  • 21. Data: 2011-01-23 18:37:23
    Temat: Re: Dołożenie dysku ??? robić RAID 5?
    Od: "Wojtek" <n...@g...pl>

    Mariusz Kruk wrote:

    > Bzdura.

    Po pierwsze trudno znaleźć w sieci jakieś sensowne testy wydajnościowe
    takiego rozwiązania (swap na odrębny hdd). Ja sam raz miałem tak
    postawiony system i byłem wysoce rozczarowany. Argumentów za tym
    rozwiązaniem jakość nie widzę.
    Po drugie aby było to w miarę wydajne to zakładam, że dysk pod swapa
    musi być w miarę szybki -> wspólczesny. Jeśli współczesny to pojemność
    100GB wzwyż. Swap zajmie kilka GB a co z resztą? mam wydać kasę na
    nieużywany dysk? A jeśli coś na niego dołożę to gdzie zysk z
    eksluzywnego dostępu do mechaniki dysku?
    Oczywiście twardych dowodów nie mam ;) a jedynie odczucia z użytkowania
    ale argumentów za bzdurnością przedstawionej teorii jakoś łatwo nie
    znajduję ;))

    --
    Wojtek

  • 22. Data: 2011-01-23 19:10:06
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Wojtek" napisał:

    > Po drugie aby było to w miarę wydajne to zakładam, że dysk pod swapa
    > musi być w miarę szybki -> wspólczesny. Jeśli współczesny to pojemność
    > 100GB wzwyż. Swap zajmie kilka GB a co z resztą?

    Przecież "januszek" napisał - SWAP i TEMP. O ile z plikiem wymiany masz
    rację, to katalogi tymczasowe systemu, przeglądarki, emułów wszelakiej maści
    oraz wszelkie inne śmieci z radością zagospodarują te sto kilkadziesiąt GB
    ;-)

    JoteR

  • 23. Data: 2011-01-23 19:28:52
    Od: "Wojtek" <n...@g...pl>

    JoteR wrote:

    > ... katalogi tymczasowe systemu, przeglądarki, emułów
    > wszelakiej maści oraz wszelkie inne śmieci z radością zagospodarują
    > te sto kilkadziesiąt GB ;-)

    Pytanie czy są to pliki dotykane przy normalnej pracy/używaniu systemu.
    Jeśli tak, to zysk pójdzie w gwizdek ale nie wiem co dokładnie dla
    autora oznacza TEMP (np. cache przeglądarki?)

    --
    Wojtek

  • 24. Data: 2011-01-23 19:39:56
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Wojtek"
> [...]
    >Oczywiście twardych dowodów nie mam ;) a jedynie odczucia z użytkowania
    >ale argumentów za bzdurnością przedstawionej teorii jakoś łatwo nie

    Po pierwsze - w języku polskim słowo ekskluzywny nie oznacza tego
    samego, co exclusive w angielskim. Po polsku mówi się wyłączny.
    Po drugie - mowa była o wydajności, a nie o koszcie.
    Po trzecie - są współczesne szybkie dyski poniże 100GiB (a czasami swap
    zajmuje więcej niż kilka GiB). Komputery to nie tylko desktopy dla
    graczy.
    Po czwarte - jestem sobie w stanie wyobrazić sytuację, w której może się
    jednak opłacać wydzielenie osobnego szybkiego dysku na swap.
    A tak na marginesie, podejrzewam, że przy wyłożeniu swapa na osobne
    urządzenie należałoby zrobić tam mirror.

    --
    d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb
    `b K...@e...eu.org d'

  • 25. Data: 2011-01-23 19:58:36
    Od: "Wojtek" <n...@g...pl>

    Mariusz Kruk wrote:

    > Po pierwsze - w języku polskim słowo ekskluzywny nie oznacza tego
    > samego, co exclusive w angielskim. Po polsku mówi się wyłączny.

    Czepiasz się.
    http://sjp.pwn.pl/szukaj/ekskluzywny
    A jeśli chcesz przykładów to ile to już ostatnio mieliśmy ekskluzywnych
    wywiadów różnych gwiazdeczek dla danego czasopisma?

    > Po drugie - mowa była o wydajności, a nie o koszcie.

    Nie, mowa była o enigmatyczne konfiguracji "januszka"
    Oczywiście, że można kupić nawet małego SSD i oddać na swapa, ale
    stąpajmy po ziemi. Ilu na to stać?

    > Po czwarte - jestem sobie w stanie wyobrazić sytuację, w której może
    > się jednak opłacać wydzielenie osobnego szybkiego dysku na swap.

    Opłacać się może, kwestia celów i kieszeni. Normalnemu człowiekowi w
    domu się nie opłaca. Nie ma sensu mieszać do tego np. grafików.

    --
    Wojtek

  • 26. Data: 2011-01-23 20:00:56
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Mariusz Kruk" napisał:

> [...]
    > A tak na marginesie, podejrzewam, że przy wyłożeniu swapa na osobne
    > urządzenie należałoby zrobić tam mirror.

    Tam - czyli gdzie? Żeby swap był na mirrorze?

    JoteR

  • 27. Data: 2011-01-23 20:32:35
    Od: "Przemek" <r...@o...pl>

    JoteR nam wczesniej objawił, a ja odpowiadam:
    > rację, to katalogi tymczasowe systemu, przeglądarki, emułów wszelakiej
    > maści oraz wszelkie inne śmieci z radością zagospodarują te sto
    > kilkadziesiąt GB ;-)

    No z tym TEMP na dysku innym niż dysk z danymi czy systemem to bym
    dyskutował.
    Zakładam obróbkę filmu 5GB, kompresja na dysk TEMP a potem zamiast
    przeniesienia pliku w ramach jednego dysku kopiowanie go na inny ma
    przyspieszyć działanie systemu?
    Osobiście jestem zwolennikiem jednej partycji na całym dysku i póki co nikt
    mnie nie przekonał żadnym argumentem, za innym rozwiązaniem - choć na
    dyskusję jestem otwarty.
    Przem

  • 28. Data: 2011-01-23 20:34:50
    Od: "Przemek" <r...@o...pl>

    Wojtek nam wczesniej objawił, a ja odpowiadam:
    > Oczywiście, że można kupić nawet małego SSD i oddać na swapa, ale
    > stąpajmy po ziemi. Ilu na to stać?

    Swap na dysku SSD? To one już nie mają (dość małego w stosunku do
    mechanicznych) ograniczenia cykli zapisów, żeby na niego SWAP zakładać?
    Przem

  • 29. Data: 2011-01-23 20:59:08
    Od: "Wojtek" <n...@g...pl>

    Przemek wrote:

    > Swap na dysku SSD? To one już nie mają (dość małego w stosunku do
    > mechanicznych) ograniczenia cykli zapisów, żeby na niego SWAP
    > zakładać?

    Wygląda na to, że się sporo zmieniło.
    Nie miałem jeszcze więc pozostaje jedynie odesłać do różnych testów.
    Myślałem o tym nawet aby zanabyć taki 40-60GB i postawić na nim system
    a resztę trzymać na klasycznym ale ostatecznie posatwię RAID0. Wyjdzie
    mi taniej chyba a poza tym jakoś bardziej równomiernie ;)
    Ale dla zawodówców o dużych wymaganiach to kto wie, może się już opłaci.

    --
    Wojtek

  • 30. Data: 2011-01-23 20:59:30
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 23.01.2011 14:23, januszek pisze:
    > Ja mam 1 hdd na system, drugi na temp i swap, trzeci na /users i czwarty
    > na dane. Nie znam lepszej konfiguracji ;)

    A ja znam. Jeden dysk. Tańsza, cichsza, prostsza, bardziej
    niezawodna.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./