-
1. Data: 2016-09-09 11:18:08
Temat: Czołg (diesel) na LPG :-)
Od: "T." <k...@i...pl>
Przerobili czołg na LPG - żeby było ciekawiej - diesel :-)
Firma AC zamontowała w czołgu T-55 MERIDA innowacyjną instalację gazową
stworzoną z myślą o pojazdach dostawczych i ciężarowych, autobusach oraz
maszynach rolniczych i budowlanych napędzanych silnikami Diesla. Miało
to na celu pokazanie, w symboliczny sposób, niezawodności oraz
szerokiego zastosowania systemów LPG. Instalacja ta została poddana
testom w wyjątkowo trudnych warunkach podbiałostockiej żwirowni i
doskonale sprawdziła się w 46-tonowym czołgu T-55 o mocy 640 km oraz
pojemności silnika 36 l. Firma wzbogaciła wojskowy pojazd o takie
komponenty, jak: sterownik STAG Diesel dedykowany pojazdom z
8-cylindrowymi silnikami, dwa reduktory STAG R02, dwie listwy wtryskowe
STAG AC W02 BFC oraz dwa 120-litrowe zbiorniki LPG.
Jednym z głównych założeń instalacji LPG - nie tylko w czołgu T-55, ale
każdym innym pojeździe, jest obniżenie emisji cząstek stałych (sadzy). -
Do układu wydechowego pojazdów z silnikiem Diesla trafia 15 proc.
niewykorzystanej mieszanki paliwowej. Dodatek gazu sprawia, że ilość ta
znacznie maleje - nawet do 5 proc. Dzięki temu, paliwo wypalane jest
niemal całkowicie, a to z kolei przekłada się na obniżoną emisję
szkodliwych dla środowiska substancji.
Więcej na http://glowny-mechanik.pl/2016/09/czolg-gaz-mozliwe/
T.
-
2. Data: 2016-09-09 11:45:37
Temat: Czołg (diesel) na LPG :-)
Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
Pierdolenie z ta ekologia. Akurat na wojnie ona najwazniejsza.
-
3. Data: 2016-09-09 11:46:25
Temat: Re: Czołg (diesel) na LPG :-)
Od: Lisciasty <l...@p...pl>
W dniu piątek, 9 września 2016 11:18:20 UTC+2 użytkownik T. napisał:
> niewykorzystanej mieszanki paliwowej. Dodatek gazu sprawia, że ilość ta
> znacznie maleje - nawet do 5 proc. Dzięki temu, paliwo wypalane jest
> niemal całkowicie, a to z kolei przekłada się na obniżoną emisję
> szkodliwych dla środowiska substancji.
Jeszcze muszą wyeliminować ołów z naboi i naftę z napalmu i wojna będzie
prawie całkowicie ekologiczna ;P
A z przerabianiem diesli na gaz to chyba nie jest wielki problem,
już kilkanaście lat temu widziałem wózek widłowy przerobiony z diesla
na gaz. Oczywiście zupełnie inna skala, ale technicznie to było dość proste.
L.
-
4. Data: 2016-09-09 12:03:39
Temat: Re: Czołg (diesel) na LPG :-)
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2016-09-09 o 11:45, Zenek Kapelinder pisze:
> Pierdolenie z ta ekologia. Akurat na wojnie ona najwazniejsza.
>
To wbrew pozorom nie jest takie głupie - większość czołgów idzie na złom
bez udziału w działaniach wojennych. Ale sporo jeżdżą w celach
szkoleniowych i ćwiczebnych.
T.
-
5. Data: 2016-09-09 12:21:33
Temat: Re: Czołg (diesel) na LPG :-)
Od: masti <g...@t...hell>
T. wrote:
> W dniu 2016-09-09 o 11:45, Zenek Kapelinder pisze:
>> Pierdolenie z ta ekologia. Akurat na wojnie ona najwazniejsza.
>>
> To wbrew pozorom nie jest takie głupie - większość czołgów idzie na złom
> bez udziału w działaniach wojennych. Ale sporo jeżdżą w celach
> szkoleniowych i ćwiczebnych.
> T.
to w ogóle nie ma znaczenia bo czołg był przerobiony jako bajer targowy.
bez żadnego znaczenia uzytkowego :)
--
Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett
-
6. Data: 2016-09-09 12:32:12
Temat: Re: Czołg (diesel) na LPG :-)
Od: viktorius <v...@i...pl>
W dniu 2016-09-09 o 11:46, Lisciasty pisze:
>
> A z przerabianiem diesli na gaz to chyba nie jest wielki problem,
> już kilkanaście lat temu widziałem wózek widłowy przerobiony z diesla
> na gaz. Oczywiście zupełnie inna skala, ale technicznie to było dość proste.
>
> L.
>
W tym czołgu wg opisu zrobili dotrysk gazu w miejsce zmniejszonej dawki ON.
Przerabianie wózków widłowych na LPG to zmiana sposobu zapłonu z
samoczynnego na iskrowy, czyli dołożenie świec zapłonowych, cewek
wysokiego napięcia, gaźnika/układu wtrysku, czyli wyeliminowaniu ON jako
paliwa.
--
viktorius
-
7. Data: 2016-09-09 13:20:03
Temat: Re: Czołg (diesel) na LPG :-)
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Lisciasty" napisał w wiadomości grup
>A z przerabianiem diesli na gaz to chyba nie jest wielki problem,
>już kilkanaście lat temu widziałem wózek widłowy przerobiony z diesla
>na gaz. Oczywiście zupełnie inna skala, ale technicznie to było dość
>proste.
Autobusy miejskie przerabiano ... choc raczej na metan.
O ile sie orientuje, to sa dwa sposoby:
a) przerobka diesla na benzyniak, a potem normalnie.
Czyli - zmniejszyc sprezanie, np przed podkladke pod glowica,
wymienic swiece zarowa na iskrowa, dodac uklad iskrowy, wtrysk
paliwa - choc to akurat moze sie uda bez, jesli beznyny nie zakladamy
wcale ...
b) taka instalacja wspomagajaca - mieszamy troche LPG do zasysanego
powietrza, on sie pali razem z ropa, w efekcie pedal ropy wciska sie
mniej, ropy pali mniej, a LPG schodzi.
J.
-
8. Data: 2016-09-09 13:44:41
Temat: Re: Czołg (diesel) na LPG :-)
Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
To sporo to ile? Srednio dwa kilometry dziennie wyjdzie czy mniej?
-
9. Data: 2016-09-09 13:59:51
Temat: Re: Czołg (diesel) na LPG :-)
Od: viktorius <v...@i...pl>
W dniu 2016-09-09 o 13:20, J.F. pisze:
> Użytkownik "Lisciasty" napisał w wiadomości grup
>> A z przerabianiem diesli na gaz to chyba nie jest wielki problem,
>> już kilkanaście lat temu widziałem wózek widłowy przerobiony z diesla
>> na gaz. Oczywiście zupełnie inna skala, ale technicznie to było dość
>> proste.
>
> Autobusy miejskie przerabiano ... choc raczej na metan.
>
Patrz drugi link poniżej.
> O ile sie orientuje, to sa dwa sposoby:
> a) przerobka diesla na benzyniak, a potem normalnie.
> Czyli - zmniejszyc sprezanie, np przed podkladke pod glowica,
> wymienic swiece zarowa na iskrowa, dodac uklad iskrowy, wtrysk paliwa -
> choc to akurat moze sie uda bez, jesli beznyny nie zakladamy wcale ...
>
> b) taka instalacja wspomagajaca - mieszamy troche LPG do zasysanego
> powietrza, on sie pali razem z ropa, w efekcie pedal ropy wciska sie
> mniej, ropy pali mniej, a LPG schodzi.
>
> J.
>
Zarówno CNG i LPG można na obydwa sposoby:
https://suw.biblos.pk.edu.pl/resources/i9/i8/i1/r981
/KowalewiczA_AdaptacjaSilnika.pdf
http://ilot.edu.pl/KONES/2003/3-4/01.pdf
Teoretycznie więc wszystko jest możliwe.
Co się w praktyce stosuje (bo jest
prostsze/ekologiczniejsze/stabilniejsze), czy np. Solarisy CNG są
dwupaliwowe, czy jeżdżą tylko na CNG, to nie wiem.
--
viktorius
-
10. Data: 2016-09-09 21:31:55
Temat: Re: Czołg (diesel) na LPG :-)
Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>
W dniu 2016-09-09 o 13:44, Zenek Kapelinder pisze:
> To sporo to ile? Srednio dwa kilometry dziennie wyjdzie czy mniej?
>
Mniej.
Czołgi to wbrew pozorom delikatne maszyny i po przejechaniu
kilkuset kilometrów wymagają remontu zawieszenia.
W tym rozwiązaniu przyznano że LPG jest tylko dodatkiem
do spalanego oleju. Co oznacza mamy wielotysięczny koszt
instalacji i zmniejszenie kosztów spalanego paliwa o 20%.
Tego nawet nie montują w ciężarówkach które mają naprawdę
spore przebiegi, bo się nie opłaca.
Pozdrawiam