  • 1. Data: 2011-03-08 03:19:14
    Temat: Dyski twarde o dużej pojemności do przechowywania danych - problema!
    Od: "sofu" <m...@o...pl>

    Obecnie w dobie szybkiego (jak u kogo?) Internetu pojawił sie problem
    przechowywnia duzej ilości danych: muzyka, filmy, audiobooki etc.
    Pojawiły się w handlu stosunkowo tanie dyski 1 TB (i większe) USB.
    Mam w zwiazku z tym pytanie do znawców tematu: jak długo można przechowywać
    raz skopiowane na taki powiedzmy 1 TB dysk dane?
    Chodzi o ich utrate na skutek rozmagnesowywania się nośnika.
    Czy są jakieś sposoby na samoodnawianie się tych danych?
    Pewnym sposobem byłoby co jakiś czas przekopiowywanie danych na inny dysk i
    ew. z powrotem, ale nie o to chodzi.
    W sklepie komputerowym facet mówił mi, że juz po pół roku można mieć kłopoty
    z odczytem danych z dysku. Miał na myśli raczej niepracujacy dysk.
    Miałoby sie to dziać ponieważ gestość upakowanych danych na małej
    powierzchni jest tak duża, że dyski o duzej pojemności są szczególnie
    podatne na rozmagnesowanie się i utratę danych.
    Ale z kolei samo jego podłaczenie pod komputer bez odczytu danych zdaje się
    nie powodowac odnowienia się (samoprzekopiowania) danych.
    Przyznam sie, że ja nie wiem jak działa pod tym wzgledem dysk twardy?
    Może ktoś mnie oświeci w tym temacie?

    pozdrawiam - Janusz

  • 2. Data: 2011-03-08 06:36:42
    Temat: Re: Dyski twarde o du?ej pojemno?ci do przechowywania danych - problema!
    Od: gary <g...@c...pl>

    te pół roku do pierwszych problemów to jakaś gruba przesada
    Ja bym się raczej bał trzymać wszystkie (cenne) dane na nośniku gdzie
    jeden za mocny impuls uszkadza elektronikę i masz po WSZYSTKICH danych
    albo jakaś software'owa zawierucha w tablicy partycji i podobny efekt.

  • 3. Data: 2011-03-08 07:32:45
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

> [...]
    > ew. z powrotem, ale nie o to chodzi.
    > W sklepie komputerowym facet mówi? mi, ?e juz po pó? roku mo?na mieae k?opoty
    > z odczytem danych z dysku. Mia? na my?li raczej niepracujacy dysk.
    > Mia?oby sie to dziaae poniewa? gesto?ae upakowanych danych na ma?ej
    > powierzchni jest tak du?a, ?e dyski o duzej pojemno?ci s? szczególnie
    > podatne na rozmagnesowanie sie i utrate danych.
    > Ale z kolei samo jego pod?aczenie pod komputer bez odczytu danych zdaje sie
    > nie powodowac odnowienia sie (samoprzekopiowania) danych.
    > Przyznam sie, ?e ja nie wiem jak dzia?a pod tym wzgledem dysk twardy?

    Na okres do 10 lat możesz liczyć na pewno. Oczywiście pod warunkiem, że
    mechanicznie lub elektrycznie dysku nie uszkodzisz.

    JanuszR

  • 4. Data: 2011-03-08 08:16:28
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > W sklepie komputerowym facet mówił mi, że juz po pół roku można mieć
    > kłopoty z odczytem danych z dysku.

    sadze że mówił o dyskietkach (bylo kiedys cos takiego!), albo kiepskich
    CDR/DVDR

    z dyskami twardymi mam do czynienia zawodowo od ponad 20 lat
    i nie spotkałem się tym problemem

    czesciej niz wynosi okres trwalosci zapisu, przegrywam dane na wieksze
    nosniki
    kiedyś marzeniem był dysk 200M
    2 lata pozniej swoje dane przegrałem na moją wymarzoną 750
    a ostatnio przegrywałem z 8 dysków 100G dane do domowej macierzy 6T...

    a jak bardzo się boisz samoistnego rozmagnesowania, puść defragmentację co
    jakiś czas

  • 5. Data: 2011-03-08 08:31:33
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Obojetnie jaka metode zastosujesz, to jedno jest pewne - replikacja.
    Nie na darmo natura stworzyla wiele elementow dublujacych sie:).

  • 6. Data: 2011-03-08 12:04:04
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

> [...]
    > na małej powierzchni jest tak duża, że dyski o duzej
    > pojemności są szczególnie
    > podatne na rozmagnesowanie się i utratę danych.

    Mógł jeszcze powiedzieć że z kolei w często używanym dysku
    dane wylatują na skutek siły odśrodkowej ;-))).
    A tak poważnie to ja akurat jestem jednak zwolennikiem kilku
    dysków o mniejszej pojemności... Np. swoje zdjęcia
    przechowuję równocześnie na dwóch dyskach w kompie i jednym
    zewnętrznym. Tak na wszelki wypadek. Dysk to nie majątek,
    jest mały, więc problemu nie widzę :-)

  • 7. Data: 2011-03-08 12:09:59
    Od: MoonWolf <m...@p...com>

    Robert_J denied rebel lies:

    > dysków o mniejszej pojemności... Np. swoje zdjęcia
    > przechowuję równocześnie na dwóch dyskach w kompie i jednym
    > zewnętrznym. Tak na wszelki wypadek. Dysk to nie majątek,
    > jest mały, więc problemu nie widzę :-)

    Ja bym to jednak zgrywał co jakiś czas na jakiś niemagnetyczny nośnik
    (;)

    --
    <:> Roger, MoonWolf Out <:>|You can't be something you're not.
    (::) (::)|

  • 8. Data: 2011-03-08 12:25:52
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 08.03.2011 13:09, schrieb MoonWolf:
    > Robert_J denied rebel lies:

    > Ja bym to jednak zgrywał co jakiś czas na jakiś niemagnetyczny nośnik
    > (;)

    Niestety niemagnetyczne nośniki o przyzwoitej pojemności i długim czasie
    przetrzymywania danych są SciFi. A robienie kopii na kilku tysiącach CD
    do archiwizacji (nie tych, co w sklepie) nie jest na każdą kieszeń. DVD
    i BD trzymają krócej, niż dysk. Jak myślisz, dlaczego banki i inne
    archiwa swoje dane trzymają na taśmach magnetycznych?
    W robocie mam dane archiwizowane na normalnych dyskach trzymanych w
    sejfie. Co parę lat przegrywamy na nowe, ale parę starych też się
    ostało. W zeszłym tygodniu sprawdziłem, że dysk 120M z 1990 roku jeszcze
    swoje dane trzyma.
    Może wszystko wydrukować na papierze ? ;-)

    Waldek

  • 9. Data: 2011-03-08 13:11:30
    Od: MoonWolf <m...@p...com>

    Waldemar Krzok denied rebel lies:

> [...]
    > tysiącach CD do archiwizacji (nie tych, co w sklepie) nie jest na
    > każdą kieszeń. DVD i BD trzymają krócej, niż dysk.

    Podkreśliłem kluczowe. Co jakiś czas dochodzą nowe zdjęcia - i tak
    trzeba 'uaktualniać' backup.

    > starych też się ostało. W zeszłym tygodniu sprawdziłem, że dysk 120M
    > z 1990 roku jeszcze swoje dane trzyma.

    W firmie mamy politykę backupowania codziennie na dysk i z niego na
    tasiemkę. A co miesiąc na DVD (klika).

    > Może wszystko wydrukować na papierze ? ;-)

    Ale niepalnym (:)

    --
    <:> Roger, MoonWolf Out <:>|Shoot me again I ain't dead yet
    (::) (::)|

  • 10. Data: 2011-03-08 13:42:06
    Od: Górski Adam <gorskiamalpa@wpkropkapl>

    W dniu 3/8/2011 04:19, sofu pisze:
> [...]
    > nie powodowac odnowienia się (samoprzekopiowania) danych.
    > Przyznam sie, że ja nie wiem jak działa pod tym wzgledem dysk twardy?

    Z dobrze poinformowanych źródeł wiem że dysk wykonuje sobie takie
    odświeżanie danych w tle - przynajmniej jeżeli zajdzie taka potrzeba.
    Chodzi tutaj prawdopodobnie o te najbardziej pojemne dyski z "zapisem
    prostopadłym" czy jakoś tak - nie znam dokładnie fizycznej strony tego
    zagadnienia.

    Wiem jednak że od strony firmwaru dysk monitoruje rzadko używane dane i
    w przypadku ryzyka utraty danych - odczytuje i zapisuje je ponownie.

    Pozdrawiam

    Adam