  • 1. Data: 2011-05-28 20:50:02
    Temat: Functional languages - jeszcze nie
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    Właśnie trafiłem na ciekawy artykuł nt. języków funkcjonalnych:

    http://goodstuff.im/functional-languages-will-rule-b
    ut-not-this-y

    Ogólnie autor jest wielkim fanem takich języków, ale (pobieżnie)
    opisuje problemy, które stoją na drodze ich popularyzacji. Myślę, że
    część z nich jest trafna.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 2. Data: 2011-05-28 21:40:39
    Temat: Re: Functional languages - jeszcze nie
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Sat, 28 May 2011 13:50:02 -0700 (PDT), Maciej Sobczak
    <s...@g...com> wrote:

> [...]
    >
    >Ogólnie autor jest wielkim fanem takich języków, ale (pobieżnie)
    >opisuje problemy, które stoją na drodze ich popularyzacji. Myślę, że

    Mysle ze poki co, functional languages cierpia na "syndrom klucza":
    Mamy oto klucz ale nie mamy zamka ktory mozemy tym kluczem otworzyc. I
    rozpaczliwie tego zamka szukamy.

    Jakos nei widze powodu dla ktorego firma uprawiajaca od 10 lat jave i
    majaca iles tam milionow linii kodu mialaby to wszystko wyrzucic i
    zaczac programowac w jezyku Scala.

    Jezeli jezyki funkcyjne rozwiazuja COS lepiej, to jakos do tej pory
    nikt nei potrafil mi odpowiedziac na pytanie CO rozwiazuja lepiej?

    Koncepcja ze "wszystko jest funkcja" jest atrakcyjna, ale malo
    realistyczna

    A.L.

    P.S. Nie mam takich problemow w przypadku Prologu i "logic
    programming": moje wlasne proby pozbycia sie Prologu i pozostania przy
    Javie skonczyly sie tym ze tzreba bylo napisac w Javie kulawy
    interpreter Prologu, z malym fragmentem funkcjonalnosci i sprawnoscia
    100 tazy gorsza niz Prolog jako taki.

    Jakos nie widze takiego cwiczenia w jezykach funkcyjnych

  • 3. Data: 2011-05-29 01:58:14
    Od: Witold Kuzminski <w...@g...com>

    On May 28, 5:40 pm, A.L. <l...@a...com> wrote:

    but-not-this-y

    > Mysle ze poki co, functional languages cierpia na "syndrom klucza":

    Nie moge sie sam sobie nadziwic, ale musze sie z panem zgodzic.
    Obserwowalem u siebie fascynacje tematem, az do momentu, gdy bylem
    gotowy "gdzies" to zastosowac.
    Moze komus innemu sie udalo?

  • 4. Data: 2011-05-29 02:25:02
    Od: A.L. <l...@a...com>

    Owszem, uzywaja

    http://www.haskell.org/haskellwiki/Haskell_in_indust
    ry

    ale tworca Haskella ma watpliwosci...

    http://homepages.inf.ed.ac.uk/wadler/papers/how-and-
    why/how-and-why.pdf

    A.L.

  • 5. Data: 2011-05-29 07:45:54
    Od: Adam Przybyla <a...@r...pl>

    Maciej Sobczak <s...@g...com> wrote:
> [...]
    >
    > Ogólnie autor jest wielkim fanem takich języków, ale (pobieżnie)
    > opisuje problemy, które stoją na drodze ich popularyzacji. Myślę, że
    ... w sumie dwa problemy pokonaly te jezyki: trudniejsza
    forma zapisu dla osob przywyczajonych juz do algorytmicznego w sensie
    iteracyjnym podejsciem do definiowania problemow i kompilatory ktore
    wiekszosc kodu i tak ukladaja po swojemu podczas translacji na asm.
    Z powazaniem
    Adam Przybyla

  • 6. Data: 2011-05-29 14:55:47
    Od: A.L. <l...@a...com>

    Kompilator nie transkuje na asm

    A.L.

  • 7. Data: 2011-05-29 14:58:47
    Od: Adam Przybyla <a...@r...pl>

    A.L. <l...@a...com> wrote:

    > Kompilator nie transkuje na asm
    ... przyblizam, bedziesz sie czepial szczegolow?;-) Z powazaniem
    Adam Przybyla

  • 8. Data: 2011-05-29 15:38:53
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On 28 Maj, 23:40, A.L. <l...@a...com> wrote:

    > Mysle ze poki co, functional languages cierpia na "syndrom klucza":
    > Mamy oto klucz ale nie mamy zamka ktory mozemy tym kluczem otworzyc. I
    > rozpaczliwie tego zamka szukamy.

    Niestety mam wrażenie, że gdzieniegdzie zapanowało już myślenie w
    stylu "Słowacki wielkim poetą był", czyli niczego nie musimy szukać:
    używamy nowego klucza do starych zamków, bo *na pewno* będzie lepiej.
    Ale może to tylko drobny margines obserwacji statystycznych.

    > Jakos nei widze powodu dla ktorego firma uprawiajaca od 10 lat jave i
    > majaca iles tam milionow linii kodu mialaby to wszystko wyrzucic i
    > zaczac programowac w jezyku Scala.

    Akurat Scala działa w JVM, więc przynajmniej w teorii niczego nie
    trzeba wyrzucać. Ale nada pozostaje to:

    > Jezeli jezyki funkcyjne rozwiazuja COS lepiej, to jakos do tej pory
    > nikt nei potrafil mi odpowiedziac na pytanie CO rozwiazuja lepiej?

    Właśnie to pytanie próbowałem zadać w moim poprzednim zespole za
    każdym razem jak ktoś się nakręcał na Scalę, ale nigdy nie uzyskałem
    precyzyjnej odpowiedzi.
    Pierwsze rzuty oka na Scalę żadnego dreszczyka emocji u mnie nie
    wywołały a przyznam, że w ramach dobrej woli rzucałem więcej, niż raz.

    Czy są tu na grupie programiści mający bardzo pozytywne doświadczenia
    z tym językiem?

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 9. Data: 2011-05-29 16:28:47
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Sun, 29 May 2011 08:38:53 -0700 (PDT), Maciej Sobczak
    <s...@g...com> wrote:

> [...]
    >Ale może to tylko drobny margines obserwacji statystycznych.

    >Akurat Scala działa w JVM, więc przynajmniej w teorii niczego nie

    Ale pozostaje problem: skad wziac programistow? Scali i jezykow
    funkcyjnych nie naucza sie masowo, a "szereogowy" programista albo nei
    ma checi albo mozliwosci intelektualnych zeby sie czegos nowego
    nauczyc.

    Dodatkowy jezyk w firmie to przyslowiowy "bol w siedzeniu" co wiem
    empirycznie w zwaizku z Prologiem. Nei wydaje mi sie aby "estetyka"
    jezyka programowania byla dostatecznym motywatorem

    A.L.

  • 10. Data: 2011-05-29 18:13:48
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 29/05/2011 17:28, A.L. wrote:

> [...]
    > empirycznie w zwaizku z Prologiem. Nei wydaje mi sie aby "estetyka"
    > jezyka programowania byla dostatecznym motywatorem

    Ostatnio było głośno, że Guardian przesiadł się z Javy na Scalę.
    Najwyraźniej powody mieli i programistów znaleźli.