  • 11. Data: 2010-07-03 22:21:07
    Temat: Re: Czujniki polozenia
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Janko Muzykant napisał:

    > I tak założyłem na początku, ale mam obawy co do dokładności - ktoś
    > to będzie potem składał, źle zlutuje i bida. Urządzenie jest dość
    > krytyczne, bo to medycyna i sprzedawane na całym świecie.

    I w medycznym urządzeniu sprzedawanym na całym świecie dwieście euro
    stanowi problem?

    > Tak na marginesie, nie 5, a 12 fototranzystorów - a co ze stanami
    > przejściowymi? :)

    Jak to co? Kod Graya znany jest od lat. Zakładałem, że to wiedza
    podstawowa.

    > Obecnie robię 31 czujników w szeregu (jeden port musi wypluć, co
    > zobaczył) - duża tolerancja, brak stanów nieustalonych, jeden
    > mikroprocesor z czterema portami... ale wolałbym rezystora, byłoby
    > prościej...

    Wspomniany czarno-biały klin oglądany przez szczelinę przez fotodiodę
    ma wszystkie zalety rezystora.

    > Uprzedzając - kalibracja wykluczona, położenie trzeba znać zawsze
    > (inaczej zrobiłbym enkodera i po sprawie).

    A nie jest wielką tajemnica co to takiego ma być?

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2010-07-03 23:07:48
    Od: "VSS" <n...@v...pl>

    Robert Wańkowski wrote:
    > Użytkownik "Jarosław Sokołowski"

    > Polski robot chirurgiczny da Vinci? :-)

    i przy 5 bitowej rozdzielczości wytnie jajka zamiast migdałków.

    --
    VSS
    http://vss.pl

  • 13. Data: 2010-07-03 23:08:30
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:
    > I w medycznym urządzeniu sprzedawanym na całym świecie dwieście euro
    > stanowi problem?

    Razy cztery...
    Problem nie jest, ale lepiej jak coś jest tańsze o półtora tysiąca.

    > Jak to co? Kod Graya znany jest od lat. Zakładałem, że to wiedza
    > podstawowa.

    Zaćmienie :)
    Ale odpada tak czy tak. Minimum dokładności jest konieczne.

    > Wspomniany czarno-biały klin oglądany przez szczelinę przez fotodiodę
    > ma wszystkie zalety rezystora.

    Owszem, tylko mamy dodatkowe luty, elementy itd. Potencjometr jest
    jeden, a przetworniki a/d gratis siedzą...

    > A nie jest wielką tajemnica co to takiego ma być?

    Łóżko z siłownikami.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 14. Data: 2010-07-03 23:34:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Janko Muzykant napisał:

    > Łóżko z siłownikami.

    To jakieś grube nieporozumienie. Czy z tego, że jakiś siłownik ma
    20 centymetrów, musi wynikać, że czujnik położenia też ma miec tyle?
    Przecież cała konstrukcja poruszana siłownikiem (jaki by on nie był)
    wykonuje jakieś złożone ruchy, a w przypadku łóżka bodaj w przy każdym
    siłowniku coś tam się waha na jakiejś osi, a tam można (jeśli naprawdę
    trzeba) odczytał położenie choćby obrotowym potencjometrem (ale zwykle
    się okazuje, że lepiej czymś innym).

    Ostatnio sporo chodziłem po różnych szpitalach. Wszędzie tam były
    łóżka z siłownikami. Pacjent (lub pielęgniarka) nadusza na pilocie
    przyciski +/- dla kilku stopni swobody i puszcz kiedy uzna to za
    stosowne. Bo to nigdy nie jest tak, że ktoś naukowo wyliczył, że
    plecy mają być pod kątem 37,13°, a rzyć na wysokości 62,1 cm od
    podłogi. Jak jest zbyt płasko, to się podnosi aż będzie dobrze.
    Chyba że chodzi o pamięć kilku ustawień. Ale to raczej w fotelach
    samochodowych, w łóżkach medycznych coś mi to wygląda na mało
    przydatne.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2010-07-03 23:41:23
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski"

    > A nie jest wielką tajemnica co to takiego ma być?

    Polski robot chirurgiczny da Vinci? :-)

    Robert

  • 16. Data: 2010-07-04 00:02:20
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    No to w takim razie, ponownie byłbym z następującym rozwiązaniem (czyli
    zasadniczo uproszczoną wersją optycznego enkodera) ;

    klisza z kodem Graya, o rozdzielczości powiedzmy 0.7 mm , co nam daje przy
    20cm 8 bitów rozdzielczości mniej więcej.
    Transmisyjne czujniki optyczne, najtańszy mikrokontroler, niech on zaokrągla
    do potrzebnych 5 bitów.

    Pewne, kalibracja raz - softwareowo, tanio, brak mechanicznego zużycia...

    Nie wiem ile tego koledze potrzeba, ale jak więcej niż mniej, chętnie
    wyprodukuję dowolną, dużą ilość :)

  • 17. Data: 2010-07-04 00:15:20
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "VSS"

    > i przy 5 bitowej rozdzielczości wytnie jajka zamiast migdałków.

    Operatorowi. :-)

    Robert

  • 18. Data: 2010-07-04 06:52:35
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

> [...]
    > siłowniku coś tam się waha na jakiejś osi, a tam można (jeśli naprawdę
    > trzeba) odczytał położenie choćby obrotowym potencjometrem (ale zwykle

    Byłeś, widziałeś, wiesz...
    W_tym_wypadku_ potrzeba liniowego mierzenia 20cm i każde inne
    rozwiązanie będzie niepotrzebną komplikacją.

> [...]
    > Chyba że chodzi o pamięć kilku ustawień. Ale to raczej w fotelach
    > samochodowych, w łóżkach medycznych coś mi to wygląda na mało

    No właśnie, Tobie wygląda :)
    To nie jest do końca to, o czym myślisz, ale nie mam za bardzo uprawnień
    do dokładniejszych opisów owego urządzenia.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /każdy z nas ma jakiegoś pieprzyka, którego wolałby nie mieć/

  • 19. Data: 2010-07-04 07:00:21
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    sundayman pisze:
> [...]
    >
    > Pewne, kalibracja raz - softwareowo, tanio, brak mechanicznego zużycia...
    >
    > Nie wiem ile tego koledze potrzeba, ale jak więcej niż mniej, chętnie

    Zastanowię się raz jeszcze, na razie robię wersję szeregową z 31
    fototranzystorami bo czas nagli. Potem pozostaniemy przy tym albo coś
    się zmieni. Problem jest taki, że należy założyć, iż przy manufakturze
    ktoś może zjechać z tolerancją i będzie kłopot z tych ''bywa czasem''. A
    tak przysłona z paska, tolerancja ''unitrowska'', będzie działać zawsze.
    Zamiast procesora dwuportowego za 5 zł wsadzi się czteroportowy za... 5zł.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /zamiast telewizora oglądam pralkę - program ten sam, a jeszcze pierze/

  • 20. Data: 2010-07-04 09:45:14
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > pozdrawia Adam
    > różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    > /każdy z nas ma jakiegoś pieprzyka, którego wolałby nie mieć/
    Mogę Ci zrobić projekt czujnika położenia. W promocyjnej cenie 15 tysięcy
    złotych + VAT oczywiście. Za tą kasę dostaniesz dokumentację konstrukcyjną.
    działający jeden egzemplarz i przeszkolenie ( również w formie pisanej ) jak go
    składać. Narzędzia i przyrządy nie wchodzą w cenę.