  • 11. Data: 2009-10-14 07:51:33
    Temat: Re: Dlaczego ATmega128 przekłamuje?
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    > Za to kocham JTAG.

    To czemu tego autor wątku nie zrobi, a Wy nie doradzacie od początku?
    Już byłoby po problemie.
    K.

  • 12. Data: 2009-10-14 09:47:55
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    W dniu 14.10.2009 09:51, John Smith pisze:

    > To czemu tego autor wątku nie zrobi, a Wy nie doradzacie od początku?
    > Już byłoby po problemie.

    Bo to wcale nie jest takie super narzedzie. Wyobraz sobie, ze zmienna
    ktora sledzisz jest modyfikowana w wielu miejscach i ciagle twoj program
    jest przerywany, mozna zeswierowac sledzac cos takiego.

    http://idom.sourceforge.net/
    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

  • 13. Data: 2009-10-14 09:49:25
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Tak podejrzewałem, ale redukcja zmiennych z 83% zajętości RAM do 52% nie
    > zmieniła nic w tym względzie. Ile może zajmować taki stos? ATmega128 ma
    > 4 KB RAM-u. Polowa pamięci na stos ? Trochę nieprawdopodobne.
    > Kilka wersji programu wcześniej, nie było tego złego zjawiska, a
    > zajętość RAM-u była ponad 80%. Było sporo drobnych zmian, które nie
    > powinny były znacząco wpływać na rozmiar stosu. Ale śledzenie tych zmian
    > to też partaninka.

    Zajetosc RAM, ktora ci pokazuje kompilator moze sie miec nijak do
    rzeczywistego zapotrzebowania na pamiec. Przeciez kompilator nie
    pokazuje ci miejsca zajetego przez zmienne alokowane dynamicznie oraz na
    stosie.

  • 14. Data: 2009-10-14 10:23:26
    Od: "Darkac" <d...@w...pl>

    Użytkownik "T.M.F." <t...@n...mp.pl> napisał w wiadomości

    > Zajetosc RAM, ktora ci pokazuje kompilator moze sie miec nijak do
    > rzeczywistego zapotrzebowania na pamiec. Przeciez kompilator nie pokazuje
    > ci miejsca zajetego przez zmienne alokowane dynamicznie oraz na stosie.

    Dlatego też uważałem że potrzebny jest jakis margines bezpieczeństwa.
    Dlatego zrobiłem próbę ze zredukowanym radykalnie zapotrzebowaniem na RAM.
    Nie wiem w końcu jaką informację niesie pokazany przez kompilator stopień
    użycia RAM. Czy jest tam tylko to, co zajmują zadeklarowane zmienne
    globalne, czy też razem z maksymalną liczbą zmiennych lokalnych i stosem. Z
    powyższych odpowiedzi nie wynika to jednoznacznie. Może ktoś wypowie się.

    A tak przy okazji zajętości RAM-u, nie wiem jak rozwiązać następujący
    problem:
    W programie jest sporo komunikatów tekstowych zadeklarowanych jako stałe w
    tablicach jednowymiarowych. Są one wyświetlane na LCD przez procedurę,
    której parametrem jest nazwa tablicy. Mimo że deklaracja tablic zawiera
    słowo "const", to stałe te niestety zajmują pamięć RAM. I to tyle bajtów ile
    w sumie liczą. Jak zrobić żeby stałe te były pobierane z pamięci programu we
    Flashu? Dlaczego powielane są do RAM-u? Czy słowo "const" oprócz
    zabezpieczenia przed zmianą nie powinno decydować o lokalizacji tej
    informacji?

  • 15. Data: 2009-10-14 10:28:51
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-10-14 12:23:26 +0200, "Darkac" <d...@w...pl> said:

    > czy też razem z maksymalną liczbą zmiennych lokalnych i stosem.

    A skąd kompilator ma wiedzieć ile Twój program w runtime zje stosu.
    Może zjeść i całą dostępną przestrzeń adresową, jeśli gdzieś go
    wpuścisz w stosowną pętelkę...

    --
    DJ

  • 16. Data: 2009-10-14 10:30:14
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-10-14 12:23:26 +0200, "Darkac" <d...@w...pl> said:

    > Jak zrobić żeby stałe te były pobierane z pamięci programu we Flashu?

    AFAIR było wałkowane kiedyś już na grupie. Przeszukaj archiwum.

    --
    DJ

  • 17. Data: 2009-10-14 11:16:48
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

    > w sumie liczą. Jak zrobić żeby stałe te były pobierane z pamięci programu
    > we Flashu? Dlaczego powielane są do RAM-u? Czy słowo "const" oprócz

    http://www.nongnu.org/avr-libc/user-manual/pgmspace.
    html

    Michał

  • 18. Data: 2009-10-14 11:59:08
    Od: "Darkac" <d...@w...pl>

    Użytkownik "Michał Lankosz" <m...@t...pl> napisał w wiadomości

    > http://www.nongnu.org/avr-libc/user-manual/pgmspace.
    html

    > Michał

    Dzięki za linka. Prawdopodobnie to rozwiąże ten problem. Szkoda tylko że
    trzeba odwoływać się do różnych chytrych sztuczek żeby uzyskać, tak wydaje
    się, podstawowe i częste pożądane działania.
    Czasem odnoszę wrażenie, że jednak czasem komputer nie jest dla człowieka, a
    raczej człowiek dla komputera.
    Ostatnio mam do czynienia z procesorem DSP i środowiskiem do jego
    programowanie, gdzie nie jest przewidziany binarny sposób zapisu liczby.
    Jedynie dec lub hex. Prawdziwy horror, kiedy wciąż trzeba manipulować na
    pojedynczych bitach zmiennych czy rejestrów.
    A za to jest bardzo fajna właściwość, bo można zadeklarować zmienne pełniące
    rolę dwustanowych flag jako "bool". Podejrzewam, że nie zajmują wtedy całego
    bajtu. Jeśli tak , to przydało by się coś takiego w programowaniu ATmegi.
    Kupę RAM-u zajmują flagi. Duże marnotrawstwo. Bawienie się w maski, to znów
    przystosowywanie się do kaprysów komputera.

  • 19. Data: 2009-10-14 12:11:29
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-10-14 13:59:08 +0200, "Darkac" <d...@w...pl> said:

> [...]
    > zajmują wtedy całego bajtu. Jeśli tak , to przydało by się coś takiego
    > w programowaniu ATmegi. Kupę RAM-u zajmują flagi. Duże marnotrawstwo.

    Oj, kłania się C...
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bit_field

    --
    DJ

  • 20. Data: 2009-10-14 12:36:32
    Od: "Darkac" <d...@w...pl>

    Użytkownik "DJ" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Oj, kłania się C...
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Bit_field
    >
    > --
    > DJ

    Ale to przecież nic innego jak zabawa w maski. Stosowanie chytrych sztuczek
    i obiegnięć do osiągnięcia, wydawałoby się, prostego celu. Kompilator robi
    miliony różnych automatycznych operacji, mógłby robić również i to. Wszystko
    powinno być podporządkowane wygodzie człowieka. Po co zaśmiecać głowę i
    treść programu operacjami które może zrobić maszyna.
    Szybkość, łatwość i wygoda, to powinny być priorytety w pracy programisty.