  • 21. Data: 2009-09-21 21:01:17
    Temat: Re: Dysk SSD vs. Zwykły SATA
    Od: Tomasz Chmielewski <m...@n...wpkg.org>

    Tomasz Bątor wrote:

    > 3rd party.

    > 3rd party.

    tmpfs (czy inny ramfs) jest standardowo dostepny w kazdej dystrybucji
    Linuksa, wiec ciezko go nazywac narzedziem 3rd party.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 22. Data: 2009-09-22 03:24:22
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Sun, 20 Sep 2009 13:33:18 +0200,
    Tomasz Bątor <m...@k...pl> screamed:

    > 3rd party.

    tmpfs też?

    > Wiem, czepiam się, ale wyśmiewanie Windowsów z powodu braku ram dysku jest
    > zwyczajnie głupie.

    W sytuacji, gdy żaden z obsługiwanych przez niego systemów plików nie
    nadaje się do końca do napędów SSD to już takie nieśmieszne nie jest.

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:239B ]
    [ 05:22:28 user up 12203 days, 17:17, 1 user, load average: 0.30, 0.04, 0.01 ]

    Experience is what causes a person to make new mistakes instead of old ones.

  • 23. Data: 2009-09-22 14:44:20
    Od: Tomasz Bątor <m...@k...pl>

    Dnia Tue, 22 Sep 2009 05:24:22 +0200, Artur M. Piwko napisał(a):

    > tmpfs też?

    Odpowiadając Tobie i Tomkowi: tmpfs nie. Ale mount i dd już tak, bo za
    umieszczanie tych narzędzi (lub nie) w dystrybucji odpowiadają ci, którzy
    tą dystrybucję robią.

    > W sytuacji, gdy żaden z obsługiwanych przez niego systemów plików nie
    > nadaje się do końca do napędów SSD to już takie nieśmieszne nie jest.

    Wiem o co Ci chodzi, ale nie rozumiem po co te całe ceregiele. Na SSD [*]
    jak najbardziej można wrzucać TMP i swap, aczkolwiek numeromaniakom
    faktycznie będzie to przeszkadzać. A zanim dwuletnia gwarancja na dysk się
    skończy, będą już napędy 7 generacji z transferami 500 TB/ms na PCI-e x64.

    t.

    [*] 2nd gen

    --
    _______ _______ ____ ____ _______ _______
    _\__ __/___\ /___\ _\/ /__\ __)___\ __/_

  • 24. Data: 2009-09-22 15:23:21
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Tue, 22 Sep 2009 16:44:20 +0200,
    Tomasz Bątor <m...@k...pl> screamed:

    > Odpowiadając Tobie i Tomkowi: tmpfs nie. Ale mount i dd już tak, bo za
    > umieszczanie tych narzędzi (lub nie) w dystrybucji odpowiadają ci, którzy
    > tą dystrybucję robią.

    Ekhm... mount to według Ciebie "3rd party"? Która dystrybucja w
    podstawce nie posiada mount? Ja rozumiem brak dd. Ale mount?

> [...]
    > skończy, będą już napędy 7 generacji z transferami 500 TB/ms na PCI-e x64.

    I pewne sektory zużyją się szybciej niż inne. Jesteś pewien, że gwarancja
    obejmuje zajechanie komórki ładunkami?

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:240B ]
    [ 17:19:49 user up 12203 days, 5:14, 1 user, load average: 0.30, 0.04, 0.01 ]

    If absolute power corrupts absolutely, where does that leave God? -- G. Deacon

  • 25. Data: 2009-09-22 16:55:33
    Od: Tomasz Bątor <m...@k...pl>

    Dnia Tue, 22 Sep 2009 17:23:21 +0200, Artur M. Piwko napisał(a):

    > Ekhm... mount to według Ciebie "3rd party"? Która dystrybucja w
    > podstawce nie posiada mount? Ja rozumiem brak dd. Ale mount?

    Wszystko zależy od tego, co będziemy uważać za podstawkę, a co za 3rd
    party. W przypadku Windows, Microsoft dostarcza cały soft i za niego
    odpowiada. W przypadku Linuksa dystrybucje zbierają do kupy co im się
    podoba, więc chyba wszystko poza jądrem i softem specyficznym dla
    konkretnego distro i pisanym dla niego (jak managery pakietów, instalatory
    i tym podobne) można określić jako 3rd party.

    > I pewne sektory zużyją się szybciej niż inne. Jesteś pewien, że gwarancja
    > obejmuje zajechanie komórki ładunkami?

    Nie słyszałem, aby się to komuś udało, ale na 99% tak, obejmuje. Zresztą
    obecnie zarówno Indilinx jak i Intel (nie wiem jak Samsung) tak robią
    firmware, aby ruch rozkładać równomiernie na cały dysk. A OCZ nie tak dawno
    wydłużył okres gwarancji do 3 lat, będac pewnym m.in. właśnie trwałości:
    http://www.ocztechnology.com/aboutocz/news/138

    t.

    --
    _______ _______ ____ ____ _______ _______
    _\__ __/___\ /___\ _\/ /__\ __)___\ __/_

  • 26. Data: 2009-09-23 06:37:16
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Tue, 22 Sep 2009 18:55:33 +0200,
    Tomasz Bątor <m...@k...pl> screamed:

    [...]
> [...]
    > konkretnego distro i pisanym dla niego (jak managery pakietów, instalatory
    > i tym podobne) można określić jako 3rd party.

    Błąd. Dla pewnych plików jest to po prostu zbyt duże uproszczenie
    (mount, fsck, ...).

    > Nie słyszałem, aby się to komuś udało, ale na 99% tak, obejmuje. Zresztą
    > obecnie zarówno Indilinx jak i Intel (nie wiem jak Samsung) tak robią
    > firmware, aby ruch rozkładać równomiernie na cały dysk.

    Czytałem w swoim czasie o przypadku, gdy ktoś zarżnął jakąś kartę po
    ustawieniu flagi sync. Poszedł sektor w którym siedział FAT. Czy to była
    karta z wear leveling - tego nie pamiętam. W każdym razie da się.

    > A OCZ nie tak dawno
    > wydłużył okres gwarancji do 3 lat, będac pewnym m.in. właśnie trwałości:
    > http://www.ocztechnology.com/aboutocz/news/138

    Widocznie przeliczyli prawdopodobieństwo zajścia tego typu zdarzenia
    i stwierdzili, że będzie powiedzmy marginalne.

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:214B ]
    [ 08:31:01 user up 12204 days, 20:26, 1 user, load average: 0.18, 0.10, 0.04 ]

    Another megabytes the dust.

  • 27. Data: 2009-09-23 15:54:27
    Od: Tomasz Bątor <m...@k...pl>

    Dnia Wed, 23 Sep 2009 08:37:16 +0200, Artur M. Piwko napisał(a):

    > Czytałem w swoim czasie o przypadku, gdy ktoś zarżnął jakąś kartę po
    > ustawieniu flagi sync. Poszedł sektor w którym siedział FAT. Czy to była
    > karta z wear leveling - tego nie pamiętam. W każdym razie da się.

    Wszystko się da, każdy sprzęt może paść i od tego są backupy. Kwestia tylko
    taka, czy należy akurat tego typu zagrożenie brać pod uwagę podczas
    użytkowania. Moim zdaniem - nie. SSD kosztują ciężkie pieniądze i robienie
    cudów na kiju tylko po to, żeby ten sprzęt był w jak najmniejszym stopniu
    wykorzystywany uważam za chore.

    Odnośnie przykładu z padem systemu plików: journaling nie zabezpiecza przed
    tego typu problemami?

    > Widocznie przeliczyli prawdopodobieństwo zajścia tego typu zdarzenia
    > i stwierdzili, że będzie powiedzmy marginalne.

    Widziałem wyliczenia (nie mam linka, nie pytaj), w których było jasno
    pokazane, że przy normalnym użytkowaniu nie ma szans na zabicie SSD. A ten
    promil userów którzy swoje dyski zdołają jakoś zarżnąć zapewne jest do
    przełknięcia.

    t.

    --
    _______ _______ ____ ____ _______ _______
    _\__ __/___\ /___\ _\/ /__\ __)___\ __/_

  • 28. Data: 2009-09-24 06:25:52
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Wed, 23 Sep 2009 17:54:27 +0200,
    Tomasz Bątor <m...@k...pl> screamed:

    > Wszystko się da, każdy sprzęt może paść i od tego są backupy.

    Tego chyba nikt nie kwestionuje.

> [...]
    > cudów na kiju tylko po to, żeby ten sprzęt był w jak najmniejszym stopniu

    Dla pewnego ściśle określonego zastosowania ma to sens.

    > Odnośnie przykładu z padem systemu plików: journaling nie zabezpiecza przed
    > tego typu problemami?

    W tym przypadku tylko zwiększa degradację komórek. O ile nie jest na to
    specjalnie przygotowany.

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:217B ]
    [ 08:23:55 user up 12205 days, 20:18, 1 user, load average: 0.09, 0.18, 0.09 ]

    Bend over and take it like a man!

  • 29. Data: 2009-10-10 13:45:38
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    J.M.Oizo pisze:
    > Czy zastosowanie dysku SSD jako dysku systemowego (bedzie na nim
    > windows) przyspieszy jakos start komputera i otwieranie programow??

    Jakoś tak. Pytanie -- po co, skoro start komputera jest
    raz dziennie lub rzadziej (hibernacja!), a otwieranie i
    tak powinno być szybkie?

    > Czy podawany przez producentów odczyt na poziomie 150MB/s i zapis 90MB?

    Liczy się czas dostępu, a nie odczyt/zapis sekwencyjny.

    > Dysk ktory aktualnie posiadam (Samsung 400GB) ma odczyt na poziomie 80
    > MB na poczatku i spada do 60MB na koncach dysku.
    > Warto zmieniac?

    Nie dostaniesz tak pojemnego dysku SSD za sensowne pieniądze.
    A generalnie -- nie dostaniesz wciąż jeszcze *przyzwoitego*
    dysku SSD za sensowne pieniądze.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |