  • 31. Data: 2009-06-07 17:06:22
    Temat: Re: Coś dla Janka
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    dominik pisze:

    > A jakie zdjęcie łatwiej poprawić.. takie bez czy z dużym szumem?
    >
    > ;)

    Tylko że szum nie zależy od aa i jest dokładnie odwrotnie jak sugerujesz
    - lepiej zdjęcie z szumem rozmyć niż wyostrzyć.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 32. Data: 2009-06-07 20:03:09
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Janko Muzykant wrote:
    > Tylko że szum nie zależy od aa

    Tego zdecydowanie nie powiedziałem :)

    > i jest dokładnie odwrotnie jak sugerujesz
    > - lepiej zdjęcie z szumem rozmyć niż wyostrzyć.

    Ale my nie o rozmywaniu, bo to możesz zawsze i odszumianie to jeden z
    procesów tego typu. Mowa o algorytmie an antyaliasingowym.

    d.

  • 33. Data: 2009-06-07 20:12:01
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Janko Muzykant wrote:
    > Rozmyłem zdjęcie, ale jest zacznie lepsze niż rozmyte ''by default'' z
    > olka. Bo nie lubię ostrego bez sensu, ale też nie lubię blura wszędzie i
    > zawsze - ma być tak, jak mi pasuje.
    > Jak mi się wzorek nie spodoba, to go zlikwiduję. Na razie mi się podoba.

    No ten owszem tak nie gryzie bo i jest w jednym miejscu zlokalizowany, ale
    efekty mogą być znacznie wredniejsze.

    > Zrobiłbym Ci zupełnie bez wzorków poprzecznych, ale już mi się nie chce.

    Ależ tu o to właśnie chodzi - jak już pojawia się jakiś efekt to jak łatwo
    go zdjąć. Taka winieta to niby brzydkie, a jedynie mały ruch dwóch suwaków
    i nie ma, a tu? ile czasu trzeba na poprawę poświęcić, by uzyskać zdjęcie
    bez przekłamań?

    > A ja wolę mieć lewe próbkowanie.

    I w ilu aparatach masz? :)

    > Dla wielu pewnie tak.

    Pewnie tak :)
    Pierwsze lepsze zdjęcie i efekt pogryzł mocno.

    d.

  • 34. Data: 2009-06-07 20:45:14
    Temat: Re: Cos dla Janka
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Mikolaj Tutak pisze:

    > Jak widzicie Adam chciałby takie rozwiązanie i jego softwareowe AA jakoś
    > tam się sprawdza (wspomagane przez AA wprowadzane mimochodem przez cały
    > tor niedoskonały optyczny) ;-)

    Przy 15mpx w APS-C to większość dostępnych szkieł sama z siebie daje
    efekt filtra AA. Przy ciągle popularnej tendencji do zwiększania
    rozdzielczości niedługo nawet najlepsze szkło będzie działać jak filtr
    AA. Powiedzcie mi tylko - który to jest ten filtr AA? Czy ten
    bezpośrednio na matrycy, czy może ten, który doklejają do filtra IR ???

    http://lh3.ggpht.com/_3hGFOZlIrfM/Sio2kOBQXyI/AAAAAA
    AAHiE/on5_hpkJg5k/s512/naprawa_0023.jpg
    http://lh5.ggpht.com/_3hGFOZlIrfM/Sio2kj4g1XI/AAAAAA
    AAHiI/5Bu8NDImW-w/s512/naprawa_0024.jpg

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 35. Data: 2009-06-07 20:51:00
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    dominik pisze:

> [...]
    > łatwo go zdjąć. Taka winieta to niby brzydkie, a jedynie mały ruch dwóch
    > suwaków i nie ma, a tu? ile czasu trzeba na poprawę poświęcić, by

    wKF - który aparat robi bez przekłamań? Bo i demozaikowanie i rozmycie
    wprowadzane przez filtr AA i WB, no i przede wszystkim rejestrowanie
    tylko 3 długości fal świetlnych z całego widma jest przekłamywaniem
    rzeczywistości, czyż nie? Jeśli artefakty można poprawić softwareowo, to
    czemu tego nie robić? Spadek jakości będzie tylko lokalny (chociażby
    stosując maski w trakcie edycji), a nie całościowy jak w Olkach (w
    którejś gazecie pisano, że pomimo 10-12mpx, rozdzielczość wychodzi im na
    poziomie aparatów 6mpx).

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 36. Data: 2009-06-07 20:53:36
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Marek Dyjor pisze:

    > jest potrzbny dla zwykłych ludzi.

    Zwykli ludzie w ogóle wielu rzeczy nie widzą. Chociażby tego, że ostrość
    wynika z dużego stopnia wyostrzania i to jeszcze dużym promieniem. Tak
    samo nie zauważyli by słabego filtra AA, czy nawet braku. Przyjmowali by
    to jako normalny efekt fotografii lub w ogóle nie zauważali.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 37. Data: 2009-06-07 21:31:54
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    dominik pisze:

    > Ale my nie o rozmywaniu, bo to możesz zawsze i odszumianie to jeden z
    > procesów tego typu. Mowa o algorytmie an antyaliasingowym.

    Przypominam, że zdjęcie bez aa nie nadaje się do oglądania bez rozmycia
    (gdyby ktoś nie wiedział :)
    A stąd już prosta droga do zmniejszenia szumów, albo raczej do ich
    ''zhumanizowania''.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /chciałbym kiedyś dostać jakąś łapówkę.../

  • 38. Data: 2009-06-07 21:50:33
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Paweł W. wrote:
> [...]
    > wprowadzane przez filtr AA i WB, no i przede wszystkim rejestrowanie
    > tylko 3 długości fal świetlnych z całego widma jest przekłamywaniem

    Twoje oko ma trzy rodzaje pręcików, każdy z nich reaguje na inne długości
    fal świetlnych z całego widma. Rozumiem, że to również przekłamywanie
    rzeczywistości?

    > Jeśli artefakty można poprawić softwareowo, to
    > czemu tego nie robić?

    Poprawić != Odtworzyć informację
    Sęk w tym, że w porównaniu do kompletu informacji czasem poprawa bardziej
    popsuje.

> [...]
    > stosując maski w trakcie edycji), a nie całościowy jak w Olkach (w
    > którejś gazecie pisano, że pomimo 10-12mpx, rozdzielczość wychodzi im na

    Każdy filtr AA zmniejsza rozdzielczość, w końcu taka jego rola.
    Są mocniejsze filtry i słabsze. Czy to kogoś dziwi?

    d.

  • 39. Data: 2009-06-07 21:54:59
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    dominik wrote:
    > Twoje oko ma trzy rodzaje pręcików (*)

    *czopków

    d.

  • 40. Data: 2009-06-08 03:24:46
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    ""Paweł W."" <p...@p...onet.pl> wrote:

    [...]
> [...]
    > promieniem. Tak samo nie zauważyli by słabego filtra AA, czy nawet
    > braku. Przyjmowali by to jako normalny efekt fotografii lub w ogóle

    Ogólnie w tej dyskusji stoję po Twojej i Janka stronie (podnoszony
    filtr AA?) i tu też masz sporo racji, ale zwróć uwage na jedno: zdjęcia
    portretowe to często najważniejsze zdjęcia zrobione danym aparatem/przez
    daną osobę. I co by teraz taki amator powiedział (tzn. w sieci, używając
    nazwy firmy po imieniu i tzw. "wyrażeń" :) , gdyby na wszystkich
    zdjęciach jego dziewczyny/żony/matki/kochanki/dziecka/babci/brata na
    ślubie etc. na strukturalnych i wzorzystych tkaninach powstawały mory po
    prostu zabójcze!?
    Co innego taka natura - mało regularności, wzorów, więc landszafcik
    jak najbardziej... ;-)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]