    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Thu, 31 Mar 2016 02:09:05 -0700 (PDT)
    Subject: Elektrozawór z cewką AC zasilany z DC
    From: "Jarek P." <j...@g...com>

    Takie pytanie mam, być może ktoś już temat przerabiał i podpowie coś: mam
    elektrozawory (do nawodnień, Rainbird), fabrycznie wyposażone w cewki 24V AC. Z kilku
    powodów, z których najistotniejszym jest uproszczenie sterowania nimi chciałbym je
    zasilać z DC. I tu pytanie: jak to ugryźć? Po prostu 24VDC zdaje się nie będzie
    najlepszym pomysłem, bo jeśli cewka jest obliczona na AC, długotrwałe utrzymanie pod
    takim samym napięciem DC może mi ją zdymić.

    Grzebiąc w necie udało mi się znaleźć dyskusję na zbliżony temat, ale dotyczącą
    stycznika, tam ktoś twierdził stanowczo, że jeśli cewka jest 24VAC, to stałoprądowo
    należy ją zasilać z połowy tego napięcia, czyli 12V DC. ten mój elektrozawór zasilany
    z 12VDC klika, ale nie potrafię stwierdzić, czy otwiera się wtedy wystarczająco
    pewnie. Tyle wiem póki co, że jeśli podnoszę napięcie np. z 12V na 16V, to klika
    mocniej, co może świadczyć o pewniejszej pracy, ale nie musi, w końcu jeśli napięcie
    zwiększę do 30V, to będzie klikał jeszcze mocniej, ale nie za długo. Stąd moje
    pytanie, jak do sprawy podejść, robić pomiary w stanie AC i tak dobrać DC, by taki
    sam prąd płynął?