-
21. Data: 2010-02-14 22:12:11
Temat: Re: Czy samoch?d elektryczny jest oszcz?dny?
Od: Padre <P...@n...net>
W dniu 2010-02-14 19:21, Robbo pisze:
> Tak na marginesie, to w TV Trwam ogl?da?em wyk?ad,
To gratulacje, oglądaj dalej tą naukowa telewizje, przeciętny
kontenerowiec spala poniżej 1l na 1T na 100mil trudno o lepszy wynik,
silniki na statku pracują przez 99% czasu na optymalnych obrotach
zapewniających minimalne spalanie, dla tradycyjnych samochodów to rzecz
nieosiągalna.
-
22. Data: 2010-02-14 22:13:54
Temat: Re: Czy samochód elektryczny jest oszczędny?
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Sun, 14 Feb 2010 16:47:01 +0100, Robbo wrote:
>Chciałem to jakoś policzyć. Przyjąłem następujące
>założenia (nie wiem do końca, czy poprawne):
>Sprawność silnika spalinowego = 35%
Pracujacego w optymalnych warunkach.
W samochodzie daleko mu do tego.
>Sprawność turbiny (model z 2005 roku, 97MW) = 90%
90% sprawnosci idealnego silnika Carnota pracujacego w temperaturach
uzywanych w kotle i skraplaczu tej turbiny.
Czyli w praktyce ponizej 40% dla weglowo-parowej, jeszcze mniej dla
nuklearnej, troche lepiej dla "gazowej".
Do ~60% przy kombinowanej gazowo-parowej duzej mocy.
Nie bez powodu ciagle na statkach instaluje sie Diesle, ktore osiagaja
ok 50%.
>Z tych moich wyliczeń wychodzi, że samochód
>(a raczej cały układ począwszy od pozyskania
>energii z węgla) z napędem elektrycznym będzie
>miał sprawność ponad 2 razy większą niż
>samochód z silnikiem spalinowym.
Jak uwzglednisz powyzsze, i zaczniesz odejmowac wentylator wyciagowy w
elektrowni, mlyny weglowe, zuzycie pradu kopalni - to ciekaw jestem
czy wyjdzie w ogole lepiej.
>Czy uzyskany wynik ma się choć trochę do rzeczywistości?
W tych elektrycznych pojazdach czesto dbaja o dodatkowe szczegoly i
minimalizacje strat.
Koniec koncow - hybrydowe pojazdy pala mniej niz czysto benzynowe.
Ale diesle potrafia byc lepsze.
J.
-
23. Data: 2010-02-14 22:16:11
Temat: Re: Czy samochód elektryczny jest oszczędny?
Od: Konop <k...@g...pl>
> Ale kogo tak naprawdę obchodzi emisja CO2? Handlarzy pakietami
> dozwolonej emiskji chyba już jedynie...
> CO2 NIE JEST szkodliwy dla środowiska. Jego istnienie w atmosferze
> jest _konieczne_ dla normalnego funkcjonowania całej biosfery. Jego
> udział jako gazu cieplarnianego jest znikomy - o wiele większe
> znaczenie ma metan i gazowy podtlenek wodoru ;P
Też nie wiem, skąd ta pogoń za CO2... CO2 jest dla roślin tym, czy dla
nas tlen!! A nasz tlen tworzony jest przez rośliny właśnie z CO2... ja
rozumiem zmniejszenie zużycia "nieodnawialnych" zasobów, ale z tym CO2
to już przesadzają... śmiać się będę, jak rośliny zaczną zdychać przez
tych ekologów ;P...
--
Pozdrawiam
Konop
-
24. Data: 2010-02-14 22:19:15
Temat: Re: Czy samochód elektryczny jest oszczędny?
Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>
Dnia Sun, 14 Feb 2010 21:58:03 +0100, EM napisał(a):
> Właśnie odzysk energii hamowania, to ważna kwestia.
Wbrew pozorom niespecjalnie. 10 do 15% wiecej zasiegu mozna miec.
O ile naped "sam z siebie" to oferuje, to warto (napedy AC), ale
specjalnie komplikowac kontroler juz niekoniecznie.
Za to hamowanie odzyskowe o ile kierownik potrafi skorzystac, pozwala
niezle zaoszczedzic na okladzinach.
--
Jaroslaw "jaros" Berezowski
-
25. Data: 2010-02-14 22:25:23
Temat: Re: Czy samochód elektryczny jest oszczędny?
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Jerry1111 napisał:
>> Ja tam jestem od dawna zdania, że ten kto wymyśli akumulatory o 10x
>> większej gęstości energii, które da się szybko ładować dostanie Nobla
>> i wtedy samochody elektryczne zagoszczą u nas na dobre.
Wymyśleć łatwo, gorzej zrobić. Firma EEStor dawno już wymyśliła
superkondensator, opeatentowała technologię wytwarrzania z tytanianu
baru, wyemitowała (i sprzedała!) akcje za grube miliony, tylko jakoś
tych kondensatorów nikt nie widział. Ostatnio zapewniali, że pod
koniec 2009 roku będą w sprzedaży. Wiele grosza za to nie chcą, to
sobie przygotowałem na Gwiazdkę trochę zaskórniaków, ale coś wciąż
nie mogę ich wydać.
> Taaa... Ja jestem ciekawy jak w zimie nagrzejesz takiego 'ekologa'
> zeby ciagle bylo ekologicznie. Webasto trza wstawiac.
A co złego w webasto? Gorzej z klimatyzacją w lecie. Chyba żeby ten
EEStor. Tam się ma mieścić 50kWh w stukilogramowym klocku. To jest
tyle, co w średnim baku benzyny (po uwzględnieniu sprawności spalania
w silniku tłokowym).
--
Jarek
-
26. Data: 2010-02-14 22:34:06
Temat: Re: Czy samoch?d elektryczny jest oszcz?dny?
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
Hello Padre,
Sunday, February 14, 2010, 11:12:11 PM, you wrote:
> W dniu 2010-02-14 19:21, Robbo pisze:
>> Tak na marginesie, to w TV Trwam ogl?da?em wyk?ad,
> To gratulacje, oglądaj dalej tą naukowa telewizje, przeciętny
> kontenerowiec spala poniżej 1l na 1T na 100mil trudno o lepszy wynik,
> silniki na statku pracują przez 99% czasu na optymalnych obrotach
> zapewniających minimalne spalanie, dla tradycyjnych samochodów to rzecz
> nieosiągalna.
Ale spalają nabardzie syfiate paliwo. generując przy tym mnóstwo
szkodliwych substancji.
--
Best regards,
RoMan mailto:r...@p...pl
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
27. Data: 2010-02-14 22:34:59
Temat: Re: Czy samochód elektryczny jest oszczędny?
Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>
On 14/02/2010 22:25, Jarosław Sokołowski wrote:
> Jerry1111 napisał:
>
>>> Ja tam jestem od dawna zdania, że ten kto wymyśli akumulatory o 10x
>>> większej gęstości energii, które da się szybko ładować dostanie Nobla
>>> i wtedy samochody elektryczne zagoszczą u nas na dobre.
>
> Wymyśleć łatwo, gorzej zrobić. Firma EEStor dawno już wymyśliła
> superkondensator,
Wiem o tym. I bardzo chcialbym probke (bo w tym wypadku to ja troche tak
jak 'niewierny Tomasz', poki nie pomacam...). Jak juz probka zadziala to
troche kupie.
>> Taaa... Ja jestem ciekawy jak w zimie nagrzejesz takiego 'ekologa'
>> zeby ciagle bylo ekologicznie. Webasto trza wstawiac.
>
> A co złego w webasto? Gorzej z klimatyzacją w lecie.
W ogole to ciekawie musi byc z temperaturami w silniku - pewnie rzadko
kiedy ma okazje sie nagrzac do temperatury pracy.
> Chyba żeby ten
> EEStor. Tam się ma mieścić 50kWh w stukilogramowym klocku.
ZTCP one maja 'tylko' 3x lepszy stosunek masa/pojemnosc niz LiIon/LiPoly.
--
Jerry1111
-
28. Data: 2010-02-14 22:39:22
Temat: Re: Czy samochód elektryczny jest oszczędny?
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
Hello Jarosław,
Sunday, February 14, 2010, 11:25:23 PM, you wrote:
> Jerry1111 napisał:
>>> Ja tam jestem od dawna zdania, że ten kto wymyśli akumulatory o 10x
>>> większej gęstości energii, które da się szybko ładować dostanie Nobla
>>> i wtedy samochody elektryczne zagoszczą u nas na dobre.
> Wymyśleć łatwo, gorzej zrobić. Firma EEStor dawno już wymyśliła
> superkondensator, opeatentowała technologię wytwarrzania z tytanianu
> baru, wyemitowała (i sprzedała!) akcje za grube miliony, tylko jakoś
> tych kondensatorów nikt nie widział. Ostatnio zapewniali, że pod
> koniec 2009 roku będą w sprzedaży. Wiele grosza za to nie chcą, to
> sobie przygotowałem na Gwiazdkę trochę zaskórniaków, ale coś wciąż
> nie mogę ich wydać.
>> Taaa... Ja jestem ciekawy jak w zimie nagrzejesz takiego 'ekologa'
>> zeby ciagle bylo ekologicznie. Webasto trza wstawiac.
> A co złego w webasto? Gorzej z klimatyzacją w lecie. Chyba żeby ten
> EEStor. Tam się ma mieścić 50kWh w stukilogramowym klocku. To jest
> tyle, co w średnim baku benzyny (po uwzględnieniu sprawności spalania
> w silniku tłokowym).
Coś źle policzyłeś - Silnik Lanosa 1.6 16V ma maksymalne spożycie
rzędu 33l/h czyli bak starcza na półtorej godziny. I pracuje z mocą
78kW - wychodzi 117 kWh.
Jarek potwierdzi Nubirę 2.0 16V ze spalaniem 40l/h i mocą 98 kW ale
bakiem bodaj 60l - znów półtorej godziny.
--
Best regards,
RoMan mailto:r...@p...pl
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
29. Data: 2010-02-14 22:43:54
Temat: Re: Czy samochód elektryczny jest oszczędny?
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Jerry1111 napisał:
>> Wymyśleć łatwo, gorzej zrobić. Firma EEStor dawno już wymyśliła
>> superkondensator,
>
> Wiem o tym. I bardzo chcialbym probke (bo w tym wypadku to ja troche tak
> jak 'niewierny Tomasz', poki nie pomacam...).
Toto ma się ładować do bodajże 3000 woltów. Więc nie radzę tam pchać palca.
> Jak juz probka zadziala to troche kupie.
Za taką cene jak obiecywali, to ja mogę nawet kupić w ciemno. Przecież
zawsze można zwrócić jakby co.
>>> Taaa... Ja jestem ciekawy jak w zimie nagrzejesz takiego 'ekologa'
>>> zeby ciagle bylo ekologicznie. Webasto trza wstawiac.
>>
>> A co złego w webasto? Gorzej z klimatyzacją w lecie.
>
> W ogole to ciekawie musi byc z temperaturami w silniku - pewnie rzadko
> kiedy ma okazje sie nagrzac do temperatury pracy.
W którym silniku?
>> Chyba żeby ten EEStor. Tam się ma mieścić 50kWh w stukilogramowym klocku.
>
> ZTCP one maja 'tylko' 3x lepszy stosunek masa/pojemnosc niz LiIon/LiPoly.
I tylko kilka razy gorszy od benzyny. Jak dla mnie, to znakomicie. Ale
w odróżnieniu od LiWhatever, to jest kondensator. O zerowej praktycznie
upływności, nieskończonej trwałości i możliwości szybkiego ładowania.
Problemem w tym wszystkim jest tylko słowo "jest".
--
Jarek
-
30. Data: 2010-02-14 23:09:18
Temat: Re: Czy samochód elektryczny jest oszczędny?
Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>
On 14/02/2010 22:43, Jarosław Sokołowski wrote:
>>>> Taaa... Ja jestem ciekawy jak w zimie nagrzejesz takiego 'ekologa'
>>>> zeby ciagle bylo ekologicznie. Webasto trza wstawiac.
>>>
>>> A co złego w webasto?
Mial byc samochod elektryczny.
>>
>> W ogole to ciekawie musi byc z temperaturami w silniku - pewnie rzadko
>> kiedy ma okazje sie nagrzac do temperatury pracy.
>
> W którym silniku?
No wlasnie teraz sie zorientowalem ze watek jest o samochodach
elektrycznych, a nie hybrydach.
--
Jerry1111