  • 11. Data: 2010-03-27 19:48:57
    Temat: Re: Felgi do focusa lub S40
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "glang" holjb3$gu1$...@n...news.neostrada.pl

    > nie wiem dlaczego ale mi wszystkie wyskakują 7,0x16 do tych aut

    Bo to typowa szerokość felgi dla takiej szerokości opony.

    > zobacz www.autotiptop.com.pl

    Nie podaja ET -- na pewno złe. :)
    Ciekawe, vzy rozstaw dziurek dobry. :)

    > i www.advanti.pl a potem na priva po ceny :)

    Też nie podają ET -- na pewno złe. :)
    Podają 4 i 5 dziurek. :) Rózne roczniki.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 12. Data: 2010-03-27 20:49:48
    Od: "Przemek V" <m...@p...onet.naszaojczyzna>

    napisał w wiadomości news:holjv1$li6$1@inews.gazeta.pl...

    > To widzę -- niestety! Podobają się mi inne felgi, które mają tylko
    > 50 mm odsadzenia. Asymetryczność opon nieco zakłóca sens poprawnego
    > ET, ale jednak wolę dokładnie 52.5 mm.

    Słusznie - te 2,5 mm w S40 może zupełnie popsuć charakterystykę prowadzenia
    no i mogą o nadkola obcierać.

  • 13. Data: 2010-03-27 21:40:43
    Od: ".Peeter" <p...@n...gazeta.pl>

    "Przemek V" wrote:
    > Słusznie - te 2,5 mm w S40 może zupełnie popsuć charakterystykę
    > prowadzenia no i mogą o nadkola obcierać.

    5mm na rozstawie kół może popsuć charakterystykę prowadzenia? O_O

    2,5mm na stronę szerzej i mogą obcierać? O_O
    Aż tak szczelnie wypchane nadkola są w tym aucie?

    Pozdrawiam
    .Peeter

  • 14. Data: 2010-03-27 23:31:58
    Od: Grejon <g...@g...pl>

    .Peeter pisze:

    > 5mm na rozstawie kół może popsuć charakterystykę prowadzenia? O_O
    >
    > 2,5mm na stronę szerzej i mogą obcierać? O_O
    > Aż tak szczelnie wypchane nadkola są w tym aucie?

    No nie mów, że ty to na poważnie wziąłeś :)

    Mazda 6 2.0 zaolejona Kombi

  • 15. Data: 2010-03-27 23:46:20
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    ".Peeter" holqgm$e6o$...@i...gazeta.pl

    > 5mm na rozstawie kół może popsuć charakterystykę prowadzenia? O_O

    Tak. :) Wbrew pozorom? :)

    Nie chodzi o rozstaw kół, ale o promień zataczania -- i to jest
    takie zataczanie, jak zataczanie pijanego. Ten promień to kilka
    mm, dlatego zmniejszenie ET raptem o 2.5 mm może zwiekszyć PZ
    aż o kilkadziesiąt procent.

    > 2,5mm na stronę szerzej i mogą obcierać? O_O

    Oczywiście nie. :)

    "Eneuel Leszek Ciszewski" hkaf6c$qj8$...@n...onet.pl

> [...]

    > .--oś symetrii opony
    > płaszczyzna--'
    > przylegania
    > hamulcowej
    > tarczy do
    > felgi

    > oś wahliwa koła
    > _____ /
    > ' | ' /
    > | |/ |
    > '_/|__' __ styk opony/koła z jezdnią
    > / |
    > / |
    > / |
    > / |<--oś symetrii opony (koło tu nie ma osi symetrii;

    I to są pojedyncze milimetry.
    Samochód musi się zataczać ,,ujemnie'', czyli antyzataczać. :)
    (przeciwdziałać zataczaniu się) To nie jest stosunek 2.5 mm do
    50 mm czy 2.5 mm do 1535 mm (rozstawu kół), ale to jest 2.5 mm
    do kilku mm. :) Zmniejszenie ET do 35 mm daje prawie na pewno
    bardzo duży PZ, na dodatek duży dodatni, co sprawia, że samochód
    jest ***niestabilny*** jak nie przymierzając auta sprzed
    30 lat -- Polonez czy Fiat 125 p... (pepepe... i w słuuup) ;)
    A może Syrena czy Trabant. :) (bo Volvo ma przedni napęd, co
    jeszcze bardziej destabilizuje)

    > Oczywiście kąty i proporcje nie są zachowane, bo trudno znakami ASCII
    > to osiągnąć na tak małym rysunku, ale chodzi o zasadę. Odsunięcie kół
    > (zmniejszenie ET) zwiększa (zwykle ujemny) promień zataczania -- a to
    > sprawia, że samochód przestaje jechać stabilnie.

    I oczywiście możesz mnie wyzwać od idiotów, trolli, expierdów, ale to da mnie na
    rękę. :)
    Im więcej ludzi założy złe felgi, tym więcej wypadków, tym lepsze eliminacje. ;)
    Tym mniej samochodów na drogach. :) Bogaty kupi felgę z salonu za 700 złotych,
    czy nawet za 1500 złotych, a biednego nie stać na AC, więc... :)

    -=-

    Co daje ten ujemny PZ? Ano stabilizuje tor jazdy automagicznie.
    Jest wynikiem działalności Boskiej (praw fizyki) więc działa
    natychmiast i niezawodnie. :) (w skrócie -- NIE) Co prawda
    są różne ESPy itp. ABSy, ale łatwiej stabilizować coś, co ma
    tendencje do samostabilizacji niż coś, co ma tendencje odwrotne. :)

    Pierwszym oficjalnie samochodem z ujemnym PZ był Audi.
    W istocie pierwszym była jakaś samoróbka niemieckiej produkcji.
    Ujemny PZ został nawet opatentowany. :)

    IMO firmy ubezpieczeniowe mogłyby odmawiać wypłacania odszkodowania,
    powołując się na nieodpowiedni ET, jeśli do wypadku doszło w wyniku
    złego hamowania czy najechania na nierówności. :)

    Aby zachować ujemny PZ, producenci chętnie pochylają koła przednie.
    Najlepiej widać to w Mercedesach, gdzie pochylano koła także wtedy,
    gdy nie dbano o ujemność PZ. :) Nowe Volvo S40 także pochyla koła
    przy skręcie.

    Oczywiście można założyć felgi z małym ET i zachować ujemny PZ, ale
    trzeba przerobić całe zawieszenie. Domorosły raser tego nie wykona. :)

    -=-

    Oczywiście im mniejsze ET, tym większy rozstaw kół, co jednak ma nijaki
    wpływ na stabilność samochodu, gdyż 5 mm w stosunku do 1535 mm to jakby nic. :)

    Różne ET w tylnym zawieszeniu (różne, ale takie same dla obu tylnych kół)
    nie wpływa na stabilność jazdy, gdyż koła tylne słabo wpływają na kierowanie
    samochodu -- zwłaszcza w FWD... (frontowonapędowego)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 16. Data: 2010-03-28 00:12:13
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" hom1s4$7t8$...@i...gazeta.pl

> [...]
    > Tym mniej samochodów na drogach. :) Bogaty kupi felgę z salonu za 700 złotych,
    > czy nawet za 1500 złotych, a biednego nie stać na AC, więc... :)

    Teraz jest cała masa wiadomości o PZ w necie, dlatego zapewne teraz już mnie
    nie wyzwiesz, :) ale do niedawna kierowano mnie do wariatkowa, gdy opowiadałem
    o zataczających się samochodach. ;)

    No dobra... Teraz podwórkowi raserzy zaczną kupować dobre felgi, zakłady
    pogrzebowe stracą, na drogach będzie więcej samochodów... Ufff...

    Trzeba jednak znaleźć i pozytywne strony ujawnienia tajnych rewelacji
    o negatywnych ;) PZ... Raserzy zaczną wyciskać z producentów felg offsety
    poprawne, dzięki czemu takie felgi staną się popularne i -- TANIE!!!!
    Żegnaj monopolu serwisów aut na poprawne felgi!!! :)

    No tak... Ale ja mam koła z zimówkami, które kupiłem raptem kilka tygodni
    temu -- oponki przejechały raptem kilka setek kilometrów, aż żal... :)
    A w garażu są opony letnie... Dla mnie za późno na rewolucje cenową -- Volvo
    nie spuści cen swych lśniących felg z offsetem 52.5 mm ani jutro, ani nawet
    pojutrze... A wiosna zaczęła się na dobre... Wkrótce lato!!! Na razie można
    (i trzeba -- co tu dużo gadać!) jeździć na zimówkach, ale letnie trzeba
    szykować bezzwłocznie!!!

    -=-

    A teraz najgorsze, o czym milczą ,,poeci'' (czyli znawcy) zawieszenia...
    Przy hamowaniu ujemny PZ jest dobrodziejstwem, ale nie przy ruszaniu. :)
    Gdy samochód ma napęd na przód -- ujemny PZ destabilizuje tor jazdy!!!
    Ujemny PZ jest dobrodziejstwem i przy hamowaniu, i przy ruszaniu dla RWD!

    Ale RWD to samochody z wyższej półki.
    Są nadsterowne i stabilne przy przyspieszaniu, a na dodatek koła
    napędzające są dociskane w czasie ruszania. :)

    Pozytywy FWD? Jeśli dało się ruszyć -- da się i zatrzymać w tych samych
    warunkach, bo jednak przy hamowaniu dociskane są przednie/sterujące koła... :)
    (skoro samochód był kierowalny :) przy ruszaniu, tym bardziej będzie
    kierowalny przy hamowaniu)

    I teraz już mogę spodziewać się spokojnie kierowania mnie do czubków z wariatkowa. ;)

    -=-

    Ale prośba o poprawne felgi do Nowego Volvo S40 pozostaje nadal aktualna. :)
    Salonowe są za drogie! Zresztą... Felgi widać tylko w czasie postoju...
    A samochód ponoć służy do jeżdżenia -- ja nie jeżdżę zbyt dużo, bo choruję na płuca.
    :)
    Ale w ogóle miałem zamiar pojeździć. :) Brak funduszy i brak zdrowia -- pierwsze
    można
    jakoś pokonać, drugiego nie potrafię... Pocieszają mnie, że może mam wodę w płucach.
    :)
    (pocieszają ci, którzy uniknęli cudem śmierci, mając w płucach wodę, której nie
    wykryli na czas lekarze)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 17. Data: 2010-03-28 00:21:18
    Od: DoQ <p...@g...com>

    Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > "Eneuel Leszek Ciszewski" hom1s4$7t8$...@i...gazeta.pl

    Ja pierd..e , chyba leki mu sie skonczyly.
    Nie dość ze gada sam ze soba, to bełkocze słowo w słowo to samo co przed
    rokiem.

  • 18. Data: 2010-03-28 01:08:48
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "DoQ" hom3uj$2ev$...@m...internetia.pl

    > Ja pierd..e , chyba leki mu sie skonczyly.
    > Nie dość ze gada sam ze soba, to bełkocze słowo w słowo to samo co przed rokiem.

    Tak -- to samo, bo jednak fizyka ma to do siebnie, że nie zmienia się. :)

    Ale zacytuję ci kilka linków:

    http://www.werther.pl/download/KatyUstawieniaKol.pdf

    Osie pochylenia koła i pochylenia sworznia zwrotnicy,
    rzutowane na płaszczyznę podłoża tworzą dźwignię o małym
    ramieniu, nazywaną promieniem zataczania. Im mniejszy
    promień zataczania, tym mniejsza siła na kierownicy potrzebna
    do skręcania kół szczególnie na postoju. Miało to znaczenie w
    samochodach bez ukłądu wspomagania kierownicy.

    http://www.mototechnika.republika.pl/pliki/geometria
    .html

    a) Oś sworznia zwrotnicy przebija nawierzchnię po wewnętrznej
    stronie płaszczyzny symetrii koła - mamy wtedy dodatni tzw.
    promień zataczania.(rys.lewy)
    b) Oś sworznia zwrotnicy przebija nawierzchnię po zewnętrznej
    stronie płaszczyzny symetrii koła - mamy wtedy ujemny tzw.
    promień zataczania.(rys.prawy)

    W nowoczesnych pojazdach stosowany jest ujemny promień zataczania
    co pozwala na utrzymanie prostoliniowego kierunku jazdy podczas
    hamowania (szczegółowe omówienie w dziale Teoria ruchu).

    http://www.zkue.ime.pw.edu.pl/public_html/jarek/Diag
    nostyka/PKO-4/Geometria%20kol.pdf

    Odległość punktów utworzonych przejściem przez płaszczyznę
    jezdni osi: pochylenia koła i sworznia zwrotnicy nazywa się
    promieniem zataczania.Rys 1.5 Jeżeli punkt przecięcia tych osi
    leży poniżej płaszczyzny jezdni, to promień zataczania określa się
    jako dodatni, a jeżeli powyżej - jako ujemny Rys 1.6. Po wjechaniu
    w zakręt, pochylenie osi sworznia zwrotnicy i promień zataczania
    powodują uniesienie przodu pojazdu, natomiast po przejechaniu
    zakrętu zwolniona kierownica powraca do położenia wyjściowego
    pod wpływem ciężaru pojazdu, działającego na przednie koła.

    Czytać (z trudem, ale jednak) potrafisz, więc możesz poczytać o ujemnych PZ. :)
    Piszę to samo, co przed rokiem, albowiem w tej materii nic nie uległo zmianie. :)
    Fizyka w ogóle nie zmienia się. :) Nie tylko od roku, ale i od stuleci. :)
    Co najwyżej odkrywamy, że do tej pory coś pomijaliśmy -- tak oto wkraczamy
    w fizykę kwantową, relatywistyczną itp...

    Ty jednak opanuj choćby podstawy podstaw fizyki klasycznej -- statykę. :)
    Pojmiesz wówczas, czym jest PZ, dlaczego jest ważny, dlaczego w FWD przy
    ruszaniu ujemny PZ przeszkadza, dlaczego FWD jest mniej bezpiecznym od RWD,
    dlaczego samochód zachowuje się tak lub inaczej na jezdni...

    Na razie piszesz pod natchnieniem jakiegoś ducha, którego nie pojmujesz.
    Prokuratorzy opowiadali mi o tym, że świry często powołują się na ,,ducha'',
    który im coś dyktował -- ostatnio jakiś uduchowiony zatłukł psa młotkiem
    i tłumaczył się tym, że jakiś głos mu to podyktował... :)

    Gdzie jest źródło tych duchów każących przygłupom wyzywanie mnie od wariatów?
    Niestety -- w kręgach arcykapłanów z Ozorowskim na czele. :)
    Kościół ma jednak niefarta -- net (z jego zasobami i wiedzą specjalistów)
    jest w zasięgu niemal każdej ręki!!!

    Dziś inny nawiedzony zastawił mi wyjazd z garażu.
    Nie tłumaczył się wprawdzie natchnieniem, ale zapewne by się tak tłumaczył,
    gdyby go przyciśnięto do muru -- tuż obok były wolne miejsca na parkingu...
    Na dodatek zastawiacz nie miał przy sobie (a może w ogóle) prawa jazdy... :)
    Czy je miał w ogóle -- nie wiem, albowiem (na prośbę miastowych) odblokował
    mi wyjazd i pojechałem (spóźniony zbyt mocno -- dopiero w czwartek będę mógł
    zrobić to, co zaplanowałem na sobotę) ,,w świat'''... :)

    -=-

    Ale, że mam wiele dobrej woli, przyznam Ci w czymś rację -- naprawdę
    pierdolisz, o czym wspominasz na początku swej wypowiedzi. :)

    Ja poza Neplitem (Ventolinem i Diffumaxem) nie biorę żadnych leków -- nawet witamin.
    Ale ty raczej ćpasz jakieś psychotropy. :) Mogę to stwierdzić ponad wszelka
    wątpliwość. :)

    -=-

    A teraz -- życzę owocnej lektury. :)
    Warto czasami rozumieć, dlaczego dzisiejsze samochody nie mają zgubnych
    tendencji Fiata 125 p czy Poloneza, Syrenki czy Trabanta. :) Dlaczego
    Polonez, choć ma wahacze przestrzenne i drążki reakcyjne jak nie
    przymierzając moja Panna Mercedes, jest mniej pewny od tejże Panny.

    -=-

    Izolując mnie (z wyroku Ozorowskiego) od pracy na uczelniach wsi o nazwie
    Białystok, :) duchowni zamierzali skazać mnie na swego rodzaju banicję!!!
    Głupcy tacy jak Ty mieli mnie besztać, wyzywać od głupich, a żaden autorytet
    miał się za mną nie wstawać aż do czasu, gdy zmięknę i poddam się oczyszczającej
    mocy utrapienia....

    Zanim duchowni wydali na mnie ten wyrok, Pająki przekazały mi (w błogosławieństwach)
    dobra Internetu, w tym i grupy dyskusyjne Usenetu. :) Tym sposobem duchowni nie
    wygrali ze mną, choć uważali, że złamią mnie w przysłowie pięć minut. :)

    Bóg zakpił z Ozorowskiego -- na mego obrońcę wyznaczył dawnego prefekta
    Kongregacji Nauki Wiary -- obecnego papieża. :) Kongregacja Nauki Wiary
    to dzisiejsza Święta Inkwizycja. :) (instytucja ta zmienia swą nazwę
    i swoje metody działania, ale jest stale tą samą instytucją nadzorującą
    sumienia i kontrolującą ,,wiernych'')

    -=-

    Trochę polityki... PO (wbrew sobie?) bierze mnie w obronę. :)
    Ogranicza palenie papierosów, a mnie papierosy zabijają. :)
    Ja bym życzył sobie zakazania palenia tytoniu w 100% -- wszędzie i o każdej porze. :)
    Kościół raczej ;) nie lubi PO...

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 19. Data: 2010-03-28 01:13:43
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" hom6n3$ke7$...@i...gazeta.pl

    > "DoQ" hom3uj$2ev$...@m...internetia.pl

    Pobełkocę sam do siebie jeszcze trochę. :)

    Wyniki 1 - 10 spośród około 4,610 dla zapytania promień zataczania. (Znaleziono w
    0.28 sek.)
    http://www.google.com/search?hl=pl&client=opera&hs=m
    Wz&rls=pl&q=promie%C5%84+zataczania&lr=&aq=f&aqi=g1&
    aql=&oq=&gs_rfai=

    -=-

    Żegnaj arcykapłanie Ozorowski z Twoim podopiecznym,
    profesorem uniwersytetu, Jerzym Kopanią -- defraudantem i zbrodniarzem. :)
    Odzyskałem notebook. :)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 20. Data: 2010-03-28 03:14:11
    Od: DoQ <p...@g...com>

> [...]

    > który im coś dyktował -- ostatnio jakiś uduchowiony zatłukł psa młotkiem
    > i tłumaczył się tym, że jakiś głos mu to podyktował... :)

    ROTFL. Nakrecasz sie na wyimaginowaną polemikę z samym sobą (polemike
    której JA nie podjąłem), trujesz w kółko o jakimś zataczaniu, a teraz
    mieszasz do tego duchy. Ogarnij się bo znowu przymkną cię na rok...