  • 41. Data: 2004-01-08 11:22:18
    Temat: Re: DDoSy, co robic?
    Od: Mariusz Krukowski <k...@n...spam.pl>

    Piotr KUCHARSKI wrote:

    > Ale łącze do operatora dalej jest zatkane. To już lepiej wycofać
    > ogłaszanie danego prefiksu z BGP.

    Łącze międzyoperatorskie jest często wieksze niż łącze do jakiegoś
    konkretnego węzła (to samo dotyczy mocy routerów). Dlatego jest w stanie
    więcej znieść. Poza tym, mechanizm blackhole czasem jest osiągalny u
    operatora upstream.

    > Mniejsze zło to by było, gdyby ataków nie było. :)
    > Gdyby tylko dało się łatwo udowodnić, kto stoi za atakami, eh.
    > I doprowadzić do skazania. Po kilku takich procesach przestaliby
    > bezmyślnie szastać DDoS-ami.

    Świrów nigdy nie zabraknie. Ataki DDoS są szczególnie trudne do
    wyśledzenia i łatwo jest skierować podejrzenia na kogoś niewinnego.

    Największą przeszkodą w walce jest sam protokół IP, który IMHO nie
    nadaje się dla współczesnego - a tym bardziej przyszłego - Internetu.
    Oczywiscie ma swoje zalety, które sprawiają że nikt nie ma ochoty z
    niego rezygnować. Będą w zamian pojawiać się nowe łaty, a w odpowiedzi
    na nie coraz bardziej wymyślne ataki i tak w kółko. Bez radykalnej
    zmiany protokołu, ja w każdym razie nie widzę światełka w tunelu :-(

  • 42. Data: 2004-01-08 11:52:34
    Od: "Michal Gawrylczyk" <m...@g...pl>

    Piotr KUCHARSKI wrote:

    > Ale łącze do operatora dalej jest zatkane. To już lepiej wycofać
    > ogłaszanie danego prefiksu z BGP.

    Jezeli atak jest kierowany na adres nalezacy do puli operatora to wywalenie
    prefixu z BGP spowoduje polozenie duzej czesci sieci tego operatora.
    Natomiast jezeli atakowany jest adres klienta ktory ma peering BGP,
    to usuniecie prefixu spowoduje oczywiscie calkowite odciecie w/w klienta
    od sieci. CHyba wyciecie jednego adresu jest lepszym rozwiazaniem....

    Jezeli atakowany adres zostanie zablokowany blisko styku z operatorem
    upstream, to najczesciej cierpiec bedzie tylko blokowany adres IP i nie
    przelozy sie to na inne urzadzenia czy klientow.

    I tak jak zostalo to juz napisane - jezeli upstream daje mozliwosc ustawienia
    BGP blackhole, masz przynajmniej mozliwosc samemu manewrowac
    blokowanym adresem, nie jest tez zapychane lacze do operatora upstream.

    > Mniejsze zło to by było, gdyby ataków nie było. :)
    > Gdyby tylko dało się łatwo udowodnić, kto stoi za atakami, eh.
    > I doprowadzić do skazania. Po kilku takich procesach przestaliby
    > bezmyślnie szastać DDoS-ami.

    Noo, lacze sie z Toba w tych, nierealnych niestety, marzeniach.... ;-)

    Michal

  • 43. Data: 2004-01-08 11:59:58
    Od: "Michal Gawrylczyk" <m...@g...pl>

    Michal Jankowski wrote:

    > Na pana Kowalskiego juz trzy razy napadli na ulicy. Wezwany patrol
    > policji uznal, ze prosciej go bedzie zastrzelic, niz uganiac sie za
    > bandytami. Pogratulowac podejscia do problemu.

    Eeee, ze strzelaniem to przesadziles. Jezeli na kolesia napadaliby tyle razy
    pod rzad, to pewnie raczej przestalby wychodzic z domu/zalatwilby sobie
    ochrone. Krotko mowiac zaczalby sie odgradzac od otoczenia - a to juz
    jest zachowanie calkiem podobne do blokowania adresu docelowego ;-)

    A Kowalski i tak jest w lepszej sytuacji niz host w sieci, bo zeby obic mu
    twarz bandyci musza miec z nim "fizyczny" kontakt. Host w sieci niestety
    moze byc atakowany z daleka bez mozliwosci wysledzenia sprawcy...

    Michal

  • 44. Data: 2004-01-08 12:01:09
    Od: Krzysztof Kowalik <b...@i...pl>

    Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl> wrote:

    : Oprocz "potwierdzenia zgloszenia do a...@t...pl" nie
    : dostalem zadnej odpowiedzi od TP, co zreszta wcale nie jest dziwne.

    Ja też nie, nigdy. Ani nikt inny, kto zgłaszał ataki. A problem
    z atakami z podsieci TPNET jest bardzo poważny, patrząc z punktu
    widzenia, chociażby, sieci IRCnet.

    --
    Krzysztof Kowalik

  • 45. Data: 2004-01-08 15:38:32
    Od: "Marcin Kuczera" <m...@p...rybnik.pl>

    jak juz wiele osób tutaj napisalo - to sa DDoS trojany wykorzystujace dziure
    RPC.

    Fakt ze ataki z internetu sa bolesne, ale bolesne sa tez ataki z wewnatrz
    sieci.
    Ogólnie nasze wewnetrzne sa czyimis zewnetrznymi.

    Pierwsza rzecz jaka powinni zrobic wszyscy operatorzy to zablokowac port
    tcp/135.
    W ten sposób wykluczy sie zarzazanie nowych internetowiczów z dziurawymi w
    99% systemami.

    Co do wyczyszczenia zarazonych wewnatrz swojej sieci to zrobilem tak, ze
    biega sobie na routerze taki snifferek który slucha na kazdym interfejsie
    portu 135.
    Jezeli aktywnosc usera na tym porcie jest wieksza niz 5 pakietów / 10
    sekund, wtedy takiego kolesia czeka blokada. Blokada wyglada tak ze
    wyswietla mu sie strona www z informacja i instrukcja obslugi co ma zrobic
    oraz z latkami. Jedne co takiemu dziala to poczta oraz gg.
    Acha, jest tez link "odblokuj" i jezeli dany delikwent sie naprawi, to klika
    na ten link i po problemie. Jezeli kliknie a sie nie naprawil to system go
    bardzo szybko wrzuci z powrotem.
    Skuteczne w 99%, czasmi trzeba recznie reagowac.

    Marcin

  • 46. Data: 2004-01-08 15:46:11
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    "Marcin Kuczera" <m...@p...rybnik.pl> napisał(a):

    > Pierwsza rzecz jaka powinni zrobic wszyscy operatorzy to zablokowac port
    > tcp/135.

    Zrobienie ACLa na port na interfejsie OC12 moze spowodowac znaczny
    skok obciazenia routera, dlatego nikt z operatorow tego nie
    praktykuje.

    --
    * Fido: 2:480/124 ** WWW: http://www.frasunek.com/ ** NICHDL: PMF9-RIPE *
    * JID: v...@j...atman.pl ** PGP ID: 2578FCAD ** HAM-RADIO: SQ8JIV *

  • 47. Data: 2004-01-08 22:17:21
    Od: "Marcin Kuczera" <m...@p...rybnik.pl>

    > Zrobienie ACLa na port na interfejsie OC12 moze spowodowac znaczny
    > skok obciazenia routera, dlatego nikt z operatorow tego nie
    > praktykuje.

    hmm, no dobra, tam gdzie routing jest robiony w bardzo programowy sposób to
    się zgodze, kazda ACL'ka to obciązenie i przy takim ruchu = spore.
    Ale co w przypadku np maszyn na których routing wykonywany jest sprzętowo ?
    np taki catalyst 6500 z modułem warstwy 3ciej ? nie ma tam też czasem
    sprzętowo warstwy 4tej ?
    Istnieją jakieś maszyny z warstwą 4tą w sprzęcie ? A Juniper ?

    Marcin

  • 48. Data: 2004-01-08 22:27:22
    Od: w...@i...pl (Bartosz Waszak)

> [...]
    > Ale co w przypadku np maszyn na których routing wykonywany jest sprzętowo ?
    > np taki catalyst 6500 z modułem warstwy 3ciej ? nie ma tam też czasem

    jeśli chodzi o 6500, to ilość wpisów, która zostanie hardwarowo
    obsłużona jest ograniczona więc trzeba uważać, żeby nie tworzyć zbyt
    długich ACLek o ile dobrze pamiętam.

    --
    Bartosz Waszak <w...@i...pl>
    Network Administrator

  • 49. Data: 2004-01-09 00:33:41
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Mariusz Krukowski <k...@n...spam.pl> wrote:
    > Łącze międzyoperatorskie jest często wieksze niż łącze do jakiegoś
    > konkretnego węzła (to samo dotyczy mocy routerów). Dlatego jest w stanie
    > więcej znieść.

    Tak, tak. Ale nie ma takiej rury, której nie można zatkać.

    > Poza tym, mechanizm blackhole czasem jest osiągalny u
    > operatora upstream.

    To cenne, prawda. Choć wolałbym ATM-owy congestion control (propagowany
    w tył sieci, żeby wyciszać źródła). Idealnie by było, gdyby atakujący
    przestawali widzieć na najbliższym core routerze drogę do atakowanych
    sieci, a nie reszta internetu. No ale to raczej w sferze mrzonek. :/

    > Największą przeszkodą w walce jest sam protokół IP

    To niestety prawda. :-(
    Dość dużo projektów z tamtych lat jest w obecnych czasach... słabo
    przystosowane. Od drobiazgów (problemy z FTP na firewallach) przez
    większe (SMTP ze spamem) na fundamentalnych (IP i (D)DoS-y). IPv6
    niewiele tutaj zmienia. A większe zmiany... cóż. Nie my i chyba nie
    za naszego życia. :)

    p.

    http://nerdquiz.sgh.waw.pl/ -- polska wersja quizu dla nerdów ;)

  • 50. Data: 2004-01-09 00:39:19
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Łukasz Bromirski <w...@w...goes> wrote:
    > ...powodujesz, że przez BGP (dzięki dodatkowo route-mapie i
    > ustaleniu community) taka trasa znajduje się najpierw
    > w brzegowym routerze operatora, a chwilę później w całej jego
    > sieci.

    Ale łącze do operatora dalej jest zatkane. :)
    Chyba że to z operatora DoS idzie, to bardzo zacne wtedy, owszem.

    > Najgorzej jak celem ataku DDoS stanie się IP na interfejsie
    > Twojego routera brzegowego - wtedy jedynym rozwiązaniem jest
    > blokowanie po źródłach ataku a nie po adresie docelowym, bo
    > w innym przypadku ISP odetnie sobie Ciebie ;)

    Adres mojego routera to ISP może odcinać, nic nie powinno do
    niego przychodzić z Internetu.

    > Dopóki ludzie będą bezmyślnie używać systemów niezabezpieczonych
    > przy podłączeniach do Internetu, możliwość ich masowego przejęcia
    > i zastosowania w takim ataku będzie bardzo atrakcyjną perspektywą.
    > Czyli - nieprędko chyba się to skończy.

    Czyli edukacja. Mimo że słuszny kierunek, to ślepy zaułek. (Chyba
    że internetowe prawo jazdy i/lub wymuszanie dobrych konfiguracji
    systemów włączanych do Internetu.)