  • 1. Data: 2011-05-27 05:44:52
    Temat: DAB w Polsce - czy będzie?
    Od: "sofu" <m...@o...pl>

    Witam!
    Zastanawiam sie czy w Polsce bedzie wprowadzone cyfrowe nadawanie sygnałow
    radiowych DAB.
    Ostanio wyczytałem w necie, że Niemcy ponoć się wycofują z finansowania tego
    projektu i jedynie w Wielkiej Brytanii system DAB funkcjonuje powszechnie.
    Do Polski dociera sporo sprzętu radiowego z angielkim systemem DAB i nie
    wiem czy jest sens to kupować?
    I pytanie czy w Polsce ewentualnie byłby taki sam jak w Wielkiej Brytanii?

    pozdrawiam - Janusz

  • 2. Data: 2011-05-27 06:46:18
    Temat: Re: DAB w Polsce - czy bedzie?
    Od: Portal <m...@p...onet.usun.to.pl>

    sofu wrote:
    > Witam!
    > Zastanawiam sie czy w Polsce bedzie wprowadzone cyfrowe nadawanie sygna?ow
    > radiowych DAB.
    > Ostanio wyczyta?em w necie, ?e Niemcy ponoae sie wycofuj? z finansowania tego
    > projektu i jedynie w Wielkiej Brytanii system DAB funkcjonuje powszechnie.
    > Do Polski dociera sporo sprzetu radiowego z angielkim systemem DAB i nie
    > wiem czy jest sens to kupowaae?
    > I pytanie czy w Polsce ewentualnie by?by taki sam jak w Wielkiej Brytanii?

    Niemcy będą wprowadzać DAB+ z docelowym planem całkowitego wyłączenia
    analogowego radia po 2015 (czyli w praktyce pewnie po 2020). Podobnie
    sytuacja ma się we Francji i UK, tyle że w tym ostatnim mają jeszcze
    sentyment do starego DAB który to standard jest technologią
    przedpotopową i raczej bez przyszłości.
    W Polsce należy się zapewnę również spodziewać docelowo stadardyzacji na
    DAB+, bo jest to technologia znacznie wydajniejsza pod kątem wymaganego
    pasma od DAB, więc dużo tańsza dla nadawców. We Wrocławiu chyba ruszyła
    nawet emisja testowa. Niestety DAB+ nie jest wstecznie kompatybilny z
    DAB, więc stare odbiorniki raczej pójdą do kosza, chyba że mają opcję
    podmiany softu i odpowiedni zapas mocy olbiczeniowej żeby poradzić
    dodatkową korekcję Reed-Solomon i kodeki MPEG AAC v.2 zamiast znacznie
    prostszego MP2 czyli zapewnę w większości przypadków bez szans.
    Nowe odbiorniki obsługujące DAB+ zapewnę i w Polsce w ciągu paru lat
    będą miały masowe zastosowanie. W zachodniej Europie to prawie pewnik,
    bo ma być wymuszane prawnie na producentach odbiorników w celu
    przyspieszenia migracji analog-cyfra.

    Pozdrawiam!
    Portal

  • 3. Data: 2011-05-27 08:23:18
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@N...SPAM.spammers.com>

    W dniu 2011-05-27 08:46, Portal pisze:

> [...]
    > W Polsce należy się zapewnę również spodziewać docelowo stadardyzacji na
    > DAB+, bo jest to technologia znacznie wydajniejsza pod kątem wymaganego

    Jeśli jakaś technologia ma sens to DRM/DRM+, a nie DAB/DAB+.

  • 4. Data: 2011-05-27 11:12:18
    Temat: Re: DAB w Polsce - czy b?dzie?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Wójtowicz napisał:

    > Jeśli jakaś technologia ma sens to DRM/DRM+, a nie DAB/DAB+.

    Ale nazwę ma tak brzydką, że ją to prawie całkowicie dyskwalifikuje.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2011-05-27 12:20:26
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > Ale nazwę ma tak brzydką, że ją to prawie całkowicie dyskwalifikuje.

    No i dalej nie wiadomo, czy się do samochodów nadaje. DAB działa i to dobrze
    do >200km/h (mam w samochodzie przez przypadek).

    Waldek

  • 6. Data: 2011-05-28 10:17:29
    Od: Portal <m...@p...onet.usun.to.pl>

    Tomasz Wójtowicz wrote:
    > Jeśli jakaś technologia ma sens to DRM/DRM+, a nie DAB/DAB+.

    To już dyskusja nad wyższością świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocą.
    A DRM/DRM+ póki co jest technologią niemal martwą (poza bodajże Indiami)
    podczas gdy DAB/DAB+ jeszcze jakoś ciągnie.
    Dla potencjalnego odbiorcy dosyć istotne jednak jest, czy może pójść do
    Media Marktu i wybrać odbiornik obsługujący nowy standard w odpowiedniej
    dla siebie kategorii cenowej, czy też musi go sobie sprowadzić za
    ciężkie pieniądze lub zbudować samemu :-P.

    Pozdrawiam!
    Portal

  • 7. Data: 2011-05-28 12:08:56
    Od: "VSS" <v...@o...pl>

    W wiadomości:irnhbr$hgp$...@i...gazeta.pl,
    Portal <m...@p...onet.usun.to.pl> nastukał:
    > Niemcy będą wprowadzać DAB+ z docelowym planem całkowitego wyłączenia
    > analogowego radia po 2015 (czyli w praktyce pewnie po 2020).

    w polsce do 2025 analog będzie działał bez zakłóceń

    --
    VSS

  • 8. Data: 2011-05-28 21:11:39
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    > Jeśli jakaś technologia ma sens to DRM/DRM+, a nie DAB/DAB+.

    A czym tego słuchać? Odbiornik DAB/DAB+ bez problemu kupisz na Allegro.
    Sprzętu do odbioru DRM/DRM+ nie widziałem nigdy ani tam, ani nigdzie
    indziej.
    Tak, wiem - można wziąć radio krótkofalowe z PLL, wpiąć się z dodatkowym
    stopniem przemiany częstotliwości przed detektorem AM, uzyskany sygnał w
    odpowiednim zakresie podać na wejście line-in komputera i na nim
    dekodować sygnał. Przy czym to zabawa dla pasjonatów. Ze sprzętem, który
    dawałby możliwość słuchania tych stacji zwykłemu odbiorcy jeszcze się
    nie spotkałem.

  • 9. Data: 2011-05-30 16:21:28
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Atlantis wrote:

> [...]
    > dekodować sygnał. Przy czym to zabawa dla pasjonatów. Ze sprzętem, który
    > dawałby możliwość słuchania tych stacji zwykłemu odbiorcy jeszcze się

    Ja się spotkałem i spotykam co jakiś czas, jak jestem w domu, bo mi stoi
    przy łóżku :-). Na Ebayu też do kupienia. DRM+ nie ma, ale ma DAB i DRM
    (oprócz AM i FM). Są też kity do złożenia oparte na syntezie z PCz 12kHz,
    dekodery na PC są w sieci, też dekodery na mikroprocesory.

    Waldek, chwilowo Cocoa Beach, FL

  • 10. Data: 2011-05-30 17:09:05
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2011-05-30 18:21, Waldemar Krzok pisze:

    > Ja się spotkałem i spotykam co jakiś czas, jak jestem w domu, bo mi stoi
    > przy łóżku :-). Na Ebayu też do kupienia. DRM+ nie ma, ale ma DAB i DRM
    > (oprócz AM i FM).

    Możesz dać namiary na jakiś sprzęt tego rodzaju? Wokół jakich kwot
    oscyluje cena takiego odbiornika? Nie mówię - chętnie spróbowałbym jak
    to działa. Demontować Yacht Boy'a celem spróbowania na komputerze - nie
    chcę. Na kupowanie jakiejś Elty do takich eksperymentów też nie bardzo
    mam ochotę. Gdyby istniało jakieś gotowe, eleganckie rozwiązanie w
    rozsądnej cenie...

    Generalnie lubię słuchać zagranicznych broadcastów na falach krótkich
    (średnich i długich zresztą też, chociaż te ostatnie są teraz coś dość
    mocno zakłócone w mojej okolicy). Chętnie przekonałbym się osobiście jak
    to się sprawdza w wersji cyfrowej.
    Tak BTW jak wygląda kwestia fadingu przy zastosowaniu tej metody
    przesyłania dźwięku? Podejrzewam, że na zanikający sygnał nie ma metody
    i wtedy pojawia się zacięcie z charakterystycznym odgłosem kodeka. Ale
    co wówczas, gdy siła sygnału rośnie? Na AM dźwięk bywa wówczas przez
    krótką chwilę dosyć zniekształcony. System cyfrowy jakoś sobie z tym radzi?