  • 1. Data: 2011-03-10 18:02:45
    Temat: Dyski - problem
    Od: Artur Dębski <a...@a...pl>

    Może ktoś mnie poratuje bo nie wiem jak poskładać posiadane informacje :

    Od pewnego czasu mój desktop z windows XP częstuje mnie błędami w logach
    systemowych :
    1)Sterownik wykrył błąd kontrolera na \Device\Harddisk1\D
    2)Na \Device\Ide\IdePort3 został wykryty błąd parzystości.
    3)Urządzenie \Device\Ide\IdePort3 nie odpowiedziało w ramach ustalonego
    limitu czasu.

    Objawy to chwilowe zawieszenie systemu - nie reaguje na klawiaturę i mysz
    W logach zaczynają się mnożyć powyższe błędy przeplatające się na przemian

    W systemie mam 4 dyski :
    C:\ 80GB SATA Z zakładek właściwości dysku po kolei:
    Lokalizacja 0 (0) / Dysk 0, Online, Podstawowy

    D:\ 200GB ATA (rozpoznawany w systemie jako SCSI Disk Device)
    Z zakładek właściwości dysku po kolei :
    Lokalizacja: Bus Number 0 , Target ID2, LUN 0 / Dysk 3, Online, Podstawowy

    E:\ 1000GB SATA Z zakładek właściwości dysku po kolei :
    Lokalizacja 0 (0) / Dysk 1, Online, Podstawowy

    G:\ 640GB SATA Z zakładek właściwości dysku po kolei :
    Lokalizacja 1 (1) / Dysk 2, Online , Podstawowy

    - Jak poskładać posiadane informacje z logów z własciwościami dysków aby
    być pewnym który dysk lub jego kontroler czy kabelek powoduje problemy ?
    - Jak się mają numery dysków do numerów ich lokalizacji a to wszsytko liter
    dysków w systemie ?
    - Czy IdePort3 to samo co Harddisk1\D ?
    - Czy może problem dotyczy dwóch dysków/kontroerów/kabelków ?

    Fragment z programu do inwentaryzacji (płyta ASUS P5LD2) :
    Kontroler IDE
    Intel(R) 82801G (ICH7 Family) Ultra ATA Storage Controllers - 27DF
    Kontroler IDE
    Intel(R) 82801GB/GR/GH (ICH7 Family) Serial ATA Storage Controller - 27C0
    Storage Controller
    ITE IT8211 ATA/ATAPI Controller

    Dyski fizyczne
    - SAMSUNG SP2014N SCSI Disk Device (200 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
    - ST31000528AS (1000 GB, 7200 RPM, SATA-II)
    - WDC WD6401AALS-00L3B2 (596 GB, IDE)1
    - WDC WD800JD-00MSA1 (74 GB, IDE)

    Przeszukałem rejestr pod kątem wpisów :
    \Device\Harddisk1\D
    \Device\Ide\IdePort3
    Ale nic nie znalazłem

    Odczytane parametry SMART wszystkich dysków nie wskazują nic podejrzanego

    Tak na pierwszy rzut oka myślę że dysk powodujący problemy
    to : G:\ 640GB SATA Lokalizacja 1 (1) / Dysk 2, Online , Podstawowy

    Z góry dzięki za wszelkie uwagi

    Artur Dębski
    http://blogit.one.pl

  • 2. Data: 2011-03-10 18:08:24
    Temat: Re: Dyski - problem
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-03-10 19:02, Artur Dębski wrote:
    > Może ktoś mnie poratuje bo nie wiem jak poskładać posiadane informacje :

    Podałeś szereg informacji związanych z systemem operacyjnym, ale nie
    dyskami:

    1. Zrzuty smart
    2. Uruchomienie programów testujących (wiekszosc robia uniwersalne
    programy, ale czasami by ominac sterowniki systemowe warto zrobic test
    dedykowanym programem)

    http://luktronik.pl/info/index/pageId/19

  • 3. Data: 2011-03-10 19:17:34
    Od: Artur Dębski <a...@a...pl>

    > Podałeś szereg informacji związanych z systemem operacyjnym, ale nie
    > dyskami:

    Nie jestem pewien czy dobrze zrozumiałeś
    pisałem ze SMART nie pokazuje nic podejrzanego.

    Tu są zrzuty sprzed prawie roku co do których miałem
    zastrzeżenie :
    http://wss.pl/frmThread.aspx?gid=11&tid=94743
    Ale gdyby to mało być przez te parametry to problem wystąpiłby
    rok temu.
    Zresztą jak widzisz jeden program oznacza sobie parametry jako
    nietypowe dla tego dysku inny nie.

    Dokladniejsze testy konkretnego dysku przeprowadziłbym
    po rozpoznaniu który to dokładnie dysk na podstawie
    parametrów podawanych przez system w logach i
    właściwościach dysku - numerów dysków, ich lokalizacji itp. itd

    Mógłbym tez odpinać po kolei dyski ale problem występuje
    w dość losowych momentach i zwykle po restarcie
    cztery dyski pracują znów poprawnie, problem pojawia
    się mniej więcej raz - dwa razy w tygodniu.

    Chodzi mi o zlokalizowanie który dysk/kontroler/kabelek
    sprawia problemy - na podstawie logów i danych z systemu
    Jest chyba wystarczająco dużo informacji lecz nie mogę ich
    zinterpretować aby się upewnić.

    Artur Dębski
    http://blogit.one.pl

    Ps : (Zrobilem WinDlg.exe dla WD - Lakoniczne :PASSED - wiec to chyba nic
    nie wnosi)

  • 4. Data: 2011-03-10 19:38:21
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-03-10 20:17, Artur Dębski wrote:

    > Nie jestem pewien czy dobrze zrozumiałeś
    > pisałem ze SMART nie pokazuje nic podejrzanego.

    Zrozumiałem to zdanie zgodnie z Twoją *interpretacją* (ktora jednak nie
    musi byc wlasciwa), iż SMART nie pokazuje nic istotnego. Ja jednak
    wolałbym zobaczyć na własne oczy. To ZNACZNIE istotniejsze informacje,
    niz te, które są w rejestrach konkretnego systemu operacyjnego.

> [...]
    > rok temu.
    > Zresztą jak widzisz jeden program oznacza sobie parametry jako

    Jeżeli ma to rok - nie analizuje (problem wystepuje teraz), dyski z
    czasem ulegają awariom - to normalne.

    > Dokladniejsze testy konkretnego dysku przeprowadziłbym
    > po rozpoznaniu który to dokładnie dysk na podstawie
    > parametrów podawanych przez system w logach i
    > właściwościach dysku - numerów dysków, ich lokalizacji itp. itd

    Sprawdz wszystkie, cos mi podpowiada ze to zajmie mniej czasu niz
    ewentualna dyskusja :)

    > Mógłbym tez odpinać po kolei dyski ale problem występuje
    > w dość losowych momentach i zwykle po restarcie
    > cztery dyski pracują znów poprawnie, problem pojawia
    > się mniej więcej raz - dwa razy w tygodniu.

    Czasami problemem jest chociazby zuzyty molex.

    > Chodzi mi o zlokalizowanie który dysk/kontroler/kabelek
    > sprawia problemy - na podstawie logów i danych z systemu
    > Jest chyba wystarczająco dużo informacji lecz nie mogę ich
    > zinterpretować aby się upewnić.

    Tu potrzeba raczej fachowca od windowsów (jeżeli koniecznie chcesz
    windowsowe wpisy analizować).

    Aby być pewnym ja bym sprawdził wszystkie dyski przynajmniej pod katem
    *czasu odczytu* wszystkich sektorów, moze problem dotyczy malego obszaru
    dysku D, ktory jest nieczesto wykorzystywany.

    Sprawdz programikiem Victoria. Po prostu przeskanuj wszystkie dyski.
    Podeslanie na grupe o pecetach zrzutow smart zamiast logow windowsowych
    na pewno bedzie bardziej pomocne

    http://www.cdrinfo.pl/download/7273182135

    [...]

    > Ps : (Zrobilem WinDlg.exe dla WD - Lakoniczne :PASSED - wiec to chyba
    > nic nie wnosi)

    Co znaczy - "zrobiłem windlg.exe dla WD?"
    a) przeskanowales caly dysk
    b) przeskanowales smart
    c) przeskanowalas dysk losowo
    d) inne.

    Ujme to prosto: *dokladne sprawdzenie* dyskow jest znacznie lepsze niz
    ich *niesprawdzenie*, niepodawanie zrzutow smart i dyskusje na grupie o
    pecetach w kontekscie malo czytelnych wpisow z windows event log'a ;)

    pozdrawiam