  • 51. Data: 2009-09-07 20:51:58
    Temat: Re: Elektrownia wiatrowa/solarna
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan T.M.F. napisał:

    > Ty sobie jaja robisz, czy tak na powaznie? Zgrubne obliczenia przy
    > podanych przez ciebie danych - wg cen z allegro panel sloneczny o mocy
    > 800W to jakies 10 tys. zlotych, zakladajac, ze ogrzejesz tym podana
    > przez ciebie ilosc wody - ogrzanie jej klasycznie pradem - 200zl, okres
    > zwrotu inwestycji - 50 lat!!! Problem w tym, ze ogniwa tyle nie
    > wytrzymaja. No ale jesli ktos nie ma co robic z pieniedzmi...

    ...to zamienia na dolary Zimbabwe, rozmienia na drobne i ma opał
    do końca życia.

    --
    Jarek

  • 52. Data: 2009-09-07 20:58:22
    Od: "marcin" <m...@n...pl>

    > Ojejku, zaczynam się bać. Naprawdę dla kilku wiader ciepłej wody
    > opłaca się inwestować w prawie kilowatowe baterie na krzemie?

    Nie kupowałem ich _specjalnie_, odczepcie się wreszcie :-p. Powiedzmy, że
    zostały mi po pewnym przedsięwzięciu... Mam nadzieję że wystarczy takie
    wyjasnienie, skupmy się na walorach poznawczych tych 0.8kW ;-)

    > Ożeżwmordejeża. Mam nadzieję, że to "testowo" odnosi się *wyłącznie*
    > do użycia boilera jako kalorymetrycznego miernika dostarczonej
    > energii elektrycznej, która później będzie wykorzystywana w całkiem
    > inny sposób.

    Chcę przez jeden pełny sezon zmierzyć faktycznie uzyskiwaną energię, grzałka
    to po prostu coś, na czym będe mógł ją mierzyć ;-). Urzadzenie typu "Sunny
    Boy" (prod. SMA), które pozwoliłoby wpuszczać tą energię w instalację domową
    trochę już kosztuje, a to by była już inwestycja celowa - musi mieć jakieś
    uzasadnienie ;-)
    Pozdrawiam!
    marcin

  • 53. Data: 2009-09-07 21:24:31
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    W dniu 07.09.2009 22:48, marcin pisze:
    > U?ytkownik "T.M.F."<t...@n...mp.pl> napisa? w wiadomo?ci
    >
    > Nie robi? sobie jaj, po prostu mam 800W paneli i zastanawiam si?, co z nimi
    > zrobi?. Wg Ciebie mam je wyrzuci??

    To nieco zmienia postac rzeczy :) Oczywiscie, ze nie wyrzucic, ale
    sprzedac, a za uzyskane w ten sposob pieniadze kupic kolektor sloneczny,
    ktory zapewni ci znacznie wiecej goracej wody. Za reszte mozesz wybrac
    sie na naprawde fajna wycieczke, gdzie z kolei bedziesz tesknil za
    chlodna woda... ognista :) W ten sposob polaczysz ekologie z milym
    spedzaniem czasu :)

    http://idom.sourceforge.net/
    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

  • 54. Data: 2009-09-07 21:25:30
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    marcin wrote:
    > Użytkownik "T.M.F." <t...@n...mp.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Nie robię sobie jaj, po prostu mam 800W paneli i zastanawiam się, co z nimi
    > zrobić. Wg Ciebie mam je wyrzucić?

    Zrob cos bardziej sensownego niz grzanie wody. Wode sie grzeje
    kolektorami slonecznymi a nie panelami PV.

    --
    Jerry1111

  • 55. Data: 2009-09-07 21:30:39
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    marcin wrote:
    > Mam baterię paneli słonecznych o mocy 800W łącznie, wiosną odpalam testową
    > instalację. Początkowo grzanie bojlera (grzałka 24V aby nie inwestować na
    > razie w przetwarzanie DC/AC). Z pomiarów okaże się, czy warto integrować to
    > z instalacją elektryczną. Zamierzam na własny użytek uzbroić to w
    > telemetrię, więc jeżeli temat wystartuje to podzielę się danymi z
    > zainteresowanymi.

    No dobra - w innym poscie napisalem ze bez sensu, ale...

    Jesli chcesz to uzyc do zmierzenia calkowitej ilosci energii ktora mozna
    uzyskac z paneli PV, to bojlerem ciezko bedzie to zmierzyc (woda
    wplywa/wyplywa, cieplo ucieka przez scianki, etc). Jesli uzyjesz grzalki
    jako rezystora i bedziesz mierzyc prad i napiecie, to moze cos z tego
    jeszcze wyjdzie.
    Panele statyczne czy dynamiczne?

    --
    Jerry1111

  • 56. Data: 2009-09-07 21:32:09
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    marcin wrote:

    > Nie kupowałem ich _specjalnie_, odczepcie się wreszcie :-p. Powiedzmy, że
    > zostały mi po pewnym przedsięwzięciu...

    Chyba dlasięwzięciu ;)

    Sorry NMSP

    Mirek.

  • 57. Data: 2009-09-07 21:38:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Syndyk Marcin napisał:

    > Nie kupowałem ich _specjalnie_, odczepcie się wreszcie :-p.

    Jakoś tak przeczuwałem.

    > Powiedzmy, że zostały mi po pewnym przedsięwzięciu...

    A nie ma tam w okolicy więcej takich opuszczonych przedsięwzięć?
    Bo w razie czego, to ja bardzo chętnie.

    > Mam nadzieję że wystarczy takie wyjasnienie, skupmy się na walorach
    > poznawczych tych 0.8kW ;-)

    0,8kW ma duże walory, nie tylko poznawcze.

    > Chcę przez jeden pełny sezon zmierzyć faktycznie uzyskiwaną energię,
    > grzałka to po prostu coś, na czym będe mógł ją mierzyć ;-).

    Ale żeby dobrze zmierzyć, to by trzeba było przez zmrokiem z tej
    wody nie korzystać.

    > Urzadzenie typu "Sunny Boy" (prod. SMA), które pozwoliłoby wpuszczać
    > tą energię w instalację domową trochę już kosztuje, a to by była już
    > inwestycja celowa - musi mieć jakieś uzasadnienie ;-)

    Już lepiej ładować akumulator 12V i zasilać tym domowe oświetlenie
    halogenowe, a wodę grzać kolektorem wodnym.

    --
    Jarek

  • 58. Data: 2009-09-07 21:40:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin napisał:

    > Nie robię sobie jaj, po prostu mam 800W paneli i zastanawiam się,
    > co z nimi zrobić. Wg Ciebie mam je wyrzucić?

    Dlaczego od razu wyrzucić? Sprzedać, a za uzyskane pieniądze kupić
    bilet dookoła świata. Albo przepić. Albo umieścić na lokacie i mieć
    z odsetek na rachunki za prąd. Jest tyle różnych możliwości...

    Jarek

    --
    "Pan Marcin plecie androny!"
    "Z czego plecie? Ano -- z łyka."

  • 59. Data: 2009-09-07 21:41:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirek napisał:

    > Chyba dlasięwzięciu ;)

    Teraz to jest zasięwzięcie -- trzeba się za to zabrać, ale nie
    wiadomo jak.

    --
    Jarek

  • 60. Data: 2009-09-07 21:52:37
    Od: "marcin" <m...@n...pl>

    Uzytkownik "Jerry1111" <j...@w...pl.pl.wp> napisal w
    wiadomosci news:h83u28$o1b$1@news.onet.pl...
    > Jesli chcesz to uzyc do zmierzenia calkowitej ilosci energii ktora mozna
    > uzyskac z paneli PV, to bojlerem ciezko bedzie to zmierzyc

    Grzanie wody to jakies tam spozytkowanie tego, co i tak jest - na razie chce
    tylko zmierzyc ile energii da sie wydusic, w pierwszym sezonie moim celem sa
    wiarygodne, empiryczne dane dla mojej lokalizacji. Ciagly pomiar pradu i
    napiecia to podstawa, byc moze w ramach ciekawostki doloze sobie pomiar
    temperatury w bojlerze - ale to juz sa dane o zerowej uzytecznosci - bajer i
    nic wiecej.

    > Panele statyczne czy dynamiczne?

    Jezeli masz na mysli system nadazny - to nie, na razie bez niego. Byc moze
    sprobuje zmieniac inklinacje w ciagu roku co kilka tygodni, jednak od paru %
    energii wolalbym powtarzalne dane - zysk z posiadania systemu nadaznego jest
    dosc latwo policzalny. Sprawa do przemyslenia czy warto "psuc" sobie dane.
    --
    Pozdrawiam,
    marcin