-
1. Data: 2011-03-10 01:13:37
Temat: Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?
Od: furi <u...@g...com>
Witam
Mam pytanie, dlaczego w silnikach benzynowych w celu kontroli
generowanej mocy stosuje sie przepustnice, a sklad mieszanki jest
utrzymywany w okolicach, nie wiem jak to nazwac, "stosunku w przy ktorym
nie ma ani nadmiaru tlenu ani paliwa", a nie jest tak jak w dieslach -
brak przepustnicy i zwiazanych z nia strat, a moc kontroluje sie
wylacznie dawkujac paliwo.
Cos mi sie obilo o uszy, ze jak benzyniak pracuje na ubogiej mieszance
to sie zawory wypalaja, ale dlaczego? Maksymalna mozliwa temperatura
jest przy optymalnej mieszance, jedyne co mi przychodzi do glowy to to,
ze w gorących spalinach po ubogiej mieszance pozostaje niezuzyty tlen i
w wysokiej temperaturze koroduje on powierzchnie zaworow. Ale w dieslach
to sie nie dzieje, wiec o co chodzi?
Czy problem lezy w systemie zaplonu? Moze uboga mieszanka w benzyniaku
miala by wieksza tendencje do detonacji przy kompresji i stopien
sprzezania musial by byc mniejszy, albo moze nie chciala by sie zapalic
od iskry ze swiecy?
Ile wogole wynosza straty na przepustnicy, powiedzmy jade sobie
spokojnie 130 autorstrada, pedal gazu leciutko wcisniety (S40 T4 -
silnik 2.0 turbo 200 KM) wiec i przepustnica ledwo otwarta, na kazde 10
kg paliwa silnik musi przepompowac 150 m3 powietrza przez ta szparke,
wydaje mi sie ze na to sporo energi jest potrzebne, wie ktos dokladnie ile?
pozdrawiam
BTW: miejcie na uwadze ze to crosspost na dwie grupy
-
2. Data: 2011-03-10 06:35:48
Temat: Re: Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?
Od: MarcinJM <m...@i...pl>
W dniu 2011-03-10 01:13, furi pisze:
> Witam
> Mam pytanie, dlaczego w silnikach benzynowych w celu kontroli
> generowanej mocy stosuje sie przepustnice, a sklad mieszanki jest
> utrzymywany w okolicach, nie wiem jak to nazwac, "stosunku w przy ktorym
> nie ma ani nadmiaru tlenu ani paliwa", a nie jest tak jak w dieslach -
> brak przepustnicy i zwiazanych z nia strat, a moc kontroluje sie
> wylacznie dawkujac paliwo.
Dlatego, ze _mieszanka_ palnego czegos z tlenem musi miec proporcje
umozliwiajaca zaplon. W przeciwnym przypadku taka mieszanka jest po
prostu niepalna.
Teoretyczna wartosc tej proporcji to lambda. Najbardziej ekonomiczne
spalanie w silniku z obiegiem otto to lambda ~0.9 (lekki niedobor
paliwa). Najwieksza moc to lambda ~1.1 (lekki nadmiar paliwa)
W dieslu nie wystapue opisana rzecz, bo diesel wymaga tylko, zeby
powietrza bylo nie mniej niz potrzeba do spalenia wtrysnietego ladunku
paliwa (z pewnym nadmiarem powietrza).
--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl
-
3. Data: 2011-03-10 07:22:11
Temat: Re: Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?
Od: Olleo <o...@t...pl>
> Ile wogole wynosza straty na przepustnicy, powiedzmy jade sobie
> spokojnie 130 autorstrada, pedal gazu leciutko wcisniety (S40 T4 -
> silnik 2.0 turbo 200 KM) wiec i przepustnica ledwo otwarta, na kazde 10
> kg paliwa silnik musi przepompowac 150 m3 powietrza przez ta szparke,
> wydaje mi sie ze na to sporo energi jest potrzebne, wie ktos dokladnie ile?
> pozdrawiam
W takim przypadku turbina ledwo sie kreci, wiec i nie pompuje. Jak
jeszcze obroty niskie, to w dolocie masz podcisnienie, wiec silnik
pracuje jak zwykly atmosferyczny, tyle ze odprezony.
--
Olleo
-
4. Data: 2011-03-10 10:15:46
Temat: Re: Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Thu, 10 Mar 2011 00:13:37 +0000, furi wrote:
>Mam pytanie, dlaczego w silnikach benzynowych w celu kontroli
>generowanej mocy stosuje sie przepustnice, a sklad mieszanki jest
>utrzymywany w okolicach, nie wiem jak to nazwac, "stosunku w przy ktorym
>nie ma ani nadmiaru tlenu ani paliwa",
Wydaje mi sie ze dwie rzeczy:
-trudnosci z zaplonem,
-ekologia - przy ubogiej mieszance rosnie emisja tlenkow azotu.
No i jeszcze prowadzi do spalania stukowego.
Z zaplonem sie walczy na rozne sposoby - ostatnio silniki FSI maja
lokalnie bogata mieszanke.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lean_burn
>Cos mi sie obilo o uszy, ze jak benzyniak pracuje na ubogiej mieszance
>to sie zawory wypalaja, ale dlaczego? Maksymalna mozliwa temperatura
>jest przy optymalnej mieszance, jedyne co mi przychodzi do glowy to to,
>ze w gorących spalinach po ubogiej mieszance pozostaje niezuzyty tlen i
>w wysokiej temperaturze koroduje on powierzchnie zaworow. Ale w dieslach
>to sie nie dzieje, wiec o co chodzi?
Moze diesle solidniej robione.
Albo uboga mieszanka sie wolno spala i plonaca wylatuje przez zawory.
>Ile wogole wynosza straty na przepustnicy, powiedzmy jade sobie
>spokojnie 130 autorstrada, pedal gazu leciutko wcisniety (S40 T4 -
>silnik 2.0 turbo 200 KM) wiec i przepustnica ledwo otwarta, na kazde 10
>kg paliwa silnik musi przepompowac 150 m3 powietrza przez ta szparke,
>wydaje mi sie ze na to sporo energi jest potrzebne, wie ktos dokladnie ile?
Ale 10kg paliwa to spalisz po godzinie :-)
Pi razy drzwi liczac W=p*V. przyjmujac pol bara mamy 7.5MJ czyli
2.1kWh, a silnik wyprodukuje ok 30kWh. czyli jakies 5-10% strat - nie
duzo ale tez nie malo.
http://ecomodder.com/wiki/index.php/Brake_Specific_F
uel_Consumption_(BSFC)_Maps
zobacz na dolne czesci wykresow - sprawnosc faktycznie dramatycznie
spada.
U ciebie to w ogole smiesznie - najpierw turbina sie meczy zeby
powietrze sprezyc, a potem przepustnica musi to stlumic, bo ci sie nie
chce wykorzystac pelnej mocy :-)
J.
P.S. Po co Szwedom 200KM silniki, jak tam nie wolno 110 przekroczyc
czy nawet 100 :-)
-
5. Data: 2011-03-10 10:43:21
Temat: Re: Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?
Od: Olleo <o...@t...pl>
> U ciebie to w ogole smiesznie - najpierw turbina sie meczy zeby
> powietrze sprezyc, a potem przepustnica musi to stlumic, bo ci sie nie
> chce wykorzystac pelnej mocy :-)
Przeciez turbina nie daje stalego cisnienia, a zalezy to od cisnienia
spalin. Na niskich obrotach jest zbyt niskie, zeby porzadnie rozpedzic
turbine - stad turbo lag, jak depnie w takim momencie. Nic
przepustnica nie tlumi.
> P.S. Po co Szwedom 200KM silniki, jak tam nie wolno 110 przekroczyc
> czy nawet 100 :-)
Zeby szybko te 110 osiagnac ;)
--
Olleo
-
6. Data: 2011-03-10 11:22:05
Temat: Re: Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?
Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
Am 10.03.2011 10:43, schrieb Olleo:
>> U ciebie to w ogole smiesznie - najpierw turbina sie meczy zeby
>> powietrze sprezyc, a potem przepustnica musi to stlumic, bo ci sie nie
>> chce wykorzystac pelnej mocy :-)
>
> Przeciez turbina nie daje stalego cisnienia, a zalezy to od cisnienia
> spalin. Na niskich obrotach jest zbyt niskie, zeby porzadnie rozpedzic
> turbine - stad turbo lag, jak depnie w takim momencie. Nic
> przepustnica nie tlumi.
Niekoniecznie spalin. Dużo samochodów ma turbiny elektryczne.
>> P.S. Po co Szwedom 200KM silniki, jak tam nie wolno 110 przekroczyc
>> czy nawet 100 :-)
>
> Zeby szybko te 110 osiagnac ;)
Albo w Niemczech pojeździć ;-).
Nawiasem mówiąc mój diesel ma przepustnicę.
Waldek
--
My jsme Borgové. Sklopte štíty a vzdejte se. Odpor je marný.
-
7. Data: 2011-03-10 12:20:29
Temat: Re: Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?
Od: "P.B." <p...@w...pl>
Dnia Thu, 10 Mar 2011 11:22:05 +0100, Waldemar Krzok napisał(a):
> Niekoniecznie spalin. Dużo samochodów ma turbiny elektryczne.
Rozwiniesz? Może jakiś przykład?
--
Pozdrawiam,
Przemek
-
8. Data: 2011-03-10 12:28:37
Temat: Re: Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?
Od: Mario <c...@o...pl>
On 2011-03-10 11:22, Waldemar Krzok wrote:
> Am 10.03.2011 10:43, schrieb Olleo:
>>> U ciebie to w ogole smiesznie - najpierw turbina sie meczy zeby
>>> powietrze sprezyc, a potem przepustnica musi to stlumic, bo ci sie nie
>>> chce wykorzystac pelnej mocy :-)
>>
>> Przeciez turbina nie daje stalego cisnienia, a zalezy to od cisnienia
>> spalin. Na niskich obrotach jest zbyt niskie, zeby porzadnie rozpedzic
>> turbine - stad turbo lag, jak depnie w takim momencie. Nic
>> przepustnica nie tlumi.
>
> Niekoniecznie spalin. Dużo samochodów ma turbiny elektryczne.
A co to jest?
Może chodziło Ci o sprężarkę elektryczną?
pozdrawiam
mario
-
9. Data: 2011-03-10 12:29:19
Temat: Re: Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?
Od: Mario <c...@o...pl>
On 2011-03-10 12:20, P.B. wrote:
> Dnia Thu, 10 Mar 2011 11:22:05 +0100, Waldemar Krzok napisał(a):
>
>> Niekoniecznie spalin. Dużo samochodów ma turbiny elektryczne.
>
> Rozwiniesz? Może jakiś przykład?
>
Nawet jeśli miał na myśli "sprężarkę elektryczną" to pytam serio, czy
ktoś takie coś stosuje?
pozdrawiam
mario
-
10. Data: 2011-03-10 12:42:10
Temat: Re: Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?
Od: "Cavallino" <c...@k...pl>
Użytkownik "Mario" <c...@o...pl> napisał w wiadomości
news:ilacmd$u27$2@news.onet.pl...
> On 2011-03-10 12:20, P.B. wrote:
>> Dnia Thu, 10 Mar 2011 11:22:05 +0100, Waldemar Krzok napisał(a):
>>
>>> Niekoniecznie spalin. Dużo samochodów ma turbiny elektryczne.
>>
>> Rozwiniesz? Może jakiś przykład?
>>
> Nawet jeśli miał na myśli "sprężarkę elektryczną" to pytam serio, czy ktoś
> takie coś stosuje?
Zdaniem googla m.in. Lotus Elise, Mazda RX-9.