eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

Ilość wypowiedzi w tym wątku: 11

  • 1. Data: 2010-12-10 11:50:02
    Temat: EBD
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Witam,
    Czytałem trochę ale nie wiem do końca.
    Czy dobrze myślę że ABS + EBD (czy tam inne odpowiedniki) działa tak że:
    1) jak się koło ślizga to w aucie z układem EBD przydziela pozostałym kołom
    (pewnie po przekątnej) które jeszcze się nie ślizgają większą silę hamowania
    starając się utrzymać zadane opóźnienie
    2) w aucie z ABS bez EBD ABS po prostu "popuszcza" ciśnienie na kole które
    się ślizga nie dodając tej siły do pozostałych kół w efekcie hamowanie jest
    gorsze niż z EBD


  • 2. Data: 2010-12-10 19:33:20
    Temat: Re: EBD
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Agent" <w...@o...ue> napisał w
    > Czytałem trochę ale nie wiem do końca.
    > Czy dobrze myślę że ABS + EBD (czy tam inne odpowiedniki) działa
    > tak że:
    > 1) jak się koło ślizga to w aucie z układem EBD przydziela
    > pozostałym kołom (pewnie po przekątnej) które jeszcze się nie
    > ślizgają większą silę hamowania starając się utrzymać zadane
    > opóźnienie
    > 2) w aucie z ABS bez EBD ABS po prostu "popuszcza" ciśnienie na
    > kole które się ślizga nie dodając tej siły do pozostałych kół w
    > efekcie hamowanie jest gorsze niż z EBD

    Na ile rozumiem tekst z wikipedii - to EBD ogolnie zajmuje sie
    zwiekszeniem sily hamownia tylnych kol.

    Przy czym tak troche wprost a troche miedzy wierszami mozna
    wyczytac ze niekoniecznie jest to jakies fizyczne zwiekszanie przez
    elektronike. Tradycyjnie tylne hamulce byly slabe, zeby sie kola
    nie blokowaly. Dodatkowo byl ogranicznik cisnienia, zwany
    korektorem. Samochody z ABS odziedzily ta konstrukcje, a ABS
    pomagal w razie potrzeby.
    A teraz po prostu powiekszono sile tylnych hamulcow, a
    ograniczeniem posligow zajmuje sie ABS.

    A z drugiej strony - dawno dawno temu mowilo sie ze ABS dziala przy
    pomocy plywajacego tloka, czyli potrafilby tylko zmniejszyc
    cisnienie pochodzace od pedalu.Odkad mamy TC i ESP - potrafi takze
    sam zahamowac. Jak to technicznie jest obecnie zbudowane to moze
    JAM bedzie wiedzial - ale wydaje mi sie ze stwierdzenia typu
    "przydziela", "dodajac", "przekazuje" stracily juz racje bytu.
    Od, skomplikowany mechanizm elektro-hydrauliczny, sterujacy
    tloczkami hamulcow, a sterowany komputerem i pedalem.

    J.


  • 3. Data: 2010-12-10 19:50:28
    Temat: Re: EBD
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2010-12-10 19:33, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Agent" <w...@o...ue> napisał w
    >> Czytałem trochę ale nie wiem do końca.
    >> Czy dobrze myślę że ABS + EBD (czy tam inne odpowiedniki) działa tak że:
    >> 1) jak się koło ślizga to w aucie z układem EBD przydziela pozostałym
    >> kołom (pewnie po przekątnej) które jeszcze się nie ślizgają większą
    >> silę hamowania starając się utrzymać zadane opóźnienie
    >> 2) w aucie z ABS bez EBD ABS po prostu "popuszcza" ciśnienie na kole
    >> które się ślizga nie dodając tej siły do pozostałych kół w efekcie
    >> hamowanie jest gorsze niż z EBD
    >
    > Na ile rozumiem tekst z wikipedii - to EBD ogolnie zajmuje sie
    > zwiekszeniem sily hamownia tylnych kol.

    Wręcz odwrotnie - nawet z opisu w Wiki wynika, że rolą EBD jest
    zmiejszanie ciśnienia na tylnej osi by nie doprowadzić do poślizgu.
    Owszem, jest tam dopisek, że w niektórych systemach w fazie początkowej
    następuje chwilowy wzrost ciśnienia z tyłu aż do momentu, gdy wystąpi
    'transfer masy' - ten może się dopiero pojawić jak samochód zacznie
    hamować.

    > Przy czym tak troche wprost a troche miedzy wierszami mozna wyczytac ze
    > niekoniecznie jest to jakies fizyczne zwiekszanie przez elektronike.
    > Tradycyjnie tylne hamulce byly slabe, zeby sie kola nie blokowaly.
    > Dodatkowo byl ogranicznik cisnienia, zwany korektorem. Samochody z ABS
    > odziedzily ta konstrukcje, a ABS pomagal w razie potrzeby.
    > A teraz po prostu powiekszono sile tylnych hamulcow, a ograniczeniem
    > posligow zajmuje sie ABS.

    Jak prześledzić historię konstrukcji tych systemów to zobaczysz, że
    układy z mechanicznym korektorem ciśnienia były od ABS niezależne.
    Obecne systemy (od dawna) mają ten korektor realizowany przez ABS.

    > A z drugiej strony - dawno dawno temu mowilo sie ze ABS dziala przy
    > pomocy plywajacego tloka, czyli potrafilby tylko zmniejszyc cisnienie
    > pochodzace od pedalu.

    Nie jest prawdą, jakoby. System pracy ABS jest 3 stanowy - ciśnienie
    z pompy, ograniczenie ciśnienia, wzrost ciśnienia z akumulatora.

    > Odkad mamy TC i ESP - potrafi takze sam zahamowac.

    Zawsze to potrafił.

    > Jak to technicznie jest obecnie zbudowane to moze JAM bedzie wiedzial -
    > ale wydaje mi sie ze stwierdzenia typu "przydziela", "dodajac",
    > "przekazuje" stracily juz racje bytu.

    Wręcz przeciwnie - jak najbardziej będą to poprawne określenia.

    > Od, skomplikowany mechanizm elektro-hydrauliczny, sterujacy tloczkami
    > hamulcow, a sterowany komputerem i pedalem.

    Nie tylko.

    --
    Jutro to dziś - tyle że jutro.


  • 4. Data: 2010-12-11 10:38:33
    Temat: Re: EBD
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 10 Dec 2010 19:50:28 +0100, Artur Maśląg wrote:
    >W dniu 2010-12-10 19:33, J.F. pisze:
    >> Na ile rozumiem tekst z wikipedii - to EBD ogolnie zajmuje sie
    >> zwiekszeniem sily hamownia tylnych kol.
    >
    >Wręcz odwrotnie - nawet z opisu w Wiki wynika, że rolą EBD jest
    >zmiejszanie ciśnienia na tylnej osi by nie doprowadzić do poślizgu.

    to sposob dzialania - a ogolny i cel jest taki zeby zwiekszyc sile
    hamowania w stosunku do "zwyklego auta". Czyli mamy nadmiar i
    ograniczamy.

    >> A z drugiej strony - dawno dawno temu mowilo sie ze ABS dziala przy
    >> pomocy plywajacego tloka, czyli potrafilby tylko zmniejszyc cisnienie
    >> pochodzace od pedalu.
    >Nie jest prawdą, jakoby. System pracy ABS jest 3 stanowy - ciśnienie
    >z pompy, ograniczenie ciśnienia, wzrost ciśnienia z akumulatora.
    >
    >> Odkad mamy TC i ESP - potrafi takze sam zahamowac.
    >Zawsze to potrafił.

    Hm, no coz - spytam ile modulow wykonawczych ABS rozebrales, albo ile
    dokladnych dokumentacji przeczytales. Fotki daj - ja niestety nie
    trafilem.

    >> Jak to technicznie jest obecnie zbudowane to moze JAM bedzie wiedzial -
    >> ale wydaje mi sie ze stwierdzenia typu "przydziela", "dodajac",
    >> "przekazuje" stracily juz racje bytu.
    >Wręcz przeciwnie - jak najbardziej będą to poprawne określenia.

    Sugeruja ze cos odbywa sie kosztem czegos innego. Tak jak Agent sie
    pyta "popuszcza cisnienie na jednym kole, nie dodajac tej sily do
    innych kol". IMO czegos takiego nie ma - moze sterowac silami
    niezaleznie.

    Hm, no moze i prawda lezy po srodku - popuszcza cisnienie w jednym
    kole, ale dohamowuje inne, bo one maja zapas tarcia.

    J.


  • 5. Data: 2010-12-11 10:40:50
    Temat: Re: EBD
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Heh, jeden coś napisał, drugi temu zaprzeczył, z tego wszystkiego wiadomo
    tyle że to skomplikowany mechanizm...


  • 6. Data: 2010-12-11 10:53:37
    Temat: Re: EBD
    Od: "Agent" <w...@o...ue>


    Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:j3h6g65u3lalsa5gqdffcv4cjnmsqlvjk2@4ax.com...
    > On Fri, 10 Dec 2010 19:50:28 +0100, Artur Maśląg wrote:
    >>W dniu 2010-12-10 19:33, J.F. pisze:
    >>> Na ile rozumiem tekst z wikipedii - to EBD ogolnie zajmuje sie
    >>> zwiekszeniem sily hamownia tylnych kol.
    >>
    >>Wręcz odwrotnie - nawet z opisu w Wiki wynika, że rolą EBD jest
    >>zmiejszanie ciśnienia na tylnej osi by nie doprowadzić do poślizgu.
    >
    > to sposob dzialania - a ogolny i cel jest taki zeby zwiekszyc sile
    > hamowania w stosunku do "zwyklego auta". Czyli mamy nadmiar i
    > ograniczamy.

    Wiesz to że EBD ma coś polepszyć to jest wniosek wynikający z logiki bo po
    co projektować coś co nie wnosi ulepszenia. Mnie interesują szczegóły.



    > Sugeruja ze cos odbywa sie kosztem czegos innego. Tak jak Agent sie
    > pyta "popuszcza cisnienie na jednym kole, nie dodajac tej sily do
    > innych kol". IMO czegos takiego nie ma - moze sterowac silami
    > niezaleznie.

    Ale mówisz teraz o autach z EBD czy bez bo juz sie pogubiłem. Powyższe
    napisałem o autach bez EBD. Wg Ciebie jest inaczej?

    > Hm, no moze i prawda lezy po srodku - popuszcza cisnienie w jednym
    > kole, ale dohamowuje inne, bo one maja zapas tarcia.

    No to przeczytaj jeszcze raz bo wydaje mi sie że dokładnie to samo napisałem
    czemu najpierw wszystkiemu zaprzeczyłeś.


  • 7. Data: 2010-12-11 10:58:33
    Temat: Re: EBD
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    ale wydaje mi sie ze stwierdzenia typu
    > "przydziela", "dodajac", "przekazuje" stracily juz racje bytu.
    > Od, skomplikowany mechanizm elektro-hydrauliczny, sterujacy tloczkami
    > hamulcow, a sterowany komputerem i pedalem.
    >
    Jak zwał tak zwał. Jeden powie że zwiększa ciśnienie w układzie a inny
    przydziela lub przekazuje. Natomiast wyjasnienie że jest to skomplikowany
    mechanizm brzmi jak próba wyjaśnienie dziecku czegoś na czymś się samemu nie
    zna.


  • 8. Data: 2010-12-11 12:18:45
    Temat: Re: EBD
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 11 Dec 2010 10:58:33 +0100, Agent wrote:
    >> Od, skomplikowany mechanizm elektro-hydrauliczny, sterujacy tloczkami
    >> hamulcow, a sterowany komputerem i pedalem.
    >>
    >Jak zwał tak zwał. Jeden powie że zwiększa ciśnienie w układzie a inny
    >przydziela lub przekazuje. Natomiast wyjasnienie że jest to skomplikowany
    >mechanizm brzmi jak próba wyjaśnienie dziecku czegoś na czymś się samemu nie
    >zna.

    Przyznaje ze nie wiem.
    Bo tylko paru programistow wie jak to dziala naprawde :-)
    Choc dzis to nawet i to nie jest takie pewne :-)


    J.


  • 9. Data: 2010-12-11 12:38:34
    Temat: Re: EBD
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 11 Dec 2010 10:53:37 +0100, Agent wrote:
    >Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >> Sugeruja ze cos odbywa sie kosztem czegos innego. Tak jak Agent sie
    >> pyta "popuszcza cisnienie na jednym kole, nie dodajac tej sily do
    >> innych kol". IMO czegos takiego nie ma - moze sterowac silami
    >> niezaleznie.
    >Ale mówisz teraz o autach z EBD czy bez bo juz sie pogubiłem. Powyższe
    >napisałem o autach bez EBD. Wg Ciebie jest inaczej?
    >
    >> Hm, no moze i prawda lezy po srodku - popuszcza cisnienie w jednym
    >> kole, ale dohamowuje inne, bo one maja zapas tarcia.
    >No to przeczytaj jeszcze raz bo wydaje mi sie że dokładnie to samo napisałem
    >czemu najpierw wszystkiemu zaprzeczyłeś.

    Bo w polowie przemyslalem jeszcze raz i stwierdzilem ze moge sie mylic
    co do interpretacji twoich slow.

    Jesli masz na mysli ze konstrukcja mechanizmow wykonawczych [bez
    komputera] EBD jest jakas lepsza, bo zmniejszajac cisnienie w jednych
    obwodach automatycznie zwieksza je w innych - to obstawiam ze nie.

    Ale czy komputer sterujacy tego nie robi - tu juz nie bylbym taki
    pewny. Choc dalej po zastanowieniu wychodzi mi umiarkowany sens tego.
    Byc moze to sie sprowadza do tego ze to zwykly ABS i normalne a nie
    oslabione hamulce z tylu, a marketing wymyslil na to nowy trzyliterowy
    skrot :-)

    Oczywiscie nawet w takim ukladzie jak kierowca mocno wdepnie, to mu
    ABS zapewni optymalna sile hamowania na kazdym kole. Ktora faktycznie
    moze sie zmieniac w czasie i na poczatku na tylnych kolach bedzie
    duza, a w miare odciazania coraz mniejsza.

    J.


  • 10. Data: 2010-12-11 14:56:39
    Temat: Re: EBD
    Od: Bydlę <b...@b...com>

    Agent wrote:
    > Witam,
    > Czytałem trochę ale nie wiem do końca.

    Ale to są po dwa zdania na skrot, więc ciężko niedoczytać.
    ;-)

    ABS - nie blokuje kół przy hamowaniu.
    EBD - reguluje siłę hamownaia na poszczególnych kołach (szerzej:
    wzmacnia dynamicznie hamowanie osi obciążonych - najczęściejw większych
    niż osobówki)

    Jedno i drugie wpływa na jakość hamowania, szczególnie awaryjnego.

    Im więcej skrótowców w wyposażeniu auta, tym jest droższe i tym
    głupszego kierowcy wymaga do prowadzenia.

    --
    Bydlę

strony : [ 1 ] . 2


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: