  • 1. Data: 2011-05-26 17:06:40
    Temat: Akumulatorek NiMH - ile można "władować"?
    Od: Jacek Politowski <s...@n...istnieje>

    Mam kilka dłuższy czas nieużywanych akumulatorków NiMH GP 2500mAh - w
    nieustalonym stanie.

    Póki były używane, działały bardzo dobrze. Po tej przerwie jednak
    ładowarka 2A (PowerBank Smart 2) niektóre ogniwa (czasem jedno, czasem
    np. trzy) uznaje za uszkodzone i nie chce ładować. Po przekładaniu
    między komorami, wielokrotnych próbach itp. udało mi się je naładować
    tą ładowarką.

    Wrzuciłem je teraz w ładowarkę BC-700 (pierwszy raz mam z nią
    styczność), która rozładowała je prądem 100mA i teraz ładuje 200mA
    (funkcja "discharge", na razie nie "refresh").

    Trzy ogniwa rozładowywała ok. 12 godzin, jedno ok. 16.

    Dwa akumulatorki już naładowała (zgromadzony ładunek to 2,29Ah i
    2,24Ah), dwa jeszcze się ładują, z czego jedno ma już zgromadzony
    ładunek 3Ah, a jedno - to, które najdłużej się rozładowywało - 2,38Ah.

    Właśnie to, które zgromadziło 3Ah mnie zastanawia. Czy taka ilość jest
    jeszcze normalna, czy raczej należy uznać, że ładowarka nie wykryła
    końca ładowania i teraz przeładowuje?

    --
    Jacek Politowski

  • 2. Data: 2011-05-26 17:15:51
    Temat: Re: Akumulatorek NiMH - ile można "władować"?
    Od: Jacek Politowski <s...@n...istnieje>

    In article <s...@n...istnieje>
    Jacek Politowski <s...@n...istnieje> wrote:

    (...)
> [...]

    > Właśnie to, które zgromadziło 3Ah mnie zastanawia. Czy taka ilość jest
    > jeszcze normalna, czy raczej należy uznać, że ładowarka nie wykryła

    Okazało się, że to odrobinę przedwczesny alarm - BC-700 uznała aku
    (2500mAh) za naładowany po wtłoczeniu w niego 3,02Ah.

    --
    Jacek Politowski

  • 3. Data: 2011-05-26 17:37:09
    Od: Jacek Politowski <s...@n...istnieje>

    In article <s...@n...istnieje>
    Jacek Politowski <s...@n...istnieje> wrote:

    > Okazało się, że to odrobinę przedwczesny alarm - BC-700 uznała aku
    > (2500mAh) za naładowany po wtłoczeniu w niego 3,02Ah.

    I jeszcze poprowadzę dialog sam ze sobą. ;-)

    Znalazłem w domu drugi komplet, identycznych GP 2500 i odczytałem
    parametry - nominalna pojemność ("typowa") to 2450mAh, standardowe
    ładowanie to 16h 240mA - co daje 3840mAh.

    Czyli raczej nie powinienem przejmować się wynikiem 3Ah, tylko
    bardziej tymi po 2,4Ah. Zobaczymy co z nimi zrobi "refresh".

    --
    Jacek Politowski

  • 4. Data: 2011-05-26 18:52:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jacek Politowski" <s...@n...istnieje> napisał w
> [...]
    >
    > Czyli raczej nie powinienem przejmować się wynikiem 3Ah, tylko
    > bardziej tymi po 2,4Ah. Zobaczymy co z nimi zrobi "refresh".

    No - nowe eneloopy ta ladowarka laduje do pojemnosci bliskiej
    nominalnej.
    IMO - te 14-16h to raczej dla urzadzen nieinteligentnych, gdzie
    trzeba troche przeladowac.

    No ale ja laduje przy 500-700mA, to moze wykryc koniec.
    Dodatkowo akumulatorki sie tak starzeja ze im rezystancja
    wewnetrzna rosnie, co tez moze ladowarke oglupic.
    Na przyszlosc radzilbym uwazac na tego jednego.

    J.

  • 5. Data: 2011-05-28 06:42:31
    Od: "Marek S" <s...@o...pl>

    akurat pakujesz do akumulatorka 1,4 pojemności reszta niestety idzie na
    straty, jeśli chcesz wiedzieć więcej o tych akumulatorach poczytaj forum
    modelarskie , tam praktycznie wszystko opisane na ten temat.
    Marek S

  • 6. Data: 2011-05-28 10:04:25
    Od: Jacek Politowski <s...@n...istnieje>

    In article <irqbmj$dlt$1@news.onet.pl>
    Marek S <s...@o...pl> wrote:

    > akurat pakujesz do akumulatorka 1,4 pojemności reszta niestety idzie na
    > straty, jeśli chcesz wiedzieć więcej o tych akumulatorach poczytaj forum
    > modelarskie , tam praktycznie wszystko opisane na ten temat.

    Jakie forum modelarskie?

    --
    Jacek Politowski

  • 7. Data: 2011-05-30 18:00:09
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

    Użytkownik "Jacek Politowski" <s...@n...istnieje> napisał w wiadomości
> [...]

    Wydaje mi się, że pomiar ROZŁADOWANIA pokaże poprawniej pojemność.
    Przy ładowaniu może część się zamienia na ciepło? Albo automat nie kończy
    ładowania
    w odpowiednim momncie. Ważne, żeby w urządzeniu użyć na raz dwóch podobnych
    ogniw, żeby słabsze ogniwo nie zepsuło czasu pracy zespołu :))

    Czasem BC700 odmawia ładowania starego aku. Wtedy daję to aku na głupią
    ładowarkę na chwilę.
    Jak już trochę odżyje, to na BC700.

    Pozdrawiam
    Feromon

  • 8. Data: 2011-05-30 18:38:44
    Od: Jacek Politowski <s...@n...istnieje>

    In article <4de3db86$0$2437$65785112@news.neostrada.pl>
    Feromon <f...@w...pl> wrote:

    > Wydaje mi się, że pomiar ROZŁADOWANIA pokaże poprawniej pojemność.

    Tu nie chodzi o pomiar pojemności...

    To normalne, że akumulator o rzeczywistej pojemności 1Ah nie zostanie
    naładowany (z "zera" do maksimum) ładunkiem 1Ah, tylko musi "przyjąć"
    większy. Ładowanie nie jest procesem odbywającym się bez strat (choćby
    wydzielanie ciepła, o którym wspominasz, jest świadectwem tych strat).

    Moje pytanie było o to, ile bezpiecznie można w akumulator "władować",
    a przy jakim ładunku należy uznać, że to najprawdopodobniej już
    ładowarka zgłupiała i nie wykryła faktycznego końca ładowania.
    (takie manualne zabezpieczenie przed wybuchem ;-))

    --
    Jacek Politowski

  • 9. Data: 2011-05-30 21:21:57
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On 30 May 2011 18:38:44 GMT, Jacek Politowski wrote:
> [...]
    >większy. Ładowanie nie jest procesem odbywającym się bez strat (choćby
    >wydzielanie ciepła, o którym wspominasz, jest świadectwem tych strat).

    Kiedy IMO to nie tak. Ladujesz .. i prawa elektrolizy sa zachowane.
    Ile ladunku wplynelo, tyle materialu sie wydzielilo i potem moze
    zamienic z powrotem. Moga byc straty na pradzie uplywu .. ale ten jest
    przeciez relatywnie maly. Moze byc na elektrolizie wody .. ale
    paluszki sa szczelne. Moze byc na napieciu - i jest.
    No i efekt taki ze one na w czasie ladowania wcale sie tak mocno nie
    grzeja.
    Jesli chodzi o NiCd to w miare wiadomo - jest nierowna ilosc
    materialow, po przeladowaniu najpier wydziela sie tlen, dyfunduje do
    katody, tam sie laczy z kadmem (?)- no i wtedy sie grzeje.
    NiMH chyba podobnie.
    Przy pradzie C/10 akumulator o jeszcze znosi, przynajmniej przez te
    4h. Czy to zalecenie ladowania przez 14h nie jest na stare ladowarki
    stalopradowe ?

> [...]
    >ładowarka zgłupiała i nie wykryła faktycznego końca ładowania.
    >(takie manualne zabezpieczenie przed wybuchem ;-))

    One na szczescie mocne sa i tak latwo nie wybuchaja :-)
    Za to grzeja sie dosc mocno.

    J.