  • 1. Data: 2009-11-20 10:43:16
    Temat: Efekt soczewki a zdjęciach
    Od: ikov <i...@t...pl>

    Witam,
    w pracy mam do dyspozycji Sony Alfa100 z kitowymi obiektywami. Zdjęcia
    są robione głównie we wnętrzach, w związku z czym bardzo często widoczny
    jest efekt soczewki (dystorsji sferycznej) - beczkowate ściany itd. Co
    można zrobić, by zminimalizować ten efekt? Nie chodzi mi o późniejszą
    obróbkę, ale sprzęt/technikę.

  • 2. Data: 2009-11-20 10:51:11
    Temat: Re: Efekt soczewki a zdjęciach
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-11-20 11:43:16 +0100, ikov <i...@t...pl> said:

> [...]
    > itd. Co można zrobić, by zminimalizować ten efekt? Nie chodzi mi o
    > późniejszą obróbkę, ale sprzęt/technikę.

    Kupić lepszy obiektyw.

    de Fresz

  • 3. Data: 2009-11-20 11:14:48
    Temat: Re: Efekt soczewki na zdjęciach
    Od: ikov <i...@t...pl>

    > Kupić lepszy obiektyw.

    Tyle się domyśliłem... Może ktoś poleci konkretny model lub poda, jakim
    parametrom należy się poświęcić uwagę przy założeniu, że większość zdjęć
    robiona jest we wnętrzach, przy sztucznym świetle i z autofocusem - Sony
    Alfa100.

  • 4. Data: 2009-11-20 11:17:46
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "ikov" <i...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > efekt soczewki (dystorsji sferycznej) - beczkowate ściany itd. Co można
    > zrobić, by zminimalizować ten efekt? Nie chodzi mi o późniejszą obróbkę,

    Nieretrofokalne obiektywy w układzie Gaussa powinny pomóc (domyślam się, że
    chodzi o optykę szerokokątną).

    To w praktyce niestety wyklucza obiektywy zoom i popularne lustrzanki (o MF
    nie będę się wypowiadał).

    W lustrzankach powinny pomóc obiektywy PC/TS mające stosunkowo małą
    dystorsję - szczególnie gdy nie są "przesziftowane".
    W ostateczności po prostu szerokie stałki - ale tu nie ma reguł...

  • 5. Data: 2009-11-20 11:26:17
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    ikov wrote:

> [...]
    > parametrom należy się poświęcić uwagę przy założeniu, że większość zdjęć
    > robiona jest we wnętrzach, przy sztucznym świetle i z autofocusem - Sony

    Zajrzyj na optyczne.pl do testów obiektywów. Tam zawsze masz
    przetestowaną dystorsję.

    wer

  • 6. Data: 2009-11-20 11:27:19
    Od: Anjay <g...@i...pl>

    ikov pisze:
> [...]
    > jest efekt soczewki (dystorsji sferycznej) - beczkowate ściany itd. Co
    > można zrobić, by zminimalizować ten efekt? Nie chodzi mi o późniejszą

    przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to aby podczas robienia zdjęcia
    aparat/obiektyw był umieszczony poziomo (są do kupienia po dwadzieścia
    kilka zł poziomice nakładane na szyny lampy błyskowej).

    pozdrowienia
    Andrzej

  • 7. Data: 2009-11-20 13:02:56
    Od: "Kokos" <k...@k...com>

> [...]
    > parametrom należy się poświęcić uwagę przy założeniu, że większość zdjęć
    > robiona jest we wnętrzach, przy sztucznym świetle i z autofocusem - Sony

    obiektyw PC

  • 8. Data: 2009-11-20 13:04:49
    Od: "Kokos" <k...@k...com>

    Użytkownik "Kokos" <k...@k...com> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "ikov" <i...@t...pl> napisał w wiadomości

    > obiektyw PC

    coś źle zrozumiałem,...eh

  • 9. Data: 2009-11-20 13:25:36
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "ikov" napisał

> [...]
    > parametrom należy się poświęcić uwagę przy założeniu, że większość zdjęć
    > robiona jest we wnętrzach, przy sztucznym świetle i z autofocusem - Sony

    A dlaczego pomijasz softwareową likwidację beczki ? W Sony nie ma softu do
    kalibracji kitowych obiektywów ?
    To w przypadku najtańszej optyki jedyna rzecz jaką można zrobić.
    Możesz też zminimalizować ból starajac się trzymać aparat na szerokim kącie
    tak aby oś optyczna pozostawała w poziomie - nadal będzie krzywić ale
    chociaż "równo" i nie porobi Ci na ścianach łuków gotyckich.

    Nie wiem co masz, jeśli Sony 11-18 to fakt, beka jest ale po wykresach nie
    widać aby była jakoś wyjątkowo powalająca. Może Sigma 12-24 ? Wygląda nieco
    lepiej:
    http://www.photozone.de/sony-alpha-aps-c-lens-tests - masz tam przetestowane
    szkła i z reguły na drugiej stronie kazdego jest pomierzona dystorsja.

    adam