  • 1. Data: 2014-01-15 22:30:29
    Temat: DAC do Raspberry Pi
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Na mojej liście projektów do zrealizowania znajduje się radio
    internetowe/sieciowy odtwarzacz muzyczny oparty na Raspberry Pi. Już
    jakiś czas temu przeprowadziłem pierwsze eksperymenty z MPD i o ile sam
    software działa całkiem sprawnie, to problemem okazała się jakość
    dźwięku na wyjściu audio. Nie jest co prawda tak źle, jak sądzą
    niektórzy, ale pewne artefakty są słyszalne przy niskim poziomie dźwięku
    (np. gdyby chciało się zostawić radio grające w nocy, jako tło).

    Najpierw pomyślałem o jakiejś karcie dźwiękowej na USB, jednak tutaj
    pojawia się parę problemów. Przede wszystkim trudno to zamontować
    wewnątrz obudowy, gdy chce się mieć RJ45 i USB wyprowadzone na obudowę -
    musiałbym stosować przelotki do osobnych gniazdek.

    Niedawno trafiłem na coś takiego:
    http://www.hifiberry.com/

    Rozwiązane wygląda bardzo fajnie. Małe, kompaktowe, łatwe w integracji.
    Jest jednak kilka ale:
    1) Projekt płytki mi się nie podoba. Przede wszystkim niepotrzebnie
    blokuje ona złącze GPIO, które przydałoby się np. do podłączenia
    wyświetlacza alfanumerycznego i kilku przycisków.
    2) Gdybym chciał to zamontować obok płytki RasPi, nie bardzo jest jak
    przykręcić PCB.
    3) Sama cena jeszcze znośna, ale wzrośnie ze względu na koszt wysyłki
    zza granicy.

    Samego układu nigdzie nie mogę znaleźć, a najchętniej sam
    zaprojektowałbym sobie PCB, łącząc je z RPi za pomocą kabelków. Mógłbym
    to nawet zintegrować z jakimś wzmacniaczem...

    Czy taki układ (lub coś możliwie podobnego) można by dostać w Polsce? W
    dużych sklepach internetowych nie widzę niczego takiego...

  • 2. Data: 2014-01-15 23:02:59
    Temat: Re: DAC do Raspberry Pi
    Od: "Ciemny" <a...@w...lhs.pl-na.tej.stron.ie>

    Może ten artykuł Ci się przyda:

    Pozdr. TC

  • 3. Data: 2014-01-15 23:29:27
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
> [...]
    > Czy taki układ (lub coś możliwie podobnego) można by dostać w Polsce? W
    > dużych sklepach internetowych nie widzę niczego takiego...

    Ja zrobiłem sobie dźwięk do RasPi na WM8731. Działa, aczkolwiek układ ten
    jest dosyć ubogi (np. mała liczba obsługiwanych częstotliwości próbkowania).
    Wzorowałem się na
    http://www.mikroe.com/add-on-boards/audio-voice/audi
    o-codec-proto/
    Co do GPIO, to u mnie leci od niego taśma, która łączy wszystkie sygnały z
    tego złącza z drugą płytką ponieważ akurat wszelkie dodatkowe układy są na
    jednej płytce. Jeśli chcesz mieć audio na jednej płytce, a układy
    korzystające z jakichś interfejsów (SPI, serial, GPIO) na innej, to można
    wykorzystać złącza łączące pojedyncze piny. Albo zduplikować złącze P1. Co
    do P5, to mam je wlutowane od spodu, więc P1 nie blokuje. Z P1 do audio
    potrzebne jest oczywiście I2C jako interfejs sterujący kodeka.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 4. Data: 2014-01-16 20:22:03
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Ja zrobiłem sobie dźwięk do RasPi na WM8731. Działa, aczkolwiek układ
    > ten jest dosyć ubogi (np. mała liczba obsługiwanych częstotliwości
    > próbkowania).

    W czymś to przeszkadza podczas normalnego użytkowania? Do projektu
    radia/odtwarzacza ten układ się nada, czy istnieje szansa, że natknę się
    na jakieś niedogodności?
    Na elektrodzie jest projekt wykorzystujący UDA1330, jednak nie widzę
    tego układu w żadnym sklepie, a niezbyt komfortowo czuję się z pomysłem
    psucia Sound Blastera Live. :) WM8731 powinien być łatwiejszy do zdobycia.

    > Co do GPIO, to u mnie leci od niego taśma, która łączy wszystkie sygnały
    > z tego złącza z drugą płytką ponieważ akurat wszelkie dodatkowe układy
    > są na jednej płytce.

    Mogę zapytać jakie to układy? Może któryś z pomysłów również okaże się
    przydatny u mnie. ;)

    > Z P1 do audio potrzebne jest oczywiście I2C jako interfejs sterujący
    > kodeka.

    I2C nie jest przypadkiem dostępne na złączu P5?

  • 5. Data: 2014-01-16 22:11:40
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
    > W czymś to przeszkadza podczas normalnego użytkowania? Do projektu
    > radia/odtwarzacza ten układ się nada, czy istnieje szansa, że natknę się
    > na jakieś niedogodności?

    Po prostu jeśli układ nie obsługuje danej częstotliwości, to konieczne jest
    resamplowanie, co dodatkowo obciąża procesor i trochę pogarsza jakość
    dźwięku.

    > Na elektrodzie jest projekt wykorzystujący UDA1330, jednak nie widzę
    > tego układu w żadnym sklepie, a niezbyt komfortowo czuję się z pomysłem
    > psucia Sound Blastera Live. :) WM8731 powinien być łatwiejszy do zdobycia.

    Ja kupowałem w Farnellu.

    > Mogę zapytać jakie to układy? Może któryś z pomysłów również okaże się
    > przydatny u mnie. ;)

    Nic szczególnego: wyświetlacz LCD 2x16 i klawiatura 2x6. Jedno i drugie
    obsługiwane jest przez ATmega88PA. Mikrokontroler ten gada z RasPi po
    serialu. Oczywiście można zrezygnować z mikrokontrolera i te peryferia
    obsługiwać z GPIO RasPi, ale wolałem aby takimi niskopoziomowymi rzeczami
    zajął się dedykowany układ.

    > I2C nie jest przypadkiem dostępne na złączu P5?

    Ogólnie może być, zależy jak skonfigurujesz piny tego portu. No ale jak
    włączysz tam I2S (a przecież musisz skoro chcesz mieć audio po I2S), to już
    siłą rzeczy na tych samych pinach nie będziesz mieć I2C. Dlatego I2C brane
    jest z P1 (piny 3 i 5). Poczyta sobie
    http://elinux.org/RPi_Low-level_peripherals#P5_heade
    r Oczywiście I2C i I2S
    to dwie zupełnie różne rzeczy.

    A co do USB: trzeba dobrze trafić. Próbowałem z tanią kartą z Allegro.
    Wydobywało się z niej coś, czego nie dało się nazwać dźwiękiem. Na PC
    działała poprawie, ale z RasPi już nie. Pamiętaj, że procesor RasPi (a
    właściwie układ SoC) ma tylko jeden port USB. Do niego jest podłączony ten
    drugi scalak, który widać na płytce. Ten scalak to 3-portowy hub USB. 2 z
    tych portów są wyprowadzone na zewnątrz, a do trzeciego podłączony jest USB
    Ethernet, który siedzi w tym samym scalaku. Tak więc de facto Ethernet i
    karta dźwiękowa USB siedzą de facto na jednym porcie USB i mogą się zakłócać
    przy przesyłaniu większych ilości danych. Dlatego ja sobie USB audio
    odpuściłem i wybrałem I2S. Działa dobrze, tylko w pierwszej wersji płytki
    źle poprowadziłem masę i było słychać zakłócenia z RasPi.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 6. Data: 2014-01-16 22:39:40
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Po prostu jeśli układ nie obsługuje danej częstotliwości, to konieczne
    > jest resamplowanie, co dodatkowo obciąża procesor i trochę pogarsza
    > jakość dźwięku.

    System sam sobie z tym wszystkim radzi, czy trzeba instalować/pisać
    sterownik do tego układu? Mimo wszystko, nawet w przypadku resamplowania
    efekt jest zauważalnie lepszy niż na wbudowanym wyjściu audio?

    > Dlatego ja sobie USB audio odpuściłem i wybrałem I2S. Działa dobrze,
    > tylko w pierwszej wersji płytki źle poprowadziłem masę i było słychać
    > zakłócenia z RasPi.

    Na czym polegał błąd? Czego powinienem unikać przy projektowaniu własnej
    płytki?

  • 7. Data: 2014-01-16 23:09:22
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
    > System sam sobie z tym wszystkim radzi,

    Tak dokładnie to nie wiem. Ja pisałem swoją aplikację w Qt i tam się nie
    dawało otworzyć karty dźwiękowej przy niezgodnej częstotliwości, a więc
    potrzebne było resamplowanie. Z drugiej strony linuksowe odtwarzacze (używam
    Raspbiana) radziły sobie bez problemu. Więc albo same resamplowały albo
    robiło to Pulse Audio jakoś w tle.

    > czy trzeba instalować/pisać
    > sterownik do tego układu?

    Sterowniki do kodeków są w jądrze Linuksa, ale one nie służą do takich
    rzeczy. Ich zadaniem jest to, że jak sobie coś tak przestawiasz w
    alsa-mixer, np. głośność, microphone boost, mute, wybór źródła nagrywania
    (mikrofon, line-in) i inne takie duperele, to wtedy sterownik poprzez I2C
    przekonfigurowuje kodek zapisując odpowiednie wartości w jego rejestrach.
    Resamplowaniem zajmuje się pulse-audio albo alsa, trzeba by jakiegoś
    linuksiarza podpytać.

    > Mimo wszystko, nawet w przypadku resamplowania
    > efekt jest zauważalnie lepszy niż na wbudowanym wyjściu audio?

    Oczywiście.

    > Na czym polegał błąd? Czego powinienem unikać przy projektowaniu własnej
    > płytki?

    WM8731 jak (chyba) większość kodeków ma część analogową i część cyfrową. One
    mają oddzielne zasilania i oddzielne masy. Te masy powinny się łączyć w
    jednym punkcie, który je wyraźnie oddziela. Jeśli masz np. mikrofon albo
    sygnał wejścia liniowego, to podłączasz do masy analogowej.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 8. Data: 2014-01-16 23:37:52
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 15.01.2014 22:30, Atlantis wrote:
    > Na mojej liście projektów do zrealizowania znajduje się radio
    > internetowe/sieciowy odtwarzacz muzyczny oparty na Raspberry Pi.

    Czemu akurat na tym? IMHO Ras-Pi ma sens jeśli używamy hdmi (BTW -
    dźwięk po hdmi jakie ma parametry? ).

    --
    Mirek.

  • 9. Data: 2014-01-17 19:20:08
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-01-16 23:37, Mirek pisze:

    > Czemu akurat na tym?

    Głównie dlatego, że RPi jest tanie i stosunkowo łatwo dostępne.
    Przede wszystkim jednak ma dobre wsparcie, istnieją już gotowe
    rozwiązania (Raspyfi, Pi MusicBox) w postaci zmodyfikowanych i
    prekonfigurowanych dystrybucji Linuksa. Jakiś czas temu próbowałem
    poskładać wszystko samemu. Straciłem tylko mnóstwo czasu próbując
    uruchomić jakiegoś przyjemnie wyglądającego webowego klienta MPC na
    lighttpd. Efekt był średnio zadowalający, nie wszystko chciało działać
    jak powinno. Po co męczyć się nad zrobieniem tego na innej płytce, skoro
    ktoś już wykonał tę pracę?

    > IMHO Ras-Pi ma sens jeśli używamy hdmi (BTW -
    > dźwięk po hdmi jakie ma parametry? ).

    Tylko po co? Chodzi mi tylko o pozbycie się artefaktów, które występują
    na standardowym wyjściu audio. DAC na I2S powinien w zupełności wystarczyć.

  • 10. Data: 2014-01-17 19:24:33
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

> [...]
    > (używam Raspbiana) radziły sobie bez problemu. Więc albo same
    > resamplowały albo robiło to Pulse Audio jakoś w tle.

    A na czym w takim razie polega konfiguracja systemu po podłączeniu DAC?
    Bo przecież jakoś trzeba powiedzieć systemowi, że ma scalaka podpiętego
    do określonych pinów i może za jego pomocą odtwarzać dźwięk...

> [...]
    > łączyć w jednym punkcie, który je wyraźnie oddziela. Jeśli masz np.
    > mikrofon albo sygnał wejścia liniowego, to podłączasz do masy analogowej.

    Osobna masa analogowa jest dla mnie oczywistą kwestią. Myślałem, że mowa
    o jakimś mniej typowym, ukrytym i trudnym do zdiagnozowania problemie.
    Rozumiem, że jeśli rozdzielę masy, to nie powinienem mieć problemów z
    zakłóceniami?