  • 31. Data: 2004-01-08 02:18:32
    Temat: Re: DDoSy, co robic?
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Michal Gawrylczyk <m...@g...pl> wrote:
    > Blokowanie adresow zrodlowych czesto do niczego nie prowadzi - uwalajac
    > kolejne adresy moga pojawiac sie wciaz nowe. W sytuacji gdy cierpi caly
    > wezel nie ma mozliwosci bawic sie w ten sposob.

    To jest jakaś prawda.

    > Poza tym w momencie gdy przyblokujesz adres docelowy atakujacy szybko
    > orientuje sie, ze nie ma po co kontynuowac zabawy.

    Niekoniecznie. Jego nie kosztuje zostawić ddosnet na kilka(naście) dni,
    bez sprawdzania, co się dzieje.

    Dobrze zrobić, to przyblokować taki narażony na częste ataki adres
    na routerze brzegowym na przykład na wejściu do Polski. Ale tego
    na nasze prośby nie chcą robić. "Bo za duże obciążenie routera."
    Choć czasem zrobią. Ale po paru tygodniach znika "samo". (I tak, odbiegam
    od tematu wątku, od przypuszczalnie różnych celów ataków do określonych
    od lat, niezmiennych i publicznych.)

    > Ale zgodze sie oczywiscie ze nie mozna wyciac kogos na kilka dni ot tak
    > sobie...

    Właśnie mnie Bohdan poprawił, że to nie było kilka dni, tylko kilka
    tygodni, a pisanie maili i dzwonienie nic nie dawało -- w końcu musieliśmy
    zmienić adres tego serwera.

    p.

    http://nerdquiz.sgh.waw.pl/ -- polska wersja quizu dla nerdów ;)

  • 32. Data: 2004-01-08 06:42:56
    Od: "Adam" <a...@b...net>

    Użytkownik "Przemyslaw Frasunek" <v...@f...lublin.pl> napisał
    w wiadomości news:86d69wktji.fsf@lagoon.freebsd.lublin.pl...

    <ciach>

    Najgorsze ze z neostradowiczami i tak nie powalczysz .... w kazdym razie
    dziwie sie ze np. futuro nie reaguje, na ogol "dzialali"

    --
    Adam

  • 33. Data: 2004-01-08 07:18:59
    Od: januszek <j...@k...nie.lubi.spamu.dlatego.prosze.to.wyciac.irc.pl>

    Michal Gawrylczyk napisał(a):

    [...]

    > Poza tym w momencie gdy przyblokujesz adres docelowy atakujacy szybko
    > orientuje sie, ze nie ma po co kontynuowac zabawy.

    A czy to nie jest tak, ze atakujacemu wlasnie o to chodzi - zeby
    zablokowac/odciac cel ataku? Co prowadzi do wniosku, ze stosujac
    takie metody obrony utwierdzasz atakujacych w tym, ze metoda jest skuteczna.

    januszek

  • 34. Data: 2004-01-08 07:22:35
    Od: januszek <j...@k...nie.lubi.spamu.dlatego.prosze.to.wyciac.irc.pl>

    Michal Jankowski napisał(a):

    > Na pana Kowalskiego juz trzy razy napadli na ulicy. Wezwany patrol
    > policji uznal, ze prosciej go bedzie zastrzelic, niz uganiac sie za
    > bandytami. Pogratulowac podejscia do problemu.

    Nastepnego dnia bandyci juz nie tracili czasu na bezposredni napad
    tylko od razu zadzwonili po Policje ;)

    januszek

  • 35. Data: 2004-01-08 10:06:58
    Od: Marek Moskal <m...@i...p-l>

    Michal Gawrylczyk napisal(a) [07 Jan 2004]:

    > Poza tym do blokowania po adresie zrodlowym trzeba zalozyc access-liste
    > (obciazenie CPU)

    Nie trzeba, mozna to rownie dobrze (z punktu widzenia DoS) zrobic
    korzystajac z trasy statycznej i weryfikacji adresow uRPF.

    1) trasa D.D.o.S -> Null
    2) loose uRPF
    3) pakiety ze zrodla D.D.o.S sa "znikane" (tak przynajmniej dziala
    implementacja na Cisco, jezeli jest uruchomione przelaczanie CEF).

    Dodatkowo usuwane sa pakiet skierowane _do_ adresu D.D.o.S, co w tym
    przypadku rowniez ma sens.

    --
    (moskit-at-irc.pl)

  • 36. Data: 2004-01-08 10:14:34
    Od: Marek Moskal <m...@i...p-l>

    januszek napisal(a) [07 Jan 2004]:

> [...]
    > zablokowac/odciac cel ataku? Co prowadzi do wniosku, ze stosujac
    > takie metody obrony utwierdzasz atakujacych w tym, ze metoda jest

    I tak i nie. Atak czesto jest wymierzony w konkretny adres IP, powoduje
    natomiast zapchanie calego lacza, za ktorym moze sie znajdowac wiele
    urzadzen. Jezeli zablokujesz ruch do atakowanego adresu, odciazysz
    przynajmniej pozostale urzadzenia u tego samego klienta.

    Z punktu widzenia atakujacego cel zostal (tymczasowo) osiagniety (serwer
    nie jest osiagalny), ale czesto z punktu widzenia klienta i operatora jest
    to mniejsze zlo, niz gdy "przy okazji" cierpa inni klienci i inne
    urzadzenia.

    --
    (moskit-at-irc.pl)

  • 37. Data: 2004-01-08 10:23:55
    Od: Bohdan Horst <n...@i...pl>

    Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl> wrote:

    > Właśnie mnie Bohdan poprawił, że to nie było kilka dni, tylko kilka
    > tygodni, a pisanie maili i dzwonienie nic nie dawało -- w końcu musieliśmy
    > zmienić adres tego serwera.

    ee to ja to jeszcze poprawie - to trwalo pare dni, a odblokowano dopiero po tym,
    jak juz zmienilismy adres IP

    pozdrawiam

    p.s. no i warto jeszcze wspomniec, ze takie _niezamowione_ blokady dst byly
    ustawiane wiecej niz raz ..

    --
    / irl: Bohdan 'Nexus' Horst | irc: Nexus \
    {----------------------v-------^---------------}

  • 38. Data: 2004-01-08 10:38:04
    Od: Mariusz Krukowski <k...@n...spam.pl>

    Marek Moskal wrote:

> [...]
    > implementacja na Cisco, jezeli jest uruchomione przelaczanie CEF).
    >
    > Dodatkowo usuwane sa pakiet skierowane _do_ adresu D.D.o.S, co w tym

    W przypadku zwykłych ataków DoS jest to niezłe rozwiązanie. Ale gdy
    mówimy o DDOS (znaczy się "distributed DoS") to zazwyczaj nie da się
    określić sensownej liczby adresów źródłowych. Z każdego z nich dociera
    relatywnie niewielki strumień pakietów. Zwykle strumień ten pojawia się
    na tak krótko, że zanim zostanie zablokowany, adres źródłowy zdąży się
    zmienić. Nie pozostaje wtedy nic innego niż zablokowanie celu ataku.
    W sumie, właśnie dlatego wymyślono koncepcję DDoS :-(

  • 39. Data: 2004-01-08 10:41:00
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Marek Moskal <m...@i...p-l> wrote:
> [...]
    > urzadzen. Jezeli zablokujesz ruch do atakowanego adresu, odciazysz
    > przynajmniej pozostale urzadzenia u tego samego klienta.

    Ale łącze do operatora dalej jest zatkane. To już lepiej wycofać
    ogłaszanie danego prefiksu z BGP.

> [...]
    > nie jest osiagalny), ale czesto z punktu widzenia klienta i operatora jest
    > to mniejsze zlo, niz gdy "przy okazji" cierpa inni klienci i inne

    Mniejsze zło to by było, gdyby ataków nie było. :)
    Gdyby tylko dało się łatwo udowodnić, kto stoi za atakami, eh.
    I doprowadzić do skazania. Po kilku takich procesach przestaliby
    bezmyślnie szastać DDoS-ami.

  • 40. Data: 2004-01-08 11:13:17
    Od: Łukasz Bromirski <w...@w...goes>

    Piotr KUCHARSKI wrote:

    > Ale łącze do operatora dalej jest zatkane.

    No nie jest. Masz np. pulę 192.168.0.0/24, DDoS przychodzi na
    dwa IP: 192.168.0.64 i 192.168.0.251. Masz ze swoim (-imi) ISP
    ustalony peering BGP, więc po wpisaniu do swoich routerów BGP
    linijek:

    ip route 192.168.0.64 255.255.255.255 Null0 tag 12345
    ip route 192.168.0.251 255.255.255.255 Null0 tag 12345

    ...powodujesz, że przez BGP (dzięki dodatkowo route-mapie i
    ustaleniu community) taka trasa znajduje się najpierw
    w brzegowym routerze operatora, a chwilę później w całej jego
    sieci.

    To powoduje, że na każdym punktu styku w ASie Twojego ISP
    z innymi ASami, cały ruch do nieszczęsnych 192.168.0.64 i .251
    jest od razu routowany do Null 0, natomiast cała reszta
    ruchu z podsieci 192.168.0.0/24 przechodzi do Ciebie. Dodatkowym
    zyskiem dla ISP jest oszczędzenie swojej sieci, bo nie tranzytuje
    śmieciowego ruchu DoS/DDoS.

    Jeśli ofiarą ataku jest klient, to prosisz go żeby w celu
    dalszego korzystania z Internetu czasowo zmienił sobie IP,
    jeśli serwer - trzeba uprzednio przygotować sobie zapasowy.
    Najgorzej jak celem ataku DDoS stanie się IP na interfejsie
    Twojego routera brzegowego - wtedy jedynym rozwiązaniem jest
    blokowanie po źródłach ataku a nie po adresie docelowym, bo
    w innym przypadku ISP odetnie sobie Ciebie ;)

    > Gdyby tylko dało się łatwo udowodnić, kto stoi za atakami, eh.
    > I doprowadzić do skazania. Po kilku takich procesach przestaliby
    > bezmyślnie szastać DDoS-ami.

    Dopóki ludzie będą bezmyślnie używać systemów niezabezpieczonych
    przy podłączeniach do Internetu, możliwość ich masowego przejęcia
    i zastosowania w takim ataku będzie bardzo atrakcyjną perspektywą.
    Czyli - nieprędko chyba się to skończy.

    Przykładów z routerów których doglądam przytaczać chyba nie
    ma sensu, ale nie ma nawet takiej potrzeby - mam w domu Neo+,
    którego adres zmienia się co 3-4 godziny i codziennie puka do mnie
    paręnaście stacji, które bardzo proszą się o przejęcie nad nimi
    kontroli. No i zawsze znajdzie się ktoś, kto skorzysta.

    --
    Łukasz Bromirski lbromirski:mr0vka,eu,org