eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyDlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?Re: Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!.PO
    STED!not-for-mail
    From: J.F. <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody,pl,pl.sci.fizyka
    Subject: Re: Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?
    Date: Thu, 10 Mar 2011 10:15:46 +0100
    Organization: -
    Lines: 56
    Message-ID: <s...@4...com>
    References: <il955b$ull$1@news.onet.pl>
    NNTP-Posting-Host: h82-143-187-50-static.e-wro.net.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.onet.pl 1299748542 30960 82.143.187.50 (10 Mar 2011 09:15:42 GMT)
    X-Complaints-To: n...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: Thu, 10 Mar 2011 09:15:42 +0000 (UTC)
    X-Newsreader: Forte Agent 1.93/32.576 English (American)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2355828 pl.sci.fizyka:229486
    [ ukryj nagłówki ]

    On Thu, 10 Mar 2011 00:13:37 +0000, furi wrote:
    >Mam pytanie, dlaczego w silnikach benzynowych w celu kontroli
    >generowanej mocy stosuje sie przepustnice, a sklad mieszanki jest
    >utrzymywany w okolicach, nie wiem jak to nazwac, "stosunku w przy ktorym
    >nie ma ani nadmiaru tlenu ani paliwa",

    Wydaje mi sie ze dwie rzeczy:
    -trudnosci z zaplonem,
    -ekologia - przy ubogiej mieszance rosnie emisja tlenkow azotu.

    No i jeszcze prowadzi do spalania stukowego.

    Z zaplonem sie walczy na rozne sposoby - ostatnio silniki FSI maja
    lokalnie bogata mieszanke.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Lean_burn


    >Cos mi sie obilo o uszy, ze jak benzyniak pracuje na ubogiej mieszance
    >to sie zawory wypalaja, ale dlaczego? Maksymalna mozliwa temperatura
    >jest przy optymalnej mieszance, jedyne co mi przychodzi do glowy to to,
    >ze w gorących spalinach po ubogiej mieszance pozostaje niezuzyty tlen i
    >w wysokiej temperaturze koroduje on powierzchnie zaworow. Ale w dieslach
    >to sie nie dzieje, wiec o co chodzi?

    Moze diesle solidniej robione.
    Albo uboga mieszanka sie wolno spala i plonaca wylatuje przez zawory.

    >Ile wogole wynosza straty na przepustnicy, powiedzmy jade sobie
    >spokojnie 130 autorstrada, pedal gazu leciutko wcisniety (S40 T4 -
    >silnik 2.0 turbo 200 KM) wiec i przepustnica ledwo otwarta, na kazde 10
    >kg paliwa silnik musi przepompowac 150 m3 powietrza przez ta szparke,
    >wydaje mi sie ze na to sporo energi jest potrzebne, wie ktos dokladnie ile?

    Ale 10kg paliwa to spalisz po godzinie :-)

    Pi razy drzwi liczac W=p*V. przyjmujac pol bara mamy 7.5MJ czyli
    2.1kWh, a silnik wyprodukuje ok 30kWh. czyli jakies 5-10% strat - nie
    duzo ale tez nie malo.

    http://ecomodder.com/wiki/index.php/Brake_Specific_F
    uel_Consumption_(BSFC)_Maps

    zobacz na dolne czesci wykresow - sprawnosc faktycznie dramatycznie
    spada.

    U ciebie to w ogole smiesznie - najpierw turbina sie meczy zeby
    powietrze sprezyc, a potem przepustnica musi to stlumic, bo ci sie nie
    chce wykorzystac pelnej mocy :-)

    J.

    P.S. Po co Szwedom 200KM silniki, jak tam nie wolno 110 przekroczyc
    czy nawet 100 :-)




Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: