  • 1. Data: 2011-11-08 09:01:40
    Temat: Cyfrowy Polsat - LTE
    Od: a...@p...pl

    Czesc,

    znalazlem takie cos:

    "...Mianowicie standard UMTS zwany również 3G w Europie zwykle działa
    na częstotliwości 2100MHz. I na tej częstotliwości działają z
    pewnością praktycznie wszystkie urządzenia dostępne na rynku: od
    telefonów komórkowych, aż po modemy i routery 3G. Jednak firma Aero2
    posiada w tej chwili koncesję na nadawanie UMTS w paśmie 900MHz oraz
    LTE w pasmie 2600MHz (w rzeczywistości Aero2 nadaje jeszcze LTE w
    pasmie 1800MHz). LTE nas tutaj interesuje mniej (tutaj realizowana
    jest usługa Cyfrowego Polsatu). ..."

    Pytanie: jak to jest w rzeczywistosci z tym czestotliwosciami dla LTE
    w Polsce i na swiecie? Albo w wydaniu Cyfrowego Polsatu, ktory oferuje
    dostep do Internetu za posrednictwem zakupionych firm: Aero, Mobyland
    itp.?

    Pytanie zadaje odnosnie anten, bo anteny na 850/900MHz, 1800MHz,
    2100MHz sa dostepne, ale czy w takim razie na wspomniane 2600MHz? Oraz
    ew. modemow. A czy taki modem Huawei E398 (obslugujacy reklamowany
    LTE) ma tez to pasmo 2600MHz?

    --
    ThinkXtra

  • 2. Data: 2011-11-08 11:55:21
    Temat: Re: Cyfrowy Polsat - LTE
    Od: "Jakub Danecki" <j...@d...net>

    a...@p...pl wrote:
> [...]
    > LTE w pasmie 2600MHz (w rzeczywistości Aero2 nadaje jeszcze LTE w
    > pasmie 1800MHz). LTE nas tutaj interesuje mniej (tutaj realizowana

    W tekście jest błąd: Aero2 nie nadaje na 1800. W tym paśmie nadaje
    jedynie wspólna sieć Mobyland/Centernet - inna sprawa, że jedna z tych
    spółek należy do Aero2.

    > Pytanie: jak to jest w rzeczywistosci z tym czestotliwosciami dla LTE
    > w Polsce i na swiecie?

    Standard ITU jest precyzyjny. Masz tego kilkanaście zakresów i wszyscy
    trzymają się tych norm, łącznie z naszym UKE.

    > Albo w wydaniu Cyfrowego Polsatu, ktory oferuje
    > dostep do Internetu za posrednictwem zakupionych firm: Aero, Mobyland
    > itp.?

    Aero2 nadaje w 50MHz w paśmie 2,5GHz - LTE z podziałem TDD.
    Mobyland/CenterNet - w 20MHz kanale w paśmie 1800MHz, także TDD.

    > Pytanie zadaje odnosnie anten, bo anteny na 850/900MHz, 1800MHz,
    > 2100MHz sa dostepne, ale czy w takim razie na wspomniane 2600MHz?

    Na pasmo 2500MHz anten dla klienta końcowego jest mało bo sieć Aero2
    składa się w tej chwili z 6 pozwoleń radiowych (i tyluż działających
    testowo nadajników). Średnio przydatne. No i nie ma oferty komercyjnej.
    Rozbudują się, wejdzie oferta, będą anteny.

    > Oraz
    > ew. modemow. A czy taki modem Huawei E398 (obslugujacy reklamowany
    > LTE) ma tez to pasmo 2600MHz?

    Ma, ale są problemy ze zgodnością modemów z siecią Aero2 - mi osobiście
    na firmware Cyfrowego Polsatu nie udało się nawiązać połączenia. LTE to
    na tyle młoda technologia, że problemy ze zgodnością są ciągle na
    porzadku dziennym.

    Jakub

    PS: oczywiście praca anteny na danym paśmie nie ma żadnego związku z
    wykorzystywaną technologią - antena na 900MHz będzie działała równie
    dobrze z UMTS jak i GSM.

  • 3. Data: 2011-11-08 17:00:57
    Od: "dremka" <d...@z...gazeta.pl>

    Jakub Danecki napisal:

    > Mobyland/CenterNet - w 20MHz kanale w paśmie 1800MHz, także TDD.

    W tym pasmie Mobyland/CenterNet stosuje FDD a nie TDD.

    --
    dremka