widzisz, nie wyprzedzasz - bardzo prosta zasada. Jest na to napisane
    > wprost w Kodeksie Drogowym:

    Właśnie na niego się powołałem.

    > Dokładnie tak.

    Tak też sądziłem...

    > Zwracam uwagę, że wyprzedzanie, nawet w naszej dziczy, nie
    > jest obowiązkowe.

    Owszem. Jazda samochodem również nie jest obowiązkowa a prędkość zabija
    więc zakazać jej używania :-)

> [...]
    > biegli polscy, biegli niemieccy i dalej nie wiadomo czy sprawcą był
    > borowik, czy Sebastian z czerwonego cinqucento.

    No więc to jest ten aspekt jaki na myśli miałem. Masz dobrych i
    darmowych prawników: rób co chcesz na drodze. Jakby co, to ostatecznie
    pomroczność jasna pomoże.

    > Nielegalne jest wyprzedzanie gdy nie wiesz czy masz odpowiednią widoczność

    ... a tego nigdy nie będziesz miał zagwarantowane. Być może za prującym
    po szosie 20km/h emerytem w słomkowym kapeluszu jedzie dziecko na
    3-kołowym rowerku?

    No ale nie ma sensu brnąć dalej w takie konfabulacje skoro już wcześniej
    doszliśmy do wniosku, że wyprzedzanie kolumny pojazdów jest
    niedopuszczalnym manewrem.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 24. Data: 2018-01-02 22:34:08
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Co ciekawe robią tak tylko "południowcy" z Francji i
    > Włoch.  Trzeba się wybrać od nas poniżej Rzymu/Lionu aby to fascynujące
    > zjawisko zaobserwować :-)

    Ciekawe spostrzeżenie... ale jak teraz grzebię sobie w pamięci... to
    faktycznie masz rację :-D
    Może to od temperatury zależy? Trzeba by to zbadać :-D :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 26. Data: 2018-01-02 23:10:33
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Marek S <p...@s...com> wrote:
    > W dniu 02-01-2018 o 21:35, Marek S pisze:
    >
    > Za wcześnie mi się wysłało.
    >
    > Ten link:
    OTnqylGC9cyJU/view?usp=sharing

    > pokazuje, że znak dobrze widoczny nie jest czytelny. W nocy w ogóle go
    > nie widać. A poprzedzające skrzyżowanie na tej ulicy jest nie do
    > zauważenia dla osób nie znających okolicy. Pomijam dopatrzenie się
    > znaków na nim.
    >
    > Chciałem jeszcze pokazać kolejny przypadek z niedalekiej okolicy:
    >
    > https://drive.google.com/file/d/1_9Smo4MwC7cRRyqKQO-
    MX2k2GW4QIwai/view?usp=sharing

    Czy ul Tadeusza Kościuszki jest drogą z pierwszeństwem?

  • 25. Data: 2018-01-02 23:10:33
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Marek S <p...@s...com> wrote:

    > Proste! One są po to aby po stłuczce wskutek ich niewidoczności wiedzieć
    > kto płaci! :-D
    >
    > Nie chce mi się szukać większej ilości przykładów. Sądzę, że w promieniu
    > 1 km mógłbym co najmniej 10 przykładów znaleźć.
    >
    > https://drive.google.com/file/d/1X8_kdhgYc_dOtNMuZvA
    OO6dHY0MTkJay/view?usp=sharing

    > https://drive.google.com/file/d/1G1rQi2WGUH0x0QH6cwH
    OTnqylGC9cyJU/view?usp=sharing

    > Pomijając, że w wielu przypadkach zwyczajnie nie widać tych znaków, a
    > przy 50km/h widzisz je dopiero ze środka skrzyżowania lub gdy już za nim
    > jesteś, to jaki przepis narzuca mi studiowanie mapy znaków przy ulicach
    > poprzecznych do trasy jaką zamierzam jechać?

    Wez nie kituj że po tych uliczkach przydomowych jakie pokazałeś jedziesz
    taką dużą prędkością, że nie ogarniesz samochodu nawet jak Ci ktoś wjedzie
    wymuszając pierwszeństwo...

    Zresztą jak znaków nie widać to przecież jest i na to paragraf:
    pierwszeństwo ma nadjeżdżający z prawej.

    Moim zdaniem robisz lekko z igły widły próbując na siłę uzasadniać swoje
    wątpliwe argumenty.

  • 27. Data: 2018-01-02 23:17:13
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Marek S <p...@s...com> wrote:

    > Bo pewnie mało jeździsz lub dużo ale autostradami tudzież w korkach
    > stoisz. Pewnie więcej jeszcze może być powodów takiego stanu rzeczy.
    > Ciężko zgadywać.
    >
    > Jeśli chcesz popatrzeć od drugiej strony na doświadczenia kierowców, to
    > polecam:
    >
    > https://www.youtube.com/channel/UCBoOyAEALLrz6m6igdJ
    8tOw

    > Co tydzień publikują nową kompilację.

    W większości przypadków pożywką dla takich filmików jest głupota ludzka a
    nie niejasność przepisów w jakichś wyjątkowych okolicznościach. Nadmierna
    prędkość, wyprzedzanie w pośpiechu z nadmiarem brawury zły stan techniczny
    samochodu (letnie opony w zimie), itp. Na filmiku nie ma problemu typu ktoś
    się zatrzymał niepotrzebnie aby puścić kogoś z prawej z podporządkowanej bo
    nie zauważył z tyłu odwróconego trójkąta, prawda?

    Pytasz się jak jeździć: ano tak jeździć aby unikać wypadków, zachowawczo -
    nawet jak masz pierwszeństwo a widzisz że ktoś się zagapił to nie wjeżdzasz
    na kolizję chyba, prawda?

  • 28. Data: 2018-01-02 23:19:05
    Od: TomN <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Marek S w

    > nie ma sensu brnąć dalej w takie konfabulacje skoro już wcześniej
    > doszliśmy do wniosku, że wyprzedzanie kolumny pojazdów jest
    > niedopuszczalnym manewrem.

    Pokażesz taki zapis w PoRD i towarzyszących?
    Tylko nie powołuj sie na brak widoczności, ten 10 przed tobą jedzie prawym
    pasem a ty lewym...

    Ostatnio miszcz tira(pominę nr rej i firmę [akurat znam szefa firmy, wiec
    kierujący po premii dostał]) usiłował "zamknąć", bo przecież 80 leci...

    Za nim jakies 20 samochodów, przed nim 10 -- miszczu nie miał zamiaru
    wyprzedzać, ale na dupie poprzednika zaiwaniał

    --
    'Tom N'

  • 29. Data: 2018-01-03 00:09:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 2 Jan 2018 22:17:13 -0000 (UTC), Pszemol napisał(a):

    8tOw

    > W większości przypadków pożywką dla takich filmików jest głupota ludzka a
    > nie niejasność przepisów w jakichś wyjątkowych okolicznościach.

    Plus prawo wielkich liczb - jak jest pare mln kamerek, to sie cos
    fajnego nagra.

    https://www.youtube.com/watch?v=kqJW7F96d34
    https://www.youtube.com/watch?v=CM6vLRwWnwI
    https://www.youtube.com/watch?v=tLEhTK7Cis0

    czyli strasznie nudny film o szarej drogowej rzeczywistosci.

    Co ciekawe - ten sam autor czy tylko podobna mysl?

    J.

  • 30. Data: 2018-01-03 11:11:44
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 02.01.2018 o 17:15 Pszemol <P...@p...com> pisze:

    > czy też kwadratowy pod kątem 45'
    > kształt znaku droga z pierwszeństwem.

    Ten to akurat ma taki sam kształt jak koniec drogi z pierwszeństwem.

    --
    SW3
    ----