  • 1. Data: 2011-07-14 05:25:42
    Temat: AVRSTUDIO
    Od: "Lelek@" <r...@i...iw>

    Pytanko,

    mam kilka tablic

    unsigned char A[100], B32, C[128]... i tak z 1kB tego

    Co zrobić żeby te tablice zajmowały ciągły obszar pamięci tak żebym sobie
    mógł użyć tego obszaru "od święta" ale w całości i przelechać się po nim
    wskaźnikiem?
    Te tablice są zupełnie niezwiązane ze sobą i jedne są uchar a inne uint i
    jeszcze coś int tam jest.

    Tylko struktura i czy czy ona mi zagwarantuje ciągłość ? A może jakieś
    atrybuty/dyrektywy?

  • 2. Data: 2011-07-14 06:07:16
    Temat: Re: AVRSTUDIO
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2011-07-14 07:25, Lelek@ pisze:
> [...]
    > i jeszcze coś int tam jest.
    >
    > Tylko struktura i czy czy ona mi zagwarantuje ciągłość ? A może jakieś

    Sama struktura w ogólności nie gwarantuje ciągłości (człowiek nawet nie
    poczuje jak mu się zrymuje), bo dochodzi jeszcze coś takiego jak
    wyrównanie adresów (padding po polsku) dla zmiennych wielobajtowych (np.
    int). Na avr nie powinieneś mieć z tym problemu jeśli do opcji
    kompilacji jest dodawane -fpack-struct, albo użyjesz atrybutu packed
    przy strukturze.

  • 3. Data: 2011-07-14 06:22:45
    Od: "Lelek@" <r...@i...iw>

    "Zbych" <a...@o...pl> wrote in message
> [...]

    > jest dodawane -fpack-struct, albo użyjesz atrybutu packed przy strukturze.

    A nie można zmusić tych tablic jakimś atrybutem żeby jedna za drugą sie
    ustawiły w ramie?
    mam już napisany program i teraz przyszła mi ochota na chwilowy bufor 1kB
    ale nie mam tego 1kilo, a tablice są niepotrzebne w chwili używania tego
    obszaru jako bufor.
    W asm to nie ma kłopotu. .org i jazada.

  • 4. Data: 2011-07-14 06:32:11
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2011-07-14 08:22, Lelek@ pisze:

> [...]
    > mam już napisany program i teraz przyszła mi ochota na chwilowy bufor
    > 1kB ale nie mam tego 1kilo, a tablice są niepotrzebne w chwili używania

    A w gcc to byś musiał dodać osobne sekcje w RAMie do skryptu linkera a
    potem atrybutem section wstawić daną tablicę do odpowiedniej sekcji
    (niektóre kompilatory używają @ do określania adresów zmiennych, ale gcc
    do nich nie należy). Mniej pracy będzie kosztowało wsadzenie tych tablic
    do struktury.

  • 5. Data: 2011-07-14 06:36:20
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 07/14/2011 02:22 AM, Lelek@ wrote:
> [...]
    > mam już napisany program i teraz przyszła mi ochota na chwilowy bufor
    > 1kB ale nie mam tego 1kilo, a tablice są niepotrzebne w chwili używania

    W C od tego masz unie. W gcc powinno zadziałać coś takiego:
    union
    {
    unsigned char bigtable[1000];
    struct
    {
    unsigned char A[100];
    unsigned char B[200];
    unsigned char C[700];
    } __attribute__ ((packed)) smalltables;
    } data;

    Do przestrzeni liniowej odwołujesz się przez data.bigtable[], a do
    małych tablic przez data.smalltables.A[] itd.
    Deklaracja powinna też zadziałać bez atrybutu packed, ale dla świętego
    spokoju lepiej go zostaw.

    pzdr.
    j.

  • 6. Data: 2011-07-14 07:06:28
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Thu, 14 Jul 2011 08:07:16 +0200,
    Zbych <a...@o...pl> screamed:

> [...]
    > int). Na avr nie powinieneś mieć z tym problemu jeśli do opcji
    > kompilacji jest dodawane -fpack-struct, albo użyjesz atrybutu packed

    Ewentualnie jedna wielka tablica i wskaźniki do indeksów.

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:228B ]
    [ 09:05:58 user up 12863 days, 21:00, 1 user, load average: 0.99, 0.81, 0.01 ]

    An atheist is a man with no invisible means of support.

  • 7. Data: 2011-07-14 15:58:15
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 14.07.2011 08:22, Lelek@ pisze:

> [...]
    > mam już napisany program i teraz przyszła mi ochota na chwilowy bufor
    > 1kB ale nie mam tego 1kilo, a tablice są niepotrzebne w chwili używania

    unsigned char Bufor[1024];

    //unsigned char A[128];
    unsigned char *A = &Bufor[0]

    //unsigned int B[32];
    unsigned int *B = (unsigned int *) &Bufor[128];

    //unsigned int char C[16];
    unsigned char *C = &Bufor[192];

    i dalej możesz spokojnie używać zapisów:
    A[3] = 5;
    for (i=0;i<32;i++) B[i] = 0;
    if(C[4] >= 10) ...

    ALE!! Uwaga!! Zapisy typu sizeof(A) na pewno Ci nie zwrócą wielkości
    tablicy A, bo kompilator nawet nie wie, ile ona zajmuje!! Pomijając
    fakt, że zmiana rozmiaru pierwszej tablicy pociąga za sobą konieczność
    korekty pozostałych, choć to możesz ominąć odpowiednimi dyrektywami
    #define... Ale z tym powalcz już sam ;)...
    Tak czy siak - ja bym tak napisał program tylko, jeśli chciałbym komuś
    uprzykrzyć życie... w przeciwnym wypadku stosowałbym struktury!! Co do
    tego, czy są ciągłe - w 8-bitowcu właściwie na pewno, poza tym, jeśli
    nie są, to miejsce pomiędzy nimi jest "puste", więc nic nie stoi na
    przeszkodzie, aby je wykorzystać.
    Np.
    struct {
    unsigned char A[130];
    unsigned int B[32];
    unsigned char C[16];
    } _s;

    i możesz spokojnie odwoływać się do:
    _s[140] bez obawy, że wyjedziesz poza obszar struktury _s.

    Konop

  • 8. Data: 2011-07-15 02:42:15
    Od: "Lelek@" <r...@i...iw>

    "Konop" <k...@g...pl> wrote in message

    > i możesz spokojnie odwoływać się do:
    > _s[140] bez obawy, że wyjedziesz poza obszar struktury _s.

    no dzięki Panowie :-) Wzdrgam się przed przerabianiem tego :-) Ale muszę do
    tego przysiąść :-)
    Mam na razie "zmarnowane" 844B, bo nie zamierzałęm wcześniej robić takiego
    bufora do chwilowego uzycia.
    Chyba następnym razem bedę grupował tablice na potrzebne i czasem zbędne i
    od razu w strukturę.

    Szkoda, że nie można po prostu ustawić ich kolejno i __attribute__ costam
    :-)

  • 9. Data: 2011-07-15 13:46:33
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Fri, 15 Jul 2011 04:42:15 +0200,
    Lelek@ <r...@i...iw> screamed:

> [...]
    > od razu w strukturę.
    >
    > Szkoda, że nie można po prostu ustawić ich kolejno i __attribute__ costam

    Z wszystkich propozycji wybrałbym jednak tę opartą o unię.

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:219B ]
    [ 15:46:11 user up 12864 days, 3:41, 1 user, load average: 0.97, 0.71, 0.04 ]

    Terminal glare: A look that kills...

  • 10. Data: 2011-07-15 14:12:24
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 15.07.2011 04:42, Lelek@ pisze:
    > "Konop" <k...@g...pl> wrote in message
    > Szkoda, że nie można po prostu ustawić ich kolejno i __attribute__
    > costam :-)
    Możesz ustawić je oddzielnie i dać "extern". A potem ułożyć je w pliku
    asm tak jak chcesz.

    Możesz też użyć np takiego stm32, gdzie w cenie ~atmegi8 będziesz miał
    4k ram.

    Michoo