  • 221. Data: 2020-12-09 11:12:23
    Temat: Re: Fotowoltaika-opłacalność
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2020 o 09:48 Mateusz Viste <m...@x...invalid> pisze:

    > To co "u nas" nie ma w kontekście tego wątku, ani mojego komentarza,
    > zupełnie żadnego znaczenia. Przypominam kolejny raz: Jarek proponował
    > emigrację na Florydę lub do Włoch, aby tam wykorzystać swoje panele do
    > klimatyzacji.

    zrozumiałem.

    > Abstrahując jednak od powyższego: sam mieszkam w warunkach górskich
    > (800 m.npm, zimą bywa do -15 st C), dom nieocieplony, mury niemal
    > metrowe. Wbrew temu co sugerujesz, nie mam przemarzniętych ścian.
    > Posadzki to i owszem zimne, ale od tego nasi pradziadowie mieli
    > wełniane skarpety i kapcie. Ja także mam.

    właśnie dlatego napisałem, że cwaniakujesz :-) (nie bierz tego do Siebie,
    nie piszę tego złośliwie).
    Mieszkasz w górach, ale na południu Europy. Nie masz ani srogiej zimy, ani
    uaplnego lata od końca maja do poździernika. Góry, tak jak morze
    wypłaszczają średnią temp.
    Masz metrowe mury, pod posadzką skały. Jakby Twoje miejsce przenieść na
    pólnoc Norwegi lub na południe Hiszpanii to byś miał zgoła odmienne
    doswiadczenia cieplne.
    W pierwszym przypadku cały rok byś mieszkał w zimnej norze, w drugim (np.
    Kordoba) od sierpnia do października miałbyś w chałupie piekarnik. Średnia
    dobowa (tygodniowa jak mury grube) decyduje o komforcie cieplnym. Jak
    przez pół roku średnia będzie oscylowała w okolicach 0st lub 30 st. to
    choćbyś miał metrowe mury to bez dostarczania/odbierania energii z
    zewnątrrz nie będziesz mial w domu "przyjemnie". Masz optymalny dom do
    klimatu w jakim go wybudowano i optymalny klimat do życia, choć "zimne
    posadzki" to nie dla mnie, ja cały rok po domu chodzę w spodenkach i boso
    :-)
    Niestety nie wszędzie jest tak pięknie, w zimie jest zimniej, bardziej
    wigotno, w lecie goręcej przez dłuższy czas itp. Nie wszędzie samym
    budownictwem, umiejscowieniem domu da się zapewnić optymalne warunki do
    mieszkania przez cały rok - a taka była Twoja teza.

    > Widać i tysiąc lat temu budowniczowie potrafili sknocić sprawę - albo
    > to jakaś willa budżetowa była. A może marketing? Bo przecież dla
    > dzisiejszego turysty sama obecność klimatyzatora już jest wyznacznikiem
    > "jakości".

    być może, byłem tu:
    https://www.booking.com/hotel/es/como-en-casa-cordob
    a.en-gb.html?aid=304142

    "Wyspa ciepła" w każdym większym mieście powoduje, że nawet najlepej
    zrobiona willa będzie cieplejsza niż taka sama poza miastem. Jak masz
    kamienne ulice, kamienice w środku dużego miasta i przez kilka miesięcy w
    roku średnią dobową ponad (lub w okolicach) 30st. to tyle samo będzie we
    wnętrzu, Będzie chłodniej niż na zewnątrz (wtedy było 40-43 st) ale po
    krótkim "szoku termicznym" było mi tam nadal za gorąco. Klima w parę minut
    robiła "dobry klimat".

    > W śródziemnomorskich budynkach w których ja bywałem, żadnej klimatyzacji
    > nie było, w środku przyjemnie chłodno (przynajmniej relatywnie do tego,
    > co na zewnątrz), a byłem w okresach mocno upalnych. Czy było tam 20
    > stopni czy 25 nie powiem, bo nie mierzyłem. Istotne, że w porównaniu do
    > zewnętrznego skwaru było bardzo przyjemnie.

    Tylko, że co innego jak chałupa stoi w linii brzegowej (lub kilkanaście km
    od morza), wśród drzew/palm - a co innego jak posadowiona jest w głębi
    lądu, w małym miasteczku.
    Jak się w klimacie śróziemnomorskim pojedzie w lecie kawałek od morza to
    się nagle z optymalnych 30 st robi 37-40. To już wystarczy aby odczuć
    patelnię.

    > Nie jestem ani architektem, ani budowniczym, więc nie wiem jak to
    > dokładnie zrobiono. Z oczywistych obserwacji zanotowałem tylko grube
    > kamienne ściany mocno osadzone w gruncie (w zasadzie to postawione
    > bezpośrednio na skale), dachy albo z glinianych, wypukłych (i też
    > grubych) dachówek, albo wręcz przykryte metrem ziemi, ażurowane
    > okiennice zamykane w środku dnia. Składników sukcesu zapewne było
    > więcej.

    Ano, to jest dokładnie to co napisałem, optymalny dom ale dla południowych
    Włoch lub Hiszpanii.
    Już na północy Włoch by się nie sprawdził.W Polsce takie budownictwo to
    (być może niedługo się to zmieni) gwarantowany grzyb i wysokie rachunki za
    ogrzewanie.

    TG

  • 222. Data: 2020-12-09 20:07:29
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Ale jakby to wszystko wyłączyć i nie mieszkać, to wątpię żeby np. naroża
    > budynku pozostały tak samo ciepłe jak wewnętrzna łazienka, a tam też
    > przecież są choćby rurki od podłogówki.

    Co racja, to racja. Może być tak, że lokalnie będzie "przes....e" :(

    Miłego.
    Irek.N.

  • 223. Data: 2020-12-10 07:42:11
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 07-Dec-20 22:38, Marek wrote:
    > Reaktory RTG z lat 60u.w. zasilające w Rosji latarnie morskie mieściły
    > się w budynku. To na prawdę jest do zrobienia.

    RTG to nie jest reaktor. Toto wykorzystuje ciepło z rozpadu
    radioaktywnego i już bardziej nadaje się do ogrzewania niż do produkcji
    tych kilkuset wat energii elektrycznej (termoparami).

    Natomiast gdyby to zeszło pod strzechy to dostępność materiałów do
    produkcji brudnych bomb masz w gratisie.

    Piotrek

  • 224. Data: 2020-12-10 11:59:33
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotrek,

    Thursday, December 10, 2020, 7:42:11 AM, you wrote:

> [...]
    > Natomiast gdyby to zeszło pod strzechy to dostępność materiałów do
    > produkcji brudnych bomb masz w gratisie.

    Ale do generatorów termoelektrycznych jest potrzebny inny izotop
    plutonu - bardzo rzadki. Poza tym sprawność tego jest żałośnie niska.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 225. Data: 2020-12-10 13:04:06
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 10-Dec-20 11:59, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Ale do generatorów termoelektrycznych jest potrzebny inny izotop
    > plutonu - bardzo rzadki. Poza tym sprawność tego jest żałośnie niska.

    Dlatego odpisałem Markowi. Nie ma się co ekscytować RTG. Jest klasa
    zastosowań w których są niezastąpione. Ale nie jest to preferowane
    zastosowanie w "domu i zagrodzie" ...

    Piotrek

  • 226. Data: 2020-12-10 13:13:51
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 7 grudnia 2020 o 22:38:32 UTC+1 Marek napisał(a):
    > Dlaczego od razu 2kg? Chętnie przygotuję miejsce na domowy reaktor co
    > waży 2 tony i zajmuje duże pomieszczenie. A nawet mam miejsce na
    > obiekt wielkości kontenerów, ciężar nie ma znaczenia. Nawet
    > wielkości niewielkiego budynku jest akceptowalna ale wreszcie
    > zacznijmy to robić. Może za 40 lat dojdziemy do wielkości
    > współczesnego pieca co.
    > Reaktory RTG z lat 60u.w. zasilające w Rosji latarnie morskie
    > mieściły się w budynku. To na prawdę jest do zrobienia.
    >
    > --
    > Marek
    A teraz napisz jakie są ceny za kilogram paliwa do takiego reaktora. Są w necie.

  • 227. Data: 2020-12-10 16:33:32
    Od: Michal <m...@g...ze.ta.pl>

    On 2020-12-08 11:29, J.F. wrote:

    > Uranu tez nie mamy, a zloza szybko sie skoncza :-(

    https://www.energetyka24.com/polski-atom-podlasie-kr
    ajowym-centrum-wydobycia-uranu

    https://www.gov.pl/web/polski-atom/na-ile-lat-wystar
    czy-polskiego-uranu

    czyli coś tam jeszcze mamy, nawet na dłużej niż historia węgla w Polsce

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 228. Data: 2020-12-10 19:05:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    On 2020-12-08 11:29, J.F. wrote:

> [...]

    rczy-polskiego-uranu

    >czyli coś tam jeszcze mamy, nawet na dłużej niż historia węgla w

    Te "zidentyfikowane zasoby" w ilosci starczajacej na 56 lat pracy
    jednej elektrowni, to nie brzmia jakos dobrze.

    Ale te odpady z kopalni miedzi ... ciekawe.
    Tylko ich tam chyba dosc malo, a jak sami pisza - jest granica
    oplacalnosci wydobycia.
    Z tym, ze one juz wydobyte, teraz tylko ponowna przerobka hałdy ...

    J.

  • 229. Data: 2020-12-11 23:55:46
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 10 Dec 2020 07:42:11 +0100, Piotrek
    > RTG to nie jest reaktor. Toto wykorzystuje ciepło z rozpadu

    I bardzo dobrze.

    > radioaktywnego i już bardziej nadaje się do ogrzewania niż do
    > produkcji
    > tych kilkuset wat energii elektrycznej (termoparami).

    W większości przypadków potrzebujemy więcej ciepła niż prądu.

    > Natomiast gdyby to zeszło pod strzechy to dostępność materiałów do
    > produkcji brudnych bomb masz w gratisie.

    Kwestia cywilizacyjna. Są na świecie takie kraje, gdzie prawie każdy
    może mieć legalnie w domu kilka szt. broni. I wszyscy z tego powodu
    się (tam) jeszcze nie pozabijali.

    --
    Marek

  • 230. Data: 2020-12-11 23:59:10
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 10 Dec 2020 04:13:51 -0800 (PST), Zenek Kapelinder
    <4...@g...com> wrote:
    > A teraz napisz jakie są ceny za kilogram paliwa do takiego
    > reaktora. S
    > ą w necie.

    A wiesz ile kosztował Eniac w porównaniu do dzisiejszego smartfona
    (przy czym możliwości smartfona trudno nawet porównać z Eniaciem)?
    Ceny też są w internecie.

    --
    Marek