  • 61. Data: 2023-02-23 04:22:44
    Temat: Re: DIY kolorymetr z obsługą pod pythonem
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-02-18, Mirek <m...@n...dev> wrote:

    > To się uśredni - to nie są przecież krytyczne czasowo pomiary?
    >
    > W ogóle to ja bym wziął takie Rpi Pico, wgrał któregoś Pythona (skoro ma
    > być Python) i z niego sterował wszystkim i mierzył. Reszta na PC przez
    > USB, też w Pythonie - zgodnie z założeniami.
    > Takie Pico steruje bardzo dobrze PWM-ami, więc można podłączyć stado
    > różnych LED.
    > Początkowo myślałem o fotodiodzie z komparatorem i rozjaśniamy LED aż
    > się przełączy, ale skoro mierzyć lepiej, to jakiś DAC np. ADS 1115 czy coś.

    ADS1115 też wygląda dobrze. Nie mam nic przeciwko RPi pico, rozumiem że
    ADS1115 da się do niego bezpośrednio podłączyć? Tu widzę z Pi zero, może
    nawet lepsza alternatywa ale kiedyś był trudny do upolowania.
    http://www.pibits.net/code/ads1115-analog-to-digital
    -converter-and-raspberry-pi-example.php

    > Jako że lubię jak coś się rusza i brzęczy, to zrobiłbym karuzelę na
    > próbki sterowaną silnikiem krokowym - można będzie w locie kalibrować
    > się na brak próbki czy na próbkę o znanych parametrach.

    Nie trzeba karuzeli. To ma działać z pojedyńczą próbką. Być może uda mi
    się dobrać chemię na tyle dobrze, że będzie to coś w stylu, dodaj
    próbkę, poczekaj minimum 1 min (może być dłużej), pomierz kolor. Na
    automatykę przyjdzie czas potem.

    --
    Marcin

  • 62. Data: 2023-02-23 04:30:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-02-18, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

    > W przypadku AM tak, ale FM powoduje, że możemy nie wiedzieć, co mierzymy.
    > Nie że wiem, że to wielki problem. Wskazuję na co zwrócić uwagę w projekcie
    > badawczym.

    > Teraz jest tak, że wystarczy mieć jedną linię danych, by sterować stadem
    > różnych LED, które świecą trzybajtowym kolorem.
    >
    > https://www.mouser.com/pdfDocs/WS2812B-2020_V10_EN_1
    81106150240761.pdf

    Ale to jest chyba na mnie za mądre. Tzn. rozumiem zasadę ale musiałbym
    tu zdaje się kombinować co z czym łączyć i nie daj boże jeszcze samemu
    zrobić jakąś płytkę i wlutować scalaka. To mogłoby mnie i tego scalaka
    zabić.

    --
    Marcin

  • 63. Data: 2023-02-23 04:35:04
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-02-18, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A da sie na Pico jakos dobrze oprogramowac slave USB, czy to jakos
    > terminalowo ?

    > Sa fotodiody zintegrowane z DAC czy innym.
    > Np seria TSL25x1
    > https://www.publicsensors.org/light-sensor/

    Też wygląda rzosądnie.
    http://www.pibits.net/code/raspberry-pi-and-tsl2591-
    light-to-digital-converter-python-example.php

    Dzięki wszystkim za sugestie. Coś powinienem być w stanie zmajstrować.

    --
    Marcin

  • 64. Data: 2023-02-23 16:42:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin Debowski napisał:

> [...]
    > tu zdaje się kombinować co z czym łączyć i nie daj boże jeszcze samemu
    > zrobić jakąś płytkę i wlutować scalaka. To mogłoby mnie i tego scalaka

    To nie była zachęta do stosowania w kolorymetrze, a wręcz przeciwnie.
    Natomiast jest to dobry przykład dydaktyczny i dobre ćwiczenie. Kupuje
    się kilka czy kilkanaście takich scalonych diod przylutowanych do płytki,
    łączy *jednym* przewodem (plus dwa do zasilania) z dowolnym kontrolerem,
    a następnie programuje. Od strony sprzętu prościej się chyba nie da.
    A od strony oprogramowania -- już je napisano na różne kontrolery, ale
    co szkodzi napisać własne. W pythonie na przykład.

    --
    Jarek

  • 65. Data: 2023-02-23 16:43:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Można poczekać na pewne wartości równowagowe. Odpowiednio duży
    > radiatorek trochę pomoże. To o ile tylko prąd będzie stały i na
    > tyle niski, że tej diódki nie zniszczy.

    Ta równowaga osiągana jest w czasie poniżej sekundy, czyli bardzo
    długo czekać nie trzeba. A mnie chodziło o to, by nie dopuszczać
    do takich warunków pracy, w których ta zmiana jest w ogóle istotna.

    Struktury półprzewodnikowe są na tyle małe, że zjawiska termiczne
    dzieją się tam bardzo szybko. Mam detektory do spektrometrów firmy
    Hamamatsu. Układ scalony w ceramicznej obudowie DIL40 zawiera razem
    z matrycą obrazową chłodzenie Peltiera. Temperatura -10°C ustala
    się tam w czasie poniżej dziesięciu sekund.

    --
    Jarek

  • 66. Data: 2023-02-23 16:44:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > To już będzie na kolejnym etapie i myślę, że rzecz jest do ogarnięcia.
    > Całość jest wypadkową paru rzeczy więc może się okazać, że nawet takie
    > przesunięcie zwyczajnie nie robi, w znaczeniu, jakbym mierzył grubość
    > bieżnika w oponie linijką, która się też przecież kurczy/rozszerza
    > (wariacja na poziomie 10 um przy wymaganej precyzji 0.5 mm.

    Takie przesunięcie nie wpłynie na trafienie lub wypadnięcie z jekiejś
    linii absorbcyjnej czy emisyjnej? Może nie, bo widmo diody dość szerokie.
    Ale taki na przykład zielony laser 532 nm może różnie kosztować, a to
    zależy od trzymania parametrów. Ten w latarce do pokazywania gwiazd na
    niebie dziesięć dolarów, a laboratoryjny kilka tysięcy. Wiącha wygląda
    podobnie.

    --
    Jarek

  • 67. Data: 2023-02-23 18:07:05
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...eduDOTpl>

> [...]
    > zależy od trzymania parametrów. Ten w latarce do pokazywania gwiazd na
    > niebie dziesięć dolarów, a laboratoryjny kilka tysięcy. Wiącha wygląda

    Pasma absorbcyjne cząsteczek w roztworach są bardzo szerokie, nie ma
    problemu. Co innego wolne atomy, ale to zupełnie inna bajka.

    Paweł

  • 68. Data: 2023-02-23 22:14:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Pasma absorbcyjne cząsteczek w roztworach są bardzo szerokie, nie ma
    > problemu. Co innego wolne atomy, ale to zupełnie inna bajka.

    Spodziewałem się tego po tych cząsteczkach. Zatem to tylko z ostrożności,
    przesadnej być może.

    --
    Jarek

  • 69. Data: 2023-02-24 04:39:14
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-02-23, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

> [...]
    > zależy od trzymania parametrów. Ten w latarce do pokazywania gwiazd na
    > niebie dziesięć dolarów, a laboratoryjny kilka tysięcy. Wiącha wygląda

    Tak jak Paweł dalej napisał, w roztworach to są zwykle dość szerokie
    pasma, coś na kształt krzywych gaussa. Wynika to z tego, że to co
    pochłania w roztworze to nie jest ta konkretna cząsteczka związku a jej
    asocjaty z cząsteczkami rozpuszczalnika, a tych jest zwykle od jasnej
    cholery. Stąd otrzymujemy różne wartości, które do kupy układają się w
    taką dość "szeroką" krzywą.

    --
    Marcin

  • 70. Data: 2023-02-24 04:40:34
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-02-23, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

> [...]
    > z matrycą obrazową chłodzenie Peltiera. Temperatura -10°C ustala
    > się tam w czasie poniżej dziesięciu sekund.

    No to tym bardziej nie powinno być chyba problemu?

    --
    Marcin