  • 11. Data: 2015-11-05 09:45:18
    Temat: Re: DCF
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    BTW w jaki sposób zrealizowane jest przestawianie takiego zegara?
    Pytam, bo przyszedł mi do głowy pomysł dodania synchronizacji NTP do
    zwykłego, elektromechanicznego zegara. ESP8266 są teraz tanie jak barszcz...

    Typowy mechanizm z takiego zegara może być sterowany z MCU, wystarczy
    podpiąć się do cewki i co sekundę zmieniać kierunek przepływu prądu.
    Jeśli chcemy poruszać wskazówkami szybciej - wystarczy szybciej machać
    pinem. O ile mi jednak wiadomo, nie istnieje możliwość cofania zegara.

    W jaki sposób jest to zrobione w zegarach z DCF? Jak wykrywane jest
    położenie wskazówek? Przestawienie czasu w tył wymaga obrócenia całej
    tarczy do przodu, czy też możliwe jest cofanie wskazówek?

  • 12. Data: 2015-11-05 09:57:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >Pytam, bo przyszedł mi do głowy pomysł dodania synchronizacji NTP do
    >zwykłego, elektromechanicznego zegara. ESP8266 są teraz tanie jak

    To jest zwykly elektromechaniczny zegar, prawdopodobnie z
    czujnikami/czujnikiem godziny 12:00.
    Tez nie ma cofania - w razie potrzeby kreci na 12:00, potem lapie
    sygnal, potem sie ustawia na potrzebna godzine.

    W normalnej pracy byc moze nawet wystarcy nieco przyspieszyc lub na
    chwile zwolnic - ale on jakos chetnie przekreca sie o 12h.

    >Typowy mechanizm z takiego zegara może być sterowany z MCU, wystarczy
    >podpiąć się do cewki i co sekundę zmieniać kierunek przepływu prądu.

    Tu nawet sekundnika nie ma i impuls co minute. Ale dzieki temu szybko
    sie przestawia :-)

    Tak nawiasem mowiac - jesli myslisz o zegarku z budzikiem, to taki 12h
    elektroniczny to jest nieporozumienie.

    Wyje gdzies po poludniu, albo trzeba go wiecznie wlaczac i wylaczac.

    J.

  • 13. Data: 2015-11-05 10:25:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 5 Nov 2015 09:45:18 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Pytam, bo przyszedł mi do głowy pomysł dodania synchronizacji NTP do
    > zwykłego, elektromechanicznego zegara. ESP8266 są teraz tanie jak
    barszcz...

    A co z zasilaniem esp? tego nie zasilisz z bateryjki zegarka...

    --
    Marek

  • 14. Data: 2015-11-05 10:37:50
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-11-05 o 10:25, Marek pisze:

    > A co z zasilaniem esp? tego nie zasilisz z bateryjki zegarka...

    ESP ma w SDK funkcje do oszczędzania energii. Na dobrą sprawę moduł nie
    musiałby być przecież cały czas podłączony do Sieci. Wystarczy, żeby
    łączył się z AP np. raz na dobę, pobierał czas z serwera i rozłączał
    się. W międzyczasie musiałby tylko pilnować przekręcania wskazówki
    (jeśli brak sekundnika, to co minutę), ewentualnie korygować poprawność
    wskazania i sprawdzać jaki obowiązuje czas. Pomiędzy tymi operacjami
    można by dawać deep_sleep().

    Jedna bateryjka AAA to faktycznie za mało. Szczególnie zważywszy na
    fakt, że trzeba by używać jakiejś przetwornicy. Ale już zasilanie tego z
    kilku paluszków AA nie powinno być szczególnie problematyczne.

  • 15. Data: 2015-11-08 21:01:16
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    "J.F." news:56389f9d$0$22844$65785112@news.neostrada.pl
    > Tak czy inaczej - nie lapie. Budynek ten sam, czyzby coraz wiecej
    > elektroniki i zaklocaja takze w tym pasmie ?

    U mnie stacja UMTS900, którą mam 100m od odbiornika DCF robi syfon
    makabyczny w eterze.
    Niby naście tysięcy większa częstotliwość od DCF-a, a jednak dziwnie robi
    śmietnik na 77kHz.
    Był czas, że stacji nie było przez kilka miesięcy w tej lokalizacji (jedni
    się wynieśli, a inni potem weszli na ich starą lokalizację) i odbiornik DCF
    większość dnia pięknie wówczas sobie pykał sekundowe impulsy. Jak tylko
    powróciła stacja bazowa od nowa problemy z synchronizacją. Lidlowski DCF LCD
    na 1 paluszku AAA teraz jak się zsynchronizuje raz na miesiąc to jest sukces
    (przy czym ten wymaga szczególnego traktowania, bo odbiornik załącza na
    jakieś 10 minut raz w nocy i potem w ramach oszczędności energii odbiornik
    jest po tym czasie wyłączany). Do innego zegarka odbiornik (ten pracuje na
    okrągło) musiałem schować za żelbetową ścianę osłaniającą go od BTS-a. Odkąd
    czadu daje BTS-a szansa na synchronizację w ciągu dnia wynosi kilka %.
    Przeważnie dopiero po północy zmiejsza się śmietnik. Pewnie modemiarze
    gwizdkowo komórkowi USB idą spać i stacja pewnie mniej śmietnika ładuje w
    eter to i DCF zaczyna lepiej gadać.

  • 16. Data: 2015-11-08 21:18:06
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-11-08 o 21:01, jedrek pisze:
> [...]
    > makabyczny w eterze.
    > Niby naście tysięcy większa częstotliwość od DCF-a, a jednak dziwnie
    Bo to nie częstotliwość pracy zakłóca tylko sposób transmisji,
    pakietowy, a że jest ich od kilku do kilkunastu tys na sek to "wchodzą"
    one na niskie pasma radiowe i skutecznie je zakłócają, posłuchać to
    można na radiu na zakresie fal długich lub średnich.

    --
    Pozdr

    Janusz_K