  • 1. Data: 2010-07-03 15:57:40
    Temat: Czujniki polozenia
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Potrzebowałbym czujniki położenia liniowego (potencjometry) o skoku
    200mm, ale nie takie za dwieście euro tylko dużo tańsze i mniej trwałe
    (spokojnie wystarczy 50 tyś. przebiegów). Tolerancja i liniowość też
    nieistotna. Da się gdzieś coś takiego kupić? I nie jednorazowo.
    Albo optyczne, gotowe... potrzeba pięć bitów rozdzielczości.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 2. Data: 2010-07-03 16:09:02
    Temat: Re: Czujniki polozenia
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Janko Muzykant napisał:

> [...]
    > nieistotna. Da się gdzieś coś takiego kupić? I nie jednorazowo.
    > Albo optyczne, gotowe... potrzeba pięć bitów rozdzielczości.

    Pięć bitów na 20 centymetrów? To będzie po 6 milimetrów na bit. Można
    sobie taki enkoder wydrukować na płytce i wlutować 32 fototranzystory
    czy inne fotoelementy. Albo nawet zwykłe styki zrobić i pozłocić. Skoro
    to nie jest pojedyncza sztuka, to pewnie da się wręcz integrować czujnik
    z resztą konstrukcji (to jakieś skrzypce z gonta, czy co?).

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2010-07-03 16:31:38
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Ale po co 32 fototranzystory ? Normalnie, nakleić na płytkę wydrukowany na
    folii "wzorek" 5 bitowy, czujnik odbiciowy z 5 fototranzystorów, i tyle..

  • 4. Data: 2010-07-03 16:39:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sundayman napisał:

    > Ale po co 32 fototranzystory ? Normalnie, nakleić na płytkę wydrukowany na
    > folii "wzorek" 5 bitowy, czujnik odbiciowy z 5 fototranzystorów, i tyle..

    Fakt, też można. Można też użyć kamery od myszy optycznej -- są metody,
    by dobrać się bezpośrednio do oglądanego przez nią obrazu, a nie tylko
    do mysich sygnałów. Można analogowo -- naklejony klin czarno-biały a do
    oglądania jedna fotodioda (fototranzystor nie jest dość liniowy).

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2010-07-03 17:47:51
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "Janko Muzykant"

    > Potrzebowałbym czujniki położenia liniowego (potencjometry) o skoku 200mm

    Nawinąć opornicę.

    Robert

  • 6. Data: 2010-07-03 18:23:18
    Od: Krzysztof Rudnik <r...@k...net.pl>

    Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > do mysich sygnałów. Można analogowo -- naklejony klin czarno-biały a do
    > oglądania jedna fotodioda (fototranzystor nie jest dość liniowy).

    Można wręcz użyć po prostu myszki - przecież ona wykrywa własny ruch po
    powierzchni.

  • 7. Data: 2010-07-03 18:58:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Rudnik napisał:

    > Można wręcz użyć po prostu myszki - przecież ona wykrywa własny ruch po
    > powierzchni.

    Ale ona wykrywa ruch względny, a nie bezwzględne położenie. Po 50 tysiącach
    przesunięć wte i nazad, świadomość położenia może ulec zachwianiu.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2010-07-03 19:23:51
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > do mysich sygnałów. Można analogowo -- naklejony klin czarno-biały a do
    > oglądania jedna fotodioda (fototranzystor nie jest dość liniowy).

    No z kamerą od myszy to lekka przesada - żeby dostać prostą informację o
    bezwględnym położeniu to chyba trochę zabawy...
    Ale z tym analogowym klinem , to chyba dobre rozwiązanie - sygnał zapodać na
    wejście ADC dowolnego miktrokontrolera, i po zabawie.
    Na pewno spokojnie się uzyska znacznie lepszą rozdzielczość niż 5 bitów,
    tyle że trochę z mechaniką tu trzeba, żeby nie było wpływy światła
    zewnętrznego...

  • 9. Data: 2010-07-03 19:33:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sundayman napisał:

    > No z kamerą od myszy to lekka przesada - żeby dostać prostą informację
    > o bezwględnym położeniu to chyba trochę zabawy...

    Owszem, zabawy. Ludzie czasem się tak bawią:
    http://spritesmods.com/?art=mouseeye

> [...]
    > Na pewno spokojnie się uzyska znacznie lepszą rozdzielczość niż 5 bitów,
    > tyle że trochę z mechaniką tu trzeba, żeby nie było wpływy światła

    Zawsze w takich przypadkach trzeba zaczynać od przeanalizowania warunków
    mechanicznych. Bez tej wiedzy niczego mądrego nie można doradzić.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2010-07-03 22:11:50
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    sundayman pisze:
    > Ale po co 32 fototranzystory ? Normalnie, nakleić na płytkę wydrukowany na
    > folii "wzorek" 5 bitowy, czujnik odbiciowy z 5 fototranzystorów, i tyle..

    I tak założyłem na początku, ale mam obawy co do dokładności - ktoś to
    będzie potem składał, źle zlutuje i bida. Urządzenie jest dość
    krytyczne, bo to medycyna i sprzedawane na całym świecie.
    Tak na marginesie, nie 5, a 12 fototranzystorów - a co ze stanami
    przejściowymi? :)

    Obecnie robię 31 czujników w szeregu (jeden port musi wypluć, co
    zobaczył) - duża tolerancja, brak stanów nieustalonych, jeden
    mikroprocesor z czterema portami... ale wolałbym rezystora, byłoby
    prościej...

    Uprzedzając - kalibracja wykluczona, położenie trzeba znać zawsze
    (inaczej zrobiłbym enkodera i po sprawie).

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /zarabiam jedyne/