-
11. Data: 2015-03-20 19:14:32
Temat: Re: Czemu przebiło mi mosfeta?
Od: g...@s...invalid (Gof)
Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_> wrote:
> Bo mosfet w tych warunkach nic nie daje poza dołożeniem problemów z
> wrażliwością bramki. Po zmianie wartości rezystorów na wejściu w
> zasadzie dajesz BC817 i zapominasz o problemach.
Dzięki za wszystkie odpowiedzi, tak właśnie zrobię.
http://www.chmurka.net/r/blast2.png
Powinno przetrwać?
W układzie są jeszcze inne mosfety (IRF4905 sterowane z BSS138, które są
sterowane z procesora)... podmienię te sterujące na bipolarne i dołożę do
bramek IRF-ów równolegle zenerki z 10V.
--
"qui hic minxerit aut cacaverit, habeat deos superos et inferos iratos"
http://www.chmurka.net/
-
12. Data: 2015-03-21 07:38:46
Temat: Re: Czemu przebiło mi mosfeta?
Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>
W dniu 2015-03-20 o 19:14, Gof pisze:
> Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_> wrote:
>
>> Bo mosfet w tych warunkach nic nie daje poza dołożeniem problemów z
>> wrażliwością bramki. Po zmianie wartości rezystorów na wejściu w
>> zasadzie dajesz BC817 i zapominasz o problemach.
>
> Dzięki za wszystkie odpowiedzi, tak właśnie zrobię.
>
> http://www.chmurka.net/r/blast2.png
>
> Powinno przetrwać?
Na Twoim miejscu powalczyłbym z wartościami, wtedy przetrwa na pewno
dłużej.
> W układzie są jeszcze inne mosfety (IRF4905 sterowane z BSS138, które są
> sterowane z procesora)... podmienię te sterujące na bipolarne i dołożę do
> bramek IRF-ów równolegle zenerki z 10V.
Mosfety mają swoje zalety ;)
Jak są w układzie (nie są wystawione na narażenia zewnętrzne) to raczej
nie ma powodów żeby z nich rezygnować. Co do zenerek na bramkach - przy
tych tranzystorach (IRF4905) raczej nie zaszkodzą (raczej też nie
pomogą). Montażu nie ułatwią, a w układzie raczej nie bardzo będzie
miało skąd się wziąć narażenie.
Pozdrawiam
DD
-
13. Data: 2015-03-21 11:40:52
Temat: Re: Czemu przebiło mi mosfeta?
Od: s...@g...com
użytkownik J.F. napisał:
> A wiesz, ze uklad dzialal i dopiero w trakcie rozruchu przestal ?
>
Argument działało i zdechło jest do przyjęcia w elektronice
domowej:)
Dla mosfetów większej mocy:
http://zapodaj.net/a516f556c501a.png.html
-
14. Data: 2015-03-23 08:00:57
Temat: Re: Czemu przebiło mi mosfeta?
Od: g...@s...invalid (Gof)
Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> wrote:
>> Powinno przetrwać?
>
> Na Twoim miejscu powalczyłbym z wartościami, wtedy przetrwa na pewno
> dłużej.
Tzn. jakie byś dał?
Jednak zostanę przy mosfetach, bo:
- nie chcę zmieniać pcb (duużo więcej roboty przy robieniu układu na nowo
zamiast zmiany obecnego już zmontowanego - to jedna sztuka, tylko dla
mnie)
- równolegle do T2 jest jeszcze jeden mosfet (bramka i źródło równolegle,
dren idzie gdzie indziej), z bipolarnym nie da się tak łatwo (musiałbym
dać co najmniej jeden dodatkowy rezystor, a na pcb nie ma na niego miejsca,
to jest gęsto upakowane)
Zwiększyłem rezystory (R5 = 1k, R3 = 6k8) i dorzuciłem zenerkę 10V,
powinno wystarczyć?
> tych tranzystorach (IRF4905) raczej nie zaszkodzą (raczej też nie
> pomogą). Montażu nie ułatwią, a w układzie raczej nie bardzo będzie
> miało skąd się wziąć narażenie.
http://www.chmurka.net/r/blast3.png
Tu nie będzie narażenia z BAT?
Ta linia na dole (gdzie idzie R12) to masa. TR i TL idą na kierunkowskazy,
MHZ to wejście TTL z procesora.
--
"qui hic minxerit aut cacaverit, habeat deos superos et inferos iratos"
http://www.chmurka.net/
-
15. Data: 2015-03-30 14:55:02
Temat: Re: Czemu przebiło mi mosfeta?
Od: EM <e...@p...onet.pl>
W dniu 2015-03-19 o 21:40, Gof pisze:
> Hej,
> ....
> Datasheet podaje dla tego tranzystora Vgss
> maksymalnie +/- 20V, tyle na pewno nie miałem w instalacji, bo niby skąd,
> od rozrusznika tak by skoczyło i akumulator by nie wygładził (niby jest
> jakaś impedancja kabli...)? Może przebił go za duży prąd ładujący bramkę
> (bo R5 za mały)?
>
Normy na badania sprzętów automotive są bardzo wysokie. Sygnały jakie
muszą wytrzymać wejścia są bardzo różne. Wyobraź sobie prosta sytuację.
Do IGN masz podpięta pompę paliwa (ja w moto mam) i nie ma tam za dużo
innych obciążeń. Rozłączamy stacyjką i tam mamy piękne przepięcie. Obwód
akumulatora jest odłączony przecież od tego obwodu.
Tak na szybko zobacz figure 3a:
http://www.eletimes.com/design/automotive-circuit-pr
otection-using-littelfuse-automotive-tvs-diodes/
Pozdr
EM