  • 21. Data: 2010-03-28 03:15:55
    Temat: Re: Felgi do Focusa lub S40
    Od: DoQ <p...@g...com>

    Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Odzyskałem notebook. :)

    Aha, czyli jednak amnestia była w Tworkach....

  • 22. Data: 2010-03-28 03:42:10
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "DoQ" homai8$va9$...@m...internetia.pl

    > ROTFL. Nakrecasz sie na wyimaginowaną polemikę z samym sobą (polemike której JA nie
    podjąłem), trujesz w kółko o jakimś
    > zataczaniu, a teraz mieszasz do tego duchy. Ogarnij się bo znowu przymkną cię na
    rok...

    Poczytaj, zanim napiszesz -- robisz z siebie idiotę. :)
    Czytasz ,,po przekątnej''. Jeśli ja potrafię pisać z tą
    szybkością, Ty tym bardziej dasz sobie radę z czytaniem. :)

    Fizyka ,,prehistoryczna'' jest łatwa, ale trzeba uruchomić myślenie. :)

    PZ to dawna zmora producentów aut. Teraz to sprzymierzeniec. :)
    Dzięki ujemnemu PZ zbudowano krzyżowe układy hamulców -- tył prawy
    i lewy przód oraz tył lewy i prawy przód. Koło hamujące mocniej
    skręca tak, że kontruje tę różnicę w hamowaniu.

    Ludzie to stosują ponad 30 lat. Twój opór nic tu nie da. :)
    Nie zachowuj się jak Kawecki, który dowiedział się ode mnie,
    że nie ma pojęcia o tym, w czym rzekomo jest ekspertem. :)
    Przyjmij świat takim, jakim jest. :) Nikt na twoja prośbę ;)
    nie zrezygnuje z dobrodziejstwa ujemnego PZ. :)

    -=-

    A gdy już twardziele Tobie podobni pogodzą się z tym, że zmiana ET
    o 20 mm łamie całkowicie stabilność (bo ten PZ ma raptem kilka
    mm -- trzeba go dokładnie wyliczyć; opony asymetryczne niestety
    łamią zasadę; co więcej -- źle wypracowane opony też psują dużo,
    o czym nie każdy wie) samochodu, zaczną się tutaj dyskusje o PZ. :)

    A gdy już ludzie podyskutują o wpływie PZ na ruszanie/dodatnie_przyspieszanie --
    pojmą
    twardziele, :) dlaczego FWD daje podsterowność a RWD nadsterowność i dlaczego FWD
    jest mniej bezpieczny od RWD... :) (stanie się to wtedy oczywiste -- te same siły
    oporu :) albowiem zostaną wzięte pod uwagę)

    Pozostanie wówczas wyjaśnienie wpływu kierunkowości opon. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 23. Data: 2010-03-28 03:44:23
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "DoQ" homalg$va9$...@m...internetia.pl

    > Aha, czyli jednak amnestia była w Tworkach....

    Ja mieszkam w Białymstoku. :) Ty, jak mniemam, w Warszawie? :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 24. Data: 2010-03-28 03:49:13
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Sun, 28 Mar 2010 03:42:10 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski

    > Ludzie to stosują ponad 30 lat.

    A ty trzepiesz nim konia od kilku godzin. Az powietrze
    zgestnialo.

    r.
    _____________

  • 25. Data: 2010-03-28 03:52:13
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    ".Peeter" holqgm$e6o$...@i...gazeta.pl

    mogą o nadkola obcierać.

    > 5mm na rozstawie kół może popsuć charakterystykę prowadzenia? O_O

    > 2,5mm na stronę szerzej i mogą obcierać? O_O
    > Aż tak szczelnie wypchane nadkola są w tym aucie?

    Promień zataczania

    Podczas jazdy promień zataczania zapewnia zarówno pewny powrót
    w położenie do jazdy na wprost, jak też dobrą stateczność kierunkową.
    Ujemny promień zataczania (konstrukcyjnie pożądany), w pojazdach z układem
    hamulcowym podzielonym diagonalnie, gwarantuje np., że po uszkodzeniu jednego
    obwodu pojazd będzie podczas hamowania nadal utrzymywać kierunek jazdy na wprost.
    Występuje bowiem pewna samostabilizacja, wywoływana oddziaływaniem sil zewnętrznych
    na prowadzenie koła. Ujemny promień zataczania ma jednak i wady: siła potrzebna do
    kierowania wzrasta, a kierowalność pojazdem jest gorsza.

    Promień zataczania wynika z pochylenia koła, pochylenia osi sworznia zwrotnicy
    i głębokości przetłoczenia obręczy. Nie można go zmierzyć, ale można go zmienić,
    np. na skutek zamontowania obręczy z inną głębokościć przetłoczenia lub przez
    podłożenie podkładek dystansowych. Z reguły przedsięwzięcia tego rodzaju pogarszają
    właściwości jezdne. O tym powinno się pamiętać w przypadku reklamacji klienta.
    Jeżli
    klient tuningową swój pojazd, można jedynie zalecić, aby powrócić do części
    dopuszczonych
    przez producenta i skrupulatnie sprawdzić możliwe kombinacje podzespołów. Zwłaszcza
    w pojazdach z wyrażnie ujemnym promieniem zataczania istnieje niebezpieczeństwo,
    że zmniejszony lub przekształcony w dodatni promień zataczania nie będzie zapewniał
    stabilizacji kierunku jazdy na wprost pojazdu!

    http://www.sciaga.pl/tekst/80768-81-pomiar_katow_ust
    awienia_kol_zbieznosc

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 26. Data: 2010-03-28 04:06:29
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Robert Rędziak" s...@d...wkurw.org

    > A ty trzepiesz nim konia od kilku godzin. Az powietrze zgestnialo.

    Ciebie też mam w quasiautomagicznym KF -- nie bez powodu, jak widać wyraźnie.

    Promieniem zataczania nie można trzepać konia -- nie można
    też trzepać offsetem czy szerokością lub średnicą felgi. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 27. Data: 2010-03-28 10:19:26
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Sun, 28 Mar 2010 04:06:29 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski

    > Promieniem zataczania nie można trzepać konia -- nie można
    > też trzepać offsetem czy szerokością lub średnicą felgi. :)

    --8<--

    Pewnego razu pastuch przepędzał swoje owce z jednego pastwiska
    na drugie. Nagle, w kłębach kurzu, z rykiem silnika zatrzymało
    się przy nim nowiutkie Volvo. Kierowcą był młody człowiek w
    garniturze od Armaniego, butach Gucciego, okularach Diora, itd.,
    itd. Typowy yuppie. Koleś wychylił się przez opuszczoną szybkę i
    pyta:

    - Czy jeżeli powiem Ci, ile dokładnie masz owiec w stadzie, dasz
    mi jedną z nich?

    Owczarz popatrzył na facia, na swoje stado i odpowiedział:

    - Jasne, czemu nie?

    Yuppie zaparkował samochód. Wyciągnął notebook DELL podłączony
    do komórki AT&T. Połączył sie z internetem, wszedł na stronę
    NASA i za pomocą GPS dokładnie określił swoją pozycję. Podał ją
    do innego satelity, który zrobił zdjęcie obszaru w wysokiej
    rozdzielczości. Młody człowiek otworzył zdjęcie używając Adobe
    Photoshop, przekonwertował plik i wysłał go do centrum obróbki
    zdjęć cyfrowych w Hamburgu. Po kilku sekundach na palmtopa
    przyszedł mail informujący go, że zdjęcie zostało obrobione i
    podający adres, pod którym zostały zmagazynowane dane. Koleś
    ściągnął dane, a następnie nakarmił nimi arkusz Excela wypchany
    setkami skomplikowanych formułek. Po otrzymaniu wyniku
    wydrukował na swojej mini drukarce HP LaserJet pełny
    150-stronicowy raport. Podał go pastuchowi i powiedział:

    - Masz w stadzie 1586 owiec.

    - To prawda - powiedział owczarz - jak przypuszczam, chcesz teraz
    wybrać sobie jedną z nich?

    Stał spokojnie, obserwując młodego człowieka rozglądającego się
    wśród stada, wybierającego zwierzaka, a następnie ładującego go
    do bagażnika nowiutkiego Volvo. Po czym odezwał się znowu:

    - Hej, a jak Ci powiem jaki jest Twój zawód, to oddasz mi zwierzaka?

    Yuppie pomyślał przez chwilkę, a następnie odparł:

    - Jasne, czemu nie?

    - Jesteś konsultantem - powiedział pastuch.

    - O rany, niesamowite! Jak zgadłeś?

    - Nie musiałem zgadywać - rzekł owczarz. - Zjawiłeś się tutaj nie
    wzywany, żądając zapłaty za odpowiedź, którą znałem, na
    pytanie, którego nigdy nie zadawałem. A w dodatku gówno wiesz o
    mojej robocie. Oddawaj psa!

    --8<--

    r.
    _____________

  • 28. Data: 2010-03-28 11:22:16
    Od: ".Peeter" <p...@n...gazeta.pl>

    "Grejon" wrote:
    > No nie mów, że ty to na poważnie wziąłeś :)

    Późna godzina i niewiedza spowodowały, że tak. :-)

    Teraz na świeży umysł doczytałem resztę wątku i wszystko wiem. :D

    Pozdrawiam
    .Peeter

  • 29. Data: 2010-03-28 11:56:33
    Od: ".Peeter" <p...@n...gazeta.pl>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" wrote:
    > Nie chodzi o rozstaw kół, ale o promień zataczania -- i to jest
    > takie zataczanie, jak zataczanie pijanego. Ten promień to kilka
    > mm, dlatego zmniejszenie ET raptem o 2.5 mm może zwiekszyć PZ
    > aż o kilkadziesiąt procent.

    To w takim razie dlaczego nikt o tym nie mówi, a jedynym
    wyznacznikiem 'pasowania' opon jest obcieranie o nadkola?

    Wiadomo, że zastosowanie szerszych opon zmienia charakterystykę
    prowadzenia, zmiana ET też zmienia charakterystykę prowadzenia,
    ale nikt nie zwraca na to specjalnej uwagi, po prostu wiadomo, że
    szerszy kapeć / mniejsze ET = trzeba mocniej trzymać kierownicę.

    Nie twierdzę, że promień zataczania nie ma znaczenia, sam przesady
    też nie lubię. :-) Ale np. dlaczego do mojego auta niby standardowe
    koła to 15", felga 6" szerokości, ET 43, opona 195/65, a auto wyjechało
    z fabryki na 16"x7", ET 38, z oponami 205/55? To daje zmianę
    promienia zataczania o 5mm, a auto nadal jest neutralne. Idąc dalej
    - oryginalne 17" mają szerokość 7" i ET 38, na to opona 225/45,
    czyli mamy po 1cm opony więcej symetrycznie, teoretycznie nie
    zmienia się promień zataczania, ale jednak prowadzenie się zmienia
    dość mocno.

    Aktualnie śmigam na 17"x7,5" ET 37, opony 225/45, czyli kolejny
    1mm więcej. Owszem, trzeba trzymać kierownicę na koleinach, ale
    na normalnej drodze wraca sama, auto hamuje prosto, przyśpiesza
    prosto, zakręty jeździ bajecznie. Fakt tylko, że obrócenie kierownicą
    bez odpalania silnika (bez wspomagania) graniczy z cudem, ale to
    detal. ;-)

    W skrócie: demonizujesz jak cholera.

    Pozdrawiam
    .Peeter

  • 30. Data: 2010-03-28 13:39:47
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    Robert Rędziak pisze:
    (...)
> [...]
    > wzywany, żądając zapłaty za odpowiedź, którą znałem, na
    > pytanie, którego nigdy nie zadawałem. A w dodatku gówno wiesz o

    10/10 :)

    --
    Jutro to dziś - tyle że jutro.