  • 41. Data: 2009-09-07 12:09:32
    Temat: Re: Elektrownia wiatrowa/solarna
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Sep 7, 12:08 pm, "qlphon" <q...@p...fm> wrote:

    > tam gdzie masz tego procesy mechaniczne
    > masz mechaniczne zużycie elementów

    Oczywiscie, zuzycie nie istnieje dla generatora, a juz wcale dla jego
    przekladni...

    > masz lepszy pomysł na ogrzewanie mechaniczne niż poprzez tarcie?

    Oczywiscie. Zacznijmy od intensywnego i silnie turbulentnego mieszania
    medium, a skonczmy na pogonieniu wiatrakiem sprezarki od pompy
    ciepla...

    Marek

  • 42. Data: 2009-09-07 12:56:54
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > ...Mam moc przylaczeniowa w domu 15,5kW

    To jesteś chyba podłączony do sieci w jakimś Mozambiku. Polskie sieci nie
    mają takiej mocy w szeregu ;-)))). Mają za to 15 kW...

    > ..jest to dokladnie na styk w czasie maximum obciazenia.
    > Z tego wniosek, ze musialbym miec falownik na 15kW,

    Słyszałeś kiedyś o tzw. współczynniku jednoczesności? Ja mam w domu
    urządzenia, których łączna moc spokojnie przekracza 20 kW, a jakoś nie
    wywala mi bezpieczników, mimo że moc przyłączeniowa jest znacznie niższa
    ;-))).

  • 43. Data: 2009-09-07 13:20:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Lukasz Sczygiel napisał:

    > Nasze przepisy sa glupie ale nie az tak. Jak sobie prad wytwarzasz to
    > sobie go mozesz zuzywac do woli i jak chcesz. Jesli chcesz komus go
    > sprzedac to musisz sie podlaczyc do Sieci Energetycznej i wykonac te
    > sprzedaz za jej posrednictwem. No i z tego wynika ze kupia od ciebie
    > taniej a sprzedadza drozej.
    >
    > Bierze sie ta durnota z calkiem sensownego zalozenia ze warto miec
    > wspolna siec i z glupiego zalozenia ze trzeba od tej darmowej energii
    > zaplacic, tfu, podatki.

    Ten podział na założenia głupie i roztropne wcale nie jest taki prosty
    i oczywisty. Bo z jednej strony nic nie stoi na przeszkodzie, by przepływ
    energii mierzyć również poza siecią i na tej podstawie wlepić podatk.
    A z drugiej, nie można zgodnie z przepisami produkować i sprzedawać prądu
    o innych parametrach niż w sieci krajowej -- o niestabilnej częstotliwości,
    zdecydowanie innej niż 50Hz, prądu stałego itp. Mimo że sąsiad za płotem
    może być chętny do zakupu takiej tańszej energii. A państwo też grosza
    z podatków w tej sytuacji nie zobaczy.

    Jarek

    --
    Wtedy powstały wszystkie owe panny i opatrzyły swe lampy. A nierozsądne rzekły
    do roztropnych: Użyczcie nam swej oliwy, bo nasze lampy gasną. Odpowiedziały

  • 44. Data: 2009-09-07 13:21:16
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Oczywiscie, zuzycie nie istnieje dla generatora, a juz wcale dla jego
    > przekladni...

    generatora to nie bardzo... pracują dziesiecioleciami bezawaryjnie
    a o elementach, które sam wykorzystujesz w swojej koncepcji
    chyba sie nie bedziemy się rozwodzic?

    jak wiatrak to wiatrak, coś sie kreci
    niezależnie co robisz z tą energią dalej

    > Oczywiscie. Zacznijmy od intensywnego i silnie turbulentnego mieszania
    > medium, a skonczmy na pogonieniu wiatrakiem sprezarki od pompy
    > ciepla...

    no to jest myśl...
    ale ma tą samą wadę - zużywa się mechanicznie
    spytaj tych co znają żywotnośc sprężarek PC

  • 45. Data: 2009-09-07 13:36:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek Lewandowski napisał:

    > Oczywiscie, zuzycie nie istnieje dla generatora, a juz wcale dla
    > jego przekladni...

    Chyba żeby przekładni nie było. Całkiem sprawnie działają wiatraki
    z pionową osią i turbiną o powierzchni o przekroju litery "S"
    wygiętej w śrubę o długości ćwierć obrotu. Coś takiego jest zupełnie
    niewrażliwe na kierunek wiatru. A działa dobrze z generatorem wprost
    na osi. Najlepiej takim z magnesami stałymi i bezrdzeniowym uzwojeniem.
    Wtedy opory statyczne są prawie zerowe i układ się kręci nawet przy
    lekkim podmuchu wiatru. Jak trzeba zasilić jakąś małą elektronikę
    gdzieś w terenie, to może być to lepsze od paneli słonecznych.

    Podobne układy wykorzystuje się też w całkiem sporych generatorach
    prądu. Kloc betonowy z łożyskiem oporowym rzucony na glebę jako
    fundament, na to kilkumetrowa pionowa oś z wiatrakiem, a górne łożysko
    ustabilizowane trzena odciągami, jak maszt. Rosjanie takie rzeczy
    stawiają gdzieś na dzikich polach dalekiego wschodu. Kilka kW można
    w ciągu paru godzin uruchomić.

    --
    Jarek

  • 46. Data: 2009-09-07 18:22:31
    Od: ToMasz <t...@g...pl>

    Mariusz pisze:
    > Zastanawiam się nad postawieniem elektrowni wiatrowej 2 kW w ogródku, ale
    > wyczytałem, że trzeba pozwolenie, a jakbym zainstalował na dachu kilka ogniw
    > solarnych o łącznej mocy rzędu 500W to też trzeba pozwolenie czy nie? Jak to
    > z tymi przepisami? Prąd uzyskany tylko na własny użytek.

    dobry pomysł. Spróbuj na początek:

    zbuduj mikro generator watrowy, tak na 0,1W i zasil nim zegarek
    mechaniczny tak aby działał tyko jak wjeje wiatr. Beziesz wiedział jak
    częst wjeje w Twojej okolicy.
    JEśli wyjdzie ze średnio uzyskasz X kWh to bedziesz mógł policzyć czy Ci
    sie to opłaca.

    ja jestem rękami i nogami "za". Mimo wszystko bez zwykłej energetyki
    raczej nie przetrwasz, ale mógłbyś postawić duzego upsa ( 1kW : komp,
    TV, oświetlenie) i jego akumulatory ładować z wiatraka.
    Drugie rozwiazanie:Grzać wodę w kaloryferach. grzałki elektryczne w
    kaloryferach zasilanych z pieca na gaz/węgiel. jak wieje - masz ciepło
    ze 100% sprawnoscią. jak nie wieje - grzejesz klasycznie. Widziałem ( z
    daleka niestety) takie instalacje, i nikt sie energetycze nie spowiadał :)
    ToMasz

  • 47. Data: 2009-09-07 20:00:05
    Od: "marcin" <m...@n...pl>

    Użytkownik "ToMasz" <t...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > daleka niestety) takie instalacje, i nikt sie energetycze nie spowiadał :)

    Mam baterię paneli słonecznych o mocy 800W łącznie, wiosną odpalam testową
    instalację. Początkowo grzanie bojlera (grzałka 24V aby nie inwestować na
    razie w przetwarzanie DC/AC). Z pomiarów okaże się, czy warto integrować to
    z instalacją elektryczną. Zamierzam na własny użytek uzbroić to w
    telemetrię, więc jeżeli temat wystartuje to podzielę się danymi z
    zainteresowanymi.
    Z symulacji wychodzi mi, że przy takiej mocy potencjalnej jestem w stanie
    podgrzewać sobie codziennie około 50 - 80 litrów wody o 40 stopni od
    kwietnia do września, co wydaje mi się calkiem niezłą perspektywą - nie
    babrać się z piecem przez całe lato i nie mieć stresu ile mi ten bojler
    nabije rachunków w elektrowni.
    Obliczenia zgrubne, oparte o dane bojlerów i symulacje ze strony
    http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps3/pvest.php (polecam).

    Pozdrawiam!
    Marcin

  • 48. Data: 2009-09-07 20:17:04
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > razie w przetwarzanie DC/AC). Z pomiar?w oka?e si?, czy warto integrowa? to
    > z instalacj? elektryczn?. Zamierzam na w?asny u?ytek uzbroi? to w
    > telemetri?, wi?c je?eli temat wystartuje to podziel? si? danymi z
    > zainteresowanymi.
    > Z symulacji wychodzi mi, ?e przy takiej mocy potencjalnej jestem w stanie
    > podgrzewa? sobie codziennie oko?o 50 - 80 litr?w wody o 40 stopni od
    > kwietnia do wrze?nia, co wydaje mi si? calkiem niez?? perspektyw? - nie
    > babra? si? z piecem przez ca?e lato i nie mie? stresu ile mi ten bojler

    Ty sobie jaja robisz, czy tak na powaznie? Zgrubne obliczenia przy
    podanych przez ciebie danych - wg cen z allegro panel sloneczny o mocy
    800W to jakies 10 tys. zlotych, zakladajac, ze ogrzejesz tym podana
    przez ciebie ilosc wody - ogrzanie jej klasycznie pradem - 200zl, okres
    zwrotu inwestycji - 50 lat!!! Problem w tym, ze ogniwa tyle nie
    wytrzymaja. No ale jesli ktos nie ma co robic z pieniedzmi...

    http://idom.sourceforge.net/
    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

  • 49. Data: 2009-09-07 20:30:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin napisał:

    > Mam baterię paneli słonecznych o mocy 800W łącznie,

    Moje gratulacje. Trochę to musiało kosztować.

    > wiosną odpalam testową instalację. Początkowo grzanie bojlera
    > (grzałka 24V aby nie inwestować na razie w przetwarzanie DC/AC).

    Ożeżwmordejeża. Mam nadzieję, że to "testowo" odnosi się *wyłącznie*
    do użycia boilera jako kalorymetrycznego miernika dostarczonej
    energii elektrycznej, która później będzie wykorzystywana w całkiem
    inny sposób. Bo ten sam efekt (podgrzanie wody w boilerze) można
    uzysakć za pomocą pomalowanych na czarno kaloryferów panelowych
    umieszczonych w szklanej gablocie. Być może nawet zajmą mniej miejsca
    od paneli fotowoltaicznych. Niw wiem jaka sprawność mają takie
    kaloryferowe samoróbki, ale ogniwa krzemowe to około 12%, a dobry
    kolektor wodny może mieć kilkakrotnie więcej.

> [...]
    > niezłą perspektywą - nie babrać się z piecem przez całe lato
    > i nie mieć stresu ile mi ten bojler nabije rachunków w elektrowni.

    Ojejku, zaczynam się bać. Naprawdę dla kilku wiader ciepłej wody
    opłaca się inwestować w prawie kilowatowe baterie na krzemie?

    --
    Jarek

  • 50. Data: 2009-09-07 20:48:16
    Od: "marcin" <m...@n...pl>

    Użytkownik "T.M.F." <t...@n...mp.pl> napisał w wiadomości
    > Ty sobie jaja robisz, czy tak na powaznie?

    Nie robię sobie jaj, po prostu mam 800W paneli i zastanawiam się, co z nimi
    zrobić. Wg Ciebie mam je wyrzucić?
    Pozdrawiam,
    marcin