  • 21. Data: 2011-03-08 18:20:52
    Temat: Re: Dyski twarde o dużej pojemności do przechowywania danych - problema!
    Od: "sofu" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Górski Adam" <gorskiamalpa@wpkropkapl> napisał w wiadomości
    news:4d763249$0$2508$65785112@news.neostrada.pl...
    --------> Z dobrze poinformowanych źródeł wiem że dysk wykonuje sobie takie
    > odświeżanie danych w tle - przynajmniej jeżeli zajdzie taka potrzeba.
    > Chodzi tutaj prawdopodobnie o te najbardziej pojemne dyski z "zapisem
    > prostopadłym" czy jakoś tak - nie znam dokładnie fizycznej strony tego
    > zagadnienia.
    >
    > Wiem jednak że od strony firmwaru dysk monitoruje rzadko używane dane i w
    > przypadku ryzyka utraty danych - odczytuje i zapisuje je ponownie.
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > Adam

    -------

    A ja spotkałem się z tym, że w nieużywanym przez kilka lat dysku o
    pojemności kilkudziesięciu gigabajtów dane, które były tam zgromadzone
    częściowo były nie do odczytania. I nie chodziło tu o bad sektory. Dla tego
    teraz chucham na zimne.
    A co do nagrywania dysków CD-R to owszem nagrywałem i mam cos około 1500
    sztuk zgromadzonych w "procesie życia". Pomijając koszty zakupu płyt, kłopot
    z ich wypalaniem, straty czasu na to, to ilość miejsca jakie zajmują jest
    imponująca.A miejsca na przechowywanie płyt nie mam (pewnie jak większość)
    zbyt wiele.
    Dopóki czegoś nie wynajdą lepszego niż dyski twarde, jestem skazany na nie.
    Dałem już sobie spokój z wypalaniem płyt chyba, że jest cos bardzo cennego
    do przechowania.
    O płytach DVD się mówi, że maja krótki czas żywotności więc odpadają. Z
    danymi na dysku da się coś zrobić w kierunku ich odświeżenia, a z płytami o
    ile nie są wielokrotnego zapisu już nie. Można co kilka lat kupować następne
    płyty i bawić się tygodniami w ich przegrywanie.

    pzdr. Janusz

  • 22. Data: 2011-03-08 18:22:29
    Od: "sofu" <m...@o...pl>

    Użytkownik "kk" <...@...pl> napisał w wiadomości

    > Jakby dobrze poszukać to mogę jeszcze znaleźć dziurkarki i czytniki do
    > taśm perforowanych.
    > Może być tylko problem z nośnikiem.

    ---------

    A sraj taśma by się nie nadała?

  • 23. Data: 2011-03-08 18:38:12
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-03-08 19:22, sofu pisze:
    > U?ytkownik "kk"<...@...pl> napisa? w wiadomo?ci

    > ---------
    >
    > A sraj ta?ma by sie nie nada?a?

    Może być problem :(
    Dziurki perforacji mogą interferować z oryginanlną perforacją sraj-taśmy
    i bity się mogą pomieszać ;)

    --
    Pozdro

    Adam.

  • 24. Data: 2011-03-08 18:41:35
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    Użytkownik "sofu" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > o ile nie są wielokrotnego zapisu już nie. Można co kilka lat kupować
    > następne płyty i bawić się tygodniami w ich przegrywanie.

    To może przemyśl zastosowanie taśm.
    Na przykład HP.
    Banki na tym trzymają swoje dane.

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 25. Data: 2011-03-08 18:44:29
    Od: "kk" <...@...pl>

    > Jakby dobrze poszukać to mogę jeszcze znaleźć dziurkarki i czytniki do
    > taśm perforowanych.
    > Może być tylko problem z nośnikiem.

    Kiedyś też chodził mi po głowie pewien pomysł.
    Niestety nie zrobiłem prób.

    Mianowicie miałem do utylizacji sporą ilość taśm VHS.
    Zastanawiałem się, czy dziurkarka dałaby radę coś na takiej taśmie
    wydziurkować.
    Pomijając rozmiar , chociaż właściwie to w urządzeniach 5-bitowych
    szerokośc tasmy była podobna.

    Powstałby wtedy niejako zapis magneto-optyczny o przedłużonej trwałości.

  • 26. Data: 2011-03-08 19:22:11
    Od: "MaW" <n...@a...bbb>

    Użytkownik "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

    > To może przemyśl zastosowanie taśm.
    > Na przykład HP.
    > Banki na tym trzymają swoje dane.

    Tasiemka LTO5 - 1.5 TB, gwarantowana trwałość - z tego co słyszałem - 15-30
    lat.... NIestety nie są to tanie zabawki - napęd 3000$, tasiemka - 120$

    MaW

  • 27. Data: 2011-03-08 19:29:40
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    Użytkownik "MaW" <n...@a...bbb> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl> napisał w
    > wiadomości news:il5t97$t6t$1@inews.gazeta.pl...

    IBM też w tej sprawie ma sporo do powiedzenia.

    > Tasiemka LTO5 - 1.5 TB, gwarantowana trwałość - z tego co słyszałem -
    > 15-30 lat.... NIestety nie są to tanie zabawki - napęd 3000$, tasiemka -
    > 120$

    Porównaj z kosztem ponownego wytworzenia utraconych danych... :-)

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 28. Data: 2011-03-09 07:02:50
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    Witam
    Ja osobiście proponuję zastanowić się nad sensem trzymania dużej ilości danych
    oraz sprawą praw autorskich.
    Nie jest trudno ścignąć TB różnych rzeczy, za które powinno się zpłacić. Problem
    może się pojawić, gdy się z tego trzeba tłumaczyć.

    Oczywiście istnieją profesje, gdzie może być konieczna archiwizacja dużej liczby
    danych.

    Natomiast dane/programy które nie są objęte prawami autorskimi zwykle można
    ściągnąć w razie potrzeby i będą to najnowsze wersje. Oczywiście istnieją
    wyjątki.

    Wiem na podstawie swoich zasobów. Płyty CD z przed 10 lat, mogę praktycznie
    wyrzucić, bo nie ma tam już nic ciekawego. Chciałem robić dalszy backup, ale to
    nie miało sensu.

    Oczywiście wszelkiego rodzaju swoją pracę należy chronić, tym bardziej, im jest
    cenniejsza oraz ww zależności od sentymentu do niej. Jednak wydaje mi się, że
    nie jest tego zbyt dużo, jeśli chodzi o praktykę elektronika.
    EM

  • 29. Data: 2011-03-09 07:31:37
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "EM" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jest cenniejsza oraz ww zależności od sentymentu do niej. Jednak wydaje mi
    > się, że nie jest tego zbyt dużo, jeśli chodzi o praktykę elektronika.

    Według mnie jest wręcz bardzo mało.
    Przez pierwsze 10 lat istnienia PC-tów ważne dane zawsze mieściły mi się na
    jednej dyskietce (najpierw 320k potem 1,44M).
    Mój aktualny backup ma 12MB (trzeba będzie odchudzić, bo 2 lata temu było
    6MB).
    Żadnych informacji (karty katalogowe itp.) pobranych z sieci z założenia nie
    archiwizuję - zakładam, że to problem ich autorów.
    P.G.

  • 30. Data: 2011-03-09 07:57:24
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 09.03.2011 08:02, EM pisze:
> [...]
    > Nie jest trudno ścignąć TB różnych rzeczy, za które powinno się zpłacić.
    > Problem może się pojawić, gdy się z tego trzeba tłumaczyć.
    No patrz pan - nie mam pirackich programów a mój backup to 2 pełne DVD.

    > Natomiast dane/programy które nie są objęte prawami autorskimi zwykle
    > można ściągnąć w razie potrzeby i będą to najnowsze wersje. Oczywiście
    > istnieją wyjątki.
    Chyba, że aktualnie nie można, bo jest potrzebna pewna szczególna wersja.

    > Wiem na podstawie swoich zasobów. Płyty CD z przed 10 lat, mogę
    > praktycznie wyrzucić, bo nie ma tam już nic ciekawego. Chciałem robić
    > dalszy backup, ale to nie miało sensu.
    Backup się robi nie po to, żeby mieć dane z przed 10 lat (to
    archiwizacja) a po to, żeby móc z dużym prawdopodobieństwem dostać się
    do danych z przed tygodnia gdy się coś zdarzy.

> [...]
    > im jest cenniejsza oraz ww zależności od sentymentu do niej. Jednak
    > wydaje mi się, że nie jest tego zbyt dużo, jeśli chodzi o praktykę
    Zawsze zostaje backup przyrostowy. Ale co pewien czas i tak trzeba
    zrobić backup wszystkiego. A płyty/dyski nie są drogie.

    P.S.
    Wymyślono coś takiego jak szyfrowanie partycji. Przydatne gdy ujawnienie
    jakiś danych może nas narazić nawet nie na odpowiedzialność karną, ale
    np duże kary umowne.

    Michoo