  • 21. Data: 2014-12-31 14:18:55
    Temat: Re: Ekwiwalent przysłony dla małych matryc
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-12-29 o 11:01, crazy bejbi pisze:

    > Bo to by oznaczało, że generalnie ciężko robić ciekawe rozmyte tła na
    > tych małych matrycach ?

    Można też powiedzieć, że ciężko na dużych matrycach robić ciekawe ostre
    tła tak jak to jest w małych matrycach :-D Dyskusja o wyższości świąt X
    nad Y.

    Teraz z praktycznego punktu widzenia: używałem Sony A77, teraz pracuję
    na A99. Ten sam obiektyw daje praktycznie takie samo rozmycie. Owszem,
    gdy będę badał każdy piksel oddzielnie z kalkulatorem w ręku, to różnica
    wyjdzie. Pytanie: czy jesteś matematykiem czy fotografem?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 22. Data: 2014-12-31 15:46:02
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Montag, 29. Dezember 2014 00:54:29 UTC+1 schrieb crazy bejbi:
    > witam,
    >
    > Spotkałem się ostatnio z tym, że ktoś przeliczył przysłonę w
    > małych aparatach np. O calowej matrycy, albo o matrycy 4/3. Czy
    > to ma sens? Bo ogniskową to wszyscy podają ostatnio jako
    > odpowiednkk dla full frame. Ale ogniskowe juz podają normalnie
    > np. Super jasny obiektyw 1, 7 ale tak naprawde jakby to był
    > obiektyw na matrycy 4/3 to bylby niby pomnozony przez 2, 2 i
    > wtedy robi się marne 3, 7 czyli dość ciemny obiektyw. Tylko czy
    > takie przeliczanie jest poprawne i ma sens ?
    >
    > Wojtek
    > --

    ani ogniskowa ani jasnosc sie nie zmieniaja dla matryc roznych wielkosci.
    zmienia sie jedynie obejmowane przez maryce pole widzenia.

    przyjeto uzywac ekwiwalentu ogniskowej , ale dokladniej byloby operowac katem
    widzenia . Kat widzenia sie nie przyjal , dlatego wlasciwie ze wzgledow historycznych
    uzywa sie ogniskowej.

    maksymalna jasnosc jaka daje obiektyw jest niezmienna - nie zalezy od formatu.

    nie zmienia sie przeciez ani ogniskowa , ani srednica zrenicy wejsciowej-one wynikaja
    z konstrukcji obiektywu.

    pojecie przyslony zastepczej wprowadza wiecej zametu niz pozytku - praktycznie bez
    wiekszego znaczenia.

  • 23. Data: 2014-12-31 18:08:02
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-12-31 14:18, Marek wrote:
    > Można też powiedzieć, że ciężko na dużych matrycach robić ciekawe ostre
    > tła tak jak to jest w małych matrycach :-D Dyskusja o wyższości świąt X
    > nad Y.

    Dość standardowy argument. I jest na niego standardowa odpowiedź.
    W dużych sensorach (i jasnych obiektywach) nie chodzi o to, jak małą GO
    można osiągnąć (choć tak to powtarzają ludzie).
    Chodzi o to, jak szeroki jest dostępny zakres.

> [...]
    > gdy będę badał każdy piksel oddzielnie z kalkulatorem w ręku, to różnica
    > wyjdzie. Pytanie: czy jesteś matematykiem czy fotografem?

    Mało chyba wiesz o matematykach, jeśli Ci się kojarzą z kalkulatorami.:o

    Głębie ostrości można bardzo dokładnie oszacować bez oglądania pikseli,
    bo nie jest ona związana z jakością obiektywu tylko z parametrami układu
    optycznego.

    Generalna jakość rozbycia tła (oddalonego od obszaru ostrego) zależy
    bardziej od jakości obiektywu niż od wielkości matrycy, ale na większej
    naprawdę będzie lepiej (tzn. "rozmyciej"). Oszukać się tego za bardzo
    nie da.

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 24. Data: 2014-12-31 18:36:16
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-12-31 o 18:08, Piotr Kosewski pisze:

> [...]
    > można osiągnąć (choć tak to powtarzają ludzie).
    > Chodzi o to, jak szeroki jest dostępny zakres.

    A czy zakres GO jest różny? GO przesuwa się o stały współczynnik w
    zależności od wielkości sensora, prawda? Tak więc szerokość zakresu
    powinna być podobna? Czy się mylę?

    > Mało chyba wiesz o matematykach, jeśli Ci się kojarzą z kalkulatorami.:o

    Oj nie tylko z kalkulatorami. Wykładowca matmy na studiach miał wskaźnik
    zrobiony z bambusa, który wskutek używania zmienił się po latach w
    miotłę. Gdy tłukł tą miotłą po tablicy objaśniając bazgroły, powstawały
    placki z kredy. Kto nie zdążył przepisać kilometrowego równania - miał
    pecha :-D Tak więc jeszcze bambus mi się kojarzy :-D

    > Głębie ostrości można bardzo dokładnie oszacować bez oglądania pikseli,
    > bo nie jest ona związana z jakością obiektywu tylko z parametrami układu
    > optycznego.

    Dlatego wspomniałem o kalkulatorze - to się daje obliczać. Jeśli masz
    Androida, to polecam świetny kalkulator (słowo klucz! :-D ) GO

    https://play.google.com/store/apps/details?id=jds.do
    fcalc

    Do autora wątku: możesz za pomocą tego kalkulatora dokładnie wyliczyć
    jak wpływa zmiana wielkości croppa na GO.

    > Generalna jakość rozbycia tła (oddalonego od obszaru ostrego) zależy
    > bardziej od jakości obiektywu

    Ale my tu nie rozmawiamy o jakości rozmycia. Kolega pytał o wpływ
    wielkości croppa na GO.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 25. Data: 2014-12-31 18:37:26
    Od: trolling tone <a...@a...org>

> [...]
    > można osiągnąć (choć tak to powtarzają ludzie).
    > Chodzi o to, jak szeroki jest dostępny zakres.

    Ale ten dostępny zakres dotyczy właśnie małej GO. Przykładowo -
    biorę kompakt PowerShot 590, ogniskowa 5.8 mm (ekwiwalent 35 mm),
    przysłona 8 (prawdziwa, irysowa) i mam hiperfokalną 0.85 m. Teraz
    na dowolnym FF, ogniskowa 35 mm, przysłona 22 i - hiperfokalna
    wychodzi 1.84 mm (wyniki z dofmastera). Różnica zasadnicza, chyba
    sam przyznasz. Małe matryce lepiej sprawdzają się też w makro
    z możliwie dużą GO.

  • 26. Data: 2015-01-01 01:37:52
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-12-31 18:36, Marek wrote:
    > A czy zakres GO jest różny? GO przesuwa się o stały współczynnik w
    > zależności od wielkości sensora, prawda? Tak więc szerokość zakresu
    > powinna być podobna? Czy się mylę?

    W świecie bez wad - nie. Zakres przysłony obiektywu jakiś jest i już.

    W rzeczywistości mamy limit dyfrakcji związany z rozmiarem piksela.
    A piksele w większych sensorach są po prostu większe - oczywiście przy
    tej samej rozdzielczości. A z drugiej strony: jeśli większy sensor
    zrobi się w tej samej technologii, co mały, to rozdzielczość będzie
    znacznie większa, czyli szczegółów będzie więcej.

    Czyli przy założeniu jakiegoś progu minimalnej ostrości zdjęcia, zakres
    przysłony na większym sensorze będzie większy.

    > Do autora wątku: możesz za pomocą tego kalkulatora dokładnie wyliczyć
    > jak wpływa zmiana wielkości croppa na GO.

    Wolę wziąć wzorek z wikipedii i wsadzić do torby z aparatem wydrukowany
    wykres, ale poza tym do takich aplikacji naprawdę nic nie mam. :)

    > Ale my tu nie rozmawiamy o jakości rozmycia. Kolega pytał o wpływ
    > wielkości croppa na GO.

    Mogłem się źle wyrazić.
    Nie mówię o jakości zwanej bokeh (ładność) tylko o cesze ilościowej
    (bardziej, mniej rozmazany).

    Próbuję zwrócić uwagę na coś wychodzącego poza GO. Przykład:
    Robisz zdjęcie kwiatka na łące. Kwiatek ma 3 cm "głębokości", stoi metr
    od Ciebie.
    Weźmiesz FF i MFT, zrobisz to samo zdjęcie ekwiwalentem 100mm z
    przesłoną f/5.6 (bo np. najostrzejsza).

    Na FF głębia będzie miała właśnie ze 3 cm, a na MFT 6.5 cm.
    Czyli kwiatek będzie wyglądał podobnie.
    Problem polega na tym, że 20cm za kwiatkiem jest tło z trawy i ono
    będzie wyglądało diametralnie różnie, o czym po prostu warto
    pamiętać.
    Po prostu IMO ludzie za dużo czasu poświęcają dywagacjom o minimalnej
    GO (której w większości nigdy nie wykorzystają), a za mało
    rzeczywistemu wyglądowi zdjęć. :)

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 27. Data: 2015-01-01 03:25:13
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    crazy bejbi <t...@n...ma> writes:

    > Spotkałem się ostatnio z tym, że ktoś przeliczył przysłonę w
    > małych aparatach np. O calowej matrycy, albo o matrycy 4/3. Czy
    > to ma sens? Bo ogniskową to wszyscy podają ostatnio jako
    > odpowiednkk dla full frame.

    Jasne, bo wychodzi więcej = "lepiej".
    Z przysłoną byłoby niestety odwrotnie (więcej = gorzej).

> [...]
    > wtedy robi się marne 3, 7 czyli dość ciemny obiektyw. Tylko czy
    > takie przeliczanie jest poprawne i ma sens ?

    Jasne.

    Z wyjątkiem sytuacji, w której ktoś ma matryce o już ustalonej czułości.
    Zwykle jednak większa matryca będzie czulsza, więc jeśli nie przeliczamy
    f/X, to przeliczamy czułość - na jedno wychodzi.

    Tak w ogóle to to nie jest żadna przysłona (element obiektywu), tylko
    "liczba przysłony". Średnicę przysłony uzyskujemy mnożąc ją (lub jej
    odwrotność, zależnie jak to kto rozumie) przez ogniskową.

    Generalnie oddzielnie wielkość matrycy i budowa obiektywu nie są same
    w sobie tak istotne - ważny jest kąt (kąty, bo jest ich zwykle 3)
    widzenia obiektywu oraz ilość światła (wyrażona w fotonach, lumenach
    itp), która wpada do obiektywu. Czy w środku soczewka rzuci to sobie na
    matrycę FF, czy na 1/2.3", to nie ma aż takiego znaczenia - zarówno
    jakość zdjęcia, jak i głębia ostrości będą podobne.
    Będą być może pewne różnice, bo np. mniejsza matryca może mieć mniej
    pikseli, a mniejsze piksele mają zapewne mniejszą pojemność, ale
    pierwsze przybliżenie przy porównywaniu różnych aparatów jest właśnie
    takie.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 28. Data: 2015-01-02 10:22:05
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > A czy zakres GO jest różny? GO przesuwa się o stały współczynnik w
    > zależności od wielkości sensora, prawda? Tak więc szerokość zakresu
    > powinna być podobna? Czy się mylę?

    oczywiscie , ze sie mylisz i wielu zacznie powtarzac to zapewne jako pewnik.
    a tak nie jest. Liniowo czyli proporcjonalnie zmienia sie kat widzenia.

    ile razy liczac po przekatnej zmniejszymy wielkosc matrycy , tyle razy dla zachowania
    tego samego kata widzenia nalezy skrocic ogniskowa.

    ale GO zmienia sie w zaleznosci od ogniskowej wykladniczo - nie prostoliniowoa .we
    wzorze na GO w liczniku mamy f**4 , w mianowniku f**2.

    tak wiec skrocenie ogniskowej proporcjonalne do skrocenia przekatnej powoduje wiekszy
    wzrost GO niz wynikaloby to z proporcji dlugosci ogniskowych.

    Na malych matrycach GO rosnie dzieki skroceniu ogniskowej , nie dzieki zmniejszeniu
    przekatnej matrycy.
    Samo zmniejszenie matrycy powoduje niewielkie ZMNIEJSZENIE GO , zas skrocenie
    ognikosej dla zachowania tego samego kata widzenia powoduje wieksze ZWIEKSZENIE GO.
    Wynikowo wiec GO rosnie - ale to nie jest zaleznosc wprost proporcjinalna do
    ogniskowych .

  • 29. Data: 2015-01-03 11:11:54
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2015-01-01 o 01:37, Piotr Kosewski pisze:

    > W świecie bez wad - nie. Zakres przysłony obiektywu jakiś jest i już.
    >
    > W rzeczywistości mamy limit dyfrakcji związany z rozmiarem piksela. (...)

    To jest oczywiste. Wady obrazu związane ze zjawiskami optycznymi pomijam
    bo inaczej musimy i w drugą stronę spojrzeć: przy FF stosowanie dużego
    otworu też stwarza problem bo szkła dla FF zwykle dużo bardziej wtedy
    winietują (nawet ponad -2ev czasami). Tak więc Przy APSC mamy
    ograniczenie od góry dyfrakcją a od dołu bez ograniczeń (no chyba, że
    wyciągniemy zaraz pogorszenie ostrości - ale to zależy od jakości
    szkła). Przy FF od dołu winietowanie a od góry też dyfrakcja. Można więc
    powiedzieć, ze dla APSC mamy na tym samym szkle szerszy zakres
    użytecznych przesłon. Zaraz ktoś powie, że lubi winietowanie i mu to nie
    przeszkadza, a ktoś inny kocha dyfrakcję bo obraz taki fajnie miękki lub
    nie dostrzega tego bo ma okulary 8 dioptrii. Wtedy bez końca gadać można
    dlatego ograniczmy się do zakresu GO bez badania aspektów j/w. Można
    zatem przyjąć, że zakres GO nie zależy od wielkości przetwornika ale
    bezwzględne wartości GO - owszem.

> [...]
    > zrobi się w tej samej technologii, co mały, to rozdzielczość będzie
    > znacznie większa, czyli szczegółów będzie więcej.

    No więc nie ma co się zagłębiać i tworzyć kolejną zmienną w
    rozważaniach. Choć dobrze, ze wspominasz o tym w sensie wskazówki dla
    wątkotwórcy - aby zdał sobie sprawę, że przesłona to nie tylko ilość
    światła i GO.

    > Czyli przy założeniu jakiegoś progu minimalnej ostrości zdjęcia, zakres
    > przysłony na większym sensorze będzie większy.

    Przy założeniu, że ignorujesz większe winietowanie na FF, które od dołu
    ogranicza zakres przesłony. A jeśli dla kogoś jest to ważne? Dlatego raz
    jeszcze postuluję ograniczyć się do nie wnikania w pogorszenie jakości w
    jedną czy drugą stronę.

    > Wolę wziąć wzorek z wikipedii i wsadzić do torby z aparatem wydrukowany
    > wykres, ale poza tym do takich aplikacji naprawdę nic nie mam. :)

    Ja gubię kartki zawsze i konsekwentnie :-D

    > Mogłem się źle wyrazić.
    > Nie mówię o jakości zwanej bokeh (ładność) tylko o cesze ilościowej
    > (bardziej, mniej rozmazany).

    To tez pomijam bo to temat na inny wątek :-) Nie mówimy o jakości
    rozmycia z jakiejkolwiek przyczyny: czy to bokeh, czy to dyfrakcji
    (która rozmyje nam nawet to co miało być ostre). Sugeruję wątkotwórcy
    założyć nowy wątek i zapytać w nim jak wpływa regulacja przesłony na
    jakość obrazu, czy jakich efektów optycznych można się spodziewać.

    W tym wątku ograniczmy się wyłącznie się do GO: czy będzie obraz
    niewyraźny, czy zawinietowany na śmierć - pomińmy.

    > Próbuję zwrócić uwagę na coś wychodzącego poza GO.

    Świetnie, ale to jako sugestia do innego wątku.

    > Po prostu IMO ludzie za dużo czasu poświęcają dywagacjom o minimalnej
    > GO (której w większości nigdy nie wykorzystają), a za mało
    > rzeczywistemu wyglądowi zdjęć. :)

    O właśnie! To właśnie wyraziłem pytając czy wątkotwórca jest fotografem
    czy matematykiem :-) Ważne jest to co widzimy i czy to nas
    satysfakcjonuje niż liczby. Różnice nie są tak ogromne między FF a APSC
    w GO aby roztrząsać temat. Porównawczo wyjdzie ta różnica ale gdy
    zrobisz jakieś zdjęcie i z czasem zapomnisz jakim typem aparatu, to
    patrząc na stopień rozmycia tła nie dojdziesz do tego czy był to FF czy
    APSC. Natomiast gdy zrobisz to samo zdjęcie komórką - od różnica będzie
    zawsze zauważalna przy najpłytszych GO.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 30. Data: 2015-01-04 00:56:15
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

> [...]
    > czy APSC. Natomiast gdy zrobisz to samo zdjęcie komórką - od różnica
    > będzie zawsze zauważalna przy najpłytszych GO.

    No bo telefony mają ekstremalnie ciemne obiektywy (w sensie prawdziwej,
    no, ciemności, tzn. braku strumienia światła padającego na matrycę).
    Ale generalnie zdjęcie z telefonu łatwiej rozpoznać po szumach
    (pomijając środek dnia w lecie), po mocnej kompresji (związanej
    z redukcją szumów) oraz po "wypranych" kolorach, charakterystycznych
    dla słabego światła.

    W środku dnia w lecie, to można nie zauważyć różnicy. Zdjęcia większymi
    aparatami niekoniecznie robi się przy całkiem otwartej przysłonie,
    zwłaszcza w takich warunkach.
    --
    Krzysztof Hałasa