  • 1. Data: 2016-03-31 11:09:05
    Temat: Elektrozawór z cewką AC zasilany z DC
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Takie pytanie mam, być może ktoś już temat przerabiał i podpowie coś: mam
    elektrozawory (do nawodnień, Rainbird), fabrycznie wyposażone w cewki 24V AC. Z kilku
    powodów, z których najistotniejszym jest uproszczenie sterowania nimi chciałbym je
    zasilać z DC. I tu pytanie: jak to ugryźć? Po prostu 24VDC zdaje się nie będzie
    najlepszym pomysłem, bo jeśli cewka jest obliczona na AC, długotrwałe utrzymanie pod
    takim samym napięciem DC może mi ją zdymić.

    Grzebiąc w necie udało mi się znaleźć dyskusję na zbliżony temat, ale dotyczącą
    stycznika, tam ktoś twierdził stanowczo, że jeśli cewka jest 24VAC, to stałoprądowo
    należy ją zasilać z połowy tego napięcia, czyli 12V DC. ten mój elektrozawór zasilany
    z 12VDC klika, ale nie potrafię stwierdzić, czy otwiera się wtedy wystarczająco
    pewnie. Tyle wiem póki co, że jeśli podnoszę napięcie np. z 12V na 16V, to klika
    mocniej, co może świadczyć o pewniejszej pracy, ale nie musi, w końcu jeśli napięcie
    zwiększę do 30V, to będzie klikał jeszcze mocniej, ale nie za długo. Stąd moje
    pytanie, jak do sprawy podejść, robić pomiary w stanie AC i tak dobrać DC, by taki
    sam prąd płynął?

  • 2. Data: 2016-03-31 12:19:53
    Temat: Re: Elektrozawór z cewką AC zasilany z DC
    Od: v...@g...com

    użytkownik Jarek P. napisał:
    > Stąd moje pytanie, jak do sprawy podejść, robić pomiary w stanie AC i tak dobrać
    DC, by taki sam prąd płynął?

    Takie zawory wymagają ciśnienia na wejściu, inaczej popstrykasz
    tylko iglica czy jak to się zwie, bez ciśnienia wstępnego
    tłokiem nie ruszysz, chyba że dmuchniesz porządnie otworem gębowym:)
    Paczaj na budowę:
    http://www.bonita.net.pl/files/products/id114/produc
    tsimages/id259/Zawor_PEB-przekroj.png

    A czy zadziała na 12V? Podłącz i dmuchnij, tłoczek powinien
    się podnieść.

  • 3. Data: 2016-03-31 12:35:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarek P." napisał w wiadomości
> [...]

    >nie za długo.
    >Stąd moje pytanie, jak do sprawy podejść, robić pomiary w stanie AC i

    A zmierz prad AC. Bo ja juz widzialem, ze rezystancja byla tak duza,
    ze prad DC nie byl wiele wiekszy.
    Ale to raczej na 220V byly zawory.

    Pomacac cewke przy 16, 20 i 24V DC tez mozna - 50C nie powinno jej
    zaszkodzic.

    J.

  • 4. Data: 2016-03-31 12:38:31
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu czwartek, 31 marca 2016 12:19:55 UTC+2 użytkownik v...@g...com
    napisał:

    > Takie zawory wymagają ciśnienia na wejściu, inaczej popstrykasz
    > tylko iglica czy jak to się zwie, bez ciśnienia wstępnego
    > tłokiem nie ruszysz, chyba że dmuchniesz porządnie otworem gębowym:)

    Ich budowy jestem świadom, ponieważ jednak mój zawór póki co leży na biurku, klikanie
    jest dla mnie wystarczającym dowodem na to, że ten mały zaworek sterujący pracuje,
    skoro on się otwiera, to i zasadniczy zawór się otworzy. Jednakże nie w tym rzecz, by
    sprawdzić, czy 12V wystarczy, chciałbym jednak, by działało to pewnie. W końcu
    przeciętny przekaźnik 12V też zwykle działa zasilany z 5V, jednak używanie tak
    zasilanego przekaźnika to nie jest najlepszy pomysł, bo owo "zwykle" kiedyś może
    zawieźć.

  • 5. Data: 2016-03-31 14:24:36
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 31.03.2016 um 12:38 schrieb Jarek P.:

> [...]
    zasilanego przekaźnika to nie jest najlepszy pomysł, bo owo "zwykle" kiedyś może

    To zależy od impedancji cewki w porównaniu z opornością. Zasil z 24VAC,
    zmierz prąd, zrób to samo z DC i ewentualnie zmniejsz napięcie, by prąd
    był taki samy, jak AC.
    Tak bajdełej, sprawdziłem organoleptycznie, że styczniki na 110V/60Hz
    niekoniecznie przeżyją dłuższy czas przy 110V/50Hz. Miałem akcję pt.
    "Światło i smród" w pracy, oczywiście jak był nieźle załączany. Po
    prostu impedancja jest wyższa przy 60Hz.

    Waldek

  • 6. Data: 2016-03-31 15:55:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldemar" napisał w wiadomości
> [...]
    >"Światło i smród" w pracy, oczywiście jak był nieźle załączany. Po
    >prostu impedancja jest wyższa przy 60Hz.

    Ale to dosc wyzylowany byl.
    Pytanie - na granicy wytrzymalosci termicznej, czy na granicy
    nasycenia pracowal ?

    Bo jesli pierwsze - to w jakich warunkach uzywales, jesli on powinien
    pracowac takze latem w Teksasie, Newadzie czy Meksyku :-)

    J.

  • 7. Data: 2016-03-31 16:10:05
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 31 Mar 2016 02:09:05 -0700 (PDT), Jarek P. napisał(a):

    > Stąd moje pytanie, jak do sprawy podejść, robić pomiary w stanie AC i tak dobrać
    DC, by taki sam prąd płynął?

    Zmierzyć prąd dla 24~ i dla stałego dać takie napięcie przy którym prąd
    stały będzie równy temu zmiennemu. Siła przyciągania jest proporcjonalna
    do prądu, więc będzie OK a dodatkowo moc wydzielana na uzwojeniu będzie
    dużo niższa.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 8. Data: 2016-03-31 16:20:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    net...
> [...]
    >proporcjonalna
    >do prądu, więc będzie OK a dodatkowo moc wydzielana na uzwojeniu

    Eee - taka sama, I^2*R.

    Ale taka sama to dobrze :-)

    J.

  • 9. Data: 2016-03-31 16:48:22
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 31.03.2016 um 15:55 schrieb J.F.:

> [...]
    >
    > Bo jesli pierwsze - to w jakich warunkach uzywales, jesli on powinien
    > pracowac takze latem w Teksasie, Newadzie czy Meksyku :-)
    Kaliforni ;-)
    W USA są wszędzie klimatyzacje i raczej obawiałbym się szronu niż
    przegrzania. Moim pierwszym czynem codziennie rano było przestawienie
    klimy z 65F na 80. Ale jakiś mądry inaczej przestawiał wieczorem
    spowrotem. Na zewnątrz było 100-110.

    A stycznik zdechł termicznie. Miał dużą indukcyjność uzwojenia, jakieś
    kilkadziesiąt mH i różnica impedancji między 50 i 60Hz wystarczyła, by
    się przegrzał. Prawdopodobnie zadziałałby, gdyby mu obniżyć napięcie o
    te 20%, ale ponieważ go i tak szlag trafił, zakupiliśmy do niego szpulę
    na 50Hz i było ok. Ten stycznik załączał transformator 20kVA do
    zasilania silnika. Niestety urządzenie jest chwilowo niedostępne.
    Zostało obudowane płytami gipsowymi ;-).

    Waldek

  • 10. Data: 2016-03-31 16:49:08
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 31.03.2016 um 16:10 schrieb Jacek Maciejewski:

> [...]
    > stały będzie równy temu zmiennemu. Siła przyciągania jest proporcjonalna
    > do prądu, więc będzie OK a dodatkowo moc wydzielana na uzwojeniu będzie

    mniej więcej to samo napisałem godzinę temu ;-)

    Waldek