-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!.PO
STED!not-for-mail
From: J.F. <j...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody,pl,pl.sci.fizyka
Subject: Re: Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?
Date: Thu, 10 Mar 2011 10:15:46 +0100
Organization: -
Lines: 56
Message-ID: <s...@4...com>
References: <il955b$ull$1@news.onet.pl>
NNTP-Posting-Host: h82-143-187-50-static.e-wro.net.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.onet.pl 1299748542 30960 82.143.187.50 (10 Mar 2011 09:15:42 GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 10 Mar 2011 09:15:42 +0000 (UTC)
X-Newsreader: Forte Agent 1.93/32.576 English (American)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2355828 pl.sci.fizyka:229486
[ ukryj nagłówki ]On Thu, 10 Mar 2011 00:13:37 +0000, furi wrote:
>Mam pytanie, dlaczego w silnikach benzynowych w celu kontroli
>generowanej mocy stosuje sie przepustnice, a sklad mieszanki jest
>utrzymywany w okolicach, nie wiem jak to nazwac, "stosunku w przy ktorym
>nie ma ani nadmiaru tlenu ani paliwa",
Wydaje mi sie ze dwie rzeczy:
-trudnosci z zaplonem,
-ekologia - przy ubogiej mieszance rosnie emisja tlenkow azotu.
No i jeszcze prowadzi do spalania stukowego.
Z zaplonem sie walczy na rozne sposoby - ostatnio silniki FSI maja
lokalnie bogata mieszanke.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lean_burn
>Cos mi sie obilo o uszy, ze jak benzyniak pracuje na ubogiej mieszance
>to sie zawory wypalaja, ale dlaczego? Maksymalna mozliwa temperatura
>jest przy optymalnej mieszance, jedyne co mi przychodzi do glowy to to,
>ze w gorących spalinach po ubogiej mieszance pozostaje niezuzyty tlen i
>w wysokiej temperaturze koroduje on powierzchnie zaworow. Ale w dieslach
>to sie nie dzieje, wiec o co chodzi?
Moze diesle solidniej robione.
Albo uboga mieszanka sie wolno spala i plonaca wylatuje przez zawory.
>Ile wogole wynosza straty na przepustnicy, powiedzmy jade sobie
>spokojnie 130 autorstrada, pedal gazu leciutko wcisniety (S40 T4 -
>silnik 2.0 turbo 200 KM) wiec i przepustnica ledwo otwarta, na kazde 10
>kg paliwa silnik musi przepompowac 150 m3 powietrza przez ta szparke,
>wydaje mi sie ze na to sporo energi jest potrzebne, wie ktos dokladnie ile?
Ale 10kg paliwa to spalisz po godzinie :-)
Pi razy drzwi liczac W=p*V. przyjmujac pol bara mamy 7.5MJ czyli
2.1kWh, a silnik wyprodukuje ok 30kWh. czyli jakies 5-10% strat - nie
duzo ale tez nie malo.
http://ecomodder.com/wiki/index.php/Brake_Specific_F
uel_Consumption_(BSFC)_Maps
zobacz na dolne czesci wykresow - sprawnosc faktycznie dramatycznie
spada.
U ciebie to w ogole smiesznie - najpierw turbina sie meczy zeby
powietrze sprezyc, a potem przepustnica musi to stlumic, bo ci sie nie
chce wykorzystac pelnej mocy :-)
J.
P.S. Po co Szwedom 200KM silniki, jak tam nie wolno 110 przekroczyc
czy nawet 100 :-)
Następne wpisy z tego wątku
- 10.03.11 10:43 Olleo
- 10.03.11 11:22 Waldemar Krzok
- 10.03.11 12:20 P.B.
- 10.03.11 12:28 Mario
- 10.03.11 12:29 Mario
- 10.03.11 12:42 Cavallino
- 10.03.11 13:42 P.B.
- 10.03.11 14:08 Albercik
- 10.03.11 14:28 Excite
- 10.03.11 14:39 Albercik
- 10.03.11 15:02 Excite
- 10.03.11 15:42 P.B.
- 10.03.11 17:05 MarcinJM
- 10.03.11 18:44 Waldemar Krzok
- 10.03.11 19:03 P.B.
Najnowsze wątki z tej grupy
- czyste powietrze
- Planeta płonie
- zginął podczas zmiany kól
- Diesel spłonął :-)
- Re: Diesel spłonął :-)
- Dlaczego pratkowcy szukają hoteli na trasie?
- Dzień jak codzień
- Holowanie
- Kopidół
- Pierwsze Twizy :D
- Kolejny pożar
- Walka o prad :D
- jakie klocki do elektryka?
- Czym jeździ Myjk
- tak nieśmiało zapytam
Najnowsze wątki
- 2024-10-31 Precyzyjne cięcie opony samochodowej
- 2024-10-31 czyste powietrze
- 2024-10-31 (Dwaj) "Starzy" sędziowie SN niedopuszczalne skargi piszą [tako orzekł WSA]
- 2024-10-31 Planeta płonie
- 2024-10-31 zginął podczas zmiany kól
- 2024-10-30 Diesel spłonął :-)
- 2024-10-30 Re: Diesel spłonął :-)
- 2024-10-30 Dlaczego pratkowcy szukają hoteli na trasie?
- 2024-10-29 Dzień jak codzień
- 2024-10-29 Holowanie
- 2024-10-30 soft dla detekcji stanu DMA (on,czy off)
- 2024-10-30 Kraków => Senior SAP HANA Developer <=
- 2024-10-30 Wrocław => SAP HANA Cloud Dev / Data Engineer <=
- 2024-10-30 Kraków => DevOps Engineer (Junior/Regular) <=
- 2024-10-30 Kraków => DevOps Engineer (Junior or Regular level) <=