  • 1. Data: 2011-07-14 08:07:30
    Temat: EMC - urzadzenie akumulatorowe z ladowarka
    Od: pgw <s...@p...onet.poczta>

    Zrobiłem pewne urządzenie, które jest zasilane wewnętrznie z akumulatorka,
    Co jakiś czas wymaga ono podłączenia zasilacza/ładowarki w celu naładowania
    akumulatora. W czasie kiedy podłączony jest zasilacz, urządzenie nie
    spełnia swojej podstawowej funkcji, a jedynie informuje że akumulator się
    ładuje, bądz już się naładował.

    Czy takie urzadzenie wymaga odporności na surge i bursty (EFT)?
    Szczególnie interesuje mnie czy musi był odporne na bursty na lini DC 5V
    1.8m między zasilaczem a urządzeniem.

    --
    pgw

  • 2. Data: 2011-07-14 08:31:26
    Temat: Re: EMC - urzadzenie akumulatorowe z ladowarka
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Zrobiłem pewne urządzenie...

    Ważne jest to co określasz pojęciem "urządzenie". Jeśli elementem
    "urządzenia" jest ładowarka to traktujesz je jako zasilane z sieci 230V.
    Jeśli ładowarka nie wchodzi w skład "urządzenia" to badania dotyczące
    zasilania z sieci 230V go oczywiście nie dotyczą.

    Paweł

  • 3. Data: 2011-07-14 08:57:10
    Od: pgw <s...@p...onet.poczta>

    Dnia Thu, 14 Jul 2011 10:31:26 +0200, Paweł napisał(a):

> [...]
    > Jeśli ładowarka nie wchodzi w skład "urządzenia" to badania dotyczące
    > zasilania z sieci 230V go oczywiście nie dotyczą.

    Ok to załóżmy że ładowarka jest częścią urządzenia, czy w takiej sytuacji
    wymagane jest badanie odporności na burst na linii DC 5V długości 1,8m?

    --
    pgw

  • 4. Data: 2011-07-14 09:32:12
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Ok to załóżmy że ładowarka jest częścią urządzenia, czy w takiej sytuacji
    > wymagane jest badanie odporności na burst na linii DC 5V długości 1,8m?

    Chyba takie oddzielne badanie się wykonuje tylko jeśli kabel ma ponad 3m.

    Paweł

  • 5. Data: 2011-07-14 10:53:27
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "pgw" <s...@p...onet.poczta> napisał w wiadomości

    > Ok to załóżmy że ładowarka jest częścią urządzenia, czy w takiej sytuacji
    > wymagane jest badanie odporności na burst na linii DC 5V długości 1,8m?

    To może zależeć od tego, co oznacza 'pewne urządzenie'.

    Ładnych kilka lat temu zrobiłem sobie tabelkę z bardzo skróconym opisem
    wymagań poszczególnych norm.
    Może być nieaktualne.
    Testy Burst na DC input i DC output
    61000-6-1:2001 jeśli jest AC/DC adapter to testować AC, jak nie ma to
    testować jeśli kabel >10m
    61000-6-2:2001 - tak samo
    50130-4:2003 - testować jeśli kabel > 3m
    55024:?(nie zapisałem roku wydania) - nie mam uwagi o 3m, co może oznaczać,
    że testować bez względu na długość kabla
    61326 - dla środowiska standard testować jak >3m, dla środowiska
    przemysłowego chyba zawsze testować, dla środowiska o kontrolowanej EM
    testować jak >3m.

    Wniosek - trzeba sprawdzić w stosowanej do danego urządzenia normie.
    P.G.

  • 6. Data: 2011-07-14 14:18:46
    Od: pgw <s...@p...onet.poczta>

    Dnia Thu, 14 Jul 2011 12:53:27 +0200, Piotr Gałka napisał(a):

> [...]
    > testować jak >3m.
    >
    > Wniosek - trzeba sprawdzić w stosowanej do danego urządzenia normie.

    W zasadzie to moj problem wynika w trudności w interpretacji normy.
    Moje urządzenie podlega pod 60601-1-2 urządzenia medyczne, mam ja tylko w
    wersji angielskiej gdzie jest napisane:

    Electrical fast transients and bursts
    Requirements
    ME EQUIPMENT and ME SYSTEMS shall comply with the requirements of 6.2.1.10
    at an IMMUNITY TEST LEVEL of ? 2 kV for a.c. and d.c. power lines and ? 1
    kV for signal and interconnecting cables. Signal and interconnecting cables
    specified to be (i.e. restricted to) less than 3 m in length by the
    MANUFACTURER of the ME EQUIPMENT or ME SYSTEM and all PATIENT-coupled
    cables are not tested directly. However, the effects of any coupling
    between cables that are tested directly and cables that are not tested
    directly shall be taken into account.

    i nie wiem czy z tego wynika, że "a.c. and d.c. power lines" niezależnie od
    długości, a "Signal and interconnecting cables" gdy krótsze niz 3m czy też
    "power lines" zawiera się w zbiorze "interconnecting cables" ?

    --
    pgw

  • 7. Data: 2011-07-14 15:45:48
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > długości, a "Signal and interconnecting cables" gdy krótsze niz 3m czy też
    > "power lines" zawiera się w zbiorze "interconnecting cables" ?

    Nigdy nie widziałem żadnej medycznej normy, ale wydaje mi się, że
    gdzieś/kiedyś z czegoś mi wyszło, że d.c. power lines może być rozumiane
    jako przypadek urządzenia zasilanego z sieci DC (może są jakieś obiekty,
    gdzie jest DC48V czy coś w tym stylu).
    No i w tej sieci mogą być burst spowodowane innymi urządzeniami z niej
    zasilanymi więc badanie logiczne.
    Niestety było to na tyle dawno (okolice 2002-2004), że nie pamiętam
    szczegółów, ale wydaje mi się, że dało się dorozumieć, że co innego sieć
    zasilająca DC, a co innego połączenie między częściami urządzenie w którym
    przypadkiem jest DC.

    Gdyby to nie była ładowarka, tylko jakaś wymagająca zasilania sonda
    podłączona do tego urządzenia to fakt, że w kabelku leciało by zasilanie DC
    nie skutkowałby aż takimi wątpliwościami, czy to jest d.c. power lines, czy
    to jest interconnecting.

    Często w normach na początku starają się zdefiniować wszystkie pojęcia dalej
    użyte, ale oczywiście zawsze nie wszystkie.

    Jakąkolwiek normę kiedykolwiek czytałem to zawsze miałem masę wątpliwości.
    Próbowałem je rozwiewać pytając na forum EMC-PSTC.
    Najbardziej mnie "rozbawiła" odpowiedź na jakieś moje pytanie o jakieś
    sformułowanie w EN 60950-1, że "literalnie rozumiejąc normę to mam rację,
    ale praktyka jest odmienna".
    Wniosek nasuwa się taki: stosowanie rozumu przy czytaniu norm powinno być
    zakazane ;-)
    P.G.