  • 1. Data: 2009-10-14 07:03:35
    Temat: Ładowarki słoneczne
    Od: "P." <u...@N...gazeta.pl>

    Witam,
    Zastanawiam się nad kupnem takiego gadżetu na dłuższe wędrówki:
    http://www.sfpl.pl/shop/view/Product/product_id/2455
    /
    Jakby link się nie wkleił poprawnie to kategoria Inne->Ładowarka Vaude Solar.
    Jednak moc tej ładowarki (1W) jakoś mnie nie przekonuje o jej skuteczności,
    zwłaszcza w porównaniu do ceny urządzenia ;-). Czy są dostępne podobne
    ładowarki o lepszych parametrach, jakie firmy jej produkują, gdzie kupić?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-10-14 18:40:24
    Temat: Re: Ładowarki słoneczne
    Od: "Ciemny" <m...@a...na.stronie.www.lhs.pl>

    Użytkownik "P." <u...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zwłaszcza w porównaniu do ceny urządzenia ;-). Czy są dostępne podobne
    > ładowarki o lepszych parametrach, jakie firmy jej produkują, gdzie kupić?

    Kupiłem ponad rok temu Inpower MF1828 z akumulatorem 1750 mAh.
    Koszt to jakieś 200 zł. Co do skuteczności - jeśli liczysz że
    ładowarka solarna będzie substytutem dla tej zasilanej z sieci
    energetycznej - zapomnij. Komórkę można zazwyczaj doładować
    do 70%, i należy to stosowac bardziej jako rozwiązanie dodatkowe,
    a nie podstawowe. Jeśli wędrówki są połączone z jazdą samochodem
    polecam zainwestować w przetwornicę 12->230V. Koszt mniejszy,
    skuteczność lepsza.

    Pozdr. TC

  • 3. Data: 2009-10-14 18:58:07
    Od: ToMasz <t...@g...pl>

    P. pisze:
> [...]
    > zwłaszcza w porównaniu do ceny urządzenia ;-). Czy są dostępne podobne
    > ładowarki o lepszych parametrach, jakie firmy jej produkują, gdzie kupić?

    1W to zamało. druga sprawa jest taka ze TERAZ na allegro mozna kupić
    baterie słoneczną o mocy 3.9W za 24zł. czyli.... 80 razy taniej? sęk w
    tym ze trzeba magika którzy zrobi z 0.5V 5V. podejrzewam że z z 0,5V to
    bedzie cieżko, ale z 1.5V (czyli 3 ogniw) mozna by było spróbować.
    ToMasz

  • 4. Data: 2009-10-14 21:36:17
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    ToMasz pisze:

> [...]
    > tym ze trzeba magika którzy zrobi z 0.5V 5V. podejrzewam że z z 0,5V to
    > bedzie cieżko, ale z 1.5V (czyli 3 ogniw) mozna by było spróbować.

    Na przykład przy użyciu LM2621:
    http://cache.national.com/ds/LM/LM2621.pdf

    Tylko pozostaje pytanie, czy przy zbyt małym oświetleniu spada napięcie,
    czy wydajność prądowa? Bo jak się z 0,5V/panel zrobi nagle 0,2V/panel to
    będzie mało ciekawie.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 5. Data: 2009-10-15 08:55:25
    Od: "P." <u...@g...pl>

    Ciemny <m...@a...na.stronie.www.lhs.pl> napisał(a):

> [...]
    > energetycznej - zapomnij. Komórkę można zazwyczaj doładować
    > do 70%, i należy to stosowac bardziej jako rozwiązanie dodatkowe,

    To ma być wyłącznie zasilane awaryjne, aby w razie czego doładować telefon
    lub GPS. A tak przy okazji, w praktyce jak silne oświetlenie jest potrzebne
    żeby ładowarka wogóle działała? Ładuje cokolwiek podczas mgły, zachmurzenia,
    czyli częstych górskich warunków?

    > Jeśli wędrówki są połączone z jazdą samochodem
    > polecam zainwestować w przetwornicę 12->230V. Koszt mniejszy,
    > skuteczność lepsza.

    A wtedy to nie lepiej zastosować ładowarkę samochodową 12V, po co
    przetwarzać 12->230->napięcie urządzenia?

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2009-10-15 09:04:06
    Od: " " <u...@g...pl>

    ToMasz <t...@g...pl> napisał(a):
    > 1W to zamało. druga sprawa jest taka ze TERAZ na allegro mozna kupić
    > baterie słoneczną o mocy 3.9W za 24zł. czyli.... 80 razy taniej?

    Rzeczywiście zmierzone parametry czy reklama w opisie? ;) Do tanich
    komponentów i elektroniki z Allegro podchodzę z dużym dystansem, już
    zdarzyło mi się pogonić sprzedacę adapterów Bluetooth z rzekomo unikalnym
    MAC adresem (11:11:11...), widziałem akumulatorki w których wlutowano
    ogniwko pastylkowe o pojemności kilkukrotnie niższe niż deklarowana itp.

    > sęk w
    > tym ze trzeba magika którzy zrobi z 0.5V 5V. podejrzewam że z z 0,5V to
    > bedzie cieżko, ale z 1.5V (czyli 3 ogniw) mozna by było spróbować.

    Niby można, ale robienie jednej sztuki urządzenia nie ma jak dla mnie sensu.
    Zwłaszcza że dostanie ono po d*** warunkami terenowymi, więc duża szansa że
    po praktycznych "testach" trzeba będzie wprowadzić poprawki.

    pozdrawiam

  • 7. Data: 2009-10-15 09:17:53
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-10-15 10:55:25 +0200, "P." <u...@g...pl> said:

    > To ma być wyłącznie zasilane awaryjne, aby w razie czego doładować
    > telefon lub GPS. A tak przy okazji, w praktyce jak silne oświetlenie
    > jest potrzebne żeby ładowarka wogóle działała?

    Raczej nastaw się na pełne słoneczko :)

    > Ładuje cokolwiek podczas mgły, zachmurzenia,

    Może jeszcze w blasku księżyca? ;)))

    --
    DJ

  • 8. Data: 2009-10-15 09:31:34
    Od: "Harrison Bergeron" <b...@s...poczta.onet.pl>

> [...]
    > Jednak moc tej ładowarki (1W) jakoś mnie nie przekonuje o jej
    > skuteczności,
    > zwłaszcza w porównaniu do ceny urządzenia ;-).

    Zerknij do Conrada, mają lepsze (podobne?) w korzystniejszej cenie,
    np:
    http://www.conrad.pl/glowna.php?art=853861
    http://www.conrad.pl/glowna.php?art=512178
    http://www.conrad.pl/glowna.php?art=200301
    (i wiele innych, do różnych zastosowań - paluszki, komórki, samochodowe
    12V).

    Pozdrawiam
    H.B.

  • 9. Data: 2009-10-15 16:46:07
    Od: "Ciemny" <m...@a...na.stronie.www.lhs.pl>

    Użytkownik "P." <u...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > potrzebne
    > żeby ładowarka wogóle działała? Ładuje cokolwiek podczas mgły,

    Raczej nie, i wiele ogniw w takich wypadkach daje z siebie ledwo co.
    Tu jest o tyle ciekawie rozwiązane, że ogniwo ładuje wewnętrzny akumulator,
    który możesz potem wykorzystać do podładowania w dowolnej chwili.
    Czyli ładujesz kiedy jest słońce lub nawet średnie zachmurzenie,
    a korzystasz nawet w deszczu. Oczywiście zasilać bezpośrednio
    z ogniwa słonecznego też można jak jest słońce pod warunkiem
    że nie przekroczysz dopuszczalnego prądu (dla GPS wbudowanego
    w palmofon bypass może już nie wystarczyć).

    > A wtedy to nie lepiej zastosować ładowarkę samochodową 12V, po co
    > przetwarzać 12->230->napięcie urządzenia?

    Zależy co masz do ładowania. Jak tylko telefony i inny sprzęt
    ładowany np. USB to się nie opłaca. Gorzej jak masz kilka różnych
    sprzętów do symultanicznego ładowania, zwłaszcza o rozbieżnym woltażu.
    Oczywiście sprawność rozwiązania z ładowaniem przez przetwornicę pomijam,
    priorytetem jest ergonomia i uniwersalność źródła.

    Pozdr. TC

  • 10. Data: 2009-10-15 16:52:43
    Od: "Ciemny" <m...@a...na.stronie.www.lhs.pl>

> [...]
    > potrzebne
    > żeby ładowarka wogóle działała? Ładuje cokolwiek podczas mgły,

    Na Twoim miejscu zastanowiłbym się nad kupnem kilku pakietów akumulatorków
    jeśli sprzęt chodzi np. na ogniwach AA. Albo wykorzystaniu ogniw typu 18650
    z przetwornicą na właściwe napiecie. Jak masz dostęp do "zużytych"
    baterii od laptopów to można niskim nakładem kosztów takie ogniwa
    wykorzystać
    (najczęściej większość w pakiecie jest ok) i taki pakiet awaryjny
    sobie przygotować jako podładowywarkę na każdy teren.
    Koszt stosunkowo niewielki, sprawność chyba lepsza niż kieszonkowego ogniwka
    słonecznego.

    Pozdr. TC